A célcsoportról általában
Kezdjük az elején – lehet célcsoport nélkül, céltalanul is kommunikálni, de szerintem Te olyan vállalkozó vagy, aki tudatosan akar építkezni, ezért először gondolkodik, tervez, stratégiát alkot, majd csak ezután áll neki pénz és energiát befektetni a tevékenységébe.
Mi az a célcsoportképzés?
Egyszerűen fogalmazva: a célcsoport az embereknek az a csoportja, melyek együttesen jól körülírhatók és elkülöníthetők valamilyen demográfiai és pszichográfiai jellemzők alapján. Nekik akarunk eladni. Hasonlóak a vallott értékeik, életkörülményeik, érdeklődési körük.
Az elkülöníthetőség azért fontos, mert így tudsz olyan ajánlatokat készíteni, ami kifejezetten nekik szól, az ő problémáikra nyújt megoldást. A körülírhatóság pedig azért, mert tudnod kell őket jellemezni. Ha tudod őket jellemezni, akkor feltárhatsz olyan problémákat és viselkedési mintákat is, amivel új szintre emeled az ügyfélelégedettséget. Emellett fontos a célcsoportod mérete is: jó, ha kellően sokan vannak ahhoz, hogy megélj belőlük, de nem is túl sokan, hogy rengeteg piaci szereplővel kelljen versenyezni az elérésükért.
Célcsoportod meghatározása
A célcsoportod körvonalazásához 3 egyszerű lépéssel közelebb kerülhetsz, mi is mindig ezzel kezdjük. Javasoljuk, hogy vegyél magadhoz egy A4-es fehér lapot, és írd fel rá az alábbi 3 kérdést:
- A termékem/szolgáltatásom milyen problémára nyújt megoldást?
Ez a kérdés azért fontos, mert ezzel vissza tudod fejteni a vásárlás mögött meghúzódó motivációkat. Gondold végig, mire kínálsz megoldást az üzleteddel. Ez kinek képvisel értéket, kinek könnyíti az életét, esetleg spórol időt? Ha ezzel megvagy, írd fel őket a lap felső szegletébe. A kiválasztásban ez a cikkünk is segíthet. Ezek alapján lesz egy képed arról, hogy kik érdekeltek abban, hogy Tőled vásároljanak: a problémákat, amiket vállalkozásoddal megoldasz, le kell fordítanod demográfiai jellemzőkre. Mondok egy gyors példát: vállalkozásoddal háztól-házig szőnyegtisztítást vállalsz. Kinek oldod meg a problémáját? Azoknak, akik: nem rendelkeznek saját autóval, vagy nincs idejük elvinni a szőnyeget a tisztítóba. Máris van 2 jellemződ, amivel tudod a célcsoportot rétegelni, hiszen nagy eséllyel annak nincs autója, aki fiatal, vagy nagyvárosban lakik – Budapest – és tömegközlekedik inkább. Kinek nincs ideje? Aki egész nap dolgozik, vagy kisgyermekével van otthon. Máris rengeteg jellemzőt kaptál, ami alapján le tudod írni a bázisodat.
- Milyenek az eddigi vevőim?
Ha rendelkezel már offline üzlettel, és most kívánod jelenlétedet az internetre is kiterjeszteni, akkor sokat segítenek a korábbi adatok, amiket gyűjtöttél vásárlóidról. A fehér lap második részében tehát ezt kell összeírnod. Ha most indítod vállalkozásodat, akkor is rendelkezhetsz információkkal: nézd meg a konkurenciádat, vagy azokat a vállalkozásokat, akik az előző kérdés alapján hasonló célcsoporttal rendelkezhetnek. Például a kutya/macska tápot értékesítő oldalak követői teljesen relevánsak lehetnek számodra, ha Te kifejezetten kutya/macska fekhelyeket és egyéb kiegészítőket kívánsz árusítani. Vizsgáld meg őket.
- Megfelel a fenti kritériumoknak célcsoportom?
Végül meg kell vizsgálnod, hogy a lapra vetett gondolatok közül melyek azok, amik valóban teljesítik a fenti méretre és homogenitásra vonatkozó feltételeket.
Kellően szűk ahhoz, hogy homogén csoportként tudj velük kommunikálni? Ha nem, semmi gond, bátran szűkítsd a jellemzőket tovább úgy, hogy teljesen egységes csoportot kapj. Ne aggódj, ha több csoportot is találtál, akiknek hasznos a vállalkozásod, egyiket sem kell feltétlen elengedned, csak kezeld őket külön.
Megfelelően sokan vannak, hogy biztosítsák a hosszú távú növekedésedet? Ha nem, akkor bizony lehet, hogy túl szűk célpiacot választottál, és a terméked/szolgáltatásod túl kevés embernek teremt valódi értéket. Ez nem feltétlen gond – gondolj a Ferrari modelljére. De ha a Te vállalkozásod nem rendelkezik ekkora pénzforgalmi potenciállal, akkor érdemes átgondolnod a termékedet, és fejlesztened rajta. Különben sajnos előfordulhat, hogy olyan tavon horgászol, ahol túl kevés hal van, és éhen maradsz.
Rendben, levezetted a fentiek alapján az A4-en a lehetséges célcsoportodat, mi következik?
Ha ezek alapján megalkottad a célcsoportodat, akkor 1 kérdést még mindig meg kell vizsgálnod:
El tudod érni őket? Az elérés kérdése kulcsfontosságú, mert hiába a szuper termék, homogén célcsoport, ha nem tudod eljuttatni az üzenetedet a vásárlóid figyelme elé. Ha ez nem valósul meg, akkor semmid sincs. 2 dolog akadályozhat: a célcsoportod szimplán nem fogyaszt olyan médiumokat, amiken meg tudsz jelenni, vagy rosszul akarod őket elérni: rossz üzenettel, tartalommal, rossz helyen. Az előbbi esetén érdemes ismét a termékfejlesztés felé fordulnod, míg az utóbbi orvosolható, ha figyelmesen követed ingyenes tananyagunk következő részeit.
+1 hasznos tipp:
Ahogy az e-mailben felhívtuk rá a figyelmedet, következzen egy extra tipp:
Alkosd meg az álomvevődet – úgynevezett buyer personat – a célcsoportodból. Profilozd le a végletekig: adj neki nevet, gondold végig a hétköznapjait, képzeld magad a helyébe. Írd össze a vágyait, félelmeit, céljait.
És őt állítsd a kommunikációd középpontjába, hiszen ha ő az álomvevőd, akkor az ő figyelmét akarod felkelteni, nem igaz? 🙂