A tartalommarketing új szabályai. Stratégiai tippek 2020-ra

2019.12.22.
A cikk írója:
futuremanagement

A tartalommarketing arra szolgál, hogy írott vagy képi tartalmak segítségével végigkalauzoljuk a vásárlót egy úton, aminek a vége mindenképpen a vásárlás. Az online információtengerben azonban néha eltévednek a vásárlók. Ezért kellenek a specifikus tartalmak, amik utat mutatnak nekik lépésről lépésre.

A tartalommarketing segítségével történő brandépítés azonban egy rendkívül időigényes folyamat. Naponta több millió új tartalom jelenik meg, ami érdekelheti a célcsoportodat. Annak érdekében, hogy kitűnj a versenytársaid közül, egy kicsit másképp kell kommunikálnod.

Mit szólnál, ha lenne egy hely, ahol szabadon kísérletezhetnél a képi és szöveges tartalmaiddal, anélkül, hogy félned kellene a negatív következményektől? Egy hely, ahol megalkothatnád a saját best practice-eidet és már csak az igazán kiváló tartalmakat osztanád meg a valós közönségeddel.

Ennek érdekében ma egy új kommunikációs megközelítést hoztunk nektek, ez pedig a content marketing playground.

Content marketing playground

Mi is egyáltalán az a content marketing playground? Hogy mi van?

Ha magyarra akarnánk fordítani, akkor a jelentése tartalommarketing-játszótér. Ez egy olyan online platform, ahol végre szabadon próbálkozhatsz az új ötleteddel és ahol senki sem figyel. Semmit nem mérnek és nem történik semmi, ha valamit elrontasz. Éppen ezért lehet ez egy "hely" a szabályok felrúgására.

Ha viszont jól játszol, vagyis valami kiválót alkotsz ezen a téren, akkor azt a való világban is hasznosíthatod. Hiszen tudni fogod, hogy működik a dolog. Így jobb leszel, mint bárki más a játszótéren és a való életben is.

Hol van ez a játszótér? Mindenhol az interneten. Lehet egy szűk célcsoportnak létrehozott blog, amit csak kedvtelésből írsz, egy Youtube projekt vagy akár egy weboldal is. A lényeg a kísérletezés. Vagyis olyan projekteket alkoss meg a játszótéren, amiknek nincs tétje, de tanulhatsz az eredményekből.

A hagyományos értékesítési tölcsér ideje tényleg lejárt?

Biztosan te is hallottál már az értékesítési tölcsérről. Ez a vásárlási folyamat vizuális ábrázolása, amely azt szimbolizálja, hogy milyen útvonalon megy végig a fogyasztó, amíg vásárlóvá nem válik. Erről már írtunk bővebben, ha érdekel, olvasd el itt. A lényege, hogy a fogyasztó 5 fázison megy keresztül, amíg vásárlóvá nem válik, és nekünk ezen az úton kell őt végigkísérni.

Persze egyértelmű, hogy 2020-ban egy vásárlási döntés nem ilyen egyszerű folyamat. A hagyományos értékesítési tölcsérrel a vásárlókat egy lineáris, szűk útra kényszerítjük, ahelyett, hogy szabad teret adnánk nekik a mozgásra.

2020-ban azonban olyan utat kellene nekik felajánlanunk, amit kedvük szerint járhatnak be, de amelynek végül csak egy eredménye lehet: a vásárlás. Ehhez el kell engednünk az értékesítési tölcsért és létre kell hoznunk egy új vásárlási folyamat-modellt.

Hogyan alakíthatunk ki egy olyan vásárlói utat, ami működik 2020-ban is?

A tartalommarketing új szabályai. Stratégiai tippek 2020-ra

A vásárlási folyamat új modellje

Akármennyire is szeretnék a cégek, ma már nem ők irányítják a vásárlási folyamatot. A vásárlók úgy mozognak a virtuális térben, ahogy csak akarnak. Újabbnál újabb tartalmakat akarnak olvasni mindig és mindenhol. Otthon a reggeli kávénál, útközben a buszon ülve és a munkahelyi ebédszünetben is.

Tudod mi volt a tökéletes vásárlási folyamat régen? Ha egy fogyasztót minél kevesebb idő alatt, minél kisebb költség fejében vásárlóvá tudtunk tenni. 2020-ban már nem ez lesz a tökéletes utazás, hanem az, ha a megfelelő tartalmat, a megfelelő helyen, a megfelelő időben kínáljuk fel a célcsoportnak.

Így a cégek feladata 2020-ban már nem az lesz, hogy végigkísérjék a vásárlót az értékesítési tölcsér szakaszain, hanem, hogy edukálják a fogyasztót. Fontos, hogy a vásárlónk tudja, milyen lehetőségei vannak. Ha akarja, végigmehet a hagyományos (lineáris) vásárlói úton, de ha szabadabban mozogna, azt is megteheti.

Feladatunk 2020-ban a content marketing playground kiépítése, mert ez lesz az újfajta utazás alapja.

A tartalommarketing új szabályai. Stratégiai tippek 2020-ra

Kíváncsi vagy, hogyan kell megépíteni ezt a játszóteret?

Először is, el kell engedned a szigorú, naptár szerint beidőzített célokat, mint a rendszeres heti posztolás, vagy a szoros kampányidőzítések. Ha Trello-t, vagy hasonló Editorial Calendar eszközt használsz, most egy kicsit felejtsd el! Publikáld a tartalmaidat változó időben, és nézd meg, mi működik igazán. Itt most van idő és hely a kísérletezésre, használd ki a szabadságot!

A szigorú tervezés és időzítés helyett gondolkozz el azon, hogy milyen ötleteket és történeteket akarsz kommunikálni 2020-ban a vásárlóidnak és nyitottnak kell lenned az új megközelítésekre. Egy ilyen újfajta megközelítés a content marketing playground kialakítása.

A tartalommarketing játszóterén kipróbálhatsz bármit, amit szeretnél, és ha működik, bevetheted valódi projekteken is. Ha esetleg kudarcba fulladna egy-egy ötleted, akkor sincs baj, hiszen kísérletezni jöttél.

Mire jó ez neked?

  • a kísérletezés növeli a kreativitást
  • teret az az innovációra
  • tökéletes platform az új ötleteid kipróbálására
  • jobban megérted a célcsoportodat
  • megismered a legújabb trendeket
A tartalommarketing új szabályai. Stratégiai tippek 2020-ra

Kommunikálj kicsit másképp

A tartalommarketing szintjei

Ha kicsit másképp akarsz kommunikálni, mint a versenytársaid, akkor máshogy kell felépítened a kommunikációdat. Most mutatunk neked egy logikus tartalommarketing felépítést, ami segít a játszótered kialakításában is.

Ehhez 3 szintre kell osztanunk a kommunikációt. Háromféle tartalmat állíthatunk elő, amelyeket különböző céllal, különböző platformokon valósíthatunk meg. Nézzük is meg, mi ez a három szint, példákkal együtt!

  1. Elvi szint: Ez az első szint, ahol átfogó témákról kell írnod. Ezeket a témákat 3-5 alapvető ötletre kell korlátozni, amelyek majd megalapozzák a következő szinteket. Ha erre a szintre készítesz tartalmat, nem szabad túlgondolnod a „hogyant”. Fókuszálj inkább a „mi” és „miért” kérdésekre és magyarázd meg ezeket. Ha például gasztroblogger vagy és a profilod az egészséges, fitt ételek megosztása a közönséggel, akkor az elvi szinten kommunikálhatsz például arról, hogy „mit jelent egészségesnek és fittnek lenni?”. Mi az egészséges étel és miért fontos, hogy figyeljünk az étkezésünkre?
  2. Stratégiai szint: Az alapvető ötleteken alapulva folytathatod a kommunikációt a stratégiai szintű tartalamakkal. A folyamatokra, eszközökre és a tudásra összpontosíts itt. A tartalom adjon kereteket, támpontokat az olvasóknak a siker érdekében. Ha az előző példánál maradunk, akkor a gasztro blogger készítsen olyan tartalmakat, amik konkrétan az egészséges főzésre vonatkoznak. Adja meg az egészséges étkezés kereteit, például ismertesse meg az olvasókkal az alapvető hozzávalókat, oktassa őket arról, hogy miben mennyi a vitamin és miért jó a szervezetünknek.
  3. Taktikai szint: Ez a „hogyan” szintje. Ennek a tartalomnak leíró jellegűnek kell lennie és step-by-step útmutatókat tartalmaznia. Legyenek benne konkrét gyakorlatok és segítse a közönséget az elvi és a stratégiai ötletek megvalósításában. És a példánknál maradva, adjunk az olvasóknak konkrét recept ötleteket, amiket otthon is el tudnak készíteni.

Még egyszer tehát a lényeg:

  • bevezetjük a témát 3-5 alapgondolatra alapozva, amik a téma kulcsfontosságú hátterét adják meg
  • majd oktatjuk az olvasót annak érdekében, hogy tájékozott legyen az adott témában
  • végül pedig konkrét tippeket és step-by-step útmutatót adunk neki a siker érdekében. Így épül fel egy sikeres tartalommarketing stratégia 2020-ban.

Így lesz teljes a kép a fogyasztó fejében egy témáról és így fogsz kitűnni a versenytársaid közül, hiszen a mondandód logikusan felépített lesz. És ez fel fog tűnni az embereknek.

A tartalommarketing új szabályai. Stratégiai tippek 2020-ra

Üzenetek célba juttatása

Ha megvannak a narratívák, ideje kitalálni hogyan és hol fogod megosztani a tartalmaidat a közönséggel. Próbálj meg elrugaszkodni a hagyományos platformoktól és legyél érdekes! Milyen formátumban és milyen alternatív csatornákon szeretnéd megosztani a narratívádat? Kísérletezz bátran!

Ezek a kérdések segíthetnek eldönteni, milyen formátumot válassz:

Milyen formátumú lesz a tartalom?

Írott, audio vagy vizuális tartalom lesz? Rövid vagy hosszú formátumú? Ne csak blogposztban és landing page-ben gondolkodj, hanem alternatív megoldásokban is, mint ezek:

  • interjú: van esetleg olyan érdekes ember az iparágadban, akivel szívesen beszélgetnél és a célközönségedet is érdekelheti a mondandója?
  • webinárium: a web és a szeminárium szavakból született kifejezés, szóval igazából online előadásokat jelent. Célja az edukálás. Te milyen témában oktathatnál?
  • podcast: A podcast-ek egyre menőbbek, erről már korábban is írtunk itt. Gondolkodj el azon, miről tudnál sokat beszélni, ami még érdekelheti is az embereket.
  • ebook: ha megírsz egy szakmai ebook-ot a vállalkozásodról vagy a termékedről, azt később csaliként is tudod használni (hírlevél feliratkozáshoz).
  • esettanulmány: bemutathatoda legsikeresebb projektjeidet, megoszthatod best practice-eket, és oktathatod a közönséget.
  • ajánlás: munkatársaktól, ügyfelektől, vagy vásárlóktól, írott vagy videós formában. A jó értékelések segítenek növelik a vállalkozás hírnevét, szóval gyűjtds be ezeket!
Milyen kommunikációs csatornán osztod meg?

Ha megvan a tartalmad és a megfelelő formátum, akkor itt az ideje, hogy publikáld az alkotásod. Az üzenetek célba juttatásának azonba több módja is van, és ezeket most a POE elv alapján mutatjuk be.

Ismered a POE elvet?

Eszerint beszélhetünk fizetett (paid), saját (owned) és szerzett (earned) médiáról. Mivel a célcsoport elérése nehezebb, mint valaha, ezért helyesen kell megválasztanunk a csatornát.

A fizetett média a hirdetéseket jelenti, amikért a cég fizet. Ebben az esetben idegenekkel találkozik a hirdetésünk. Ez olyan, mintha idegeneket szólítanánk le az utcán. Ha jól akarod csinálni, olvasd el korábbi cikkünket a hideg célközönségek megcélzásáról!

A saját média a vállalat által ellenőrzött felületeken történő közvetlen kommunikációt jelenti, például a céges blogon, vagy a Facebook oldalon keresztül. Ebben az esetben a vásárlóinkhoz beszélünk, vagyis a kapcsolat már felmelegített.

A szerzett média pedig a felhasználói tartalmakat (legyen az bármilyen közösségi oldalon), a WOM marketinget, a vállalatról készült cikkeket, blogokat és fórumokat foglalja magába. Ezeket általában a rajongóink generálják

A tartalommarketing új szabályai. Stratégiai tippek 2020-ra

Most már ismered a POE elvet, így ki tudod választani a megfelelő csatornát az üzeneted célba juttatására. Már csak azon kell elgondolkoznod, hogy milyen módon szeretnéd mérni az eredményeket: forgalom, átkattintás, hozzászólások, like-ok száma stb.

Ezek alapján képes leszel létrehozni a saját tartalommarketing stratégiádat és meghatározni, hogy mely narratívához milyen csatorna illik. Valamint ki tudod tölteni az alábbi táblázatot a saját adataiddal. Ebben a táblázatban a fenti fitt-gasztrobloggeres példát ábrázoljuk:

A tartalommarketing új szabályai. Stratégiai tippek 2020-ra

A cél egy zökkenőmentes, kellemes utazás megteremtése a közönség számára. Öszpontosíts a mély, jó minőségű tartalom létrehozására, építs hosszútávú kapcsolatot a közönségeddel. A szigorú naptár szerint beidőzített kampányoknak vége, itt az ideje a tartalom-játszótér kiépítésének!

Ha szeretnél még többet tanulni, olvasd el, hogyan hozhatsz létre kimagasló ügyfélélményt a közösségi médiában a tartalmaiddal, itt.

Ha segítségre lenne szükséged a céged online marketingjének a menedzselésében, keress minket bizalommal!

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, 
várjuk az üzenetedet!
Küldés

Iratkozz fel most!

Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Feliratkozom
Lépj be
velünk együtt
a jövőbe!

Bizonyítványaink:

DesignRush
crossmenuchevron-down