fbpx
+36304548164 [email protected]

A storytelling a legjobb módja az eszmék kreatív átadásának

8 perc olvasási idő

Szerző: Szikszai Tomi

Közzétéve: 2018-10-22

Bevezetés

Ebben a felgyorsult társadalomban, ahol a világ folyamatosan fejlődik és változik, az információstechnológia és a tudásgazdaság korában mindenki annyit ér, amennyit az ötletei. A történetmesélés a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának.  Mitől ér célba az egyik ötlet, és miért sikkad el a másik? Hogyan jelenthet versenyelőnyt egy igazán jó történet?

Hamarosan válasz kapsz kérdéseidre és azt is megtudod miért a storytelling a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának.

Ha vállalkozásodat szeretnéd versenyelőnyhöz juttatni, a storytellinget jól és jókor kell használnod, hiszen a hatékony kommunikáció alapját az üzleti életben is a történetek képezik. Akár egy konferencián tartasz előadást, akár befektetőket keresel egy startup ötlet validálására, vagy éppen leendő fogyasztóidat szólítanád meg közösségi oldaladon, hiteles és érzelmeket kiváltó történetekkel tudod a leginkább őket meggyőzni. A személyes tapasztalatoknak óriási erejük van, és nem szabad elhallgatni a tapasztalatban rejlő akadályokat, drámát sem. Az emberek ezáltal tudnak azonosulni a történettel és vállalkozásoddal.  Így ismerik meg igazán a nehézségeket, hiszen velük is megesnek küzdelmes dolgok. Kedvenc mondásom is ezen ideológiából ered, így válik a vasból acél. Az értelmezésemben ezt az jelenti, hogy a rossz dolgoknak is meg kell történni egy vállalkozás életében, hiszen csak így lesz valami szuper erős és ellenálló. Ez is jól példázza a folyamatot, hogy előbb-utóbb elkerülhetetlenül hibázunk, és a bukás időnként bekövetkezik. De fontos, hogy ha már így történt tudjunk erről beszélni. Az igazán inspiráló történetmesélők soha nem hallgatják el drámájuk gyötrelmes részeit, hiszen ez egy lehetőség a fejlődésre és így teremtenek emocionális kapcsolatot a közönséggel.

A dolgok, amelyek megtörténnek velünk tesznek azzá, akik vagyunk.

STORYTELLING avagy a történetmesélés a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának.

Storytelling – legyen saját történeted

A történetmesélés erejét nem kell magyarázni, minél megnyerőbb a történeted, hitelesebb a sztorid, annál kevésbé érzik azt a követőid, hogy el akarsz adni nekik valamit. Ez egy igen előremutató marketing stratégia, nem egyszerűen arról szól, hogy információkkal árasztod el a közönséged és az előre meghatározott célcsoportodat, hanem arról, hogy a történeteiddel próbálsz hatni rájuk. Érzelmileg, lelkileg, mentálisan mindenhogy. Nem egyszerű jól csinálni, viszont kitartó munkával és tanulással ez is megtanulható. A storytelling fontos kvintesszenciája, az érzelmi azonosulás történetek által. A történeteken keresztül érzelmi kapcsolatot alakítasz ki velük, így sokkal nagyobb és intenzívebb lesz az rajongás a vállalkozásod felé. A történeteknek kapcsolódniuk kell a márkádhoz és összhangban kell lennie a vásárlói igényekkel is, így nagyobb lesz a lojalitás a céged felé.   Amit és ahogy elmondasz, nagy szerepe van abban, hogy kialakítsd az elköteleződést és végül a márkahűséget.

Mutatunk egy példát:

Felforgatta a világot a Nike új reklámja, aminek Colin Kaepernick a központi alakja. Kaepernick azzal vált ismertté, hogy 2016-ban a rendőri brutalitás és rasszizmus elleni tiltakozásként féltérdre ereszkedve hallgatta a himnuszt egy sporteseményen. Az esetből hatalmas botrány lett, az NFL futballszövetség betiltotta a hasonló tiltakozásokat, Kaepernick sportkarrierje pedig zátonyra futott, mostanáig egy csapat sem volt hajlandó leigazolni.

Erre utal a Nike plakátjainak szlogenje: „Higgy valamiben, ha el is veszítesz miatta mindent.”

Ne felejtsd el, a történettel átadott információkra az emberek könnyebben visszaemlékeznek, jobban megragad az agyukban. Ha azt akarod, hogy eszébe juss az embereknek, emlékezzenek Rád és arra, amit mondtál, akkor a marketingüzeneteket lehetőség szerint történetté kell alakítani.

STORYTELLING avagy a történetmesélés a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának.

Információ átadás, amitől az emberek könnyebben visszaemlékeznek

Ha azt akarod, hogy eszébe juss az embereknek és tényleg emlékezzenek Rád, és arra, amit mondtál, akkor a marketingüzeneteket igazán élménydús kerek történetté kell alakítanod. A megoldás nélkülözhetetlen eleme, hogy az információ, amit a célcsoportoddal meg szeretnél osztani könnyen fogyasztható és hiteles legyen. Történetet mesélhetsz a cégedről, annak életéről, magadról, ügyfeleidről, a munkáitokról, közös kirándulásokról, nehéz pillanatokról, egyszóval szinte mindenről. A kivitelezés és a jól megválasztott pillanatok fontos, annak kell impulzívnak és magával ragadónak lennie. Ezzel nagy lépést tehetsz afelé, hogy személyesebb és szorosabb kapcsolatba kerülj azokkal az emberekkel, akik olvassák a blogodat, vagy követnek a közösségi médiában.

Ne feledd, történeteket mindig jobban szeretnek hallgatni az emberek, mint eladásokat és propaganda reklámokat sulykoló hiteltelen önámítást.

STORYTELLING avagy a történetmesélés a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának.

Hogyan kell életre egy jó sztori?

Történetet mesélni tényleg nem könnyű, és nem is mindenki tud, de említettem a cikkem elején, hogy tanulható. Van egy igazán egyszerű receptje, amihez, ha nemi fűszert is adagolsz a megfelelő polcról, garantáltan sikerrel jársz. Minden történetben fontos a hármas tagolás. Legyen szó a bevezetés, tárgyalás, befejezés triászi egységéről, a történetfelépítés három fontos lépcsőjéről, vagy akár a küzdelem, konfliktus, megoldás/dráma filmes hármasáról.

Neked is ebben kell gondolkodnod.

Te is képes vagy három lépésben összerakni egy értékes történetet:

  1. A figyelem felkeltése, egy meglepő problémával, események sorozatával.
  2. Az izgatott várakozás, találj ki egy történetet a konfliktus köré, fűszerezd meg izgatott várakozással, legyen benne dráma, feszültség, vagyis ideális esetben folyamatosan bizonytalanság, amely végül megoldódik. Már kész is a közönség érzelmi kötődése.
  3. Érzelmi hullámvasút, amelyben megjelenik a jó és rossz harcának éles kontrasztja, ami fenntartja az érdeklődést.

Az ilyen történeteket mindegy, hogy hányszor mondod el, ha ez a felépítettség és tagoltság marad, mindig érdekes leszel és figyelni fognak az emberek Rád.

STORYTELLING avagy a történetmesélés a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának.

Az előző gondolathoz és a népmesei hármashoz nyúlik vissza a storytelling egy másik fontos ismérve, a hármas kulcsszó szabály. Ennek lényege, hogy a fő mondanivalódat 3 vezérgondolatba sűríted, és mielőtt kibontanád, felsorolod őket, mintegy keretbe foglalva azokat.

Ez a szabály több dolgot is megold egyszerre:

  1. Ad egy jól körülhatárolható keretet a sztorinkhoz.
  2. Leegyszerűsíti a történetünket a hallgatók számára.
  3. Kulcsszavakat ad meg, ami érzéseket vált ki.

Apropó, láttad már a szlogenünket?

STRATÉGIA. MÉRÉS. KREATIVITÁS.

A storytelling egy kiváló kommunikációs eszköz

A storytelling jelentése egy történet elmesélése, előadása. A motiváló történetmesélők nehézségekről és leküzdhetetlen akadályok legyőzéséről beszélnek, és felébresztik az emberekben a reményt, hogyha másoknak sikerült, akkor nekik is sikerülhet. A történetek az érzelmekre hatnak.

Íme egy nagy kedvencem. Julie Burstein rádiós műsorvezető a kreativitásukból élő emberekkel beszélget, és négy példát mutat nekünk arra, hogyan legyünk kreatívok a kihívások, kétségek és veszteségek közepette. Az előadás, a téma és a történetmesélés is zseniális, nézzétek meg a videót.

Befejezés

Egy okos vállalkozás, vagy marketinges tehát képes kihasználni a storytelling erejét és felhasználni azt a marketing stratégiája szerves részeként. A storytelling erős emocionális húrokat penget és a bizalom megerősítésében is fontos szerepet tölt be. Emlékeztet az erkölcsi értékek fontosságára, összefűzi a történeteket, hitelesen mutat utat. Legyél Te is előrelátó és építsd be vállalkozásod kommunikációjába a storytelling felbecsülhetetlen erejét.

Hasonló cikkeink

Így szerezz új vásárlókat Facebookon, azaz a hideg célközönség elérése.

Így szerezz új vásárlókat Facebookon, azaz a hideg célközönség elérése.

Amikor arról beszélünk, hogy hogyan szerezz új vásárlókat Facebookon, akkor arra gondolunk, hogy hogyan lehet hatékony a hideg célközönség elérése. Vagyis olyan emberek megcélzása, akik még sohasem találkoztak a márkáddal, a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal. Olyan ez, mint amikor idegeneket szólítunk le az utcán. Nem könnyű feladat, élőben könnyen kínossá, az online térben pedig pénzkidobássá válhat.

Így használd ki a Facebook remarketing valódi erejét!

Így használd ki a Facebook remarketing valódi erejét!

Webshop tulajdonos vagy? Elégedetlen vagy a hirdetéseid által elért vásárlások számával? Olvass tovább és megmutatom, hogy milyen remarketing taktikákkal érhetsz el akár 20-30%-kal is magasabb megtérülést a jelenleginél. Be kell valljam neked, régóta tervben van ennek...