Reszponzivitás, perszonalizáció, etikus listaépítés, bombasztikus tárgysorok. Ha bármilyen szinten foglalkoztál már hírlevelekkel, vagy ott motoszkál benned az e-mail marketing gondolata, akkor ezekkel a kifejezésekkel mostanra tele is rakhattad a padlást. 2022 a sütik kivezetése miatt a hírlevél küldés éve lesz, ezt lassan a legkisebb, mucsaröcsögei sarki fűszeres is megerősíti. Nem csoda tehát, hogy év eleje óta – szemmel láthatóan – még az is eszeveszett listaépítésbe kezdett, aki az óvódai szerelmének címezte utolsó levelét.
Ezzel alapvetően nem is lenne semmi gond. A marketingeszközök tárháza éppen azért ilyen széles, hogy kedvünkhöz, lehetőségeinkhez és céljainkhoz mérten válogassunk. Néhány dologgal azonban nem árt tisztában lenni, mielőtt nekiesnénk a hírlevelezőnek.
1. A hírlevél nem való mindenkinek
Nulladik lépésként tedd fel a kérdést magadnak: szükséged van egyáltalán arra, hogy hírlevélküldésbe kezdj? Pontosabban szüksége van a célközönségednek hírlevelekre? A válasz nem minden esetben egyértelmű igen. Mondok egy példát: ha mezőgazdasági vegyszereket gyártó üzemet működtetsz, a vásárlóid pedig többnyire 40–50 év közötti, földműveléssel foglalkozó gazdák, könnyen megeshet, hogy a platform, ahol a legtöbb idejüket töltik, az nem a G-mail fiókjuk és nem is az online tér.
Érdekesebb lehet számukra egy rádióreklám, egy cityboard vagy egy lokális újsághirdetés. Oké. De honnan tudjam, hogy hol érem el a célközönségem? – teheted fel a kérdést, jogosan. A válasz pedig: mélyreható piackutatással. Tehát mielőtt listát építesz, derítsd ki (vagy bízz meg egy szakértőt, aki kideríti neked), hogy mennyi értelme van a te iparágadban ennek a marketing eszköznek.
2. GDPR nélkül egy lépést se!
Kell a hírlevél. Rendben. Nem veszel kontaktlistát, nem élsz üres vagy hamis ígéretekkel, nem kuncsorogsz – értéket adsz, és cserébe megkapod a bizalmat, hogy ajánlatokat küldhess. Magyarul releváns e-mail címekkel töltöd meg a listádat.
Csináld etikusan és a hatályos jogszabályoknak megfelelve. Nem csak azért, mert az erkölcsös üzletpolitika a céges kultúrád része, hanem azért is, mert 2022-ben sokkal szigorúbb rendelkezésekre kell készülni a személyes adatok kezelhetősége kapcsán. Légy naprakész e tekintetben is. Hidd el, ez most már nem a maximum, hanem a kötelező minimum.
3. Egy levél nem csinál tavaszt
Tételezzük fel, hogy az alapokkal már tisztában vagy. Van listád. Van szoftvered. Van hozzá megfelelő tudásod, vagy megbízol valakit, akinek van. Bárhogy is legyen, érdemes tudatosítanod a tényt, hogy a hírlevél küldés éppúgy a marketingstratégiád része, mint a hirdetésmenedzsment, az organikus kommunikáció vagy épp az offline kampányaid. Persze egy levélen is lehet mutatós konverziód, de ha tartós eredményekre vágysz, stratégiában érdemes gondolkodnod. Mit jelent ez a gyakorlatban? Például:
- a közelgő szakmai workshopod publikálása előtt két hónappal kiküldhetsz egy exkluzív early bird jegyértékesítő ajánlatot a listádon szereplő korábbi résztvevők számára,
- majd egy hónnappal előtte egy kind reminder levelet,
- végül 2 héttel az eseményt megelőzően egy last minute megkeresést azoknak, akik aktivitást mutattak az előző levelekre.
Fontos a stratégiai gondolkodás és fontos a rendszeresség. Summa summarum, az e-mail marketingednek szinergiában kell lennie a többi tevékenységeddel – támogatva, kiegészítve a fő irányvonalakat, az értékesítési csatornákat és az egyéb munkafolyamatokat.
4. A hírlevél küldés nehezített pálya
A Statista 2021-es adatai szerint csak ebben az évben várhatóan 333,2 milliárd e-mailt küldenek és fogadnak naponta. És ez még nem minden! Ez a szám 2025-re várhatóan 375 milliárd fölé emelkedik majd. Mondanom sem kell, ez elképesztő mennyiségű napi e-mailt jelent nem csak globális szinten, de valószínűleg a Te célközönséged postaládájában is.
Ez egyrészt üdvös, hiszen ezáltal – hozzáértő kezekben – az e-mail marketing amolyan Szent Grállá avanzsálódik, másrészt pedig fékevesztett küzdelmet feltételez a figyelem megragadásáért és fenntartásáért. Nem elég tudni azt, hogy mit szeretnél, azt is látni kell, hogy milyen úton érheted el, hogy a kreatív energiák ne bizonyuljanak puszta időpocsékolásnak.
5. Hitelesség és relevancia nélkül nem fog működni
A hírlevél küldés hatalom. De csak akkor, ha ez a két dolog a helyén van benne. Tudatosság nélkül szanaszét szórt levelek nem – vagy csak rövid ideig – produkálhatnak megnyugtató eredményt. Ahelyett, hogy elvesznél a részletekben, allokáld ide a drága effortot. Nem azt állítom, hogy nem számít a gomb színe vagy, hogy hány darab és milyen minőségű brandfotót helyeztél el a leveledben, hogy a CTA a hajtás fölött, vagy alatt van, netán este vagy reggel érdemesebb a küldés gombra kattintanod, de ezekre már csak akkor fókuszálj, ha a meghatározó elemek stabilan a helyén vannak. A legkáprázatosabb e-mail is egy mozdulattal, megnyitás nélkül a kukában landolhat, ha senki nem kíváncsi rá.
+ 1 A számok magukért beszélnek
Bár a számszerűsítés nem kizárólag a hírlevél küldés sajátja, de itt is gyönyörűen érvényesül az elv, miszerint az a szöveg, amely nem termel bevételt, az maximum művészet. Amivel nincs is semmiféle gond, de neked, vállalkozóként minden bizonnyal a bevételszerzés központi szerepet játszik.
Az, hogy a listád imádja amit csinálsz, várja a leveleidet vagy épp ellenkezőleg, az az adatokat és a megtérülési rátát szemlélve hamar kiderül. Fájó igazság, de ha hosszú időn keresztül nem fejezhető ki pénzben ez a fajta marketingtevékenységed, akkor érdemes utánanézned, hogy mi lehet ennek az oka. A célközönséged nem ezen a csatornán elérhető? Nem megfelelően működteted? Csiszolni kell a technikákon? Lehetséges.
Az is elképzelhető, hogy az olvasottak után elbizonytalanodtál. A célom nem az volt, hogy elvegyem a kedved a hírlevelezéstől. Épp ellenkezőleg! Azt szeretném, hogy csináld! De ha csinálod, akkor csináld jól! Amennyiben segítségre lenne szükséged az elindulásban, elakadtál, vagy biztos kezekben szeretnéd tudni az e-mail marketinged, keress bátran!