fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-09-09

5 egyszerű lépés egy kiemelkedő marketing terv elkészítéséhez!

9 perc olvasási idő

Amikor létrehozunk egy vállalkozást, nélkülözhetetlen egy pontos és átlátható üzleti terv készítése, amelyben a marketing terv is központi szerepet kap. Ha egy sikeres és feltörekvő cég szeretnénk lenni minden évben, akkor meg kell határozni az éves marketing tervünket, amely nagyban hozzájárul az üzleti célok megvalósításához. Gondolj erre úgy, mint egy biztos alapra. A legnagyobb vár is összedől biztos alapok nélkül. Ez az alap teszi lehetővé, hogy számontartsd a költségvetést a kitűzött célokkal összhangban.

Ne felejtsük el, hogy egy marketingtervnek különböző változatai vannak, amely függ a vállalkozásunk iparágától és a marketing csapatunk céljaitól. De mégis hogyan készítsünk el egy marketing tervet, pontosan hogyan is kezdjünk hozzá? Hogy ezekre a kérdésekre választ kapj, most összeállítottunk egy listát arról, hogy milyen elemek mentén is kell ezt felépíteni.

marketing terv

A marketingterv elkészítésének lépései:

  1. Végezz helyzetelemzést.
  2. Határozd meg a célközönségét.
  3. Írj SMART célokat.
  4. Fogalmazd meg a stratégiád.
  5. Állítsd be a költségkeretet.

marketing terv

1. Végezz helyzetelemzést!

Mielőtt elkezdenéd a marketing tervedet, elengedhetetlen, hogy tisztában legyél a jelenlegi helyzeteddel. Mire is gondolunk pontosan? Ismerned kell, hogy melyek a vállalkozásod erősségei, gyengeségei, lehetőségei és veszélyei, tehát az első lépés a SWOT elemzés elvégzése. Meg kell ismerni a piacot, versenytársakat, illetve termékeiket/szolgáltatásaikat (vagy azok hiányosságát). Ha teljeskörűen átlátjuk a piacot és a helyzetünket, úgy nagyobb hatékonysággal tudjuk pozícionálni magunkat. Te mivel tudnál többet nyújtani, amivel versenyelőnybe kerülhetsz? Gondolj arra mi az, ami megkülönböztet Téged a többiektől!

Az ilyen kérdések megválaszolása segítséget nyújthat abban, hogy vásárlóink mit is szeretnének pontosan, ami a második lépéshez vezet bennünket.

2. Határozd meg célközönségedet!

Miután jobban megértetted a piacot és céged helyzetét, győződj meg róla, hogy tudod-e, hogy ki a célközönséged. Ezt a legkönnyebben a ,,buyer persona” elkészítésével tudjuk felmérni. A buyer persona az ideális vásárlónk, aki termékünk vagy szolgáltatásunk célcsoportját képviseli az általunk megismert piackutatás és információk alapján. A buyer persona megalkotásánál figyelembe kell vennünk az ideális vásárlónk életkort, nemét, jövedelmét, valamint a pszichográfiai jellemzőit, mint például kritikus pontokat és célokat.

3. Írj SMART célokat!

Miután felmértük jelenlegi helyzetünket és megismertük közönségünket, elkezdhetjük meghatározni a SMART céljainkat. A SMART célok specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek. Ez azt jelenti, hogy minden célnak konkrétnak kell lennie, és tartalmaznia kell egy olyan időkeretet, amely alatt teljesíteni szeretnéd. Például lehet egy olyan célod, hogy 3 hónap alatt 15% -kal növeld az Instagram-követőid számát. Az általános marketingcéloktól függően ennek relevánsnak és elérhetőnek kell lennie. Ez a cél továbbá specifikus, mérhető és időhöz kötött. Azonban, ha csak annyi a célod, hogy piacvezető szeretnél lenni, ez nem jó stratégiai megközelítés, hiszen nem konkrét, nem mérhető és időhöz sem kötött. Ezeket a kritériumokat mindenképp vedd figyelembe SMART céljaid meghatározásánál.

Mielőtt bármilyen stratégiába belekezdenél, először fogalmazd meg a céljaidat. Ezután elkezdheted elemezni, hogy mely stratégiák segítenek elérni a célodat. Ez vezet minket a negyedik lépéshez.

4. Elemezd a stratégiád!

Most pedig meg kell találnod, hogy milyen stratégia segít elérni céljaidat, melyek a megfelelő csatornák és cselekvési elemek, amelyekre összpontosítani lehet. Például, ha az a célod, hogy 3 hónap alatt 15% -kal növeld Instagram-követőid számát, akkor egy olyan stratégiát kell megvalósítanod, amelyben mindenképp az aktivitást kell növelned! Ennek érdekében például érdemes hetente háromszor posztolnod és minden beérkező kommentre válaszolnod! Egy nyereményjáték pedig még inkább felkavarhatja az állóvizet!

Miután megismerted céljaidat, több stratégiát is meg kell találnod ezeknek a céloknak az elérése érdekében. A stratégiák megírása közben nélkülözhetetlen, hogy szem előtt tartasd céged költségvetését, ami az ötödik lépéshez vezet.

5. Költségkeret beállítása

Mielőtt belevágnál a megvalósításba, össze kell állítanod a költségvetést! Például stratégiád magában foglalhatja a közösségi média felületeken való hirdetést, például azzal a konkrét céllal, hogy 3 hónap alatt növeld a követőbázisod 15%-kal. Azonban, ha nincs elegendő kereted arra, hogy meghatározott felületeken hatékonyan elérd a célközönséged, akkor lehet, hogy nem fogod tudni elérni a kitűzött célt. Amikor megírjuk stratégiánkat mindenképp vegyük figyelembe, hogy mekkora keret áll a rendelkezésünkre!

Most, hogy tudod hogyan készítsd el marketing tervedet, összegyűjtöttük azokat az elemeket is, amelyeket egy kimagasló marketing tervnek tartalmaznia kell.  

marketing terv

Marketing terv részei

A marketingtervek meglehetősen sokatmondóak lehetnek, hiszen tükrözniük kell azt az iparágat, amelyben foglalkozol. Mindezt függetlenül attól, hogy fogyasztóknak (B2C) vagy más vállalkozásoknak (B2B) adsz-e el. Ezért most megmutatunk 6 olyan részt, amelyet minden hatékony marketing terv tartalmaz:

1. Üzleti összefoglaló

A marketingtervben az üzleti összefoglaló pontosan úgy hangzik: a szervezet összefoglalója. Ez magában foglalja a cég vízióját és küldetését, amelyeknek mind összhangban kell lenniük az egész vállalkozással. Valamint, a korábban megfogalmazott SWOT-elemzést is tartalmaznia kell.

2. Üzleti célok

Ez a rész segít a marketing csapatod különféle céljainak kategorizálásában. Viszont, azt tartsuk szem előtt, hogy ne általánosságban vegyük figyelembe ezeket a célokat, hanem a marketingen belül, specifikusabb projektekre összpontosítva.

3. Célpiac

Itt a lényeg a piackutatás elvégzése, de ha már vállalkozásod készített egy alapos piackutatási tanulmányt, akkor marketingtervednek ez a szakasza könnyebben összeállítható. Ez segíteni fog leírni azt az iparágat, amelynek értékesítesz, a versenytársak és a „buyer persona” elemzését, amit már a célközönség meghatározásánál is megfogalmaztunk.

4. Piaci stratégia

A piaci stratégia a célpiac szakaszban szereplő információkat használja arra, hogy cégednek hogyan kell megközelítenie a piacot. Vagyis azt kell meghatározni, hogy vállalkozásod milyen egyedi értékajánlatokat tud tenni a vásárlóidnak, amit még a versenytársaid nem tettek meg.

Egy teljes hosszúságú marketing tervben ez a szakasz tartalmazhatja még a marketing mixet, melynek elemei a 4P: termékek és termékpolitika, árazás és árpolitika, értékesítés és termékelhelyezés, hirdetés- és reklámpolitika. Azonban a klasszikus marketing mixet már kibővítették 3 újabb elemmel, így a 7P a következőket tartalmazhatja még: emberi tényezők, környezeti és tárgyi elemek, valamint a folyamatot. Ezeket az elemeket is érdemes megvizsgálni egy sikeres marketing terv megvalósítása érdekében.

5. Marketing csatornák

Végül, a marketingterv még tartalmazza a marketingcsatornák listáját. Vállalkozásod bizonyos hirdetési platformok felhasználásával reklámozhatja magát a terméket vagy szolgáltatásodat, amely potenciális ügyfeleket generál, edukálja vásárlóit, és terjeszti a márka ismertségét. Valamint itt kell meghatározni, hogy mely közösségi platformokon fogsz megjelenni, mire szeretnéd azt használni és hogyan fogod mérni. Ebben a szakaszban az a célunk, hogy meghatározzuk milyen üzleti növekedést szolgálnak ezek a csatornák.

Összegzés

Reméljük, hogy egy összetett képet tudtunk átadni arról, hogy hogyan is épül fel egy vállalkozás marketing terve. Ha ezeknek a lépések mentén haladsz garantáltan egy jó terv fog létrejönni és a marketing tevékenységeidben is növekedésre számíthatsz.

Ha úgy érzed, segítségre lenne szükséged a marketing terved összeállításában, keress minket bizalommal!

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 0 Average: 0]

Hasonló cikkeink

Elemzés: Veled lesz tele a sajtó!

Elemzés: Veled lesz tele a sajtó!

Kádár Tímea vállalkozásának marketingstratégiája többet között az volt, hogy a sajtó segítségével szerezzen érdeklődőket, mindezt teljesen ingyenesen.

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Sokan megfoghatatlannak ítélik a márkaépítést, nem igazán látják a célját, mert nehezen mutatható ki kézzel fogható módon az értéke. Például forintban. Éppen ezért nem is igazán helyeznek rá hangsúlyt, főleg webáruházak esetén. Az árösszehasonlító oldalaknak és az...