Itt van az ősz, itt van újra, így ideje megtervezned a kampányaidat az év hátralévő részére. Sűrű időszaknak nézünk elébe, jön a halloween, a Black Friday hétvégék, vagy inkább hetek, decemberben pedig érkezik a Mikulás és a karácsony, ami szinte minden vállalkozás életében kiemelt szerepet tölt be. Na de hogyan is kezdj hozzá?
Elcsépeltnek tűnhet, de a leghatékonyabb kampányok alapja még mindig a papír és a ceruza. Használhatsz laptopot és billentyűzetet is, azonban a stratégiaalkotás továbbra is a sikeres Facebook kampány tervezés első és megkerülhetetlen eleme. Tudnod kell a választ például arra, hogy mit szeretnél elérni, kiknek fognak szólni a hirdetéseid vagy hogy a 30 Ft-os kattintási költség most kiemelkedő, vagy tragikus.
Ebben a cikkben összeszedtem 7 olyan pontot, amelyre tudnod kell a választ, mielőtt még megnyitnád a Hirdetéskezelőt. Persze ez nem garantálja azt, hogy a kampányod azonnal sikeres lesz, viszont segít megérteni a kampány felépítését, ami elengedhetetlen a későbbi optimalizáláshoz és a tanulságok levonásához.
1. Célok, avagy ezzel a Facebook kampánnyal azt szeretném elérni, hogy...
A Facebook kampányok létrehozásának legelső lépése a kampánycél kiválasztása, így minden más előtt ezt kell átgondolnod neked is. Lehetőleg minél kisebb részcélokra fókuszálj, mivel annál könnyebb lesz megtalálni a hozzá illő kampánycélt. De még így is könnyen előfordulhat, hogy 2-3 opció is ugyanolyan jó lehet a kampányodhoz.
Jelenleg a Facebook 11 lehetőséget kínál fel nekünk, mint például Elérés (Reach), Forgalom (Traffic) vagy Aktivitás (Engagement). Tegyük fel, hogy a saját márkád szeretnéd népszerűsíteni. Kézenfekvő választásnak tűnhet a Márkaismertség (Brand awareness) célt választanod, azonban, ha van egy rövid ismertető videód, hatásosabb választás lehet a Videómegtekintés (Video views). De ha összeraktál egy remek ismertető oldalt, vagy az edukációra helyeznéd a hangsúlyt, akkor már egy Forgalom kampány hozhatja a legjobb eredményt.
2. Eredmények, avagy elégedett leszek a kampánnyal, ha...
Képzeld el, hogy véget ér a kampányod, megnézed a riportot, és nem tudod eldönteni, hogy most sírj vagy nevess. „Velem ez nem történhet meg.” – gondolhatod magadban, azonban könnyen valósággá válhat, ha nem határozod meg előre a kampánytól elvárt eredményeket. Ezek a teljesítménymutatók, azaz KPI-ok (Key Performance Indicator) ha helyesen vannak meghatározva, már a kampány időszaka alatt is támpontot adhatnak az eredményességről. Ha nagyon messze állsz tőlük, akkor tudod, hogy valamit változtatnod kell.
Viszont ne ess át a ló túloldalára, ne akarj mindenhez mérőszámot rendelni. Válassz ki 2-3 releváns mutatót, és azok mentén elemezd a kapott eredményeket. Ezt a jótanácsot a teljes Facebook kampány tervezés során tartsd szem előtt, próbáljd megtalálni minden esetben az arany középutat.
3. Célközönség, avagy kiktől várom, hogy kattintsanak vagy vásároljanak
Ha nem te vagy a Coca-cola, vagy nem áll rendelkezésedre a világ összes pénze, akkor muszáj meghatároznod szűkített célközönségeket, akiknek szólni fognak a hirdetéseid.
Különböző célcsoportokat különíthetsz el demográfiai és érdeklődési körök szerint, viszont tartsd észben, hogy a kevesebb néha több. A Facebook algoritmusokat használ a hirdetések megjelenítéséhez. Minél kevesebb emberből áll a célközönséged, annál nehezebb dolga lesz a mesterséges intelligenciának és ez könnyen az egekbe repítheti a költségeid.
Létrehozhatsz egyéni célközönségeket is e-mail listából vagy az oldaladdal aktivitást mutató emberekből. Ennek előnye, hogy nem vagy ismeretlen számukra, már találkoztak a céged nevével, a termékeddel vagy szolgáltatásoddal. Őket nevezzük „felmelegített” közönségnek.
4. Funnel, avagy rajzold meg előre a közönséged lehetséges útvonalait
A Facebook kampány tervezés következő lépése az útvonaltervezés. A Facebook hirdetéseid csak az egyik állomása lesz a közönséged utazásának, viszont gondoskodnod kell róla, hogy ne csak céltalanul sodródjanak tovább. Erre a legjobb mód, ha előre megtervezed az utat az első találkozástól egészen a sikeres konverzióig. Ezt hívjuk értékesítési tölcsérnek, vagy más néven marketing funnel-nek.
Minden útvonal kulcsfontosságú eleme a remarketing hirdetés, amikor a veled korábban már kapcsolatba lépő embereket célzod meg és jelenítesz meg nekik újabb hirdetéseket. Egyes kutatások szerint átlagosan hétszer kell találkoznia egy embernek a termékeddel / szolgáltatásoddal, mielőtt megvásárolná.
Lehetséges útvonalak:
Facebook hirdetés → Blogcikk → Remarketing hirdetés → Feliratkozás landing oldala → Feliratkozás
Facebook hirdetés → Webshop → Termékoldalak → Kosárbatétel → Remarketing hirdetés → Pénztár → Vásárlás
5. Mérési pontok, avagy ne veszítsd szem elől a látogatóid
A sikeres konverziók számánál is fontosabb tudnod, hogy hány felhasználó jut tovább, vagy épp morzsolódik le az értékesítési tölcséred egyes pontjainál. Ehhez a funnel minden egyes lépésére érdemes meghatároznod egy mérhető pontot, legyen az egy gomb, egy form kitöltése vagy egy letöltés.
Miért olyan fontos ez? Mert előre gondolkodsz, és lehetőséget biztosítasz magadnak az esetleges jövőbeni hibák felkutatására és a folyamatok optimalizálására. Láthatod, hol veszíted el a legtöbb potenciális vásárlódat és megváltoztathatod, vagy akár le is cserélheted az értékesítési tölcsér kritikus elemeit.
6. Budget, avagy ehhez az eredménynek az eléréséhez...
Facebook kampány tervezés során legtöbbször meghatározott költségvetés áll rendelkezésre, így ennek a helyes felosztására kell fókuszálni. Ezalatt nem csak a tesztelésre vagy a különböző célcsoportokra fordítandó összeget értem, hanem az időbeli eloszlást is célszerű előre átgondolni. Így megelőzhető a túlköltekezés, vagy, hogy idő előtt elfogyjon a keret.
Muszáj itt megemlíteni az optimalizálást, mert óriási hatással lesz a kampányod pénzügyeire. Az optimalizálás célja, hogy kiszűrd azokat a szegmenseket, akikre nem érdemes költened, illetve, hogy az egyes hirdetéseid közül is csak a legjobban teljesítőkre fókuszálj (legalacsonyabb CPA, legmagasabb CTR, legolcsóbb elérés). Ezáltal tudod maximalizálni a költségvetésedből elérhető eredményt.
7. Üzenetek, avagy azt akarod tudatosítani a közönségedben, hogy...
Végül meg kell határoznod azokat a fő üzeneteket, USP-ket (Unique Selling Propositions), amelyeket a funnel különböző szintjein álló embereknek szeretnél hangsúlyozni.
Aki először találkozik veled, azaz a „hideg” közönség számára figyelemfelkeltő, márkaépítő üzeneteket kell hangsúlyoznod. Ne eladni akarj nekik, hanem építs bizalmat és nyújts értékes tartalmat. A remarketing hirdetésekben viszont már koncentrálhatsz a márkád bemutatására vagy konkrétan az eladásra.
Ehhez tökéletes segítség a felépített funneled, ahol nyomon tudod követni, hogy az egyes szegmensekbe tartozó felhasználók mit hallottak már rólad, milyen tartalmaiddal találkoztak. Így könnyebbé válhat a szükséges üzenetek meghatározása, amellyel segítheted a következő szintre lépést.
Facebook kampány tervezés összefoglalása
Sikeres Facebook kampányt nem tudok garantálni, azt viszont igen, hogy ha végig mész a fenti 7 ponton, akkor egy hirtelen felindulásból összekattintgatott valami helyett egy jól felépített, átgondolt kampányt tudsz tervezni, ahol érteni fogod, hogy mi miért történik. Ez később hasznos lesz a javítás és optimalizálás során, hogy a lehető legtöbbet tudd kihozni a hirdetéseidből.