fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-02-17

E-mail marketing kezdőknek – 2. rész

14 perc olvasási idő
E-mail marketing

E-mail marketing kezdőknek című sorozatunkat azért indtottuk el, mert Mailchimp partnerként mi tényleg hiszünk abban, hogy a sikeres vállalkozásoknak 2020-ban ki kell használniuk az E-mailben rejlő lehetőségeket. Ha már olvastad az első részt, akkor jöhet a folytatás! Ebből a cikkből megtudod, hogy milyen E-mail típusok vannak, és, hogy milyen adatokat érdemes mérned a siker érdekében. Eláruljuk azt is, miért és hogyan kell A/B tesztelned a leveleket.

1. Milyen E-mail típusok vannak és melyiket használd?

Az E-mail marketing stratégiád különböző célokat szolgálhat. Ez alapján eltérő E-maileket tudsz küldeni a feliratkozóidnak. Határozd meg a céljaidat és ennek megfelelő E-mailt küldj ki!

Hírlevél

A hírlevél olyan E-mail, amit rendszeresen küldesz a feliratkozóidnak. Célja a kapcsolatépítés, az interakció. Ha az érdeklődőkből vásárlót szeretnél faragni, ez a neked való levél típus.

Azonban nem minden márkának van szüksége hírlevélre. Nézz körül az iparágadban és ellenőrizd le a versenytársakat. Ők vajon hírleveleznek? Ha a konkurencia nem hírlevelezik, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy neked sem kell. Azonban jól vizsgáld meg a piacot és a célcsoportod igényeit. Biztosan igénylik a hírleveleket? Olyan a termék, vagy a szolgáltatás, amiről érdemes/amiről lehet rendszeresen írni?

Mikor válaszd a hírlevelet?

  • ha forgalmat szeretnél irányítani az oldaladra,
  • ha kapcsolatot szeretnél fenntartani a célcsoportoddal,
  • ha növelnéd az eladások számát.
E-mail marketing

Vásárlógeneráló E-mail

Ezek teljesen automatizált E-mailek, amik arra hivatottak, hogy az érdeklődőből vásárlót generáljanak. Akkor kerülnek elküldésre, ha az ember elvégez egy bizonyos cselekvést. Vagyis minden E-mailnek van egy triggere. Például, ha letölti a csali termékedet, vagy ha megnézi a landing oldaldat, azonnal kapja az E-mailt, hogy heló, látom érdekel a téma, ezért biztosan szívesen megvennéd a termékünket is. Vagy emlékezteteted, a kosarába tett valamit, de nem vásárolta meg!

Mikor válaszd a vásárlógeneráló E-mailt?

  • ha növelni szeretnéd az eladások számát

Hogyan csábítsd vissza a kosárelhagyókat?

Ha sokan hagyják el a kosarat vásárlás nélkül, nagyon fontos elgondolkodni ennek az okán. Lehet, hogy bonyolult a checkout folyamat? Esetleg nem jók a szállítási feltételek? A kutatások szerint a kosárelhagyóknak célzott emailekkel jelentősen ösztönözhető a vásárlás befejezése, pontosan 20,3%-os konverziós aránnyal.

A kosárelhagyókat automatizált E-mailekkel érdemes megcélozni, és emlékeztetni őket, hogy valamit a kosarukban felejtettek. Adhatsz nekik ilyenkor valamilyen különleges akciót, ingyenes szállítást, vagy egy kupont, hogy ösztönözd a vásárlást.

Informáló E-mailek

Ezek szegmentáció nélküli levelek, amit mindenkinek kiküldünk, aki feliratkozott. Általános információkat, egész vállalatot érintő változásokat, híreket érdemes vele közölni.

Mikor válaszd az inforáló E-maileket?

  • ha tájékoztatni akarod a célközönséged.

Tranzakciós E-mailek

Automatikus E-mailek, amiket szintén egy trigger vált ki. Például a feliratkozás utáni üdvözlő levél vagy a vásárlás utáni köszönő levél.

Mikor válaszd a tranzakciós E-mailt?

  • ez egy kötelező elem, amit be kell építened a kommuniációdba.
E-mail marketing

Üdvözlő E-mail

A welcome E-mail az új feliratkozókat köszönti. Ahogy már korábban is beszéltük, legyen benne minden fontos információ a cégedről, a levélküldés gyakoriságáról, témájáról, a legolvasottabb cikkeidről és a közösségi média oldalaidról.

Mikor válaszd az üdvözlő E-mailt?

  • szintén kötelező, ha sikeres hírlevél marketinget szeretnél.

Visszaigazoló E-mail

Rendelés leadás után, csomagfeladás után, rendelés lezárása után mindenképp küldj visszaigazoló E-mailt. Így átláthatóak lesznek a folyamataid, a vásárlóid pedig naprakészek maradnak.

Mikor válaszd a visszaigazoló E-mailt?

  • ugyancsak kötelező elem.

Utánkövető E-mail

Lehetőséged van utánkövető E-maileket is küldeni a feliratkozóidnak. Érdemes a vásárlás után x idővel megkérdezni, hogy elégedett-e a termékkel, szereti-e, ajánlaná-e másoknak.

Mikor válaszd az utánkvötő E-mailt?

  • ha érdekel a vásárlóid véleménye és olyan a terméked, amiről érdemes kérdezni.
E-mail marketing

2. Mérd az eredményeket!

Milyen adatokat mérj a siker érdekében? Összegyűjtöttük neked a legfontosabb mutatószámokat!

Megnyitási arány (open rate)

A legegyszerűbb KPI, ami azt mutatja meg, hogy hányan nyitották meg a leveledet a címzettek közül. A megnyitási arányt egy jól megírt headline-nal tudod növelni. Kutatások szerint 26%-kal növeli a megnyitási arányt, ha a címzett keresztneve szerepel a címben (ismét az automatizmus és a perszonalizáció fontossága). Ezen kívül próbálj meg hatni az érzelmekre, legyél rövid és lényegretörő.

A Mailchimp szerint a hírlevelek átlagos megnyitási aránya 21,33%. Ha a te leveleid ennél jobban teljesítenek, akkor tudd, hogy valamit jól csinálsz.

Átkattintási arány (clickthrough rate, CTR)

Olyan arányszám, amely megmutatja, hogy a megtekintést követően milyen gyakran kattintanak az emberek a hírlevélben elhelyezett linkre. Ha jó a CTR, akkor a hírleveled értéket ad az olvasóknak és magas az elköteleződés. Írj figyelemfelkeltő CTA-kat és használj színeket.

A CTR általában alacsonyabb, mint a megnyitási arány, a Mailchimp szerint 2,62%.

Hogyan növelheted az átkattintási arányt?

  • írj hatásos, de rövid címeket,
  • tartsd frissen és naprakészen a hírlevél listádat, így elkerülheted a lepattanásokat (lentebb bővebben).

Konverzió

Egy százalékos arány, ami azt mutatja meg, hogy hányan teljesítettek egy üzletileg fontos célt, legyen az vásárlás, letöltés, vagy bármi más. Már maga a hírlevél feliratkozás is egy konverzió.

Mi lehet még konverzió?

  • kosárba rakás
  • csali letöltése
  • eseményre reagálás
  • bejegyzés lájkolása
  • kommentelés
  • hívás kezdeményezése
  • szóval szinte bármi, amiből a vállalat profitál.

Bounce, Bounce rate

Normál esetben a bounce rate azt mutatja meg, hogy az látogatók hány százaléka hagyja el az oldalt anélkül, hogy bármilyen további tevékenységet elvégezne. Tehát megnyitja az oldaladat, majd interakció nélkül be is zárja azt.

E-mail marketingben azonban inkább Bounce-ról beszélünk. Ez akkor fordul elő, ha valamilyen oknál fogva nem került kiküldésre a hírleveled. Két típusa van, a soft és a hard bounce.

A hard bounce azt jelenti, hogy az E-mail cím inaktív, megszűnt vagy helytelen. Esetleg valamilyen egyéb váratlan hiba lépett fel a küldés során.

A soft bounce azt jelenti, hogy tele van a címzett E-mail fiókja, vagy átmenetileg nem elérhető.

Mit jelent, ha magas a bounce rate?

Ha a bounce rate magas, akkor valószínűleg rosszul lettek importálva az E-mail címek a listába.

Miért érdemes foglalkoznod ezzel a számmal? Ha túl sok visszapattanás történik egy fiókban, akkor az felfüggesztésre, vagy akár letiltásra is kerülhet.

Hogyan kerüld el a lepattanást?

  • frissítsd és tartsd naprakészen az E-mail listádat,
  • ne vásárolj hírlevél listát.

Leiratozók száma (Number of unsubscribes)

Egy egyszerű mutató, ami megmutatja, hányan iratkoztak le a listádról. Nem feltétlen kell aggódnod, ha valaki leiratkozik, hiszen, ahogy azt már fentebb említettem, a kevésbé aktív és nem releváns felirarkozókat jobb menni hagyni. Azonban, ha a leiratkozók száma tartósan magasan marad, akkor jobb, ha változtatsz a stratégiádon. Ami fontos, hogy mindig adj lehetőséget a leiratkozásra az E-mailekben!

Lista növekedés (List growth rate)

Arányszám, ami megmutatja, hogyan növekszik az E-mail listád.

Spam complaints

Ha valaki spam-ként jelöli meg az E-mailedet, azt ez a mutató jelzi. Érdemes odafigyelned rá, hiszen ha túl sok feliratkozó teszi ugyanezt, akkor a hírlevél szolgáltató esetleg fel is függesztheti a fiókod.

Annak érdekében, hogy ne kerüljön a spam mappába az E-mailed, akkor úgynevezett spam-filtereknek kell megfelelni. Így biztosíthatod, hogy a leveled biztonságos maradjon:

  • helyesen kell beállítanod a kampány metaadatait, és az IP címedet,
  • csak olyan embereknek küldd ki a leveled, akik ténylegesen feliratkoztak a hírleveledre,
  • ne vásárolj E-mail listát,
  • az üdvözlő E-mailben vázold a feliratkozóknak, mire számíthatnak,
  • és kérd meg őket, hogy állítsák be biztonságosnak a leveledet,
  • A/B teszteltj!

Továbbítás, megosztás (Forwarding rate/email sharing)

Százalékos arányszám, ami megmutatja, hogy hányan továbbították, vagy osztották meg a leveledet. Ebből megtudhatod, hogy hányan ajánlották a tartalmaidat másoknak. A fogyasztók 81%-a az alapján hoz vásárlói döntést, hogy mit osztottak meg a barátai a közösségi médián (WOM marketing).

A Mailchimp rendszerében könnyedén hozzáadhatsz az E-mailedhez egy linket, amire rákattinva az olvasóid továbbítani tudják a barátaiknak a hírlevelet.

Elköteleződés idő szerint (Engagement over time)

Megmutatja, melyik időpont a legjobb az E-mailek kiküldésére. Ebből azt is megtudod, mikor a legmagasabb a megnyitási arány.

Mi alapján méri a Mailchimp az elköteleződést?

A Mailchimp egy saját rendszert alakított ki, és két változó alapján méri az elköteleződést.

  • aktivitás: milyen gyakran nyitja meg a hírlevelet, kattint-e a linkekre stb. A viselkedésük alapján a Mailchimp aktivitási pontszámokat rendel a feliratkozókhoz és ez alapján rangsorolja őket.
  • idő: mikor iratkozott fel a hírleveledre? Ha kevesebb, mint egy hónapja, akkor kevésbé elkötelezett.

Miért jó E-mail marketing szempontból, ha ismered az elköteleződés szintjét?

Az elköteleződés alapján szegmentálni tudod a célcsoportodat. Megjutalmazhatod a legaktívabb követőidet vagy motiválhatos a kevésbé aktívakat a cselekvésre.

ROI (return on investment)

Az E-mail marketing kampányod átlagos megtérülését mutatja meg. Egy kutatás szerint a digitális marketing stratégiák közül az E-mail marketingnek a legmagasabb a megtérülése.

3. Szükséges A/B tesztelni az E-maileket?

Az A/B teszt azt jelenti, hogy egy kampánynak különböző verzióit is leteszteled, hogy meglásd, egy apró változtatás mennyi eltérést okoz. Válaszd ki, mit szeretnél tesztelni – a címet, a szöveget, vagy a képeket? Ezután pedig hasonlítsd össze az eredményeket és vond le a következtetéseket. Egy kihagyható lépésnek tűnik, pedig egyszerű módja az E-mail marketing hatékonyságának növelésére.

Miket tesztelhetsz a Mailchimp-ben?

  • cím
  • küldő
  • tartalom
  • küldés ideje

Milyen kérdésekre kaphatsz választ az A/B tesztelés során?

  • A hét melyik napján a legmagasabb a megnyitási arány?
  • Külső vagy belső motivációt alkalmazzak a címben?
  • Ha szerepel a márkanév a címben, az nagyobb megnyitást eredméményez?
  • A cég neve vagy a vezető keresztneve jelenjen meg küldőként?
  • A feliratkozók inkább a linkelt szövegre, vagy képre kattintanak?

Ha Mailchimpet használsz és szeretnéd beállítani az első A/B teszt kampányodat, akkor olvass el itt minden tudnivalót. Ha pedig még több mérési adatra lennél kíváncsi, nézd meg itt az összes adatot.

Konklúzió

Itt az ideje, hogy belevágj az E-mail marketingbe. Kövesd a fenti tippeket, építs listát, szegmentálj és automatizálj. Ne felejtsd el mérni a legfontosabb mérőszámokat és mindig tesztelj!

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 1 Average: 5]

Hasonló cikkeink

E-mail marketing kezdőknek – 1. rész

E-mail marketing kezdőknek – 1. rész

Az E-mail marketing trendi 2020-ban? Erre a kérdésre a mi válaszunk Mailchimp partnerként egyértelmű igen. Szeretnénk, ha te is felfedeznéd a hírlevelezésben rejlő lehetőségeket. Ennek érdekében összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat és egy két részes sorozatban el is hoztuk neked!