fbpx
13 perc olvasási idő

Az elmúlt időszakban több olyan eset is előfordult, amikor egy leendő ügyfelünk célzottan keresett meg minket, hogy gond van a marketingesükkel, nem jönnek a számok, elfolyik a pénze a hirdetésekre, de valódi hasznot és érdemi bevételt nem tud felmutatni. Az alábbi élethelyzetek ihlették ezt a cikket, hogy te, kedves olvasó, aki lehet, hogy nem vagy jártas a marketing világában, magabiztosan el tudd dönteni, hogy jó kezekben van-e a céged, vállalkozásod marketingje és megfelelő-e a marketing ügynökség, akivel dolgozol. 

A marketing működése, és úgy általában véve vett szinergiarendszere nem egyszerű, mindig nevetek azokon, akik azt gondolják, ez pár nap alatt elsajátítható, mert nem az. Tanulható és fejleszthető, ez igaz, de ehhez rengeteg idő és kitartás kell, pont, mint az életben sok minden máshoz. Felmerülhet benned a kérdés, akkor mégis mit csinálj, ha sok idő megtanulni, de neked épp most van problémád: hogy tudod számon kérni, akinek kidelegáltad a feladatot?

6

Ez egy róka fogta csuka helyzet, a klasszikus értelemben véve, de ne aggódj.

Felállítottunk egy checklistet, ami a laikusok számára is egyszerűvé, kézzelfoghatóvá és ellenőrizhetővé teszi, hogy jó kezekben van a marketinged, vagy sem. Ha a cikk végére érsz, jó eséllyel el tudod majd dönteni, hogy mire fizeted a marketingesed, esetleg marketingügynökség díját, és vajon tényleg mindent megtesznek-e a közös célért, vagy csak szédítenek.

Hmm… akkor a cikk olvasása után lehet kirúgom a marketingesem? Lehet, de nézzük van e rá okod.

4

Mielőtt belekezdünk, azért azt fontos leszögeznünk, hogy ez egy kétirányú, szimbiotikus kapcsolat kell, hogy legyen. Rajtad is sok minden múlik. Segítened kell azzal, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű információt adsz annak, akivel dolgozol. Ha nem így teszel, akkor a világ legjobb ügynökségével is dolgozhatsz, akkor is problémáid lesznek.

Vágjunk tehát bele.

A fiókjaid átvétele

Megrendelőként minden a Tiéd kell, hogy maradjon. Annak, akivel dolgozol csak ügynökségi hozzáférést adsz csupán. Így nincs szükség jelszavakra, kártyaadatokra, és minden tulajdonjog nálad marad. Ez nagyon fontos.

Láttunk a közelmúltban olyan elképesztő helyzeteket, hogy egy több százezres Facebook fiók tulajdonjoga a marketingesnél marad, aki időközben lapátra lett téve, ő pedig ezt megköszönve hosszú időre „túszul” ejtette az említett fiókot. Szerencsétlen helyzet, de abszolút elkerülhető. Ha a jóra készülsz, a rosszra pedig számítasz alapon, minden jogosultságot/tulajdonjogot magadnál tartasz. Ha esetleg még nincs valamilyen fiókod, akkor közösen kell elkészítenetek őket, természetesen ugyanebben a szemléletben.

Ezeknek a fiókoknak és kihagyhatatlan elemző rendszereknek kell rendelkezésre állni, a hatékony online marketing végzéséhez. Ha bármelyiket ezek közül nem használtad eddig és a „marketing gurud”, sem hallott róla hírből sem, akkor elkezdhetsz aggódni. Egy igazi marketinges ugyanis tervez, elemez, fejleszt, stratégiát alkot, mert így lehet hosszú távon megmaradni. Ahhoz pedig elengedhetetlen az adatok ereje, amit ezekből a programokból fogsz igazán látni.

Ezekről a hasznos marketing elemző rendszerekről itt olvashatsz bővebben.

A stratégiai tervezés megléte

Sajnos az online marketing szféra piaci szereplői közül sokan nem ismerték még fel a tényt, hogy az ügyfél stratégiájának megalkotása kiemelt jelentőséggel bír, és ez alapoz meg egy hosszú távú, gyümölcsöző együttműködést. Stratégia nélkül félkarú óriás az ember és rövid ideig tartó fellángolásokat követően, csúfos véget érhet a cél és eredmények nélküli kivitelezés.

Az online marketing szolgáltatásai közé tartozik, a „szakmaiságot” nem nélkülöző helyeken, hogy meghatározzák üzleti célodat. Ez lesz a vezérfonal a teljes együttműködés során.

Egy profi marketingesnek a stratégiai tanácsadása során fel kell mérnie a szolgáltatásod/terméked mellett a piacodat, versenytársaidat és a lehetséges veszélyeket.

Mutatjuk, mikre kell megtalálnotok közösen a válaszokat, hogy abból igazán értékes stratégia születhessen.

Álomvevő profiljának elkészítése

Az álomvevő nem más, mint a célközönséged egy kitalált, meghatározott, konkrét képviselője, valójában egy ügyfélkarakter. Létre kell hozni az ideális vevő tulajdonságait, képességeit, szükségleteit és problémáit. Gyakorlatilag olyan elemekkel kell felruházni, ami alapján jobban lehet azonosítani őt és megfelelő üzenetekkel és tartalommal ellátni.

marketing ügynökség

Versenyelőnyök hangsúlyozása

Ha nincs előre meghatározva a versenyelőnyöd, akkor nem lehet rá kommunikációt építeni. Ha nincs felépített kommunikáció, sokba kerül egy konverzió, ha sokba kerül egy konverzió, akkor nem vagy versenyképes, mert a versenytársaid kevesebb pénzből érnek el ugyanannyi vagy több embert a célcsoportból. Így előbb utóbb annak ellenére, hogy sok pénzt szánsz hirdetésekre, mint egy léket kapott hajó, egyszer csak elsüllyedsz, mielőtt partot érnél.

A közösségi média stratégiaalkotás

 Azonosítsd azokat a csatornákat, ahol a te célcsoportod, akinek az üzenetet el akarod juttatni, megtalálható. Ha azonosítottad a csatornákat, el kell érned, hogy ott felfigyeljenek rád. Ehhez egyszerre kell a rendszerbe simulónak és feltűnőnek lenned. Mit értek ez alatt? Azt, hogy az emberek azért járnak bizonyos felületekre, mert az adott módokon akarnak szórakozni, információt szerezni, inspirálódni. Tehát neked is ennek megfelelő tartalmakat kell megosztanod velük. Pinterest tábláidat például nem rakhatod össze webes termékfotókból, mert oda az célcsoportod azért jár, hogy inspirációt keressen a következő projektjéhez. Azt hogy melyik csatornán hogyan érdemes kommunikálnod, arról bővebben itt olvashatsz.

Hirdetéseid elkészítése a cégedre szabva

Egy valamire való online marketing kampány specialista ember feletti erővel optimalizálja hirdetéseidet a különböző célcsoportok, célzások, elhelyezések, üzenetek mentén, az időt nem sajnálva. Igen, tudjuk, hogy a Facebook hirdetési rendszere az utóbbi időben a rengeteg fejlesztés miatt betegeskedik, de ez még nem ok arra, hogy kampányaid ne legyenek naprakészek.

marketing ügynökség

Folyamatos mérés és optimalizálás

Egy normális marketinges teljesítménye a pletykákkal ellentétben teljes mértékben mérhető és transzparens. Ehhez a már említett analitikai rendszerek lesznek a szakember segítségére, de a magára valamit adó marketing ninják és ügynökségek saját riportáló programot is használnak. Így állandó jelentéseket kaphatsz a legfontosabb mérőszámokról és arról, hogy kampányaid milyen eredményeket hoztak. A begyűjtött adatok alapján pedig naponta kell optimalizálni a hirdetéseidet, hogy ne égesd a pénzed, ha nem működik egy kampány, vagy éppen fordítva: költs többet, ha nagyon fut. A hirdetési fiókoknál nyomon követhető, hogy kicsoda és milyen változtatásokat csinált, mindezt időbélyeggel ellátva. A közelmúltban láttunk olyan Facebook oldalt, ahol a közel 200.000-es közönség ugyanazzal a 3 hirdetéssel találkozott 1,5 évig folyamatosan, több százezres havi költési kerettel.

Döntsd el Te, ez mennyire produktív és költséghatékony.

És akkor ennél a pontnál emelném ki jó vastagon nagybetűvel, hogy bárki, akinek pénzt fizetsz azért, hogy vigye a marketingedet, kérlek kérd el a számlát arról, hogy mennyit költött és melyik platformon tette mindezt.

Nem mindegy ugyanis ez sem. Szintén szomorú tapasztalat a közelmúltból, hogy emberek úgy fizetnek súlyos pénzeket, hogy mindeközben fogalmuk sincs róla, mennyi ebből a marketing szolgáltatás díja és mennyi az elhirdetett keretösszeg.

Vicces, nem? Odaadsz valakinek egy rakás pénzt, de gőzöd nincs arról, valójában ebből mennyi volt hirdetés. Minden esetben tudnod kell melyik mennyibe kerül és jobb helyeken mindenről hivatalos számlát is kapsz, amit a könyvelőd tapsolva fog megköszönni a hónap végén. Ha valaki ennek az ellenkezőjét állítja az óriási KACSA.

marketing

Kicsit elidőztem ennél a bekezdésnél tudom, de ügyfeleink jelentős hányada, aki elégedetlen volt korábbi marketingesével, előttünk egyáltalán nem alkalmazta a fent elhangzottakat. Ha nincs egy kristálytiszta stratégia a fejedben, akkor először a pozicionálás letisztázásával kell kezdeni, ami időt, pénzt, energiát igényel. Viszont amint látod, ha valaki ezek nélkül akar komoly eredményeket elérni, az olyan, mint a pultot támasztva hazavinni a legszebb lányt a helyi klubban. Csaknem lehetetlen, vagy éppen óriási szerencse kell hozzá, de erre inkább ne alapozz.

Irányított pénzcentrikusság

Gyakran érzem azt, mint egy autószerelőnél, hogy csak az utóbbi időszak sokkos élményéből merítsek, hogy probléma esetén totálisan ki vagyok nekik szolgáltatva. Nem ismerem a piaci árakat, nem tudom valóban azt és úgy cserélik ki, ahol és amit kell. Ráadásul mindezt drágábban, mint az eredetileg  megbeszélt ár és még csak nem is időre. Mi ez, ha nem átverés? Szerintem megvan ez az érzés. A marketing szakma is efféle hátborzongató fekete lyuk tud lenni, ha olyan ember csinálja, aki nem ért hozzá. Én megtanultam a saját káromon, hogy a rest kétszer fárad. Igenis kérj árajánlatot, járj utána, találkozz és beszélj át vele minden felmerülő kérdésed, ami nyomaszt. Ha elnyerte a bizalmad és a professzionalizmusa megkérdőjelezhetetlen és az árakban is megállapodtatok, csak akkor vágj bele. Ez a szakma is a bizalomról és közös célok együttes eléréséről szól, Igazi csapatmunka, ahol mindenkinek bele kell tennie a részét a sikerhez.

Ezért megéri jól választanod.

Marketing eszközfüggőség

Ha a te szolgáltatód első találkozásotok alkalmával csak egy eszköz köré akarja felépíteni a teljes marketinged, akkor valami biztosan nem lesz meg nálad: a szegmentált többcsatornás online marketing, költséghatékonyan. Hogy mégis miért?

Ha csupán egy eszközről beszél, szuperlatívuszokban, minden mást elvet, akkor gyanús, hogy azért használja azt az egy eszközt, mert ő csak ahhoz ért, és az az érdeke, hogy azt használd. 

Pedig az online csatornáid mindegyike egy-egy cégér a digitális térben, amit ki kell aknázni, hiszen végtelen lehetőséget rejtenek. Félreértés ne essék, az egy eszközre specializálódott szakértőket el kell ismerni, és szükség esetén igénybe is kell venni a szolgáltatásukat, amennyiben minden más is flottul működik. Előbb azonban a ház alapját rakjuk le stabilan, azt követően van értelme a napelemeknek.

Ha korrekt a csapatod, akivel dolgozol, akkor alvállalkozó bevonásával maximálisan igyekszik kiszolgálni az igényeidet, hiszen nem minden marketing ügynökség rendelkezik például saját fejlesztővel egy weboldal elkészítéséhez. Ha ezt nem tudná megugrani, akkor egyszerűen szól, hogy keress mást, mert ehhez ő nem ért. Ez is egy lehetséges és végtelenül tisztességes megoldás.

Légy résen.

marketing ügynökség

Piaci árak alatti munkavégzés

Régi népi bölcsesség ez, ami a mai magyar valóságban is gyönyörűen megállja a helyét.

Ha banánt adsz majmot kapsz. Természetesen nem célom megbántani a kezdő marketingeseket, akik kellő alázattal, lelkes precizitással, keményen dolgoznak és bontogatják a szárnyaikat.

Ők azon kevesek egyikei, akik kitartó munkával, egy napon zöldfülűből komoly szakértők lesznek a marketing területén. Ám ez olyan ritka manapság, mint a fehér holló. Nem azért, mert nincsenek, hanem mert jó eséllyel ők már nagy cégeknél és ügynökségeknél vannak gyakorlaton az egyetem mellett is és nem fogsz velük ebben az állapotukban találkozni.

Akikkel fogsz, azokat úgy hívják, hogy megbízhatatlan kókler szélhámosok, akik arra lesznek jók, hogy megfizesd a tanulópénzed. Ha ezt el akarod kerülni, akkor értsd meg: nem lehet pár ezer forintért szakképzett csapattal weboldalt építeni, meg tartalmat gyártani profi szinten, eredményorientáltan. Mindezt állandó rendelkezésre állással, stratégia alkotással, heti riportokkal megfűszerezve. Egy sarki kifőzdétől sem várhatsz fine dining színvonalat, meg welcome proseccot 690-ért ugyebár?

Konklúzió

Az árakat minden esetben neked kell előre fejben meghatároznod és kikalkulálnod, neked mi fér bele. Ne feledd, csak akkor éri meg ezt az egészet csinálni, ha meglehetősen nagy bevételt termelsz.

Sajnos kevés cégnél van transzparensen feltüntetve az ár a weboldalon, így nem árt ajánlatot kérned, vagy olyat keresned, aki nem ad hoc árakkal dolgozik.. Ha szerinted drága a megfelelő minőségű marketing team szolgáltatási díja, akkor mégis mennyire drága egy kókleré, aki miatt nem futnak jól a hirdetéseid és emiatt kevesebb bevételhez jut a céged?

A kérdés költői, a választ pedig úgyis tudod, de ha nem hiszed győződj meg a saját szemeddel arról, hogyan lehet pár tízezres költéssel és egy jó csapattal több, mint 3 milliós forgalmat generálni egy hét leforgása alatt.

Ha úgy érzed ezek alapján, nem kellő alapossággal, odafigyeléssel végzik az alvállalkozóid a munkát, akkor jobb, ha olyan csapatot keresel, akik melletted állnak egészen a tervezéstől a kivitelezésig. Egy igazán jó csapat segítségedre lesz, utat mutatni és valódi megoldásokat talál a problémádra, nem csak a fizetésért áll sorba.

[Total: 2    Average: 5/5]