3 inspiráló márkatörténet, ami feldobja a napod

Olvasási idő: 5 perc

Online marketing tippjeinket most már nemcsak hangoscikként, hanem podcastként is hallgathatod.

Hallgass ránk

Van, hogy csak egy kis segítségre van szükségünk a nagy ötletekhez. Ezen a gondolaton alapszik Giles Lury – Inspiráló innovációk című könyve. És mennyire igaza van!

Egy marketingügynökségnél dolgozva én is nap mint nap tapasztalom, hogy a legjobb ötletek néha a legváratlanabb pillanatokban jönnek: a dugóban ülve, a zuhany alatt vagy éppen futás közben. Olyan ötletszikrákat kaphatunk el ilyenkor, amelyek több órányi agyalás, piackutatás és elemzés során sem biztos, hogy megszületnének. Ezeket érdemes mindig feljegyezni.

Éppen ezért örültem nagyon, amikor szembejött velem Giles Lury kötete – röviden, tömören, de inspiráló módon meséli el a márkák sikertörténetét és osztja meg velünk az ötletszikrákat, kulcsmomentumokat. A hétköznapi rohanásban van, hogy tényleg csak erre van szükségünk. A 75 tanulságos márkatörténet mögött változatos életutakat és örökérvényű marketing bölcsességeket fedezhetünk fel.

Szóval, ha úgy érzed, hogy ma te is éhezel egy kis inspirációra, akkor olvass tovább!

1. Xerox márkatörténet

3 inspiráló márkatörténet, ami feldobja a napod

Ugyan az online világban élünk, de vannak helyzetek, amikor igenis szükség van a nyomtatott papírra. Biztosan veled is előfordult már, hogy a fénymásolód éppen akkor döglött be, amikor a leginkább szükség lett volna rá: a meeting, vagy prezentáció előtti utolsó percekben, amikor a főnöködnek kellett volna egy kimutatás, vagy amikor kinyomtattál volna egy online vásárolt jegyet. Ezek azok a bosszantó esetek, amelyek újból és újból megtörténnek veled, és egy idő után már azt hiszed, a te hibád – biztosan rossz energiákat közvetítesz a nyomtató felé. Sőt, az összes elektronikai eszköz összeesküdött ellened. Nos, elárulom: mások is így vannak ezzel.

Nagyon érdekes, hogy a The Wall Street Journal egyik cikke szerint a nyomtatók a legkeresettebb céleszközei az úgynevezett dühöngő szobáknak, ahová azért fizetnek be az emberek, hogy kalapáccsal és baseballütővel törhessenek és zúzhassanak össze különböző tárgyakat. (Halkan jegyzem meg, nekem is van jegyem egy ilyen helyre, és alig várom, hogy felhasználjam!)

A nyomtatók történetében a fénymásolás – vagyis a xerográfia – nagy előrelépést jelentett. Az első ilyen gépet Chester Carlson fizikus, a Xerox cég társalapítója találta fel. Kezdetben egy-egy másolat készítése olyan három percet vett igénybe. A fejlesztések által azonban 1959-re sikerült automatizálniuk a folyamatot és piacra dobták a világ első automata irodai fénymásolóját, a Xerox 914-et. Ez a gép már hét másolatot tudott elkészíteni egy perc alatt.

Az új modellnél azonban felmerült egy igen komoly probléma is: időnként elakadt a papír. És ez nem csak bosszantó, de sok esetben életveszélyes is volt, hiszen a fűtőegységnél elakadt papírlapok időnként lángra is kaptak.

Mit tett a Xerox?

Azt gondolhatnánk, hogy visszavonták a terméket, hiszen ilyen modell nem kerülhet forgalomba. De nem ez történt!

Annyit tettek csupán, hogy az első modellek mellé ingyenes poroltó készüléket adtak. A Xerox 914 pedig hatalmas sikert aratott! 1960 és 1979 között 40 milliárd dollár bevételt eredményezett – és csak kevés tűzesetet.

Ötletszikra: Néha jobb elindulni egy ötlettel még akkor is, ha nincs 100%-osan kész.

2. Viagra márkatörténet

3 inspiráló márkatörténet, ami feldobja a napod

Azt tudtad, hogy minden idők legkapósabb gyógyszerét, a Viagrát nem is arra a célra szánták, amire végül használták? Pikáns márkatörténet következik.

A UK-92480 kódnévvel ellátott hatóanyagot eredetileg a magas vérnyomás, illetve különböző szívbetegségek kezelésére szerette volna használni két Pfizernél dolgozó tudós. A kezdeti kísérletek során azonban kiderült, hogy sajnos ezeken a problémákon a gyógyszer nem segít.

De ekkor jött az érdekesség! A kutatásban részt vevő alanyok – annak ellenére, hogy a gyógyszer nem váltotta ki a kívánt hatást – nem akarták visszaadni a készítményeket a gyógyszergyárnak, mert kedvező mellékhatást fedeztek fel: erekciójuk keményebb, szilárdabb és hosszantartóbb lett.

Ezután a Pfizer úgy döntött, hogy a merevedési zavar kezelésére fog összpontosítani. Több sikeres kísérleti eredmény után végül 1996-ban szabadalmaztatták a szildenafil-citrátot – a Viagra hatóanyagát - az USA-ban. 1998-ban pedig az FDA is jóváhagyta a gyógyszert a fent említett zavarok kezelésében. Becslések szerint eddig kb. 35 millió férfi használta már a világon a tablettát.

Ötletszikra: Néha teljesen másra bukkanunk, mint amit eredetileg kerestünk. Ne hagyd figyelmen kívül a szerencsés véletleneket sem!

3. Victoria’s Secret márkatörténet

3 inspiráló márkatörténet, ami feldobja a napod

Gondoltad volna, hogy a világ egyik leghíresebb fehérnemű márkájának a megszületése egy férfihoz köthető?

1969-ben Roy Raymond karácsonyi ajándékot keresett a feleségének. Arra gondolt, hogy egy csinos fehérneművel lepi meg. Nagy bánatára azonban csak ronda köntösöket és virágmintás, nejlon pizsamákat talált. Ráadásul még az üzletekből is kinézték, mondván, hogy mit keres egy férfi a fehérnemű osztályon... Roy-t elriasztották a történések és elhatározta, hogy változtat a helyzeten. Így született meg a Victoria’s Secret.

Az üzlet létrehozásakor az volt a fő motiváció, hogy valami olyat hozzon létre, ahol a férfiak is jól érezhetik magukat. Ahol kedvükre nézelődhetnek, és nem kell kivédeniük a rosszalló tekinteteket.

A Victoria egyébként a brit királynőre utal – mivel Roy a viktoriánus kor eleganciáját és stílusát szerette volna visszahozni, és belecsempészni az üzletbe. A secret szó pedig természetesen a ruha alatti viseletre céloz.

Az üzlet berendezése pedig egy budoárra emlékeztetett: selyemfüggönyök, sötét fapadló, bársony kanapék – a csábítás apró jelei mindenütt ott voltak. Az első üzlet 1977-ben nyitott meg Kaliforniában és már az első évben sikeresnek bizonyult.

Nem csoda, hiszen itt már nem csak a megszokott unalmas alsóruházati darabokat lehetett kapni. Voltak például merész – gyakran legkevésbé sem praktikus – darabok, amiket maximum a nászéjszakán lehetett viselni.

A kezdeti sikereket további üzletek nyitása követte. Ugyan a brand később eladásra került, elmondható, hogy a Victoria’s Secret a mai napig meghatározó szereplője a fehérneműpiacnak.

Ötletszikra: Mielőtt új piacra lépnénk, végezzünk piackutatást! Ne féljünk szembemenni a berögzült szabályokkal!

Összegzés

Remélem sikerült beindítanom a kreatív gondolataidat ezzel a pár inspiráló történettel! Ha pedig többet olvasnál, szívből ajánlom Giles Lury (2019): Inspiráló innovációk című könyvét!

Cseh-Bődy Alexandra

Érdekes ügyfelek, izgalmas projektek. A csapat pedig a szívem csücske. Én ezért szeretek itt dolgozni. ❤️ #FutureManagement #FMCREW

Kérdésed van? Hozzászólnál?
Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!
Üzenetet küldök
Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Iratkozz fel most!
Feliratkozom
crossmenuchevron-down