fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-08-10

Elemzés: Veled lesz tele a sajtó!

12 perc olvasási idő
sajto

Nálunk minden hónap utolsó csütörtöke az oktatásról szól. Ekkor kerül megrendezésre a Tudástranszfer nevű eseményünk, melyen két-három kolléga felkészül egy szakmai témából és azt előadja a többieknek.

A júliusi tudástranszferünk egyik témája Kádár Tímea “Veled lesz tele a sajtó” című könyve volt. Érdekesnek tartottuk a témát és kíváncsiak voltunk, hogyan lehet ingyenesen bekerülni a sajtóba. Így hát feldolgozásra került a könyv és hoztunk egy kis összefoglalót belőle. Hátha ti is kedvet kaptok hozzá!

sajtó

Az íróról

Kádár Tímea jelenleg Londonban él, ahol saját tartalommarketing ügynökségét vezeti, a Francis Cooper Marketing Consultancy céget, ami weboldalkészítéssel, blogbejegyzések, tartalommarketing stratégia és email kampányok tervezésével, írásával tevékenykedik. Tímea már 20 éve foglalkozik tartalomkészítéssel és szövegírással olyan cégeknél, mint a Reader’s Digest, Aegon, Erste. Rendszeres előadója rangos európai konferenciáknak, szakmai magazinok és blogok szerzője. A Women Radio Station-ön hallható műsorában pedig vállalkozónőknek segít abban, hogy érvényesülhessenek a munkaerőpiacon.

De miért is írta meg a „Veled lesz tele a sajtó” című könyvet? 2012-ben alapította meg a szallasmaskepp.hu vállalkozását, melynek célja az volt, hogy megismertesse az emberekkel a falusi turizmust és az elragadó vidéki vendégházakat, ahol szívvel-lélekkel fogadják a látogatókat. Vállalkozásának marketingstratégiája többet között az volt, hogy a sajtón keresztül szerezzen érdeklődőket, mindezt teljesen ingyenesen. Így saját és más vállalkozók tapasztalatai alapján született meg a fent megnevezett könyv, melyben lépésről lépésre mutatja be, hogyan sikerült neki elérni, és te hogyan tudod megvalósítani, hogy rólad szóljanak a hírek.

sajtó

Sajtómegjelenési stratégia elkészítése

Egy cég megalapításánál nélkülözhetetlen, hogy megfogalmazd az üzleti tervet és marketingtevékenységedet, melyben összegyűjtjöd, hogy milyen csatornák mentén szeretnél kommunikálni és értékesíteni. Amennyiben célod, hogy a médiában is szerepelj, mindenképp készítsd el a sajtómegjelenési stratégiádat.

Miért érdemes ezt elkészítened, milyen pluszt tud ez neked adni?

  • Hozhat potenciális új érdeklődőket.
  • Segíthet abban, hogy edukáld a piacod.
  • Hozhat új partnerkapcsolatokat.
  • Megerősítheti a bizalmat a mostani vásárlóidban.
  • Eljuttathat újabb magazinokhoz.
  • Akár azonnali vásárlót is hozhat.

Több mindent is felsorolhatnánk még, viszont egyetlen megjelenésben az összes szempont nem tud megvalósulni. Ezért stratégiaépítéskor azt kell meghatározni, hogy mely területek a legfontosabbak cégünk számára és azokat hogyan lehet elérni, vagyis meg kell találni a célcsoportunkat.

sajtó

Buyer persona médiahasználati szokásai

Egy sikeres marketingstratégia egyik alapja a „buyer persona” megalkotása, amiről már remélhetőleg Te is hallottál. A buyer persona egy olyan kitalált személy, mely termékünk vagy szolgáltatásunk célcsoportját képviseli az általunk megismert piackutatás és információk alapján. Ő az ideális vásárlónk. Ha ezt elkészíted, sokkal könnyebb lesz megtalálni a Te valós célcsoportodat. Utána pedig jöhet a buyer persona médiahasználati szokásainak a felkutatása, vagyis annak kiderítése, hogy honnan szerzi be a tevékenységhez köthető információkat?

Nyomtatott sajtó, online sajtó és közösségi média, vagy TV, esetleg rádió?

Úgy tudjuk meg a legkönnyeben, ha megkérdezzük a célközönségünket, például online kérdőívvel vagy a vásárlóinkat telefonos interjún keresztül. A következő körben pedig érdemes kutatást végezni a kérdőív alapján követett sajtókról és azokat felmérni.

Mindezek után, pedig készíts egy megjelenési tervet, hogy milyen célt szolgálna az adott médiumban lévő jelenléted különböző szempontok figyelembevételével pl. edukáció, imázsépítés. Ezeket a legkönnyebben egy táblázat segítségével tudod megvalósítani és nyomon követni bármikor – név, téma, idő és szezonalitás alapján. Így megtudod, hogy melyik médiában éred el a leghatékonyabban a célcsoportodat. Tudni fogod, hol van olyan rés, amit a témáddal meg tudsz tölteni és lesz terv arra, hogy melyikben mikor jelenj meg.

A stratégia része még a misszió (küldetés) megfogalmazása, amit az üzleti terv és marketingtevékenység is tartalmaz. Viszont kicsit más szemszögből kell átgondolni, hogy mi az a missziós üzenet, amit a sajtón keresztül szeretnél eljuttatni az olvasókhoz, hiszen arra kell figyelni, hogy az olvasó szórakoztatása a cél és ne csak az eladásösztönzésen legyen a fókusz.

Kapcsolatfelvétel a sajtóval

Innentől arra az egy vagy két magazinra érdemes fókuszálni, amelyet a prioritási listád elejére tettél és úgy gondolod, hogy hatékony lenne benne szerepelni. Ahhoz, hogy megjelenhessünk a sajtóban, szereznünk kell egy kapcsolatot! Ehhez meg kell találnunk a saját „sajtós buyer personánkat”! Ez lehet egy újságíró, egy szerkesztő vagy egy főszerkesztő is. A lényeg, hogy egy olyan személyt találjunk, aki érti a megoldandó problémát, amire a termékünk vagy szolgáltatásunk megoldást nyújt.

Hol találunk ilyen kapcsolatokat?

A legegyszerűbb, ha interneten rákeresünk és írunk egy hideg, de személyre szabott emailt az illetőnek. Emellett persze ellátogathatunk szakmai konferenciákra, kapcsolatépítő eseményekre, és keresünk valakit, aki bemutat a sajtó képviselőinek.

Hogyan legyen figyelemfelkeltő a szövegünk?

A legfontosabb, hogy mindenképp egy win-win szituációt kell létrehoznunk, tehát például jelentsen szakmai fejlődést az újságírónak a téma megírása. Ezt úgy tudjuk elérni, ha a vállalkozásunk valós történetét mutatjuk be, mivel a sajtómegjelenéshez rendkívül fontos a saját sztori, ami 9-10 mondatnál ne legyen több. Egyből térjünk a lényegre: a kérésünkre, ezután jöhet a missziós üzenet, a témaötlet, a hátterünk, a szakértői mivoltunk és a vállalkozásunk. Érdemes beleírnunk egy pozitív visszajelzést a magazinról, majd call to action-nel, néhány linkkel, és képpel színesíteni a mondanivalónkat. Az aláírás mellett ne felejtsük el az elérhetőségeinket sem!

Hogyan vedd fel a kapcsolatot influencerekkel?

Influencer „buyer persona” kialakítása

Vannak olyan esetek amikor az influencerek nagyobb észrevételt eredményeznek, mint a sajtó, vagy jól kiegészítik. Ezért a sajtós persona kialakításánál nemcsak a magazinokat, blogokat, hanem az influencereket is érdemes beazonosítani.

De mi legyen a kapcsolódási pont?

Miután megvan a missziós üzeneted és az ehhez kapcsolódó kulcsszavak, érdemes rákeresni ezekre a hashtagekre és kiválogatni azokat a személyeket, akiknek 2-3 ezer vagy nagyobb követőtábora van és vizsgáljuk meg őket. Mit érdemes nézni? A hozzászólásokat, mennyire válaszol, mennyire tartja a rajongókkal a kapcsolatot, milyen eseményeket szervez, hova megy el és mennyire tartalmasak a posztjai. Ha találtunk legalább 2-3 aktív véleményvezért akkor jöhet az akció, ami még nem a kapcsolatfelvétel.

Először a legegyszerűbb, ha úgy kerülsz hozzájuk közel, ha a közösségük részévé válsz. Írj kommenteket, likeolj, viszont arra figyelj, hogy ne egy rajongó legyél a sok közül, hanem partnerként tekintsen rád. Ezért is szükséges, hogy ha megnézi a profilunkat, összhangban legyen azzal, amit a kommentben képviselünk.

Végül jöhet a kapcsolatfelvétel! Írjunk neki privát üzenetben, hogy csodálatra méltó, hogy összehozott egy közösséget, utána pedig, hogy miért fontos ez nekünk és hogyan tudnánk ehhez kapcsolódni. Itt is fontos kiemelni, hogy a termékünkről, szolgáltatásunkról nagyon érintőlegesen eshet csak szó, különben sima hirdetésnek fog tűnni az ő szemében. Ha pedig posztolt rólunk a véleményvezér, mindenképp osszuk meg mi is és írjunk arról, hogy mi is ennek a jelentősége.

Külföldi sajtó

Az eddig elmondottak igazából bármelyik országban működnek és elavulni is nehezen tudnak, hiszen egy stratégiát és mechanizmusokat mutatott be az író. De mivel Kádár Tímeának külföldi tapasztalatai vannak, indokolt ezt is bemutatni. A kutatás, sztori, misszió, szakértői státusz, kapcsolatfelvételi üzenet ugyanúgy épül fel. Viszont rengeteg olyan külföldi online magazin, blog létezik, amely külön menüpontban írja le, hogy milyen témában kit kell keresni és milyenek az elvárások a javaslattal kapcsolatban.

Valamint, vannak olyan platformok, mint például az amerikai HARO (Help a Reporter Out), ahol kisegíthetünk egy újságírót. Ezek az oldalak kifejezetten azért jöttek létre, hogy az újságírók a témájukhoz illő szakértőt találjanak. Ingyenes regisztráció után lehet feliratkozni az egyes témák értesítőire, melyeket rendszeresen elküldenek emailben. Részletesen leírják, hogy melyik laphoz kit keresnek és milyen témában. Ez annyiban könnyebbség az itthonitól, hogy tudjuk pontosan kinek írunk, viszont a missziós üzenetet, saját sztorinkat ugyanúgy át kell adni. A brit megfelelője az oldanak a Press Plugs, azonban ez nem ingyenes, de van lehetőség egy 2 hetes próbaidőszakra.

Cikk lesz rólad!

Végül, ha ezeket a lépéseket megvalósítottad, garantált, hogy lesz olyan aki válaszol és megkér, hogy írjuk meg a cikket!

Viszont mire kell figyelni?

  • Mindig legyen szem előtt, hogy ez nem egy landing oldal vagy hirdetés, itt az olvasó szórakoztatása a cél és ne eladni akarjunk.
  • Előre tisztázzuk, hogy a weboldalunkat, Facebook elérhetőséget, cégnevet beletehetjük a szövegbe.
  • Azonban ha nem jelenítik meg a vállalkozásodat a cikkben, foglalj domaint a saját nevedre. Készíts hozzá egy egyszerű weboldalt, ahol írsz egy bemutatkozást és feltünteted az elérhetőségeidet.

Összegzés

További platformokat is bemutatott az író, többek között a TV, rádió és riport megjelenéseket is. Viszont, mint online marketing ügynökség, a szövegírás és tartalomkészítés részét szerettük volna bemutatni és jobban elmélyülni benne. Rendkívül átlátható módon mutatta be az író, hogy a stratégia megalkotásától kezdve, a sajtómegkeresésig és megjelenésig milyen szempontokra kell odafigyelni, kiegészítve saját példákkal. Ha Kádár Tímea személyes tapasztalataira is kíváncsiak vagytok mindenképpen ajánljuk, hogy olvassátok el Ti is!

Ha pedig marketing segítségre lenne szükségetek, tudjátok hol találtok minket!

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 0 Average: 0]

Hasonló cikkeink

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Ennyit ér a brandépítés forintban kiszámolva

Sokan megfoghatatlannak ítélik a márkaépítést, nem igazán látják a célját, mert nehezen mutatható ki kézzel fogható módon az értéke. Például forintban. Éppen ezért nem is igazán helyeznek rá hangsúlyt, főleg webáruházak esetén. Az árösszehasonlító oldalaknak és az...