A tehetséges munkavállalók megtartása kulcsfontosságú egy vállalat hosszú távú sikeréhez. Mit tehetünk tehát, hogy hűséges és elkötelezett munkavállalókkal dolgozhassunk együtt a lehető legkisebb fluktuáció mellett? Korábbi cikkünkben írtunk már az employer branding stratégia fontosságáról, ahol értintettük a kollégák megtartásának és a munkavállalói élmény javításának szerepét. Ebben a cikkünkben most arra térünk ki bővebben, hogy mit tehetünk azért, hogy a kémia hosszú távon is működjön, és ne csak pillanatnyi vonzalmon alapuljon a munkáltató-munkavállaló kapcsolat.
Az elkötelezett és elégedett munkavállalók nemcsak hosszabb ideig maradnak a vállalatnál, de magasabb szintű munkateljesítménnyel és produktívabban is dolgoznak. Akár egy párkapcsolat, úgy optimális esetben a munkajogi viszony is túlmutat a szerződéses kereteken, és nemcsak azért marad velünk a dolgozó, mert pénzt kap az elvégzett munkájáért. Nézzük, melyek a legalapvetőbb eszközök és feladatok, amelyeket munkáltatóként meg kell tennünk mindkét fél boldogságáért!
A kulcs a vállalati kultúra és értékek és employer branding célok megismertetésében rejlik. Amikor egy cég világosan kommunikálja és képes megtestesíteni ezeket, a kollégák magukénak érzik őket, és hajlandóak lesznek hosszú távon elköteleződni mellettünk. Ezt a kommunikációt az alábbi négy eszközzel támogathatjuk hatékonyan.
1.Kiemelkedő vezetői támogatás
A vezetők szerepe elsődleges a munkavállalók megtartásában. Az inspiráló és támogató vezetők azok, akik elismerik és értékelik a munkavállalók munkáját, segítenek megerősíteni a dolgozók elkötelezettségét és hűségét. Fontos, hogy rendszeres visszajelzést adjanak, mentorálást és fejlődési lehetőségeket biztosítsanak a munkavállalók számára.
Az elismerés és a konstruktív visszajelzés megerősíti a munkavállalók önbizalmát és motivációját, ezáltal növeli a munkateljesítményüket és hűségüket a vállalathoz.
Nekik kell azonosítaniuk és támogatniuk a munkavállalók céljait és ambícióit. Ez lehetőséget teremt a kollégák számára a szakmai fejlődésre és előrelépésre a vállalaton belül. A vezetőknek mentorként is működniük kell, hogy a munkavállalók tapasztaltabb kollégák iránymutatását megkaphassák és szakmai tudásukat folyamatosan mélyíthessék.
2.Rugalmas munkakörnyezet és munkaidő
Az egyensúly megtalálása a munka és a magánélet között elengedhetetlen a munkavállalók elégedettségéhez és megtartásához. A rugalmas munkaidőbeosztás és/vagy távmunka lehetősége, a munkahelyi extra juttatások (például jóléti programok vagy egészségügyi ellátás) mind-mind hozzájárulnak a munkavállalók elégedettségéhez és hosszú távú elkötelezettségéhez.
A rugalmas munkakörnyezet lehetőséget ad a munkavállalóknak arra, hogy a munkájukat olyan helyen végezzék, amely a legmegfelelőbb számukra. Ez lehet otthon, egy saját munkaállomáson vagy akár egy kávézóban. Az ilyen lehetőségek növelik a munkavállalók elégedettségét, mivel kevésbé vannak kitéve a hagyományos munkahelyi stressznek és kényelmetlenségeknek. A rugalmas munkaidőbeosztás pedig lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy szabadabban alakítsák ki a munkaidejüket. Ez segít az egyéni preferenciák és kötelezettségek kezelésében, például a családi kötelezettségek, a tanulmányok vagy más személyes tevékenységek szempontjából.
Az ilyen rugalmas lehetőségekkel azt üzenjük a kollégáinknak, hogy megbízunk bennük - nemcsak szakmai alkalmasságukban, hanem felelősségtudatukban is, hogy a feladataikat megfelelő minőségben elvégzik. A bizalom kimutatása pedig a legtöbb esetben valóban azt eredményezi, hogy a munkatársak legalább olyan produktívan, de sokszor még produktívabban dolgoznak ilyen keretek között, mint hagyományos munkarendben és helyhez kötve.
3.Karrierfejlődési lehetőségek
A munkavállalók számára kínált karrierfejlődési lehetőségek nagyban hozzájárulnak a hosszú távú elkötelezettség kialakulásához. A kollégák szeretnek fejlődni, új kihívásokra vállalkozni és szakmai növekedést elérni a munkájukban. Adjunk nekik erre lehetőséget és világos karrierutakat mutassunk már a legelején!
Biztosítanunk kell az előrelépési útvonalakat és a fejlődési lehetőségeket a munkavállalóink számára. Ez magában foglalhatja a belső képzéseket, mentorálási programokat, vezetőfejlesztési lehetőségeket vagy akár a különböző projektekbe történő bevonódást. A munkatársak számára fontos, hogy már a kezdetekkor lássák a jövőbeni növekedési és előrelépési lehetőségeiket. Ha azt tapasztalják, hogy a vállalat beruház a szakmai fejlődésükbe, sokkal nagyobb valószínűséggel maradnak hűségesek a vállalathoz.
4.Kommunikáció és részvétel
Az átlátható, nyílt kommunikáció és a munkavállalók részvétele a munkavállalók megtartásának egyik alappillére. A vállalat vezetőségének és a HR munkatársasinak biztosítania kell a rendszeres és hatékony kommunikációt a munkavállalókkal, hogy mindig megfelelően tájékoztassák őket a vállalati döntésekről, változásokról és célkitűzésekről.
A vezetőknek közvetlenül kell kommunikálniuk a beosztottaikkal és rendszeres visszajelzést kell adniuk nekik. Az elismerés és az elismerő szavak motivációt adnak a munkavállalóknak, miközben a konstruktív visszajelzés segít nekik fejlődni, ezzel pedig növelni tudjuk a munkahelyi elégedettségüket.
Az elkötelezett munkavállaló örömmel vesz részt a döntéshozatalban és a munkahelyi eseményekben is – ehhez azonban meg kell teremtenünk a lehetőséget, hogy ezt megtehessék. Azáltal, hogy bevonjuk a munkavállalókat a döntéshozatalba, a vállalatunk megmutatja, hogy tiszteletben tartja és értékeli a kollégái véleményét és hozzájárulását. Ez növeli az elkötelezettséget és a munkavállalók hűségét a cégünkhöz.
Nem elég tehát vonzónak tűnnünk kívülről, valóban annak is kell lennünk, amikor új munkatársunk kezd minket jobban megismerni, hogy hosszú távon magunkhoz láncolhassuk őt.
A kiemelkedő vezetői támogatás, a rugalmas munkakörnyezet és munkaidő, a karrierfejlődési lehetőségek, valamint a hatékony kommunikáció és részvétel mind olyan eszközök tehát, amelyek segítenek a HR szakembereknek és cégvezetőknek a munkavállalók megtartásában, amely az üzleti célok eléréséhez elengedhetetlen. A sort természetesen még hosszan folytathatnánk, azonban az alapok lefektetését itt kell elkezdenünk.
A munkavállalók megtartása tehát alapvető fontosságú a vállalat hosszú távú sikeréhez, mindamellett, hogy a jelöltek számára is vonzó képet kell mutatnunk magunkról. A fluktuáció csökkentéséhez és a hosszú távon elkötelezett munkavállalókból álló csapat felépítéséhez tehát a munkavállalói élményt a versenytársainkhoz képest sokkal jobbá kell tennünk. Ehhez a FutureManagement professzionális csapata minden támogatást képes megadni ügyfeleinek. Vegyél részt egy ingyenes és kötelezettségektől mentes konzultáción, hogy felmérhesd jelenlegi stratégiád hatékonyságát! Foglalj időpontot, hogy segíthessünk!