fbpx
10 perc olvasási idő

E-kereskedelmi útmutató – iránytű egy sikeres online vállalkozáshoz

Ismerd meg a legfontosabb platformokat és eszközöket ahhoz, hogy sikerre vezesd vállalkozásodat 2019-ben az online térben. Ez az  e-kereskedelmi útmutató betekintést ad neked ahhoz, hogy vállalkozásod egy sikeresen prosperáló szinergikus gépezet legyen, ami pénzt termel, nem is keveset. A cikksorozatban sorra vesszük legfontosabb eszközöket és megmutatjuk neked, azokat a kulcsfaktorokat és lehetőségeket, amelyeket, ha jól alkalmazol, feldolgozol, elemzel és optimalizálsz, akkor komoly sikereket érhetsz el.

Az utolsó részben – mivel már tudod, mivel mérj, hogyan mérj, kik a vásárlóid és miket mérj, – a konverziókat és azok optimalizálási lehetőségeit vesszük sorra. Webáruház esetén elsősorban a vásárlást tekintjük konverziónak, így legyen a cikk témája is e köré felépítve.

e-kereskedelmi útmutató

Hogyan kezdd el az optimalizálást?

Elsősorban itt most nem arra kell gondolni, hogy megemeled a hirdetési költségkeretedet – mondjuk így, és így jó eséllyel több vásárlód lesz. A vásárlások darabszámát lehet emelni a PPC büdzséd helybenhagyásával is. 2 dologra fogunk tehát koncentrálni, de ezek kéz a kézben járnak: a konverziós arány javítására és a konverziós költségek csökkentésére. Ezeket a mutatókat is megtalálod a Google Analytics fiókodban. Mivel már a korábbiakban beállítottad a továbbfejlesztett elektronikus kereskedelmet, így már csak a megfelelő adatokat kell megtalálni. Mutatom, melyek azok, amiket vizsgálni kell konverzió optimalizálás céljából:

  1. Konverziós arány: erről is volt már szó az útmutató előző részeiben, de vegyük át újra, ismétlésképpen: a konverziós arány a webshopod összes látogatójának és a vásárlóknak az aránya. Értelemszerűen minél magasabb, annál jobban funkcionál az oldalad.
  2. Visszafordulási arány: fontos mérőszám konverzió szempontjából is. Az összes oldallágotatód közül azoknak az arányát mutatja, akik azonnal kilépnek, kvázi visszafordulnak. Webshopnál, ahol sok termék van, ez nem szabad, hogy magas legyen, mert azt jelenti, hogy nem azt kapják az emberek, amit a megjelenéseid sugallnak. Önmagában is diszfunkcionalitást mutat, és oldalanként érdemes vizsgálni, hiszen így megtudhatod, hogy melyek azok az oldalak, ahol nem azt kapják a látogatók, amit keresnek. Mik lehetnek az okok? Millió van, de a leggyakoribbak ezek:
    • rossz kulcsszavakat használsz a Google kampányaidban.
    • félrevezető a kreatívod.
    • logikátlan az oldalad felépítése.
    • lassú a betöltési sebesség.
    • nem reszponzív az oldal.
  3. Kosárelhagyások száma/aránya: önmagát magyarázza a kifejezés, ez azoknak a személyeknek a száma/aránya az összes vásárlóhoz képest, akik kosárba helyeztek terméket, de valamiért mégsem vették meg a terméket. A lelőhelye a jelentésnek a Konverziók/Elektronikus kereskedelem/Vásárlói viselkedés. A kosárelhagyásnak lehet akár olyan egyszerű, hétköznapi magyarázata, hogy félbeszakadt valamilyen oknál fogva a böngészési tevékenység – csengetett a futár, kifutott az ebéd. Ezekkel nem tudsz mit kezdeni. Vannak viszont más okok is, amikkel foglalkozhatsz:
    • nem megfelelő a kosár oldal felépítése. Illogikus, eltévedős.
    • túl kevés fizetési lehetőség. Érdemes megfontolni a bankkártya elfogadását, pillanatok alatt lehet ilyet telepíteni.
    • drága házhozszállítás/kevés opció. Kínálj lehetőséget mindenkinek: csomagpont, házhozszállítás, expressz. Vizsgáld meg, milyen érték fölött működik a szállítási költség átvállalása.
    • nem biztonságos az oldalad. SSL protokoll – tudod, az a kis lakat a böngészőben az URL előtt, kötelező. Enélkül ne állj neki webáruházat üzemeltetni. Bizalmatlanságra ad okot.
  4. Termékoldalak konverziós teljesítménye: erről már volt szó, szintén az előző pontban lévő jelentésből derül ki. Ha kevés a kosárba helyezés a termékoldalaidon, akkor bizony neki kell állnod átalakítani a termékoldalt. Képek, leírások, info, elrendezés, gomb, keresztértékesítés.
  5. Oldalon töltött idő: megmutatja, hogy átlagosan mennyi időt töltenek el az emberek az oldaladon. Ez több információt is hordozhat: ha magas az érték, mégis kevés a vásárlás, akkor a látogatók sokáig keresgélnek, de nem találnak semmi számukra megfelelő terméket, tehát a kínálatodat kell módosítanod. Ha kevés az oldalon töltött idő, akkor eleve nem is azt találják meg nálad, amit keresnek. Ekkor jó eséllyel a visszafordulási arány is magas lesz, tehát az ott említett problémákat kell orvosolni.
  6. Oldal betöltési idő: a gyors oldal bizalmat ébreszt, felhasználóbarát – itt tudod egyébként ellenőrizni a sajátodat. Ha túl lassan tölt be webáruházad, akkor a rendszer felépítésén kell dolgozni. Ez fejlesztői munka, de mindenképpen érdemes gyorsítanod, ha rossz pontszámot kapsz.

A problémák azonosítása és megoldásuk

A vásárlói visszajelzés jelentés

Ez a jelentés – ahogy már többször is említettem – nagyon fontos a konverzióid optimalizálása szempontjából, hiszen bemutatja, hogy hol veszíted a vásárlókat az értékesítési folyamat során. Segítségével pillanatok alatt azonosíthatod, hogy hol és mekkora mennyiségű vevőt veszítesz. Minimális mértékű lemorzsolódásra kell számítani, de a drasztikus esések biztosan valamilyen problémára utalnak. Ha megnyitod a saját jelentésedet, akkor máris 1 lépéssel közelebb vagy az optimalizáláshoz: a terület megvan, már csak az ötletek kellenek, hogy mivel tereld vissza a lemorzsolódó forgalmat. Pár példa a probléma – megoldás kombinációkra:

  • ha eleve kevés a munkamenet, akkor a webáruházadba irányuló látogatószámot kell növelni hirdetések és SEO segítségével. Gondold végig, eleve kevés látogatóból csak kevés vásárlást tudsz realizálni
  • ha visszaesés van a termékoldali megtekintések számában, akkor az oldalad felépítésén, a kezdőoldaladon, és azokon az oldalakon kell javítanod, amikkel először találkoznak a vásárlóid. Lehet, hogy a design, amit választottál a UX rovására megy, így a látogatók nem szívesen kattintanak rá a termékeidre – akkor pedig hogyan vásárolnának?
  • a kevés kosárba helyezésnek 2 oka lehet: vagy a termékkínálatodat kell módosítanod a visszajelzések alapján, vagy pedig a termékoldaladat optimalizálni a vevőidnek. Az előbbihez hasznos, ha a konkurenciát vizsgálod, míg az utóbbinál az első cikkben bemutatott Hotjar kiváló eszköz. De bármilyen hőtérképet válassz is, a lényeg, hogy figyeld meg a viselkedést a termékoldalakon. Mi egyébként a smartlookot használjuk ilyen célokra.
  • a kosárelhagyásokat pedig a kosároldalad fejlesztésével, több fizetési lehetőség és szállítási opció hozzáadásával csökkentheted.

Segített konverziók, konverziós útvonalak

A továbbfejlesztett e-kereskedelmi jelentés még 2 jó eszközt biztosít számunkra, hogy optimalizálni tudjunk: ez pedig a többcsatornás útvonalak jelentésen belül található segített konverziók és és legjobb konverziós útvonalak. Mielőtt belemegyünk, meg kell értened valamit: az alap e-kereskedelmi mérések utolsó kattintás alapján számolják a konverziót a forgalmi csatornáidra nézve. De nyilvánvaló módon a vásárló már találkozott veled az utolsó, vásárlást generáló kattintás előtt is. A többcsatornás útvonalak jelentések pontosan ezt tartalmazzák.

segített konverziók
  1. Segített konverziók: Ez a jelentés bemutatja, hogy az egyes csatornák hány utolsó kattintásos konverzióval – vagyis közvetlen a vásárlás előtt vevőd innen érkezett, és hány segített konverzióval rendelkeznek. Így árnyalt képet kapsz a csatornák valódi hozzáadott értékéről, pontosabban tudod meghatározni a költések, erőforrások elosztását. Az utolsó oszlopra hívnám még fel a figyelmet: ha az ott lévő szám meghaladja az 1-et, akkor sokkal inkább segítő szerepe van a vásárlói útvonalban, mint konvertáló. Érdemes tehát megjelenéseidet ehhez szabni: ha valami segít, ott ne eladni akarj, hanem sokkal inkább márkát építeni.
  2. Legjobb konverziós útvonalak: igazából ennek is magyarázó a neve, bemutatja a leggyakrabban végbemenő konverziós útvonalat. Ennek segítségével lesz valódi rálátásod arra, hogy melyik csatornád hol helyezkedik el a vásárlási folyamatban, így a megjelenéseidet, hirdetéseidet is ehhez tudod igazítani.

Visszatérítő automatizmusok

Természetesen létezik kismillió olyan program, ami a vásárlási folyamatból való kilépést hivatott csökkenteni. Sőt, magadtól is konfigolhatsz ilyeneket a különböző pop-up makerek segítségével, de nem javaslom. Az ingyenes megoldások szó szerint ekézik a felhasználói élményt, és ha már fizetsz érte, akkor használj olyan rendszert, ami valóban ütős. Én ebből 2-t ajánlanék, és nem azért, mert hazai fejlesztésű rendszerek, hanem mert tényleg innovatív, működő megoldások. És bármilyen platformmal kompatibilisek. Az egyik a Recart, ami Facebook Messenger üzenetek segítségével téríti vissza a kosárelhagyókat. Emellett kiegészült olyan funkciókkal az elmúlt időben, ami tökéletesen beilleszthető a vásárlási folyamatodba: bemutathatsz célzottan akciókat, kuponozhatsz, küldhetsz személyreszabott üzeneteket. Ha a 16-25 éves korosztály a célcsoportod, akkor mindenképpen adj neki egy esélyt, hiszen ez a generáció már nem csupán nyitott, de értékeli is az ilyen megoldásokat.

A másik rendszer pedig a net fáradhatatlan szerzetese, az OptiMonk. Az OptiMonk intelligens pop-upokat használ, és szintén kosárelhagyókat térít vissza, illetve különböző mikrotranzakciókra buzdít – pl. hírlevél feliratkozás – tolakodásmentesen. Ráadásul van 14 nap tesztidőszak, és nagyon könnyű konfigolni is. Fejtsd meg, hogy hol tudnád a legjobban használni a vásárlási folyamatodban, és adj neki egy esélyt, hiszen 14 nap alatt bőven kiderül, hogy jól használod-e, és termel-e extra bevételt számodra.

Elevenítsd fel a korábban tanultakat:

  1. rész: E-KERESKEDELMI ÚTMUTATÓ – 1. rész
  2. rész: E-KERESKEDELMI ÚTMUTATÓ – 2. rész
  3. rész: E-KERESKEDELMI ÚTMUTATÓ – 3.rész
  4. rész: E-KERESKEDELMI ÚTMUTATÓ – 4. rész
[Total: 2    Average: 5/5]