
Miért és hogyan alkossuk meg a jó employer branding stratégiát?
Kezdjük egy rossz hírrel! Minden cégnek van munkáltatói márkája – még annak is, aki egyáltalán nem foglalkozik az imázsával. A magára hagyott, gondozatlanul kialakult kép rengeteget ronthat a megítéléseden és piaci pozíciódon.
Ugyanakkor van jó hír is. Tudatos márkaépítéssel tehetsz azért, hogy vonzóvá válj az álláskeresők és már meglévő munkavállalóid szemében.
Miért KELL minden vállalkozásnak tudatosan felépített imázzsal rendelkeznie?
A világ folyamatosan változik és fejlődik, és az emberek számára a leendő munkahely kiválasztásában is egyre fontosabbá válik az az imázs és értékígéret, amelyet a munkaadók kommunikálni tudnak önmagukról. A valóban értékes és tehetséges jelöltekért óriási a verseny a cégek között, és kulcsfontosságú, hogy márkádat azok közé sorolhasd, ahová be akarnak kerülni az álláskeresők – ne csak egy opció legyél, amíg nincs jobb. Az, hogy hiteles és vonzó márkát építs, talán még soha nem volt ennyire fontos, mert a világ és az üzleti élet változásával párhuzamosan az álláskeresők preferenciái is szünet nélkül változnak.
Hogy céged vonzóvá válhasson a piacon, tervre van szükséged: egy jól megkomponált employer branding stratégiára. Ennek megalapozása legalább annyira fontos, mint a jó üzleti terv, hiszen az üzleti sikerekhez felvázolt útvonal követéséhez megfelelően képzett szakemberekre van szükséged, akiket hosszú távon kifizetődő megtartani. Az alábbiakban arra fókuszálunk, hogyan alapozhatod meg azt az employer branding stratégiát, amellyel vonzó munkaadóvá válhatsz a tehetséges jelöltek és a jelenlegi munkavállalóid számára is.

De mi is az az employer branding stratégia?
Egy olyan célzott és tudatos megközelítés, amelyet alkalmaznod kell annak érdekében, hogy vonzó és előnyös munkáltatói márkát építs. Az employer branding stratégia hozzásegít, hogy a vállalatod a munkaerőpiacon pozitív hírnévvel rendelkezzen és csábító legyen a tehetséges munkavállalók számára. Összességében: hogy ne „csak” a terméked vagy szolgáltatásod legyen csúcsminőségű, hanem az élmény is, amit a munkavállalóid tapasztalnak meg a cégednél, és ami miatt hosszú távon elköteleződnek melletted. Mert azt érzik, hogy Te is elköteleződtél mellettük.
Olyan módszereket és tevékenységeket foglal magában, amelyek célja a vállalatod értékeinek és ígéreteinek kommunikálása, valamint az alkalmazottak és a potenciális jelöltek vonzása, elkötelezettségük és lojalitásuk növelése. Ez a stratégia a munkaadói márkakép építésére és erősítésére, valamint a vállalati kultúrád és munkakörnyezet kiemelésére összpontosít.

5 lépés a vonzó munkáltatói márka alapjainak lefektetéséhez
1. A munkáltatói márkád meghatározása – légy önazonos!
Első lépésként át kell gondolnod (lehetőleg az illetékes, HR-es és/vagy kommunikációs szakembereid bevonásával), milyen értékeket, kultúrát, ígéreteket szeretnél (és tudsz!) hitelesen képviselni a munkavállalók és potenciális jelöltek számára. Fontos, hogy az, amit szeretnél, nem mindig tükrözi a valóságot! Tisztába kell kerülnöd a valódi előnyeiddel. Ehhez meg kell vizsgálnod a vállalati küldetésedet, a víziódat, a céged által képviselni kívánt és a munkavállalóid által ténylegesen elismert értékeket, a munkahelyi környezetet és a kollégáidnak nyújtott fejlődési lehetőségeket is. A munkáltatói márkád meghatározása segít azonosítani a vállalatod vonzó vonásait, és lehetővé teszi az üzeneteid és kommunikációd koherenciáját az imázsépítési folyamat során.
2. Javítsd a munkavállalói élményt!
Hogy vonzó munkaadó legyél, sok-sok energiát kell fektetned abba, hogy pozitív munkavállalói élményt okozz. Alapfeladat, hogy olyan munkakörnyezetet alakíts ki, amely inspiráló és motiváló a kollégáid számára. A jó környezet és a támogató vállalati légkör mellett nem szabad extrának lennie a rugalmas munkaidőnek, a munka-magánélet egyensúlyának, a szakmai fejlődési lehetőségeknek és elismerési programoknak sem. Ma talán még álommunkahelynek tűnik, ahol mindez megvan, de ha nem lépsz időben, holnap már csak a sokadik leszel a sorban ezekkel. És ha mindezzel megvagy, akkor rendszeresen fel kell mérned a munkavállalóid visszajelzéseit és további igényeit, hogy ezek alapján még tovább javíthasd a munkavállalói élményt.
3. Kommunikálj hatékonyan!
Az erős és hiteles kommunikáció az employer branding stratégia egyik alapköve. Nem elég random posztokat írni időnként, hanem jól megfogalmazott üzeneteket kell eljuttatnod a megfelelő célcsoport felé a megfelelő csatornán. Természetesen ehhez is szükséged van egy szuper tervre, amit követni tudsz, és soha nem veszíted el a fonalat, valamint előre felvázolod, hogy mikor milyen üzenetet és milyen célból szeretnél eljuttatni a célközönségednek. Nehezítheti a helyzeted, hogy azt is tudnod kell, hogy az egyes üzeneteidnek ki a célközönsége, de ha gondosan megtervezed, mikor és mit szeretnél kommunikálni, ez sem akadály. Ha mindez megvan, akkor tudod a márkádat erősíteni a külső kommunikációs platformjaidon, legyen az közösségi média vagy szakmai fórumok. És sosem szabad figyelmen kívül hagynod, hogy a már meglévő munkavállalóid legalább olyan fontosak, mint akikre még csak szemet vetettél. Ezért a belső kommunikációra is rendkívül nagy figyelmet kell fordítanod, amelybe be is kell vonnod az alkalmazottaidat, hogy növelhesd az elkötelezettségüket.
4. Vonzd be és válaszd ki a tehetséges jelölteket!
Megvan az önazonos márkaképed, a munkavállalói élmény és elkötelezettség az egekben a cégednél, szuperül kommunikálsz, most már jöhetnek az extra tehetséges új jelöltek! Ehhez HR-es kollégáiddal olyan toborzási és kiválasztási folyamatokat kell kidolgoznod, amelyek szintén tükrözik a munkaadói márkád és vonzzák a legjobb jelölteket a piacon. Ismét fontossá válik a vállalati értékeid és előnyeid hangsúlyozása a toborzási üzenetekben és a munkáltatói márka bemutatásában. Fontos a munkavállalói történetek megosztása, amelyek bemutatják, hogy milyen előnyöket élveznek a már nálad dolgozó kollégák és miért akarjon közéjük bekerülni az az értékes munkaerő, aki még számos más céget is választhatna a piacról. Az interjúk és az értékelési folyamatok során az HR-eseidnek kiemelkedő módon kell tudnia kapcsolatot teremteni és tartani a jelöltekkel, és már az interjú előtt pozitív élményt kell nyújtaniuk számukra. Ez segít már az első pillanatokban elkötelezettséget kialakítani és a tehetséges munkavállalókat magadhoz vonzani.
5. Mérj és fejlessz folyamatosan!
Employer branding stratégiád megalapozása után fontos, hogy folyamatosan mérd az eredményeket és fejleszd a márkádat. Meg kell találnod a megfelelő mérési eszközöket és visszajelzési mechanizmusokat, amelyek segítenek értékelni a munkaadói márkádat és az alkalmazottaid elégedettségét. Az eredmények alapján pedig tovább kell fejlesztened a stratégiát, és reagálnod kell az esetleges gyenge pontokra vagy hiányosságokra.

Az employer branding tehát egy véget nem érő folyamat, de jó stratégiával kiemelkedő eredményeket érhetsz el. Nem fogunk kertelni: a hatékony employer branding stratégia felépítése és betartása nagy és komplex feladat. Ugyanakkor elengedhetetlen, ha ki akarsz emelkedni a tömegből, és nem szeretnél újra és újra toborzásra, hirdetésekre, egyre újabb kollégák betanítására pénzt és erőforrást pazarolni végeláthatatlanul. Bár a fentiek elsőre soknak tűnhetnek még tapasztalt vezetők számára is, a trendek és előrejelzések alapján hosszú távon ma a munkaerőpiacon ez az egyetlen kifizetődő magatartás. Ne feledd: ha Te nem foglalkozol a munkáltatói márkád építésével, az fog téged építeni! Csakis tudatos és megfontolt stratégiával tehetsz szert versenyelőnyre, ami azonban hatalmas aduász lesz majd a kezedben, hogy sikeres és elkötelezett munkavállalóiddal hosszú távú történetet írhass az üzleti életben is.
Megértjük, ha mindez megijeszt. Ha egyszerűsítenéd a folyamatot, kérj szakértői segítséget! A FutureManagement professzionális szakmai csapata készen áll, hogy támogasson céljaid elérésében.