Otthonról dolgozni szuper… mindaddig, amíg van kajád, vagy amíg a kutya nem könyörgi ki a negyedik sétát aznap. Persze tudsz ételt rendelni, és a kutyát is kiengedheted a kertbe. De akkor lehet ott lesz a szomszédod, aki éppen most kezdett házfelújításba, vagy elkezdte rendbe tenni a kertet. Az utcai zajokról nem is beszélve… annak ellenére, hogy elvileg mindenkinek otthon kéne maradni (ahogy te is teszed), egy csomó autó van az utcán.
Vajon tényleg hatékony?
Sok modern cég alap működésében is benne van a home office, de azért Magyarországon mégiscsak inkább luxusnak számít ez az életmód. És jogosan merül fel bennünk a kérdés:
vajon hol vagyok hatékonyabb – bent az irodában, vagy itthon?
Egy irodában dolgozni természetesen rengeteg előnnyel jár (főleg, ha jó a kávé, mint nálunk). Szociális értelemben ez az ideális közeg nekünk, embereknek. Hiszen meg tudjuk osztani a napi történéseket, ebédelhetünk és kávézhatunk együtt (amely tevékenységek bizonyítottan építik a közösséget) és bármilyen szakmai problémát azonnal, face-to face meg tudunk oldalni. Azonban éppen a beszélgetések azok, amik könnyen elterelik a figyelmed. Persze, értem én, nem akarsz kimaradni a társasági életből, meg hát illik figyelni, de lásd be, rengetegszer hagytad abba a munkát amiatt, mert a munkatársad belekezdett egy izgi sztoriba.
Az otthoni munka során azonban teljesen más a helyzet. Ennek is van hátránya, nevezetesen, hogy saját magad legnagyobb ellenségév tudsz válni. Hogyan? Mivel otthon vagy, egyedül vagy, és senki nem figyel (különösen a főnök), nincs rajtad nyomás. Nem biztos, hogy minden feladatot azonnal megcsinálsz, hiszen „ráér még az”, „úgysem tudják hány percet töltöttem vele”. Ugye, ugye?
Szóval elkényelmesedsz (hiszen még bugyit sem muszáj hordanod), ezért a home office is lehet veszélyes. Mi ezt tudjuk, és azt is tudjuk, hogy most rengeteg cégnél mégis kénytelenek ezt az újfajta munkarendet bevezetni. Mi is otthon vagyunk, és mi is minden nap tanulunk valami újat.
Eddigi tapasztalatink és külföldi példák alapján összeállítottunk nektek egy kis gyűjteményt, hasznos gyakorlati tippeket ahhoz, hogy az otthoni munka minél hatékonyabb legyen. Azt kívánjuk mindenkinek, hogy ezekben a nehéz időkben is lássa meg a pozitívumot, és próbálja meg kihozni a helyzetből a lehető legtöbbet! Ennek szellemében olvasd végig kérlek a cikket!
Home office tippek mindenkinek. Így dolgozz otthonról!
1. Technikai eszközök ellenőrzése
Mielőtt nekilátsz az otthoni munkának, érdemes ellenőrizned, hogy minden technikai eszköz a rendelkezésedre áll a gördülékeny munkavégézshez. Mik lehetnek ezek? Stabil internetkapcsolat, VPN kapcsolat, céges szerverekre való csatlakozás, megfelelő programok telepítése (Microsoft Teams, Skype) stb. Ha minden megvan, kezdődhet a munka!
2. Kezdj korán!
Ha irodában dolgozol, a munkahelyed és az otthonod közötti ingázás lehetőséget ad arra, hogy felébredj és felkészülj az előtted álló napra. Amikor otthon vagy, a párnád és a dolgozószobád közötti távolság nem ilyen nagy. Akár hiszed, akár nem, a sikeres home office első titka az, hogy minél hamarabb nekilátsz a teendőidnek! Így nem veszíted el a motivációdat, és produktívabb leszel! Gondolj csak bele, milyen jó érzés lesz, hogy 12-ig a teendőid többségét már elvégezted!
Ha valaki koránkelő, nem okoz problémát neki ébredés után egyből munkának látni. Ha te is ilyen ember vagy, akkor nagy szerencséd van, mert délig rengeteg dolgot el tudsz intézni!
3. Tegyél úgy, mintha bemennél
A mentális asszociáció a lakásod és a munkahelyed között szintén nagyban hozzájárul ahhoz, hogy egész nap a topon legyél. Mit is jelent ez? Készülődj úgy a home office napokon is, mintha be kéne menned az irodába. Igen, állítsd be az ébresztőt, öltözz fel, főzd le a kávét.
Készülj fel teljesen a napra, tegyél úgy, mintha el kéne menned otthonról. Öltözz fel rendesen, fésülködj meg és – nőkek mondom – vegyél melltartót.
4. Tervezd úgy a napod, mint az irodában
Hamar elveszítheted a fókuszt, vagy kiéghetsz, ha nem tartod a napi rutint. Home office során nyilván kimaradnak a közös meetingek, a személyes kontakok. Te leszel saját magad managere, és bizony ebbe a szerepbe is bele kell tanulnod! Azt javasoljuk, hogy az irodában szokásos megbeszéléseket tartások meg online, az ebédidőt akkorra tervezd be, mint a szokásos napokon. Annyi kávészünetet tarts, amennyit ténylegesen szoktál és tartsd be a határidőket!
Reggelente általában írni szoktál? Akkor tartsd ez a rutint otthon is! Valószínűleg hamarabb végzel majd a feladataiddal, ha fókuszált és produktív maradsz.
5. Legyen egy dolgozószobád
Jelölj ki egy helyet a munkára! Nem feltétlenül kell a szó szoros értelmében vett dolgozószobával rendelkezned, de mindenképpen alakíts ki magadnak egy olyan helyet, ahol koncentrálni tudsz. Ha lehet, ez a hely ne a kanapén, a tévé előtt legyen.
6. Felejtsd el a közösségi médiát
Ha megteheted, jelentkezz ki a közösségi média oldalakról, így nem lesz ott a csábítás egész nap, hogy ránézz az üzenőfaladra. Sokkal jobban fog menni a munka, ha kicsit offline üzemmódra kapcsolsz. És ez még akkor is így van, ha egyébként a közösségi média a munkaeszközöd. Offline módban jönnek az új gondolatok, ötletek.
7. Határozd el, hogy többet elérsz egy nap
A projektekre szánt időt általában mindenki túlbecsüli. Ez azonban azt is jelenti, hogy valószínűleg napi szinten kevesebbet is foglalkozunk az adott dologgal, mert „Még van időnk rá”. Éppen ezért home office esetén határozd el minden reggel, hogy aznap mit fogsz megcsinálni, és ez mindig legyen egy kicsit több, mint amennyit normál esetben kiosztanál magadnak. Az meg, hogy esetleg előredolgozol, még jól is jöhet, de a főnököd szemében biztosan jobb szemben tüntet fel!
8. Akkor dolgozz, amikor a legproduktívabb vagy!
Senki nem várja el, hogy napi 8 órában full energikus és motivált légy. Teljesen természetes, hogy a kedvünk, a produktivitásunk a nap folyamán ingadozik. Fontos, hogy ismerd saját magadat és találd meg azt az időpontot, amikor a legproduktívabb tudsz lenni! Mindegy, hogy ez reggel, vagy éjszaka, a lényeg, hogy faragj előnyt a produktív periódusokból.
Van, aki éjszaka a legproduktívabb, amikor mindenki más alszik. Nekik ezért is jó a home office, mert ilyenkor meg tudják tenni, hogy tovább alszanak, viszont délutántól hajnalig dolgoznak.
9. Délután telefonálj
Biztosan neked is rengeteg elintéznivalód van minden nap, legyen az akár szakmai, akár magánjellegű. Lehet, hogy ügyfélszolgálatot kellene hívnod, vagy egyszerűen felhívnád a nagyidat, hogy jól van-e. Kutatások szerint érdemes ezeket a telefonhívásokat inkább délutánra időzíteni, amikor már a munkánk egy részét elvégeztük.
10. Maradj elfoglalt!
Van egy mondás: „ha el akarsz valamit intézni, kérj meg rá egy elfoglalt embert.” Mit is jelent ez? Bizarr, de igaz, hogy a produktivitás egy teljesen ellentmondásos dolog: ugyanis minél elfoglaltabb vagy, annál produktívabb is! Ismered Newton tehetetlenségi törvényét: ami mozgásban van, az mozgásban is marad. Az elfoglalt emberek állandó mozgásban vannak, pörögnek, hajtanak, hogy minél több feladatot el tudjanak intézni egy nap alatt. A HubSpot marketing managere, Pam Vaughan például mindig a 20 hónapos lányával van otthon home office-ban. Azt mondja, a lánya tartja mozgásban őt és az a nyomás, amit a munka és a gyerek ellátása helyez rá, őt inkább produktívvá mintsem szétszórttá teszi. Jó hír anyukák, most gyakorolhattok!
11. Mindig tudd, mit fogsz csinálni
Ha azzal töltesz időt, hogy kitaláld, mit is csinálj aznap, nagyon nem hatékony. Készíts inkább heti terveket, a nap végén összegezd mit értél el, írd fel a megmaradt tennivalókat, így reggel már nem kell ezen gondoklkoznod.
12. Használd a technológiát a kapcsolattartásra
Ahogy a cikk elején is említettem, az iroda a tökéletes hely a szociális igényeink kielégítésére. Habár otthon könnyebb a saját dolgaidra koncentrálni, hamar izolálttá, rosszabb esetekben depresszióssá válhatsz. Hogyan kerüld ezt el? Használj ki minden technológia és internet adta eszközt arra, hogy fenntartsd a kollégáiddal és a főnököddel a kapcsolatot. Legyen az messenger, Skype vagy Whatsapp, beszéljetek és lássátok egymást rendszeresen!
13. Hallgass zenét
A zene nagyon sokat tud segíteni a koncetrációban! Amellett, hogy felpörget, elfeledteti veled, hogy egyedül vagy otthon. Találd meg az ízlésednek megfelelő zenét. Lehet, hogy minden munkafolyamathoz eltérő stílusú zenét fogsz szeretni, és ez így van jól. Itt az idő a kísérletezésre!
14. Használd a mosógépet időzítésre
Talán hallottad már, hogy néhányan úgy spórolnak a vízfogyasztással, hogy maximum 2-3 dalnyi idő hagynak magunknak a zuhanyzásra. Így nem esnek abba a hibába, hogy nagyon elgondolkoznak a meleg víz alatt (habár a legjobb ötletek akkor jönnek). Miért ne használhatnád ki ezt a dolgot a mosásnál is?
Határozd el, hogy a mosás végeztéig mi mindennel akarsz kész lenni, majd tedd ezt a következő menetnél is. Egy adag fekete ruha, és kész a blog cikk, egy adag fehér ruha, kész a prezentáció és így tovább.
15. Beszéld meg a céljaidat valakivel
Az, hogy home office-ban vagy, nem azt jelenti, hogy otthon vagy és nem csinálsz semmit. Ezt tudasd azokkal is, akikkel együtt élsz. Legyen az anyukád, a párod vagy a kutyád. Ha megosztod velük, mi mindent terveztél be arra a napra, akkor érteni fogják, hogy miért nem fogsz velük leugrani vásárolni, vagy a kutya esetében, hogy miért nem sétáltok egész nap a parkban. Ha van egy dolgozószobád, vagy egy munkára kijelölt sarkod, akkor még inkább éreztetheted a környezeteddel, hogy te home office-ban DOLGOZOL.
16. Tarts egyértelmű szüneteket
A szünet ne azt jelentse, hogy megnyitod a Faebookot vagy az Instát és végiggörgeted, miről maradtál le (mert ugye munka közben nem azt nézegetted!). A legjobb tanács ilyenkor az, hogy állj fel az asztalodtól, teregess ki, igyál egy kávét – tulajdonképpen csinálhatsz bármit, ami nem az asztalodnál folyik.
17. Tartsd az emberi kapcsolatokat – legalábbis online
Emlékezz: csupán otthonról dolgozol, nem a Holdról. Az emberekkel való kapcsolattartás megengedett, akkor is, ha nincsenek mukatársaid. Mivel most ajánlott kerülni a fizikai kontaktust, legalább online vagy telefonon tartsd a kapcsolatokat. És tudod, a telefonhívásokat érdemes délutánra hagyni!
18. Főzz meg előre!
Érdemesebb előző nap elkészíteni az ebédet, így nem megy el sok időd azzal, hogy kitaláld és megfőzd az ételt. Fogd fel a főzést munka utáni kikapcsolódásként, vagy egy jó programként a gyerekkel. Hidd el, sokkal produktívabb maradsz, ha délben csak ki kell venned a kész ételt a hűtőből.
19. Tudd, mikor kell befejezni
Talán azt hiszed, hogy a home office segít a munka-magánélet egyensúly fenntartásában, azonban ez sajnos nem így van. A munkád könnyen átcsúszik a privát életedbe, hiszen nincs közötte jól elhatárolható szünet, távolság, semmi. Éppen ezért ha home office-ban vagy, érdemes előre meghatározni, hogy mikor van a munkaidőd vége és azt tartsd is be! Legyél produktív akkor, amikor kell, de ne dolgozz a szabadidődben, mert így hamar kiégsz.
20. Napi pozitív
Zárd a napot azzal, hogy átgondolod, mi volt a nap legpozitívabb történése. Ez lehet egy sikeres projekt, egy elégedett ügyfél, de egy prémium kézműves sör is. A lényeg, hogy a nehéz és aggódó perceket megfejeljd egy pozitív élménnyel. Mondok egy másik példát (kifejezetten az otthonról dolgozó anyukáknak): emberpróbáló feladat megoldani a gyerekek felügyeletét, így, hogy nincs ovi meg iskola. De ha kicsit figyelsz, iszonyat aranyköpéseket és minőségi időt is megélhetsz velük. Legyen ez a napi pozitív.
Ha kíváncsi vagy, nekünk mi a napi pozitív, iratkozz fel karantén mesék hírlevél sorozatunkra, ahol az a célunk, hogy oldjuk a feszültséget és beszélgessünk veletek! Aktuális hírekért és érdekességekért pedig kövess minket itt.