A jó design öltöztet. A jó design mesél. A jó design elad. Egy jól megkomponált kreatív, nem csak hasraütés szerűen lesz szemet és lelket is gyönyörködtető. Vannak fontos technikai alapszabályok, amelyet be kell tartani. Vegyük hát sorra ezeket!
1. LEGYEN KONCEPCIÓD!
Ha nincs üzenet, akkor nincs történtet, ötlet és magyarázat sem. Világos mondanivaló nélkül az egész csak egy szép, de üres kagylóhéj.
2. KOMMUNIKÁLJ, NE DEKORÁLJ!
Hmm… Ez jó, de mit is ábrázol? Lehet egyszerű vagy elvont: a forma mindig is jelentéssel bír, és illik az üzenethez.
3. LÉGY KÖZÉRTHETŐ!
Az üzenetnek nem csupán néhány bennfentes, hanem a széles tömegek számára is közérthetőnek kell lennie.
4. TÖREKEDJ A VIZUÁLIS EGYSÉGRE!
Az egyes alkotóelemek egymás jobb megértését is elősegítik, ezért ha egy darab kilóg, vagy nem kapcsolódik a többihez, az az üzenet erejét is gyengíti.
5. HA TEHETED, VÁLASZD AZ EGYSZERŰSÉGET!
Ahogy a mondás tartja: a kevesebb néha több. Ez elsősorban nem is ízlés kérdése: minél több elemet zsúfolunk össze egy adott felületre, annál nehezebben válik ki a tömegből.
6. ADJ TERET A TÉRNEK!
A negatív tér (vagy térköz) a jó design egyik sarokköve. Ez a tartalomra tereli a figyelmet, és teret enged a tekintetnek, ahol megpihenhet. Az üres felületek hiánya nyomasztóan hathat a nézőre, az ilyen tartalom befogadására jóval kevesebben képesek.
7. KELL EGY MARKÁNS ELEM!
A nézők figyelmét először egyetlen, fontos dologra irányítsuk – egy nagyobb alakzattal, egy meglepő képpel, érdekes tipográfiai megoldással vagy merész színhasználattal –, és tekintetük csak ezután vándoroljon a kevésbé fontos részek felé.
8. KERÜLD A SZIMMETRIÁT!
Bár a természetben elég hatékonyan működik, érdemes óvatosan bánni vele, mert könnyen statikussá, élettelenné, unalmassá válhat.
9. LEHET EGY DIMENZIÓVAL TÖBB?
Azok a grafikai tervek, amelyek nem érzékeltetik eléggé a tér mélységét vagy nem elég mozgalmasak gyakrabban tűnnek élettelennek, unalmasnak.
10. LEGYEN TUDATOS A SZÍNVÁLASZTÁS!
Ismernünk kell, miként viselkednek a színek, ha kombináljuk őket, és ami még fontosabb, hogy milyen hatást gyakorolnak a célközönségre.
11. A KEVESEBB SZÍNESEBB
A színek mindig izgalmasak, de az intenzív színkavalkád könnyen az élmény rovására mehet. Válasszunk egyszerű színpalettát, ebből hozzunk létre erős színpárokat.
12. URALD A SÖTÉTSÉGET ÉS A FÉNYT!
Az árnyalatterjedelem megfelelő használata hatásos grafikai eszköz: a szomszédos árnyalatokkal kialakított, visszafogott átmenetek használata egyik legjobb módszer az egyes elemek ellenpontozásra.
13. A JÓ TIPOGRÁFIA ÉSZREVÉTLEN, DE OLVASHATÓ
Bár teljesen nyilvánvaló, hogy az olvashatatlan szövegnek nem sok értelme van, ezt mégis ki kell hangsúlyozni. Legyen ötletes és a koncepcióval összhangot alkotó, de mindenekelőtt információt kell közölnie.
14. KÉT BETŰCSALÁD, NEM TÖBB!
Na jó, olykor lehet három is. Ha egy munkában több különböző betűtípust használunk, azoknak jól elkülöníthető funkcióval kell rendelkezniük. A túl sok betűtípus pedig könnyen válik áttekinthetetlenné.
15. A BETŰ IS LEHET GRAFIKAI ELEM
Kompozíciós szempontból igazodniuk kell a többi elemhez, függetlenül attól, hogy látszólag teljesen eltérőek.
16. NEM KELL A SZÁJBARÁGÁS!
Fontoljuk meg alaposan, mennyi információt közlünk szöveges formában. Ha pedig képeket is használunk, annak nem megismételni, hanem kiegészíteni kell a szöveg mondanivalóját.
17. A KÉPET MAGAD HOZD LÉTRE, NE PEDIG GUBERÁLD!
Próbáld meg saját magad megalkotni a képi világot, amire szükséged van – vagy fizess valakinek, hogy ezt a feladatot az instrukcióid alapján elvégezze helyetted. Sokszor többet érünk el valamilyen eredeti, a lényeget jól visszaadó megoldással, ami nem több, mint néhány pont vagy vonal, egy egyszerű, de szokatlan ikon, vagy absztrakt mintázat.
18. ISMERD A STÍLUSOKAT, DE NE MÁSOLJ!
Meríts ihletet a korábbi korok, vagy más jelenkori művészek munkáiból: viszont a szolgai másolás nem menő – inkább a lustaság és a plagizálás kategóriájába esik.
19. FELEJTSD EL AZ AKTUÁLIS TRENDEKET!
Ha a terveink inkább a tartalomhoz és a mondanivalóhoz, nem pedig az aktuális stílusirányzatokhoz alkalmazkodnak, úgy a hatásuk is jóval erőteljesebb és tartósabb lesz.
20. LÉGY HATÁROZOTT: CSINÁLD TUDATOSAN, VAGY SEHOGY!
Hozzunk egyértelmű döntéseket a kompozíció meghatározásánál, de ne féljünk az intuícióinkra hagyatkozni. Az egyes elemek kölcsönhatásában az összhatás a fontos, nem pedig a mértani pontosság.
A minden részletében tökéletes design megalkotása összetett feladat. Amelyhez nem elég a szépérzék fontos, hogy a grafika írott és íratlan szabályaival is tisztában legyen a művek megalkotója. Ez az egyik ok, amiért megéri ügynökségünkkel dolgoznod.