fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-10-20

13 KPI, avagy kulcs teljesítménymutató, ami hatékonyabbá teszi a marketinged

12 perc olvasási idő
teljesítménymutató

A marketingben a kulcs teljesítménymutatók elengedhetetlenek a hatékonyság méréséhez. Nehéz is lenne javítani a teljesítményünkön, ha nem tudnánk azonosítani, számszerűsíteni az eddig elért eredményeket. Ezért ebben a cikkben megnézünk egy pár teljesítménymutatót, amik érdekesek lehetnek számodra is. Használd őket te is és tedd jobbá a marketinged!

Kezdjük az elején: milyen egy jó marketing cél? Mérhető!

Egy jó cél felállítása nehezebb lehet, mint elsőre gondolnánk. Nem kell azonban túlbonyolítani a dolgot, maradjunk a már jól ismert SMART módszernél. Eszerint egy jó célnak 5 tényezőnek kell megfelelnie:

  • Specific: pontosan meghatározható
  • Measurable: mérhető
  • Achievable: megvalósítható
  • Relevant: releváns a vállalkozásunk és üzleti tervünk szempontjából
  • Timely: határidőhöz kötött

Ha sikerült meghatároznod a pontos célt, elindíthathatod a kampányokat! A következő lépés pedig a nyomon követés és optimalizálás. Ehhez szükséged lesz a megfelelő KPI-okra, azaz teljesítmény mutatókra, hogy lásd: sikeres-e a marketing kampányod vagy sem.

teljesítménymutató

Mi az a KPI?

A KPI az angol Key Performance Indicator kifejezésből származik – vagyis kulcs teljesítménymutató jelent. Ez egy szám, ami megmutatja, hogyan teljesít az adott vállalat vagy kampány. Az üzleti élet minden területére van már KPI – pénzügy, marketing, értékesítést stb.

Olyan mérési adatokról van tehát szó, amelyeket az idő függvényében vizsgálunk az üzleti céljaink elérése érdekében.

KPI példák

1. ÜGYFÉLSZERZÉS KÖLTSÉGE (CAC)

Az első példánk az ügyfélszerzés költsége lesz, amely angolul ‘Customer Acquisition Cost’ (CAC). Ez a szám azt mutatja meg, hogy mennyibe kerül megszerezni egy vásárlót. Vagyis mennyi pénzbe kerül a cégnek, hogy egy érdeklődőből valódi vásárlót csináljon. Nyilvánvalóan nem akarsz te sem sokat költeni egy vásárló megszerzésére, ha az aztán nem generál profitot.

Hogyan számoljuk ki? A tartalommarketing és hirdetési költségeket el kell osztani a megszerzett ügyfelek számával.

Vajon mennyit ér meg egy új ügyfél megszerzése a cégednek? El lehet ezen gondolkozni, de természetesen ez sok mindentől függ. Egy ügyfél megszerzésének költsége lehet magasabb, ha később ez az ügyfél többet költ nálunk. Az sem mindegy, hogy milyen az ügyfél élettartama – avagy meddig marad a vásárlónk és ezalatt mennyit fog költeni. És ezzel ugorjunk is a következő KPI-ra!

2. ÜGYFÉL ÉLETTARTAM ÉRTÉK (LTV)

A hosszú távú ügyfél élettartam érték, angolul Lifetime Value of a Customer (LTV) azt mutatja meg, hogy mennyi profitot remélhetsz egy ügyféltől, amíg az ügyfeled marad.

Jó ötlet lehet összehasonlítani a CAC és az LTV értékeket: ha például a CAC – tehát az ügyfélszerzés költsége – magasabb, mint az LTV – az ügyfélérték – , akkor valószínűleg túl sokat költöttél egy ügyfél megszerzésére.

Viszont az sem biztos, hogy a magasabb ügyfélérték minden esetben jó eredmény! Hiszen, ha nem fedezi a profitunk például a vállalkozásunk operációs költségeit – iroda, alkalmazottak, a Tesla lízingje – akkor elég rosszul teljesítünk.

Ha bővebben kíváncsi vagy az ügyfélélettartam kiszámítására, Neil Patel ad egy kis segítséget jó kis infografikákkal itt.

teljesítménymutató

3. BEFEKTETÉS ARÁNYOS MEGTÉRÜLÉS (ROI)

A ROI, avagy a Return on Investment egy elég ismert mutatószám – nem csak a marketing területén. Azonban ha a marketing területén belül értelmezzük, azt mutatja meg, hogy mennyi a profitunk a marketing költségek figyelembevétele mellett.

Kiszámítása: ROI = (bevétel – költség) / költség * 100

Tehát:

  • Összegezzük a kampány bevételét
  • Meghatározzuk, hogy mennyi költséggel jártak ezek a bevételek
  • A bevételből kivonjuk a költségeket, ez a különbözet lesz a nyereség.
  • A nyereséget ezután elosztjuk a költségekkel, és megszorozzuk százzal.
  • Az így kapott érték megmutatja a befektetés megtérülésének százalékos arányát.

A cél minden esetben a pozitív ROI.

4. MEGTÉRÜLÉS A HIRDETÉSI KÖLTSÉGEN (ROAS)

A ROAS (Return on Ad Spend) egy reklámköltség hatékonyság mutatószám, ami megmutatja, mennyire volt sikeres a marketing kampányod. Ez egy arányszám, ami a profitot és a reklámköltést állítja szembe egymással. Tehát ROAS = árbevétel/hirdetési költés. Például, ha 30 millió volt a profitom, és 1 milliót költöttem hirdetésre, akkor a megtérülés 30-szoros.

A legtöbb webáruház már 2-3-szoros megtérülés esetén is nyereséges tud lenni, de jól skálázott hirdetésekkel a határ a csillagos ég!

teljesítménymutató

5. Konverziós ráta

Az e-kereskedelem mértékegysége a konverziós ráta. Ez egy arányszám, ami azt mutatja meg, hogy a látogatókból mennyien teljesítették az üzleti célt. Az üzleti cél, vagyis a konverziós cél lehet bármi: lájkolás, megosztás, hírlevélre feliratkozás, vásárlás – ez a stratégiádtól függ.

Ha például szolgáltató vagy és a célod a weboldaladon az, hogy bejelentkezzenek hozzád az emberek, akkor a kapcsolatfelvételi űrlap elküldése lesz a konverzió.

A fogyasztókat fokozatosan kell az alacsonyabb konverziós szintekről egyre magasabbra emelni. Tehát amikor először jár az oldalon, akkor csak egy látogató. A következő elköteleződés, amit kérhetünk tőle, hogy iratkozzon fel a hírlevelünkre – ebben az esetben ez a konverzió. A hírlevelek hatására pedig abban reménykedünk, hogy vásárlóvá válik – itt pedig már a vásárlás lesz a konverziónk.

Ez a mutató megmutatja, mennyire teljesítenek jól a hirdetéseid, a weboldalad stb. Érdemes heti és havi elemzéseket készíteni, majd az éves tervezésnél ezeket figyelembe venni.

Például, ha a webáruházunkba naponta 100 látogató érkezik, de csak 2 vásárol, akkor ebben az esetben a látogatóink 2%-a konvertál.

6. Átlagos kosárérték

Megmutatja, hogy az adott időszakban milyen átlagos kosárértékkel vásároltak tőlünk – vagyis átlagosan mennyit költöttek egy alkalommal. Ha túl alacsonynak találjuk ezt a számot, érdemes kosárérték növelő technikákat alkalmaznunk, pl. top termékek ajánlása, cross-sell és upsell ajánlatok, limitált idejű ajánlatok.

7. Kosárelhagyók aránya

Ez a KPI megmutatja, milyen arányban hagyják el a potenciális vásárlók a kosarat a vásárlás véglegesítése előtt. Ne elsődlegesen problémának tekintsük ezt, hanem lehetőségnek: vessünk be mindent, hogy visszaszerezzük a kosárelhagyókat. Erre nagyon jó email automatizmusai vannak a Mailchimpnek. Az átlagos kosárelhagyási érték egyébként 70% körül mozog – ha a webáruházadban ennél magasabb az érték, akkor sürgősen csinálnod kell valamit. Ha bővebben érdekel az email marketing, itt olvashatsz róla.

8. Weboldal látogatók

A vevőszerzés legjobb módja online, ha az érdeklődőket a weboldaladra tereled. Azért fontos ez a mutató, mert a marketing tevékenységed valamennyi aspektusának sikerességét mutatja. Például nagyon jó következtetéseket lehet levinni az organikus látogatók számából a SEO teljesítményünkre.

A weboldallátogatók száma mellett érdemes egy pillantást vetned az alábbiakra is:

  • a látogatók demográfiai adataira – segít a célcsoport meghatározásában
  • a megtekintett oldalak számára – mennyire érdeklődőek, mennyire ásnak mélyre?
  • a látogatás átlagos időtartamára – elég időt szánnak a terméked/szolgáltatások megismerésére?
  • a kilépési oldalakra – biztos, hogy a kilépést nem valamilyen hiba okozza az oldalon?

9. Kilépési oldalak

Azt mutatja meg nekünk, hogy pontosan melyik oldalról lépett ki a látogató, vagyis hol hagyta el a weboldalunkat. Ez a mutatószám szoros kapcsolatban van a kosárelhagyók arányával. Ha túl sok vásárlót veszítünk, érdemes megvizsgálni a kilépési oldalakat és alakítani rajtuk. Ha a checkout oldalon nagy a kilépés, akkor pedig a vásárlási folyamaton kell változtatnunk.

Ne feledjük, hogy a kilépést az oldallátogatók fényében is vizsgálhatjuk, mint másodlagos dimenzió. Például érdemes megvizsgálni azt, hogy a leglátogatottabb oldalunknak mekkora a kilépési aránya – ennek fényében lehet, hogy ott is módosításokra lesz szükség. Például, ha a leglátogatottabb oldalunk a blog szekció, de magas kilépési arányt figyelünk meg, akkor érdemes lehet egy termékajánló blokkot beépíteni a cikk végére – így a látogató nem fog egyből kilépni a cikk elolvasása után. hanem tovább megy a termékekre.

10. Követőszám

Ha menedzselsz közösségi média oldalakat, biztosan ez az egyik legfontosabb KPI a számodra. Valószínűleg te is azt szeretnéd elérni a közösségi média oldaladon, hogy minél gyorsabban nőjön az elköteleződés, minél nagyobb legyen az aktivitás. Ennek a célnak jó mérőszáma lehet a követőszám figyelése. A követőbázis növelésének egyik legjobb módja, ha jól célzott Facebook hirdetéseket futtatsz.

11. Közösségi média elköteleződés

Az elköteleződést sokféleképpen mérheted, például lájkokkal, megosztással, említésekkel, jelölésekkel stb. A lényeg, hogy ha egy potenciális vevő interkacióba lép a márkád közösségi média oldalával, akkor ki tudtál belőle váltani valamilyen szintű elköteleződést. Természetesen ennek is vannak szintjei, s érdemes minél mélyebbre ásni idővel.

Hogyan tudod kiszámolni, mennyire köteleződtek el a követőid a tartalmaiddal? Kövesd ezeket a lépéseket:

  1. Jelöld ki az időintervallumot, amit vizsgálsz!
  2. Nézd meg mennyi lájk, megosztás, komment van ebben az időszakban, és add össze őket!
  3. Oszd el ezt a számot a követőid számával!
  4. Szorozd meg ezt a számot 100-zal!

Ez megmutatja, hogy a követőid hány százaléka elkötelezett a tartalmaiddal szemben. MInél magasabb, annál jobban teljesítesz.

teljesítménymutató

12. GYAKORISÁG

Ha a márkaismertség növelése a célunk, akkor a gyakoriság egy igen hasznos KPI lesz számunkra, ez ugyanis azt mutatja meg, hogy adott időintervallumon belül hányszor találkozott a célcsoportod egy tagja a hirdetéseddel. Remarketing hirdetésnél például jó, ha minél többször látja egy adott időintervallumon belül. De vigyázz,  a túlzott reklámzaj is zavaró lehet!

13. CTR

A CTR az angol „click-through rate” kifejezés rövidítése, ami átkattintási arányt jelent. Ez azoknak az embereknek a %-os arányát mutatja meg, akik miután látták a hirdetésedet, rá is kattintottak arra. Kiszámításához el kell osztani a kattintások számát a megjelenések számával. A CTR egy nagyon fontos mutató mind a Facebook, mind a Google Adwords hirdetések esetében, szóval érdemes figyelni rá.

Összegzés

Természetesen még rengeteg KPI van, amikről érdemes lenne beszélni és nem is szeretnénk fontossági sorrendet állítani a mutatók között. A legfontosabb, hogy mindig mérd és elemezd az online marketing tevékenységedet, hogy értékelni tudd az eredményeket. Ha segítségre lenne szükséged, tudod hol találsz minket.

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 1 Average: 5]

Hasonló cikkeink

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Sokan megfoghatatlannak ítélik a márkaépítést, nem igazán látják a célját, mert nehezen mutatható ki kézzel fogható módon az értéke. Például forintban. Éppen ezért nem is igazán helyeznek rá hangsúlyt, főleg webáruházak esetén. Az árösszehasonlító oldalaknak és az...