Bevezetés
Ebben a felgyorsult társadalomban, ahol a világ folyamatosan fejlődik és változik, az információstechnológia és a tudásgazdaság korában mindenki annyit ér, amennyit az ötletei. A történetmesélés a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának. Mitől ér célba az egyik ötlet, és miért sikkad el a másik? Hogyan jelenthet versenyelőnyt egy igazán jó történet?
Hamarosan válasz kapsz kérdéseidre és azt is megtudod miért a storytelling a legjobb módja, az eszmék kreatív átadásának.
Ha vállalkozásodat szeretnéd versenyelőnyhöz juttatni, a storytellinget jól és jókor kell használnod, hiszen a hatékony kommunikáció alapját az üzleti életben is a történetek képezik. Akár egy konferencián tartasz előadást, akár befektetőket keresel egy startup ötlet validálására, vagy éppen leendő fogyasztóidat szólítanád meg közösségi oldaladon, hiteles és érzelmeket kiváltó történetekkel tudod a leginkább őket meggyőzni. A személyes tapasztalatoknak óriási erejük van, és nem szabad elhallgatni a tapasztalatban rejlő akadályokat, drámát sem. Az emberek ezáltal tudnak azonosulni a történettel és vállalkozásoddal. Így ismerik meg igazán a nehézségeket, hiszen velük is megesnek küzdelmes dolgok. Kedvenc mondásom is ezen ideológiából ered, így válik a vasból acél. Az értelmezésemben ezt az jelenti, hogy a rossz dolgoknak is meg kell történni egy vállalkozás életében, hiszen csak így lesz valami szuper erős és ellenálló. Ez is jól példázza a folyamatot, hogy előbb-utóbb elkerülhetetlenül hibázunk, és a bukás időnként bekövetkezik. De fontos, hogy ha már így történt tudjunk erről beszélni. Az igazán inspiráló történetmesélők soha nem hallgatják el drámájuk gyötrelmes részeit, hiszen ez egy lehetőség a fejlődésre és így teremtenek emocionális kapcsolatot a közönséggel.
A dolgok, amelyek megtörténnek velünk tesznek azzá, akik vagyunk.
Storytelling - legyen saját történeted
A történetmesélés erejét nem kell magyarázni, minél megnyerőbb a történeted, hitelesebb a sztorid, annál kevésbé érzik azt a követőid, hogy el akarsz adni nekik valamit. Ez egy igen előremutató marketing stratégia, nem egyszerűen arról szól, hogy információkkal árasztod el a közönséged és az előre meghatározott célcsoportodat, hanem arról, hogy a történeteiddel próbálsz hatni rájuk. Érzelmileg, lelkileg, mentálisan mindenhogy. Nem egyszerű jól csinálni, viszont kitartó munkával és tanulással ez is megtanulható. A storytelling fontos kvintesszenciája, az érzelmi azonosulás történetek által. A történeteken keresztül érzelmi kapcsolatot alakítasz ki velük, így sokkal nagyobb és intenzívebb lesz az rajongás a vállalkozásod felé. A történeteknek kapcsolódniuk kell a márkádhoz és összhangban kell lennie a vásárlói igényekkel is, így nagyobb lesz a lojalitás a céged felé. Amit és ahogy elmondasz, nagy szerepe van abban, hogy kialakítsd az elköteleződést és végül a márkahűséget.
Mutatunk egy példát:
Felforgatta a világot a Nike új reklámja, aminek Colin Kaepernick a központi alakja. Kaepernick azzal vált ismertté, hogy 2016-ban a rendőri brutalitás és rasszizmus elleni tiltakozásként féltérdre ereszkedve hallgatta a himnuszt egy sporteseményen. Az esetből hatalmas botrány lett, az NFL futballszövetség betiltotta a hasonló tiltakozásokat, Kaepernick sportkarrierje pedig zátonyra futott, mostanáig egy csapat sem volt hajlandó leigazolni.
Erre utal a Nike plakátjainak szlogenje: „Higgy valamiben, ha el is veszítesz miatta mindent.”
Ne felejtsd el, a történettel átadott információkra az emberek könnyebben visszaemlékeznek, jobban megragad az agyukban. Ha azt akarod, hogy eszébe juss az embereknek, emlékezzenek Rád és arra, amit mondtál, akkor a marketingüzeneteket lehetőség szerint történetté kell alakítani.
Információ átadás, amitől az emberek könnyebben visszaemlékeznek
Ha azt akarod, hogy eszébe juss az embereknek és tényleg emlékezzenek Rád, és arra, amit mondtál, akkor a marketingüzeneteket igazán élménydús kerek történetté kell alakítanod. A megoldás nélkülözhetetlen eleme, hogy az információ, amit a célcsoportoddal meg szeretnél osztani könnyen fogyasztható és hiteles legyen. Történetet mesélhetsz a cégedről, annak életéről, magadról, ügyfeleidről, a munkáitokról, közös kirándulásokról, nehéz pillanatokról, egyszóval szinte mindenről. A kivitelezés és a jól megválasztott pillanatok fontos, annak kell impulzívnak és magával ragadónak lennie. Ezzel nagy lépést tehetsz afelé, hogy személyesebb és szorosabb kapcsolatba kerülj azokkal az emberekkel, akik olvassák a blogodat, vagy követnek a közösségi médiában.
Ne feledd, történeteket mindig jobban szeretnek hallgatni az emberek, mint eladásokat és propaganda reklámokat sulykoló hiteltelen önámítást.
Hogyan kell életre egy jó sztori?
Történetet mesélni tényleg nem könnyű, és nem is mindenki tud, de említettem a cikkem elején, hogy tanulható. Van egy igazán egyszerű receptje, amihez, ha nemi fűszert is adagolsz a megfelelő polcról, garantáltan sikerrel jársz. Minden történetben fontos a hármas tagolás. Legyen szó a bevezetés, tárgyalás, befejezés triászi egységéről, a történetfelépítés három fontos lépcsőjéről, vagy akár a küzdelem, konfliktus, megoldás/dráma filmes hármasáról.
Neked is ebben kell gondolkodnod.
Te is képes vagy három lépésben összerakni egy értékes történetet:
- A figyelem felkeltése, egy meglepő problémával, események sorozatával.
- Az izgatott várakozás, találj ki egy történetet a konfliktus köré, fűszerezd meg izgatott várakozással, legyen benne dráma, feszültség, vagyis ideális esetben folyamatosan bizonytalanság, amely végül megoldódik. Már kész is a közönség érzelmi kötődése.
- Érzelmi hullámvasút, amelyben megjelenik a jó és rossz harcának éles kontrasztja, ami fenntartja az érdeklődést.
Az ilyen történeteket mindegy, hogy hányszor mondod el, ha ez a felépítettség és tagoltság marad, mindig érdekes leszel és figyelni fognak az emberek Rád.
Az előző gondolathoz és a népmesei hármashoz nyúlik vissza a storytelling egy másik fontos ismérve, a hármas kulcsszó szabály. Ennek lényege, hogy a fő mondanivalódat 3 vezérgondolatba sűríted, és mielőtt kibontanád, felsorolod őket, mintegy keretbe foglalva azokat.
Ez a szabály több dolgot is megold egyszerre:
- Ad egy jól körülhatárolható keretet a sztorinkhoz.
- Leegyszerűsíti a történetünket a hallgatók számára.
- Kulcsszavakat ad meg, ami érzéseket vált ki.
Apropó, láttad már a szlogenünket?
STRATÉGIA. MÉRÉS. KREATIVITÁS.
A storytelling egy kiváló kommunikációs eszköz
A storytelling jelentése egy történet elmesélése, előadása. A motiváló történetmesélők nehézségekről és leküzdhetetlen akadályok legyőzéséről beszélnek, és felébresztik az emberekben a reményt, hogyha másoknak sikerült, akkor nekik is sikerülhet. A történetek az érzelmekre hatnak.
Íme egy nagy kedvencem. Julie Burstein rádiós műsorvezető a kreativitásukból élő emberekkel beszélget, és négy példát mutat nekünk arra, hogyan legyünk kreatívok a kihívások, kétségek és veszteségek közepette. Az előadás, a téma és a történetmesélés is zseniális, nézzétek meg a videót.
Befejezés
Egy okos vállalkozás, vagy marketinges tehát képes kihasználni a storytelling erejét és felhasználni azt a marketing stratégiája szerves részeként. A storytelling erős emocionális húrokat penget és a bizalom megerősítésében is fontos szerepet tölt be. Emlékeztet az erkölcsi értékek fontosságára, összefűzi a történeteket, hitelesen mutat utat. Legyél Te is előrelátó és építsd be vállalkozásod kommunikációjába a storytelling felbecsülhetetlen erejét.