fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-05-05

Alkotói válság – a rettegett mumus a szekrényben

9 perc olvasási idő
alkotói válság

Minden kreatív tevékenységgel foglalkozó ember találkozott az életben legalább egyszer az un. „writer’s block”, vagyis az alkotói válság kifejezéssel. Az a bizonyos érzés, amikor egyszerűen nincs ihletünk egy projekt befejezésére, folytatására vagy akár elkezdésére. Nincsen kedvünk leülni dolgozni, ha netán leülünk, akkor csak ülünk a gép előtt és csak nézünk ki a fejünkből. Demotiváltak és kedvtelenek vagyunk. Nem jön semmi ötlet, ami jön, az nem hoz lázba. Elmegy az embernek az egész kedve az alkotástól. „Jobb esetben” ez csak egy-egy nap, vagy egy adott projekt kapcsán jelentkezik, extrém esetben viszont állapot akár hetekig vagy hónapokig is eltarthat.

Alkotói válság témában számos cikket lehet találni a világháló végtelenjében, számos általánosan elfogadott praktika létezik az ilyen helyzetek leküzdésére. Lássuk először ezeket.

Az alkotói válság ellentéte – A flow

Mielőtt belevágunk érdemes a kreativitással egy kicsit foglalkoznunk. A legkreatívabbak (és egyben leghatékonyabbak) akkor vagyunk, ha nagyon élvezzük, amit csinálunk, illetve ha megtapasztaljuk, az un. “flow” élményt. Flow élményben vagy, amikor megszűnik körülötted az idő, belemerülsz abba, amit csinálsz, és minden ötlet, megoldás olyan könnyen születik magától. Semmi másra nem fókuszálsz az alkotáson kívül. Ezt a flow élményt sokan a meditációs élményekhez hasonlítják. Egy kreatív folyamat, amikor minden olyan könnyen és lazán születik. Mindenkinek ezt az érzést kell keresni.

Csendes magány

A zavartalan flow élményhez elengedhetetlen a nyugodt környezet, a zavartalan alkotói magány. Egyes tanulmányok szerint az agynak nagyjából 20 percre van szüksége, hogy teljesen ráhangolódjon egy feladatra. Igen, ez baromi hosszú idő, főleg akkor, ha időről időre megzavarnak, és újra kell kezdeni ezt a 20 perces ráhangolódást.

Ezért ez a legelső és legfontosabb szabály: próbáld meg kiiktatni a zavaró felületeket. Úgymint: a Facebook és az internet úgy általában, a telefon és a TV. Ezek bizony alkotói válsághoz vezethetnek.

Csak az alkotói magány. Semmi olyan dolog, ami elvonná a figyelmet.

Ne ülj órákig egyetlen részleten

Velem is előfordul olykor, hogy egy munkát egy részlet kidolgozásával kezdek, mert a fejemben először olyan jónak tűnik, leragadok nála és képes vagyok tényleg órákig ülni rajta, csak hogy végül bármit is csinálok, egyre kevésbé tetszik.

A kreatív folyamatoknál nem érdemes rögtön a kidolgozással foglalkozni, mert arra később is van lehetőség. Elsőként érdemesebb a vázlatot megcsinálni, aztán később majd lesz idő pepecselni az apróságokkal. Sokszor a technikai maximalizmus elveszi az időt és az energiát a kreatív munkától.

Ne erőltesd, ha nem megy

Ha úgy megyünk wc-re, hogy nem kell éppen nagy dolgot végezni, de azért leülünk, és próbáljuk kinyomni magunkból, akkor az eredmény csak egy jó kis aranyér lesz. Kissé vulgáris a példa? De (sajnos vagy sem) igaz.

Amikor ihlet van, akkor jön minden könnyen magától. Amikor nincs, akkor ülhetünk felette, minden csak rosszabb lesz. Csak ront az adott projekten, ha még akkor is tovább szenvedünk felette, mikor egyébként már órák óta csak kínlódtunk. Még az is többet érne ilyenkor, ha arra a napra kikapcsoljuk a gépet és lehúzzuk a rolót. Másnap friss fejjel, kipihenten, esetleg még jobb hangulatban pedig újra megpróbálkozunk vele.

Nem kötelező mindent befejezni

Sokakban benne van az a belső kényszer, hogy „muszáj befejezni” minden elkezdett ötletet. Tudni kell menet közben észrevenni, hogy a megkezdett irány nem vezet sehova. Ezzel nincs is baj, előfordul, hogy az ember zsákutcába fut – de tudni kell, hogyan jöjjön ki belőle.

A mozgás felfrissít

Nagyon általános és nagyon sokszor hangoztatott állítás, de nem véletlenül, hogy az alkoóti válság ellen az egyi legjobb ellenszer a mozgás. Felfrissíti a vérkeringést, így több oxigén jut az agyba – szerintem nem kell tovább magyarázni.

Sokszor tényleg elég, ha az ember feláll, sétál egyet, vagy csak átmozgatja a végtagjait kicsit. Nem kell rögtön aerobik órára menni vagy lefutni egy félmaratont. 🙂

Amikor a rendszer csődöt mond

Persze mindez remekül hangzik, és általában működik is. Egy normál határidős munkánál nincs szoros időterv, belefér némi halasztás, sokszor akár 1-2 nappal is lehet tolni a projekteket.
A fenti tanácsok viszont egytől egyig megbuknak egy rövid határidős, sürgős munka esetén. Amikor a kész anyag nem 1-2 nap múlvára kell, hanem úgy kb. tegnapra.

Persze, itt mondhatnád, hogy ilyen munkát nem szabad elvállalni. Hát igen, ez is csak általában igaz. Általában én is minimum 48 órás határidővel szoktam dolgozni, de a legtöbb esetben ennél is hosszabbal. Viszont időnként elkerülhetetlen, hogy befutnak SOS feladatok, esetlegesen már meglévő, állandó partnerektől olyan kérések, amik tényleg nem várhatnak. Ilyenkor jöhet el az igazán rémisztő alkotói válság.

Csak egy egyszerű példa: ha a kormány április 29-én bejelenti, hogy május 4-től újra nyithatnak az éttermek, akkor nincs több idő, mint egy nap (mivel május 1-jén és hétvégén továbbra sem dolgozik senki), hogy az újranyitással kapcsolatos anyagok elkészüljenek. Ilyen van. Nem túl gyakran, de igenis van.

Felrúgni a szabályokat

Korábban írtam már a szabályokról és azok betartásának fontosságáról , és a szabályok tudatos megszegéséről is. Nos, ez a helyzet az utóbbi esetkörbe tartozik.
Én bizony ilyenkor bizony néha megszegem a nagy okosok által felállított szabályokat, és az online világ segítségéhez fordulok. Na nem a közösségi médiához. De ma már rengeteg, fantasztikus munkákat összegyűjtő oldal van, ahol tematikusan és akár adott kifejezésre keresve is tengernyi alkotás fellelhető.

Mire gondolok?
Természetesen ide tartozik a Pinterest, a dribble, a Behance vagy akár a Creative Market. És még sorolhatnám hosszasan, bár nekem talán ezek a kedvenceim.

Persze fontos a tudatosság

Ezen oldalak hátránya csupán annyi, hogy a világ összes idejét is el lehetne tölteni ezeket böngészve. Ezért fontosak a szabályok. Ha azért jövök fel ezen oldalak valamelyikére, mert egy sürgős munkához kell inspiráció, olyankor valamilyen limitet állítok fel magamnak. Például egy 30 perces időlimitet, aminél többet nem tölthetek el ezzel. Vagy mondjuk addig folytatom a keresést, amíg nem találok legalább 3 olyan anyagot, ami igazán tetszik, és amit kiindulási alapnak használhatok.

Persze nem mindig egyszerű ezeket a saját magamnak hozott szabályokat betartani, de a fejem fölött Damoklész kardjaként lebegő határidő elég jó motivációs tényező szokott lenni.

Ha ez sem jön be

Ilyen is van. Nem egyszer előfordult már, hogy akár sok munkával töltött óra után is úgy éreztem, az eredmény egy cseppet sem tetszik. Én ilyenkor szoktam másokhoz fordulni segítségért.

Ez egy normál irodai napon a vezetőm vagy egy közvetlen kollégám lenne, a mostani home office-os időkben leginkább a párom. Aki épp „kéznél van”.

Furcsán hangzik, de egy laikus szemlélő véleménye is rengeteget tud számítani. Hiszen nem kell mást tennem, csak elmondani neki, mi a célja az anyagnak, amivel küzdök, hogy kinek szól és mit kellene közvetítenie – ő pedig eldönti, hogy átjött-e a lényeg abból, amit csináltam vagy sem.

Egyszerű, mint a faék

Valójában az alkotói folyamat sosem egyszerű, viszont a nehézség benne szerintem az egyének különbözőségén alapszik. Mindenkinek magának kell kitapasztalni, miből tud inspirációt meríteni, hogyan és milyen körülmények között tud legkönnyebben flow-ba kerülni. Ez időbe telik, és a tapasztalat hozza magával. Addig pedig ki kell próbálni mindent az alkotói válság ellen. Én szívesen meghallgatom mások javaslatait, minden praktika jól jöhet. Aztán majd egy nap összeáll a recept, amiből bármikor lehet egy jót főzni.

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 2 Average: 5]

Hasonló cikkeink

Felhasználói élmény növelés a webshopodban – 2. rész

Felhasználói élmény növelés a webshopodban – 2. rész

A felhasználói élményről szóló cikksorozatunk második részéhez érkeztünk. Ha elolvastad az első részt, már tudod, hogyan kezdj neki a vásárlói igények feltérképezéséhez és valószínűleg már megalkottad a buyer persona-dat.

Mikor és miért szegjük meg tudatosan a design alapszabályait?

Mikor és miért szegjük meg tudatosan a design alapszabályait?

Előző blogcikkemben elárultam neked azt a 20 szempontot, amit figyelembe kell venned, ha kiemelkedően jó grafikát akarsz készíteni. Ahogy az élet, úgy a grafikai tervezés sem fekete és fehér. Mindig van „de” szituáció, amikor megéri megszegni a szabályokat az igazán...