Kevés annál kiábrándítóbb dolog van az online marketingben, mint amikor egy sikeres Facebook kampányod egyik napról a másikra nem működik. Pedig Te nem csináltál semmit, csak az eredeti hirdetési keretet feljebb állítottad, gondolván, hogy ha valami 1000 Ft-os költséggel jól működik, akkor tízszer akkora költségkerettel valósággal szárnyalni fog. De nem így lett. Az igazat megvallva, a költségkeret drasztikus emelésénél nagyobbat nem igen hibázhattál volna. A hosszútávon jól működő hirdetéshez a kulcsszó: a skálázás. Lássuk tehát, hogy mi az, amit mindenképp kerülj el, mi az, ami elengedhetetlen a skálázáshoz, és végül, hogyan is működik pontosan.
Vannak bizonyos dolgok, amelyeket jobb elkerülni, mielőtt nekiállsz felskálázni a hirdetéseid. Néhányuk biztosan egyértelműnek fog tűnni, míg némelyiket nehezen fogod észrevenni majd.
Nézzük először a leggyakrabban elkövetett hibákat
Túl gyorsan növeled a költségkeretet
Ez a legnagyobb hiba mindegyik közül. Tegyük fel, van egy jól futó kampányod, ami már néhány napja fut. Az eredmények bíztatóak és Te így morfondírozol magadban: „Azta, 300 Ft-ba kerül egy vásárlás úgy, hogy napi 2 000 Ft-ot költök csak. Akkor most megemelem a költségkeretemet 10 000 Ft-ra és máris ötször annyi eladásom lesz”. Nos, ez a feltevés téves. Az eredmények nem maradnak meg ugyanazon a szinten.
Abban igazad van, hogy ha egyre több és több pénzt fektetsz a kampányaidba, akkor logikusan a Facebooknak még több lehetősége lenne rá, hogy még hatékonyabban költse el a rendelkezésre álló pénzösszeget. Ezzel pedig még nagyobb ROI-t eredményezzen. A gyakorlat azonban mást mutat. Amikor a többszörösére emeled egy kampány hirdetési költségét, akkor az algoritmus instabillá válik, és nem fog megfelelően teljesíteni.
A Facebook algoritmusa úgy lett tervezve, hogy egy bizonyos összegért egy bizonyos számú vásárlót szerezzen. Azonban, amikor megpróbálod siettetni ezt a folyamatot és napi 2 000 Ft helyett 10 000 Ft-ot költeni, akkor azt fogod látni, hogy jó esetben is maximum kétszer annyi vásárlót szereztél. Tehát a ROI-d masszívan esni fog.
A ROI a Return on Investment, magyarul a befektetés megtérülésének mutatója.
Ezek alapján az az optimális, ha a hirdetéssorozataid (vagy 2019. szeptemberétől a kampányaid) költségkeretét minimum 24, de inkább 48 óránként emeled. Ne felejtsd el, hogy az is rendkívül fontos, hogy az emelés mértéke maximum 20%-os legyen! Ha betartod ezt a két szabályt, akkor elkerülheted a drasztikus minőségbeli romlást. Sajnos minimális visszaesést ebben az esetben is tapasztalni fogsz. Ekkor kell majd nem csak költségek szintjén skálázni a hirdetéseid.
Pro tipp: A legtöbb online marketinges elköveti azt a hibát, hogy csak simán felemeli a költségkeretet a már jól működő hirdetéseknél. Messziről kerüld az ilyen "szakembereket"!
Túl korán vársz el eredményeket
A Facebook algoritmusa viszonylag stabilan és hatékonyan képes eredményeket hozni számodra, azonban csodákra nem képes. Pláne nem a kampányod élettartamának első napjaiban. Könnyen lehet elhamarkodott és hibás döntéseket hozni az első néhány óra után. Sok esetben, amikor az első nap után nincs meg a megfelelő mennyiségű lead vagy konverzió, akkor érkezik teljes a kétségbeesés. Már azzal is előrébb vagy, ha csak a Facebook súgóját használod. A súgó is azt mondja, hogy legalább 24 óra szükséges ahhoz, hogy a kampányod megfelelően optimalizálva legyen.
Pro tipp: Légy türelmes, semmiképp sem javasolt, hogy az első 48 óra alatt változtatásokat hajts végre rajta. Valamint, ne feledd, hogy minden egyes jelentős változtatás után újabb 24 óra szükséges, hogy kampányod optimalizálja magát.
Túl sokat változtatsz egyszerre
A változás jó dolog, ám könnyű átesni a ló túloldalára. Persze, csábító az érzés, hogy a Te kezedben van a gyeplő, Te irányítod a hirdetéseid. Ezért gyakran bele is nyúlsz a dolgokba. A kulcsszó a türelem, ha Facebook hirdetésről és azok teszteléséről van szó.
Tegyük fel, hogy egy kampányod most nem működik valami jól. Például konyhai kiegészítőket értékesítesz és észreveszed, hogy a 45-54 közötti nőknek a CPC-je az az egekbe szökött, a CTR pedig rendkívül alacsony. Éppen ezért kikapcsolod ezt a hirdetéssorozatot és a többi hirdetéssorozat költségkeretét is visszább veszed valamivel. Ezek után egy olyan eredményt kapsz, amit nem tudsz érdemben kielemezni. Hogyan is tudnád, hogy melyik változtatásnak milyen hatása volt, ha mindet egyszerre hajtod végre?
Pro tipp: Teszteld ki, hogy melyik változtatás hoz igazi eredményeket úgy, hogy egyszerre mindig csak 1 dolgot változtatsz. A piaci visszejelzések alapján egyértelmű lesz, hogy melyik faktor megváltoztatása hozott eredményt, és melyik nem, így akár 1-3 hónap után már rendelkezésedre állhat a számodra tökéletes célzás.
Lássuk a lényeget, a hirdetéseid felskálázását
Most, hogy már tudod, melyek azok a dolgok, amelyeket semmiképp sem hibázhatsz el ahhoz, hogy releváns adatokat mutassanak a kampányaid, itt az ideje felskálázni a hirdetéseket. Azonban mielőtt elkezdenénk, van még egy fontos szabály: Ez csak egy iránymutatás, ettől bátran eltérhetsz, és mindig azt kövesd, ami neked jól működik! Elvégre minden piac és minden termék vagy szolgáltatás egyedi.
Facebook hirdetés skálázás a gyakorlatban
- lépés: A legjobb hirdetéssorozat és hirdetés duplikálása
Az első lépés, hogy duplikáld a már most kiválóan működő hirdetéssorozatodat. Amíg nincs ilyened, addig nincs értelme skálázni a hirdetéseid. Dolgozz addig, amíg nem lesz egy ilyen hirdetéssorozatod. Fontos, hogy duplikálás előtt már csak egyetlen hirdetés maradjon.
Itt mondjuk igen egyszerű volt meghatározni, hogy melyik hirdetés maradjon. Elvégre, itt a legjobb a CTR és az egyik legolcsóbb a CPC. Most pedig itt az ideje, hogy a kiválasztott hirdetést felskálázzuk. A következő, apróbb lépés, hogy kiválasztjuk az oldalbejegyzések menüpontot és kimásoljuk a hirdetés azonosítóját.
Most pedig készíts egy új hirdetést a kimásolt ID-t használva. Fontos, hogy az új hirdetéssorozatok bizonyos elemeit változtatsd (életkor, érdeklődési kör, stb). Hiszen, ha ezeket nem teszed meg a hirdetéseid egymás ellen fognak versenyezni. Igaz, ezt a Facebook nem engedi, ellenben szépen összekuszálja a dolgokat. Miután készítettél több hirdetéssorozatot a győztes kreatívval, jöhet a második lépés.
2. lépés: Növeld a költségkeretedet!
Korábban már volt szó róla, hogy mekkora mértékben érdemes emelni a költségkeretedet. 24 órát mindig hagyd futni a hirdetést, mielőtt változtatnál rajta és maximum 20%-kal emeld a költségkeretedet. A türelem a kulcs!
Igazából végtelen sokszor emelheted a költségkereted méretét ezzel a módszerrel, de légy óvatos! A hirdetési költségeid így is emelkedni fognak, még ha csak minimálisan is. Tehát, addig emeld a költségeid, amíg a profitábilis marad a hirdetésed.
3. lépés: Növeld a célcsoportodat!
Itt bátran használhatsz nagyobb százalékos hasonmás célközönségeket, vagy készíthetsz egyedi hasonmás célközönségeket is, így:
Fontos megjegyzés, hogy amikor egy hasonmás célközönséget létrehozol és elkezdesz hirdetni vele, mindig vedd ki belőle a már meglévő vásárlóid és hírlevél feliratkozóid. Arra vannak sokkal jobb módszerek, például a remarketing.
A hasonmás célközönségek költségkeretét állítsd az eredeti költségkeretedre és az előző pont alapján kezd el emelni a keretét a jól működőeknek.
4. lépés: Duplikáld a jól működő kampányaid és változtass a konverziós célokon
Ha annyira jól működnek a hirdetéseid, hogy eljutottál idáig, akkor feltehetőleg eddig mindent jól csináltál. Egy idő után elő fog fordulni, hogy már nem profitábilis egy kampányod, hiába tettél meg mindent ennek az elkerülésére. Ekkor muszáj lesz változtatnod.
Ahhoz, hogy továbbra is fent tarts az eladásaid változtatnod kell a konverziós célokon. Az a legoptimálisabb, ha a legerősebb elköteleződést igénylőtől haladsz a legkevésbé erős irányába. Tehát, ha eddig vásárlás volt a célja a kampányodnak, akkor most készíts egyet, amelynek a célja a kosárba helyezés. Amikor ez a kampány is kimerült, akkor készíts egyet, amelynek a tartalommegtekintés a célja. Fontos, hogy ne változtass a célközönségeden, csak a kampány céljait változtasd.
Ha a hirdetésed gyakorisága meghaladja a hármat, akkor pedig készíts egy új kreatívot, mert ilyenkor már könnyen kiégeted a célközönségedet.
A hirdetések felskálázásának gyakorlatilag végtelen módja van, hiszen mindig lehet újabb kreatívokat, szövegeket, célközönségeket és konverziós célokat tesztelni. De ha mindig ezzel a tudatosággal végzed, akkor biztosan nem nyúlsz mellé, és nem fogod feleslegesen költeni a marketing keretedet, olyan eredményeket várva, amik nem következnek be.
Következő cikkemben arról fogok írni, hogy a hirdetési helyek (Instagram story, hírfolyam, Facebook hírfolyam, jobb oldali sáv, stb.) mennyiben tudják befolyásolni a hirdetéseid eredményét.