fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-11-24

Hogyan hozz létre egyedi és emlékezetes márkaarculatot 2020-ban?

13 perc olvasási idő
márkaarculat

Napjainkban a márka és a logó kifejezéseket gyakran szinonimaként használják. Habár a logó lehet a vállalat szimbóluma, de a márkát nem fedi le teljes mértékben. A logó megalkotása valójában csupán egy apró lépés az erős márkaarculat kiépítéséhez.

Vállalatok milliói – ha nem milliárdjai – próbálnak hírnevet szerezni maguknak, így az erős márka kialakítása döntő tényezővé vált a cégeknek, hogy meg tudják különböztetni magukat versenytársaiktól.

Ha éppen azon dolgozol, hogy megalkosd az első márkaarculatot ügyfeled számára, vagy netán saját üzleted brand építését tűzted ki célul, fontos először tisztában lenned azzal, hogy mi is az a márka és hogyan lehet létrehozni. Sajnos nem olyan egyszerű, hogy adunk egy nevet az üzletünknek, majd kitapétázunk vele mindent.

Eredetileg a márka kifejezés arra a jelzésre utal, amellyel a marhatenyésztők látták el jószágaikat, innen fejlődött tovább a márka jelentése, amely már nem csupán egy nevet vagy szimbólumot foglal magába.

A márkád – a márkaarculatodnak egy lényegi része – úgy határozható meg tehát, mint egy termék/szolgáltatás neve vagy típusa, mely kifejezetten egy vállalathoz köthető, kizárólag ez a vállalat állítja elő a terméket/szolgáltatást.

De mi is az a márkaarculat?

A márkaarculatod abból áll, hogy mit mond a márkád, mik az értékeid, hogyan kommunikálsz a termékedről, valamint, hogy milyen érzést szeretnél kiváltani az emberekből, amikor kapcsolatba lépnek a márkáddal. Lényegében a márkaarculatod a vállalatod személyisége és a vevőidnek tett ígéret. Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója mondja: „A branding nem más, mint amit akkor mondanak rólad az emberek, amikor nem vagy a szobában.” A terméked az eladást követő hosszabb idő alatt is valamilyen benyomást kelt a vásárlóban. A márkaarculat tervezése mondhatni az a folyamat, amelyben ezt a benyomást formáljuk.

Valószínűleg neked is eszedbe jutnak olyan vállalatok, amelyek tökélyre fejlesztették a márkaarculatukat. Coca Cola, McDonald’s, BMW, Apple. Starbucks. Biztosak vagyunk benne, hogy mindegyik márkáról egy közismert, jól kialakított kép él a fejedben és azonnal tudnád őket jellemezni néhány szóval, amelyek kizárólag rájuk illenek. Neked is erre kell törekedned a márkád felépítése során! Megkülönböztetni magad a versenytársaidtól és egy emlékezetes, egyedülálló, a saját márkádra jellemző képet kialakítani a fogyasztók fejében!

Miért olyan fontos a márkaarculat?

A márka a vásárlók gondolataiban és szívében él és fejlődik, megtestesíti magát a vállalatot, és mindent, amit csinál. Az arculattervezés tehát elengedhetetlen, kulcsfontosságú tényező a cég jövőjét illetően.

Ha a márkád több, mint csupán egy logó, akkor hogyan reprodukálhatod, amit a leghíresebb márkaarculattal rendelkező cégek – mint például a Coca Cola vagy az Apple – csináltak? Lássuk, mik a legfontosabb alkotóelemei egy jól felépített márkaarculatnak, és hogy miért is olyan fontos fejlesztened őket!

Az üzleted „arca”

Mindenek előtt a márkád logója maga az üzleted „arca”. De ennek az arcnak többnek kell lennie, mint egy menő és érdekes szimbólumnak, hiszen a logó asszociatív módon járul hozzá a márkaarculatod kialakításához. Ha az emberek meglátják a logódat, akkor azonnal tudniuk kell társítani a márkádhoz!

Hitelesség és bizalom

Az erős márkaarculat nem csupán emlékezetesebbé teszi a termékedet, de sokkal hitelesebbé is válik tőle a márkád a piacon. A márka, amely létrehoz egy identitást és folyamatosan gondozza azt, a versenytársai körében hitelességet, a vásárlói körében pedig bizalmat épít ki.

Hirdetési benyomások

A márkaarculat egy sablonként szolgál mindannak, amit az üzleted hirdetésében szeretnél megjeleníteni, függetlenül attól, hogy ez nyomtatott vagy online formában valósulna meg. Az erős identitással és iparági hitelességgel rendelkező márkák készen állnak arra, hogy sikeresen reklámozzák magukat és jelentős benyomást tegyenek a potenciális vásárlókra.

Az üzleted missziója

Amikor létrehozod a branded identitását, akaratlanul is meghatározol vele valamit, ami mellett kiállsz, amiért dolgozol, ami fontos neked. Éppen ezért ez egy célt ad a vállalatod létezésének. Mindannyian ismerünk olyan cégeket, melyeknek meghatározott küldetésnyilatkozatuk van. Te is meghatározhatod a sajátodat, de csak azután, hogy létrehoztad a márkád arculatát!

Új vásárlók megszerzése és a már meglévők kielégítése

Egy márkaarculat – amely már rendelkezik arccal, bizalommal és misszióval – megragadja azokat az embereket, akik azonosulni tudnak a márkával, és azzal, amit nyújtani tud nekik. Amint ezek a emberek vásárlókká válnak, úgy érzik, hogy ők maguk is a márka részesei, kötődnek hozzá. A jó termék/szolgáltatás vásárlókat generál, viszont a jó márka támogatókat és képviselőket.

Ha azt szeretnéd, hogy vállalatod egy jól ismert és kedvelt márkanévvé nője ki magát, bele fog telni egy kis időbe. A következő lépésekkel segítünk neked a márkád arculatának létrehozásában.

Lépések az erős márkaarculat felépítéséhez:

  1. Kutasd fel a közönségedet, értékeld a piacot, a saját üzletedet és a versenytársaidat!
  2. Tervezd meg a logódat és más grafikai sablonokat!
  3. Egységesítsd a nyelvezetet, a márkához való kötődés kialakítása, a hirdetések és a közösségi média területén!
  4. Tudd, hogy mitől kell óvakodnod!
  5. Folyamatosan ellenőrizd a márkád, hogy fenn tudd tartani a létrehozott márkaarculatodat!

1. Kutasd fel a közönségedet, értékeld a piacot, a saját üzletedet és a versenytársaidat!

A brandépítés első lépése – akárcsak egy üzlet beindításának kezdetén – a piackutatás lefolytatása. A következő négy dolgot kell tisztáznod és megértened:

Közönség

Nem titok, hogy a különböző emberek különböző dolgokra vágynak. Általában nem célozhatsz meg ugyanúgy egy kiskamaszt, mint ahogyan azt egy egyetemistával tennéd. Egy mindenki által kedvelt márka megalkotásához tudnod kell, hogy mit vár tőled a közönséged!

Saját helyzeted és a verseny értékelése

Mi teszi különlegessé az üzletedet az iparágon belül? Mit tudsz kínálni a vásárlóidnak, amit mások nem? A sikeres brand kiépítéséhez elengedhetetlen, hogy tudd, mi a különbség közted és a versenytársaid között! A versenytársaid szemmel tartása arra is megtanít, hogy felismerd, mely brandépítési technikák működnek jól és melyek nem.

Misszió

Tudod, hogy mit kínál a vállalkozásod, de emellett meg kell határoznod egy világos és egyértelmű küldetést, amely kifejezi a jövőképedet és a céljaidat! Más szóval tudnod kell, hogy mi a célja az üzleted létezésének – nem tudsz személyiséget adni a vállalkozásodnak, amíg nem tudod, hogy mi is pontosan a koncepció.

Az Apple missziója például az, hogy ők gyártsák a legjobb számítógépeket, szoftvereket. Élen szeretnének járni a zenehallgatásban és meghatározni a mobil piac trendjeit.

SWOT analízis

Végezetül a SWOT analízis elkészítése nagyon hasznos lépés a márkád teljesebb megértéséhez. A márkád jellemzőinek áttekintése segít megtalálni azokat, amelyeket mindenképpen ki szeretnél emelni. A SWOT elemzés a következőkből áll:

  • Erősségek (Strengths): Az üzleted pozitív jellemzői, melyek előnyt jelentenek a versenytársakkal szemben.
  • Gyengeségek (Weaknesses): Az üzleted gyenge pontjai, melyek hátrányként fogalmazódnak meg.
  • Lehetőségek (Opportunities): Változások és trendek az iparágban, melyek új lehetőségeket kínálnak vállalkozásod számára.
  • Veszélyek (Threats): A környezetnek vagy az iparágnak azok az elemei, melyek problémákat okozhatnak az üzleted működésében.

2. Tervezd meg a logódat és más grafikai sablonokat!

Ha már kívülről-belülről ismered a márkádat, itt az ideje, hogy életre keltsd! Paul Rand grafikus dizájner szavaival élve: „A dizájn a márkád csendes nagykövete!”. Lássuk, mit kell tudnod a grafikai elemekről:

Logó

Már említettük, hogy habár a logó nem testesíti meg a teljes márkádat, de lényeges eleme a brandépítésnek, hiszen ez a leginkább felismerhető része a márkádnak. Mindenhol jelen van – a weboldaltól kezdve az online hirdetésekig.

Formák, színek, betűtípusok

Ezek az eszközök szintén arra szolgálnak, hogy teljesen egyedülálló, kizárólag a saját márkádra vonatkozó vizuális megjelenést tervezhess meg. A logódban, a weboldaladon és bármely márkádhoz kapcsolódó anyagon a formáknak, a színeknek és a betűtípusoknak összhangban kell lenniük, hiszen így biztosíthatod a vásárlóidat a következetességedről.

Sablonok

Minden bizonnyal naponta küldesz ki e-maileket, gépelsz leveleket vagy adsz névjegykártyákat a potenciális vásárlóidnak/ügyfeleidnek. Az ezekhez szükséges sablonok használatának köszönhetően a márkádnak sokkal egységesebb, hitelesebb és professzionálisabb kinézete és érzete lesz.

3. Egységesítsd a nyelvezetet!

Olyan nyelvezetet használj, ami passzol a brandedhez!

Ha a márkád csúcsminőségű, akkor alkalmazz professzionális, ha hétköznapibb, akkor pedig társalgási nyelvezetet!

Próbálj meg erős érzelmi kapcsolatot kialakítani a vásárlóiddal storytelling, azaz történetmesélés útján! Az emberek imádják a sztorikat, a megkapó történetekkel pedig hosszútávon tudod elkötelezni őket a márkád mellett.

A másik legkézenfekvőbb megoldás a fogyasztókkal való kapcsolatteremtésnek pedig nem más, mint a közösségi média felületek használata. Itt éred el a közönségedet a leggyorsabban és a leghatékonyabban. Pillanatok alatt oszthatod meg a legfrissebb trendeket, újdonságokat emberek ezreivel, vagy akár millióival.

4. Tudd, hogy mitől kell óvakodnod!

Követheted szépen a brandépítés lépéseit, de ha a következő hibák közül elköveted valamelyiket, akkor bizony könnyedén hiba csúszhat a gépezetbe.

  • Ne adj vegyes üzeneteket a vásárlóidnak! Tudd, hogy mit akarsz mondani és használd a megfelelő nyelvezetet, vizuális eszközöket a közvetítéséhez. Ami neked egyértelmű, nem biztos, hogy a vásárlóidnak is az lesz, ezért törekedj mindig a világos megfogalmazásra!
  • Ne másold a versenytársaidat! A versenytársaidnak lehet példaértékű márkaarculata, de ne ess kísértésbe és sose másold az ötleteiket! Inspirációt természetesen meríthetsz tőlük, de mindig igazítsd a saját márkádhoz az új ötleteket!
  • Ne veszítsd el az összhangot az online és offline kommunikáció között! Természetes, hogy a nyomtatott anyagaid egy kicsit máshogy néznek ki, mint az online jelenléted, de a színek, a betűtípusok, a témák és az üzenet mindig legyenek összhangban!

5. Folyamatosan ellenőrizd a márkád, hogy fenn tudd tartani a létrehozott márkaarculatodat!

A marketingtevékenységed egyéb részleteihez hasonlóan itt is nehéz megállapítani mit csinálsz jól (vagy rosszul) teljesítménymérés nélkül. Használd a Google Analytics-et, felméréseket, kommenteket, közösségi médián történő visszajelzéseket, stb., hogy monitorozni tudd a márkádat és lásd, hogyan vélekednek róla az emberek. Ez megadja neked a lehetőséget a szükséges változtatásokra, legyen ez egy hiba javítása vagy az arculatod fejlesztése.

Az emlékezetes brand megalkotása elsődlegesen tehát a konzisztencián, a színek, a grafikák, a nyelvezet és az üzenet összhangján alapszik. Amikor a vásárlók felismerik, hogy ki vagy és mit képviselsz – mindezt egy logó alapján – akkor váltál többé, mint csupán egy név és egy szimbólum!

Ha érdekelnek a további írásaink is a márkaépítésről, akkor kattints ide.

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 0 Average: 0]

Hasonló cikkeink