fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-05-18

A válság nyertesei és vesztesei – Iparági áttekintés

11 perc olvasási idő
válság

A koronavírus járvány hazai megjelenésével szinte egyidejűleg a magyar kormány meghirdette a #maradjotthon kampányt, ezért mindenki elkezdte a legszükségesebb élelmiszerek, tisztítószerek, távmunkához és otthon tanuláshoz szükséges eszközök pánikszerű beszerzését.

Miközben a gazdaság egyik napról a másikra szinte teljesen leállt, a koronavírus miatt kialakult válság változásra késztette az online kereskedelmet. Új vásárlók jelentek meg, a kosárérték egyre nőtt és a csomagszámok megközelítették a karácsonyi időszakot.

E-kereskedelmi sorozatunk ezen részében iparági kitekintésről lesz szó. Összegyűjtöttük a válság legnagyobb nyerteseit és veszteseit. Ha érdekel, tarts velünk!

Ha pedig még nem olvastad ez előző részeket, ajánlom figyelmedbe:

válság

Az elektronikus kereskedelem

Az elektronikus kereskedelem mára a világ egyik legdinamikusabban fejlődő üzletágává vált – a koronavírustól függetlenül is.

De azt el kell ismernünk, hogy a kereskedelem teljesen átalakult 2020 márciusában és az e- kereskedelem volumene az egész világon megugrott. Az euronews szerint csak Magyarországon 30-40%-ot bővült a piac márciusban, ami a prognosztizált növekedés kétszerese.

A koronavírus miatti szigorításoknak köszönhetően egyre többen maradtak otthon, hogy megakadályozzák a vírus terjedését. Nem csak arról van szó, hogy az emberek többet vásároltak online, hanem a fogyasztói szokásaik is teljesen megváltoztak. És azon túl, hogy betáraztak WC-papírbó, konzerv-kajából és kézfertőtlenítőből, még egy csomó egyéb kategóriában növekedett a kereslet.

Az ÁSZ elemzése szerint az elmúlt időszakban megnövekedett az átlagos kosárérték és az egy vásárlóra jutó éves átlagos online forgalom értéke is. A koronavírus hatására pedig az internetes kereskedelemre fog áttevődni a hangsúly, és olyan kereskedelmi egységek is megpróbálkozhatnak az online átállással, amelyek döntő módon hagyományos kereskedelmi tevekénységet folytattak.

Online marketing ügynökségként mi is megéreztük a változásokat. Szerencsére ügyfeleink többsége kezelni tudta a válságot. Az ő tartalékaiknak és a mi szaktudásunknak köszönhetően kiemelkedő számokat produkáltunk az elmúlt hetekben is. Voltak sajnos azonban olyan ügyfeleink is, akik a koronavírus által leginkább érintett iparágakban tevékenykednek – őket még egy jól átgondolt hirdetési stratégia sem tudta megvédeni a fogyasztói szokások drasztikus átalakulásától.

Bizonyos kategóriák növekedése

A GKI Digital elemzésében olvasható, hogy az online szektor növekedése annak köszönhető, hogy bizonyos termékkategóriákra rendkívül megnőtt a kereslet. Azonban ezek között is megfigyelhetünk egy ciklikusságot. Vannak termékek, amelyek a járvány miatt lettek népszerűek (élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek és egyéb FMCG termékek), míg másokat az otthoni tanulás vagy munkavégzés tett nélkülözhetetlenné (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők).

A karantén elhúzódásával pedig az otthonlétet támogató eszközök iránti kereslet emelkedett meg (bútorok, kényelmes ruházat, lakásfelújításhoz, kertrendezéshez szükséges eszközök, valamint sportszerek).

válság

Mi történt Kínában?

Mivel az egész Kínában kezdődött, érdemes megvizsgálni, hogy ott milyen hatásai voltak a vírusnak a gazdaságra nézve. Érdemes tudni, hogy a hatalmas kínai e-commerce vállalatok már voltak hasonló helyzetben, mint az Alibaba vagy a JD.com. A 2002-2003-as SARS vírus idején is hatalmas növekedést értek el. Nem volt ez másképp most sem.

Kínában hatalmas növekedést láthatunk az online élelmiszerboltoknál (és utána a világon mindenhol). Ugyanígy népszerűbbek lettek az ételkiszállító cégek és egyre több munkát kaptak a futárcégek is.

Egy híres kínai kozmetikai vállalat, a Lin Qingxuan üzleteinek bezárására kényszerült, ezért áttértek az online világba és a bolti tanácsadókat online influencerekké tették. Ezzel 200%-os növekedést értek el az előző évhez képest.

A Cosmo Lady, amely a legnagyobb fehérnemű gyártó cég az országban, elkezdett WeChat-en árusítani. Bevezettek egy értékesítési ranglistát az alkalmazottak között, amivel hatalmas sikert értek el.

Az innováció az orvosi világban is megjelent. Az orvosok online konzultációs lehetőséget biztosítottak azoknak a pácienseknek, akiknek nem volt szüksége sürgős ellátásra. Ez a tendencia hazánkban is megjelent.

válság

A válság nyertesei

Egyes termékek iránt többszörösére emelkedett a kereslet. A Stackline által végeztt kutatás szerint hatalmas lett az érdeklődés az otthoni fitnesz termékek iránt (jóga kiegészítők, súlyzók), míg az edzős táskák iránti kereslet érthető módon csökkent – hiszen nem kellett elcipelnünk a cuccot az edzőterembe.

Rengeteg cég bevezette a home office-t, ami megnövelte a laptopok, monitorok, egerek és irodai székek eladását, hiszen mindenki azon volt, hogy egy hatékony otthoni munkaállomást alakítson ki. Érthet módon népszerűbbé váltak a videó-konferencia szolgáltatások.

Ezen a grafikonon például azt láthatjuk, hogy világszinten az elmúlt 12 hónapban hogyan változtak a keresések a SKYPE és a ZOOM szavakra. Látható, hogy a március mennyire kiugró időszak.

válság

Google Trends keresések – “Skype” (világszinten, elmúlt 12 hónap)

válság

Google Trends keresések – “Zoom” (világszinten, elmúlt 12 hónap)

„A laptopoknál körülbelül megduplázódott a forgalmunk. A különböző wifis eszközökből, routerekből háromszor többet adunk el ebben az időszakban. A szórakoztató szegmens, a tévék eladása a másfélszeresére ugrott. A nagy részük okostévé” – sorolta az adatokat Várkonyi Balázs, az Extreme Digital és az eMAG ügyvezető igazgatója az Euronewsnak.

Érdekes, hogy a kenyérsütő gépek is nagyon népszerűek lettek a válság alatt: hiszen senki nem akart kora reggel a boltba rohanni (szigorúan 9 előtt), ráadásul potenciális veszélynek kitenni magát. Az interneten terjedtek a különböző otthoni kenyérreceptek és házi élesztő-készítési praktikák.

A járvány egyik legnagyobb nyertesei az online élelmiszerüzletek. Az alábbi grafikon az „online élelmiszer” iránti keresést mutatja az elmúlt 12 hónapban, Magyarországon.

válság

Google Trends keresések – “online élelmiszer” (Magyarország, elmúlt 12 hónap)

Hasonlóképpen a kutya-eledel iránti kereslet is emelkedett. Hiszen nem csak nekünk, hanem a kutyánknak is enni kell.

Ami még érdekes kategória lehet, az a hajfestékekek piaca: 115%-kal nőtt az eladás ebben a kategóriában. Mivel a nők többsége nem tudott, vagy nem szeretett volna fodrászhoz menni, ezért otthoni műveletbe kezdtek. Kíváncsi lennék, hogyan sikerült. Vajon veszélyeztet ez a fodrászok piacát?

A válság alatt még több idő maradt az online játékra. Az otthon maradt gamerek fellendítették az online videójátékok piacát. Kérdés, hogy ez vajon meddig fog tartni.

Az olasz luxus táska és cipő gyártó Les Petits Joueurs létrehozott egy virtuális showroom-ot, amely kiterjesztett valósággal (Augmented Reality, AR) teszi lehetővé, hogy a vásárlók megézhessék és felpróbálhassák a termékeiket.

A válság vesztesei

Hiába fertőtlenítenek az üzletekben, a fizikai boltok forgalma jelentősen csökkent a járvány kitörése óta. Bár most már nyitva lehetnek az üzletek és az éttermek is, az emberek kevésbé hajlandóak elhagyni otthonaikat és próbálják biztonságosabbá tenni a vásárlást.

De nem csak offline láthatunk hanyatlást. Néhány termékkategória iránt az online térben is csökkent a kereslet. Ezek jellemzően azok az eszközök, amelyeket a szabadban szoktak használni az emberek, mint például a kamerák.

A turizmus átmeneti megszűnésével a bőröndök, fürdőruhák és strandpapucsok iránti kereslet is rohamosan lecsökkent. Ha rénézünk a Google Trends grafikonjára, láthatjuk, hogy hazánkban az elmúlt 12 hónapban hogyan alakultak a keresések az „utazási iroda kulcsszóra.

Google Trends keresések – “utazási iroda” (Magyarország, elmúlt 12 hónap)

Az esküvők bizonytalansága miatt a menyasszonyok és vőlegények nem mertek ruhát vásárolni maguknak. Így a ruhaszalonok is nagy kárát látták a vírusnak.

A válság miatt sok szülinap, névnap és családi rendezvény maradt el a karantén alatt. Se lánybúcsúk, se ballagások nem voltak. Éppen ezért, a parti dekorációk és kiegészítők értékesítése is 55%-kal visszaesett.

A tavasz az egyik legjobb időpont a napszemüvegek eladására: most azonban otthon ültünk, ezért nem volt szükség a szemünk ilyenfajta védelmére. Az eladások is 43%-kal csökkentek.

A Stackline által készített top100-as listát itt találjátok.

Ti mit vásároltatok a karantén alatt online, amit eddig hagyományosan fizikai üzletben vettetek meg? Vagy ha fizikai üzletetek van – rátok milyen hatással volt a válság? Sikerült megvalósítani az online átállást? Írjátok meg, kíváncsiak vagyunk!

Ha pedig segítségre lenne szükségetek az online értékesítésre való átálláshoz, akkor itt vagyunk és segítünk! Keressetek bizalommal! Ha még több inspiráló tartalmat olvasnátok, akkor pedig kövessetek Facebookon és Instagramon.

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 1 Average: 5]

Hasonló cikkeink

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Sokan megfoghatatlannak ítélik a márkaépítést, nem igazán látják a célját, mert nehezen mutatható ki kézzel fogható módon az értéke. Például forintban. Éppen ezért nem is igazán helyeznek rá hangsúlyt, főleg webáruházak esetén. Az árösszehasonlító oldalaknak és az...