fbpx
+36306239879 [email protected]

Tisztában vagyunk azzal, hogy a Facebook megváltoztatta az emberek kapcsolatainak és kommunikációjának módját, minőségét és nem utolsó sorban a mennyiségét is. Azonban azt, hogy ezt meg tegye magának is rengeteget kell változnia, folyamatosan fejlődnie. A kék óriás egyre inkább befolyásolja a digitális trendeket és vele a marketingesek viselkedését. A Facebook szerint a legfőbb feladata az, hogy a tartalmak rangsorolásával még jobb élményt nyújthasson a felhasználóinak. Közösségi média szakemberként viszont az a tapasztalat, hogy az oldalak organikus elérése emiatt jelentősen visszaszorult.

A közösségi média algoritmusai hosszú távon mindig a releváns posztokat jutalmazzák azokat, amik interakcióra ösztönzik az embereket. Tudjuk, hogy egy üzleti oldal manapság csak nagyjából 2-4 százalékát éri el organikusan követőinek, ami a korábbiakhoz 60-80%-hoz képest bizony drasztikus változtatás. Így az organikus kommunikációt csúcsra kell járatni és érdemes fizettet tartalmakkal is operálni. Jelen cikk az organikus közösségi média elérést vizsgálja, vagyis azt, hogyan lehet több megosztás, komment, kattintás egy adott posztnál, ami növeli az algoritmus szimpátiáját.

5+1 tipp, hogy jobb legyen a közösségi média elérésed

Ami biztos, az algoritmus azokat a tartalmakat fogja előnyben részesíteni, amelyek beszélgetéseket, vitákat és reakciókat váltanak ki az emberekből. Posztolj olyat, amelyek kiválthatják ezeket a Facebook által előre rangsorolt interakciókat, anélkül, hogy erre nyomatékosan felszólítanád a felhasználókat.

Ha bent akarsz maradni hosszabb távon a hírfolyamban, aktív interakciókra van szükséged. Ez azt jelenti, hogy olyan tartalmat kell kreálnod, ami érzelmeket vált ki az emberekből, kommenteket és megosztásokat generál. 

Posztolj olyat, amelyek kiválthatják ezeket a Facebook által előre rangsorolt interakciókat, anélkül, hogy erre nyomatékosan felszólítanád a felhasználókat.

Lássuk, hogyan érheted el ezeket a gyakorlatban.

1. Legyenek következetesek a posztjaid

A legfontosabb ismérve egy jól sikerült posztnak az, ha aktuális, hiteles és a célközönség számára érdekes a mondanivalója. Azt viszont, hogy valóban el tudjuk dönteni mit szeret a célközönségünk, többször kell különböző időintervallumokban posztolni, többféle tartalmakkal. Ezeket aztán meg kell vizsgálni, elemezni kell, kiértékelni, az eredményeket, hogy tanuljunk az esetleges hibákból. Vannak olyan oldalak, amik naponta 5-10 bejegyzést is közzétesznek, míg mások csak hetente 1-2 posztot jelenítenek meg. A posztok száma természetesen nagyban függ attól is milyen céged, szolgáltatásod van. A sikeresség azonban leginkább azon múlik mennyire tudsz a közönség számára valódi értéket teremteni, érdekes információt szolgáltatni és ízlésesen megkomponált képet, videót társítani tartalmaidhoz. 

FutureManagement Tipp: 

  • Posztolj hetente következetesen 3-4 alkalommal.
  • Aktualitásokról írj, amik felkeltik az emberek érdeklődését.
  • Képi anyagaidat koherensen társítsd a szöveghez tematikájához. 
  • Használj eseménynaptárat és írj szórakoztató, edukatív bejegyzéseket.
LEGYENEK KÖVETKEZETESEK A POSZTJAID

2. Alakíts ki párbeszédet

Ha azt akarjuk, hogy a poszt alatt a kommentekben kialakuljon egyfajta diskurzus, nemcsak a témának és a képi világnak kell harmonikusnak lennie. Fontos az is, hogy érdeklődjünk felhasználóink véleménye iránt, alakítsunk ki valós interakciókat. Ehhez elengedhetetlen az, hogy legyen mindenki számára egyértelmű a feltett kérdés, amire lehet is könnyen, különösebb szorongás nélkül válaszolni. Jobb, ha előbb te állsz egy oldalra bizonyos kérdésekben és csak azután teszed fel a kérdést arról, hogy azoknak, akik olvasnak téged, mi a véleményük. Ha valaki vissza kérdez valamit egy kommentben, esetleg kedvesen, vagy éppen durván véleményez valamit a posztod alatt reagálj. Mindig stílusosan, kifinomult eleganciával és határozott módon, de udvariasan válaszoljunk azoknak is, akik valójában nem érdemelnék meg kommentjeik alapján. Ha valaki kedves köszönjük meg, de ne álljunk meg ennyinél. Kérdezzünk vissza, bátran és kedvesen. Ez nemcsak a +1 komment miatt éri meg, amit valószínűleg generál, hanem ez a felhasználó valószínűleg később is szívesen kommentel majd, hiszen pozitív visszacsatolással erősítettük meg benne, hogy számít a véleménye és érdekel, mit gondol. 

FutureManagement Tipp: 

Ne azt írjuk a szövegbe, hogy “Ti mit gondoltok?” Ez nehezen megfogható, túl általános. Írjunk inkább valami olyasmit: “Szerintetek igazam van vagy tévedek? Írjátok meg kommentben, és beszéljük meg kinek mi a véleménye”. Így a felhasználó pontosan érti, mi az, amit elvárunk tőle, ráadásul a figyelmét is jobban felkeltjük. Ráadásul nagyobb sansz van arra is, hogy értelmes vitaindító hozzászólások születnek majd, amik újabb és újabb kommentelőt vonzanak majd a posztod alá.

ALAKÍTS KI PÁRBESZÉDET

3. Taníts és szórakoztass egyszerre

A Facebook és az Instagram az elsődleges felületek, amikre posztolni érdemes. Mindkettő természetéből fakadóan szórakoztató platform, ahová az emberek kikapcsolódni járnak. Ebből adódik, hogy a professzionális szakmai hozzáállás kevés kivételtől eltekintve nem célravezető. Persze mindig vannak kivételek, amik erősítik a szabályt, de nagy általánosságban elmondható, hogy ha valaki a vegyi kötésű homokformázás szilárdságának fokozási igényéről ír, annak viszonylag szűk piaca lesz a digitális térben is. Legyen a beszédmód közvetlen, társalgó. A nyelvezeted pedig laza, játékos, humoros. Jöjjön át, hogy jó emberek vagy és a céljaid is olyanok, amikből bizony mások is profitálhatnak. Ha csak szórakoztatsz, komolytalannak tűnhetsz, ha csak tanítani akarsz unalmassá válhatsz. Találd meg az arany középutat és nyert ügyed van.

FutureManagement Tipp:

Kerüld el a kioktató stílust és ne legyél te a nagy megmondó ember még akkor sem, ha otthonosan mozogsz a témában. Az nem szimpatikus. Helyette legyél szerény, de következetes, aki elképesztő összhanggal tud létrehozni olyan bejegyzéseket, amik szórakoztatóak, könnyen fogyaszthatók és mindenki számára érdekesek. Ha képes vagy arra is, hogy mindemellett a mondanivalódnak legyen konklúziója és valamiféle edukatív jellege, akkor sikerre van ítélve a márkád.

TANÍTS ÉS SZÓRAKOZTASS EGYSZERRE

4. Mind egy klub tagjai vagyunk

A klubok vonzereje az exkluzivitásban van, a tagok úgy érzik, különlegesek attól, hogy a tagjai lehetnek, valami olyannak a részei, ami nagyobb náluk. Ez a cél, így kell éreznie magát a követőinknek ahhoz, hogy igazán el tudjanak köteleződni. A legegyszerűbb módszer, hogy ezt elérjük: nevezzük el a közönséget. Nézzük csak meg a popsztárokat! Mind hívják valahogy a rajongóikat. Lady Gaga évek óta kis szörnyeknek szólítja őket (“little monsters”), Charli XCX simán angyaloknak (“angels”), ami nyilván a Charlie Angyalai miatt külön szellemes is. De nem kell ennyire messzire menni, az Utazómajmok világmegváltó csoportja például minden tagját „majmozza”.

FutureManagement Tipp: 

Tehát elnevezzük valahogy a közönséget, amelynek tagjai egy idő után ugyanígy hivatkoznak majd magukra pl. a kommentekben, amikor egymással kapcsolatba lépnek, így megteremtődik egy közösségi identitás, a bennfentesség és a valahová tartozás érzése. Aki benne van, jól érzi magát, aki pedig még kívül van, az be akar majd kerülni. Találjunk ki szlogeneket, állandó szókapcsolatokat, máshol nem használt kifejezéseket. Amit jó együtt kimondani, mintha jelszó lenne, rögtön megteremti kötődést. Ezek a minták szinte bármivel kapcsolatosak lehetnek, de lehessen kapcsolódni hozzájuk, vagyis az érzelmi bevonódás könnyű legyen.

MIND EGY KLUB TAGJAI VAGYUNK

5. Közösségi triggerek használata

Egyáltalán nem bonyolult dologról van szó: ezek azok a tartalmak, amiknek lényegileg nincs köze a márkánkhoz, a mondanivalónkhoz vagy hozzánk. A triggereket talán úgy lehetne igazán magyarosítani, hogy kulcs szavak, amik megindítanak és érzéseket idéznek elő. Olyan dolgokat mutatnak meg, amivel a közönség szívesen lép interakcióba, azonosulni tud, belehelyezkedni ugyanabba a helyzetbe és mélyebben megélni azt. Nem hiszed? Tegyél egy próbát. Persze ez is csak attól lesz hiteles, mint minden más, amit nem csak a kedvelésekért csinálsz, hanem mert valóban hiszel benne te is.

FutureManagement Tipp: 

Tegyél ki egy képet háziállatodról, írd meg a posztszövegben, egy élményedet vele kapcsolatban, esetleg ossz meg egy kedves kis történetet. Erre nagy valószínűséggel vevők lesznek követőid, hiszen könnyen tudnak vele azonosulni. Hogy mégis miért? Mert a legtöbb ember szereti az állatokat, ennyire egyszerű. Kérdezz vissza, kezdeményezz interakciót azzal, hogy megkéred őket, hogy mutassák meg ők is kedvenceiket és írjanak meg mennyire segítik a napjukat? Ha van, ami mindig működik, az ez. Mi tudatosan kutyabarát iroda vagyunk, igyekszünk munkánk során megkönnyíteni ügyfeleink életét és nyugodtan behozhatják négylábú kedvenceiket. Amikor ezt megmutatjuk a nagyvilágnak százával ömlenek az elismerő, méltató reakciók és kommentek, pedig csak egy átlagos ügyféltalálkozót mutatunk meg. De ez ettől még baromi felemelő érzés, mert valóban nem ez a megszokott más helyeken. 

KÖZÖSSÉGI TRIGGEREK HASZNÁLATA

+1 Az érzelmek mindenek felett

Az elköteleződés mindig érzelmi alapú, és ez nemcsak a közösségi médiára igaz. Az emberek igen jelentős rész az alapvető pszichológia személyiségjegyek eszköztárából dolgozik. Ha ezeket figyelembe veszed és hatsz rájuk eredményes leszel. Nem véletlen, hogy a storytelling a legjobb módja az eszmék kreatív átadásának, az érzelmekkel átszőtt mesék pedig gyakorlatilag a művészet kezdetét jelentik. Mesélj el egy szomorú történetet, az emberek reagálni fognak rá. Hozd őket a megfelelő hangulatba egy érzelmes videóval, és a hallgatóságod azt teszi majd, amit kérsz tőle. Adománygyűjtéssel foglalkozó szervezetek mindig megrázó képsorokat mutatnak, mielőtt néhány ezer forintot kérnek tőled fontos céljaikra, nem véletlenül.

FutureManagement Tipp:

A nyáron mi úgy hatottunk az emberek érzelmeire, hogy közben önazonosak maradtunk, de közben valami nagyon is fontos dologra hívtuk fel a figyelmet. Íme.

„A FutureManagement egyik kiemelt céljaként fogalmazta meg a hátrányos helyzetű tehetséges fiatalok segítését. A csapat minden tagja különböző háttérrel rendelkezik, más és más körülmények között nevelkedett, eltérő érdeklődési körrel bír, de van, ami közös bennünk: a tehetség, a kreativitás és a tudásvágy mindannyiunkban ott rejlik gyerekkorunk óta.

Az egyik csapatépítő tréningünk alkalmával, éppen a nyári élményekről beszélgettünk. Mindenki sorra elevenítette fel táborozós tapasztalatait, hogy mennyi mindent kapott ezektől a különleges kalandoktól. Volt, aki úszott, volt, aki lovagolt, akadt, aki kézműves, vagy éppen angol, esetleg informatika táborban volt, de mindegyikőnknek volt szerencséje valamilyen formában átélni ezeket a hihetetlen nyári élményeket és megszerezni a később is kamatoztatható tudást. Ekkor elhatároztuk, hogy ezt a magával ragadó táborozó hangulatot szeretnénk átadni azoknak a gyerekeknek, akik ezt helyzetükből adódóan nem élhetnék át a nyári szünet alkalmával. Célunk, hogy három TEHETSÉGES fiatal életre szóló élményt szerezzen és az az egy hét a vakációból valódi FEJLŐDÉSI lehetőséget nyújtson számukra az áhított területen.  Úgyhogy kezdő kis programozók, nyelvtudósok és vérbeli sportolók, kalandra fel! Meséljétek el nekünk, honnan érkeztetek, mik a céljaitok melyik lehetőség érdekelne titeket és miért, mi pedig minden táborba választunk közületek valakit, aki átélhet egy fantasztikus hetet a választott helyszínen.”

AZ ÉRZELMEK MINDENEK FELETT

Nyugodtan kérjük meg a követőinket, hogy osszák meg velünk az életünket, érzéseiket hiszen ők is ugyanolyan hús-vér emberek, amilyenek mi magunk vagyunk. Ne féljünk személyesek, közvetlenek lenni, mutassunk emberi arcunkat és kérjük cserébe ugyanezt. Ha ezt tesszük hitelesek és szerethetőek leszünk, ami hosszú távon bizalmat épít. Azt meg ugye nem adják ingyen, csak kitartó és elhivatott munkával.