fbpx
+36304548164 [email protected]

Így szerezz új vásárlókat Facebookon, azaz a hideg célközönség elérése.

14 perc olvasási idő

Szerző: Bődy Alexandra

Közzétéve: 2019-11-11

Amikor arról beszélünk, hogy hogyan szerezz új vásárlókat Facebookon, akkor arra gondolunk, hogy hogyan lehet hatékony a hideg célközönség elérése. Vagyis olyan emberek megcélzása, akik még sohasem találkoztak a márkáddal, a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal. Olyan ez, mint amikor idegeneket szólítunk le az utcán. Nem könnyű feladat, élőben könnyen kínossá, az online térben pedig pénzkidobássá válhat.

Így szerezz új vásárlókat a Facebookon a hideg célközönség elérésével 👇

Íme a tippek a hideg célközönség eléréshez!

Mielőtt belevágnánk, tisztázzuk, mi a különbség a hideg és a remarketing kampányok között. Nézzük mindkettő előnyeit és hátrányait.

A remarketing kampányok előnyei és hátrányai

A retargeting során a vállalat a felmelegített célközönséggel kommunikál. Tehát olyan emberekkel, akikkel korábban már kapcsolatba került valamilyen módon. Neki osztja meg a tartalmait, így jóval jobb eredményeket ér el rövidtávon, mintha csak hideg célközönségre célozna. Mint az élet sok területén, a lényeg itt is, hogy megtaláljuk az arany középutat.

A retargeting nagyon költséghatékony, bár az ezzel járó tartalommarketing – a blogcikkek megírása, a videók felvétele és a social media platformok karbantartása – rengeteg időt vesz el. A legtöbb kis cégnek nincs is blogja, podcast-je vagy hírlevéllistája, hogy fenn tudja tartani ezt a nagy organikus forgalmat. Így nekik (is) érdemes elgondolkozni a hideg célközönség megcélzásán.

A remarketing kampányok előnye tehát, hogy olyan embereket érünk el vele, akik korábban már kapcsolatba léptek velünk, ezáltal nagyobb eséllyel lesznek vásárlóink. Ellenben, ezek a kampányok gyorsan kimerülnek, ha csak erre fókuszálunk és nem használjuk ki a hideg célközönség lehetőségeit.

Találj új vevőket a Facebook hirdetésekkel

A hideg célközönségmég nem ismeri a márkádat, vagyis előbb meg kell ismertetned velük a brandet és felkelteni az érdeklődésüket.

Fontos lépés a hideg célközönség célzásánál a konverziós költség (Cost Per Acquisition) meghatározása.

Konverziós költség meghatározása

Fontos lépés a hideg célközönség célzásánál a konverziós költség (Cost Per Acquisition) meghatározása. Először is gondold végig, mi lesz nálad a konverzió? Vásárlás, ajánlatkérés, időpontfoglalás? Ha ezzel megvagy, akkor számold ki, hogy mennyibe kerülhet számodra ez a konverzió ahhoz, hogy nyereséget termelj. Nem ugyanaz nyilván a maximálisan konverzióra költhető összeg egy rágó és egy autó esetében. Ebből aztán hozz létre egy költségvetést a hideg célközönség célzására és tesztelésére. Az új célcsoport tesztelése segít a konverziós ráták és a költségek kalkulálásában. Ha megállapítottad a konverziós költséget (CPA) az új célcsoportra, tudni fogod, mennyiért tudsz új vevőket megszerezni a jövőben.

Feltételezhető, hogy a meleg célközönség jobban konvertál, mint a hideg, szóval az átlagos CPA várhatóan növekedni fog a hideg célközönség esetében.

Használd az organikus közönséget a hideg közönség megértéséhez

A meleg célközönség reakciója segíthet abban, hogy megjósold a hideg közönség viselkedését is. Vegyünk például egy Facebook posztot, amit a meleg célközönségeddel osztottál meg: ha organikusan jók a reakciók, akkor érdemes hirdetéssel támogatni az elérését.

Szóval mindig teszteld a hirdetéseidet a meleg célközönséggel, és ha jól rezonálnak, akkor mehet az új célközönségnek is.

Habár ott van nekünk a Facebook Audience Insights, és a különböző ajánlások, a hideg célközönség célzása először mindig egy próbálkozás lesz. Minden alkalommal, ha rákattintasz egy hasonló termékre vagy szolgáltatásra, a Facebook Insights még több ajánlást, még több hasonló oldalt, érdeklődési kört fog ajánlani, a magyar piac valójában túl pici ahhoz, hogy ennyire szegmentáld a hideg célzásodat.

Még egy lézerpontos célcsoporttal, egy pontos versenytárselemzéssel sincs garancia arra, hogy a hideg hirdetésied jól szerepelnek majd. Habár van egy csomó olyan eszköz és technika, ami abban segít, hogy definiáld a hideg célcsoportodat. 👇

Facebook Audience Insights

A Facebook Ads Manager-ben található Facebook Audience Insights rengeteg információt ajánl fel nekünk, amit a hideg céközönség definiálására használhatunk. A platform begyűjti a lehető legtöbb demográfiai és érdeklődési adatot és ezek alapján általános rangsorolást ad a megcélzott közönségekre.

A Facebook Audience Insights-ban az érdeklődési kör szerint is célozhatunk. Különböző témaköröket találunk a kategóriák között, mint például a „család és kapcsolatok”, „fitnesz és wellness” vagy „sport és természet”. Ezeket a fő kategóriákat még tovább bonthatjuk, például a „család és kapcsolatok” esetében célozhatunk az anyaságra vagy az esküvőre is.

A Facebook figyelembe veszi a felhasználók tevékenységét is (például, hogy hányszor szóltak hozzá vagy osztottak meg bejegyzést) és felhasználja harmadik partner adatait is ahhoz, hogy meg tudja mutatni, az adott érdeklődési körbe tartozó emberek hány hirdetésre kattintottak az elmúlt 30 napban.

Azt is láthatod, hogy a kiválasztott célcsoportba tartozó személyek milyen oldalakat kedvelnek. Ezen belül a legnépszerűbb kategóriákat és az oldalkedveléseket találod. Nem meglepő például, hogy az anyák, akik kedvelik a Pampers oldalát, érdeklődnek a játékok és a játékboltok iránt is.

A Facebook Audience Insights-ban megnézheted a felhasználók tevékenységét. Nem meglepő például, hogy az anyák, akik kedvelik a Pampers oldalát érdeklődnek a játékok és a játékboltok iránt.

Célközönség mérete és költségvetés

Minden szakértő mást mond az ideális Facebook célközönség méretéről, de a tapasztalatok szerint az ideális szám 100.000 és 1 millió között van.

Új kampány létrehozásánál válassz ki 2-5 érdeklődési kört, és ezek alapján teszteld a hideg célközönséget. Minden érdeklődési kört külön tesztelj, mert így jobban fognak látszani az eredmények. Amikor már látod, hogy melyik működik jól, készíthetsz egy új hirdetést, amibe már az összes jól konvertáló érdeklődési kört beteheted és tesztelheted őket együtt az új kreatívval.

Tesztelheted többek között a kreatív tartalmakat és a célközönséget is, hogy lásd, melyik működik jobban. A különböző képekkel, videókkal és szövegekkel történő tesztelés minden esetben ajánlott, hiszen sosem tudhatod, hogy melyikre ugrik leginkább a célközönség. Az úgynevezett felosztásos tesztben 2-5 verziót készíthetsz egy hirdetésből, például kipróbálhatod a hirdetést egy videóval vagy egy képpel, vagy tesztelheted a hirdetést három különböző címsorral is.

Ugyanígy tesztelheted a célközönséget is. Mondjuk célozhatsz a nőkre, három különböző korcsoportban, például 21-30, 31-40 és 41-50. Így megtudod, melyik korosztály számára a legrelevánsabb a hirdetés. Vagy összehasonlíthatod a hírlevélre feliratkozókból létrehozott egyéni célközönségedet az érdeklődési körök alapján létrehozott célcsoporttal.

Mérés

A legfontosabb szempont, hogy az adott hirdetésből történt-e annyi konverzió, ami számodra profitot termel. Ha nem, de úgy látod, hogy van még potenciál az adott hirdetésben, akkor vizsgáld meg a következő mutatószámokat: átkattintási arány (CTR), a kattintási költség (CPC) és a kattintások száma. Ezek a számok megmondják, mennyire rezonál a célcsoportod a hirdetéseddel.

Átkattintási arány

A hírfolyamban elhelyezett erős hirdetések általában 2,5% vagy annál magasabb átkattintási arányt (CTR) mutatnak. Azonban ez erősen piac és célfüggő, attól függően, hogy mekkora a célcsoportod, és mennyire találtad el az ízlésüket. Ha 2,5-nél alacsonyabb az átkattintási arány, akkor jobb lesz, ha átvariálod a hirdetést.

Elhelyezések kiválasztása

Az elhelyezés kiválasztása szintén fontos lépés, ezt össze is szedtük már 1 cikkben. Vedd figyelembe a kreatívot, és aszerint válassz elhelyezést. Például egy hírfolyamra tervezett kreatív nem biztos, hogy megállja a helyét a jobb oldali oszlopban (kisebb a kép, kevésbé látszik a felirat). Minél több elhelyezést választasz, annál több hely között költi el a Facebook a pénzt. Szóval hatékonyabb kiválasztani a legrelevánsabb helyeket és kiszedni a kevésbé fontosakat. A tesztelés során az átkattintási arányból látni fogod, melyiket érdemes meghagyni.

Az arányok sem mindegyek: míg korábban áttért a Facebook a 1:1 arányra, jelenleg ez már csak a galéria hirdetéseknél megfelelő, a klasszikus forgalmi kampányoknál a 4:5 a megfelelő oldalarány.

Nézz a kattintások mögé!

Milyen aktivitás történik, miután az emberek rákattintottak a hirdetésedre? Hányan érkeznek a landing page-re, hányan veszi igénybe a szolgáltatásodat vagy vásárolják meg a termékedet? Az is érdekes lehet, mennyi időt töltenek el az oldalon és mely aloldalakon böngésznek. Ha azt látod, hogy az emberek kattintanak, de nem konvertálnak, ne kezdj el egyből aggódni. Lehet, hogy egy hónap is kell ahhoz, hogy vásárlásra bírd őket. Azonosítsd, hol akadnak el a vásárlási folyamatban, és azon a területen dolgozz.

Attribúció

A Facebook attribúciós modellje az utolsó interakció szerint működik, vagyis a konverzió előtti utolsó, Facebookhoz kapcsolódó csatornához rendeli a konverziót. Tehát, ha egy hirdetéssel először a Facebook hírfolyamban találkozol, majd két nappal később szembe jön veled Insta Story-ban is, és végül innen vásárolsz, akkor az attribúciós modell a vásárlást az Instagramhoz sorolja. Azonban nem mindegy, hogy milyen időtartományban rögzíti a konverziókat a rendszer. Alap esetben a Facebook a hirdetés megtekintésénél egy napos, míg a kattintás esetében 28 napos időtartományban rögzíti a konverziókat.

Jó, ha tudod, hogy az attribúciós modell módosítható, és hozzáigazítható a saját értékesítési sajátosságaidhoz. Ha például egy bonyolult és drága terméket árulsz, akkor a vásárlás kevésbé impulzív. A fogyasztó fejében ilyenkor akár hetekbe is telhet, mire megszületik a döntés, hogy megvásárolja a termékedet. Ilyen esetben érdemes az attribúciós ablakot  minél hosszabb időtartamra beállítani, hogy elég időt adjunk a vásárlásra. Így biztosan méri majd az attribúciós modell a konverziót.

Következő lépések

Gyakoriság

Ha megvan a megfelelő hideg célközönség és fut a hirdetés, nézd meg a gyakoriságot. Ez a szám mutatja meg, hogy 1-1 személy hányszor látta a hirdetésedet. Ezt a mutatót kampány, hirdetéssorozat és hirdetés szinten is meg tudod nézni. Fontos, hogy átlag számról van szó és az az általános javaslat, hogy legyen 3 alatt az értéke. Különben túl kevés ember találkozik túl sokszor a hirdetéseddel, amit senki sem szeret.

Hasonmás célcsoportok

Ha már jól fut a hirdetés, itt az ideje létrehozni a hasonmás célcsoportot. Ebben olyan emberek lesznek, akik viselkedésben hasonlítanak az eredeti célcsoportodra. Ilyenkor a Facebook algoritmusára hagyjuk a piszkos munkát. Nem kell specifikálnunk semmit, a rendszer automatikusan létrehozza a hasonmás célközönséget az eredeti csoport szerint.

A beállításokban megadhatod, hogy mi alapján hozza létre a hasonmást. Ez lehet például egy email lista a vásárlóidból, vagy a hírlevél feliratkozóidból. A Facebook ezután olyan embereket fog keresni, akik hasonlóak a vásárlóidhoz vagy a feliratkozóidhoz és valószínűleg konvertálni fognak.

Ez a hirdetés felskálázás alapja. Olyanoknak mutatod meg a hirdetést, akik azokhoz hasonlítanak, mint akik konvertálnak. Arra bővíted, amerre a vevőid vannak.

Ezen túl kiválaszthatod a hasonmás célközönség számát (hány hasonmás célközönséget szeretnél létrehozni) és a hasonlóság mértékét (hány százalékos hasonmás készüljön).

A hasonmás célközönséget azután hozzuk létre, hogy már jól teljesít az eredeti célcsoportunk.

Vegyünk egy példát a hasonmás célközönségre! Tegyük fel, hogy van egy jó kis hírlevél feliratkozó listád. Felviszed ezeknek az embereknek az email címét a rendszerbe és az automatikusan legenerálja a hasonmás célközönséget. Ezután beállítod, hogy a helyszín Magyarország, mivel a hazai közönséget akarod elérni. Majd tegyük fel, hogy csak egy hasonmás célközönségre van szükséged, ezért a hasonmás célközönségek száma 1 lesz.

Az utolsó lépés a százalék beállítása, ami már fogósabb kérdés. Itt ugye azt határozzuk meg, hogy mennyire hasonlítson az eredeti listához a hasonmás célközönség. A mi tapasztalataink alapján, a legjobban konvertáló hasonmás célközönségek 3 illetve 4 százalékosak. (Ezek nem kőbe vésett szabályok, ha a hirdetési kereted engedi, akkor bátran tesztelj minél több változatot. )

Egy hátránya azonban van a hasonmás célközönségeknek, mégpedig, hogy néha túl széles spektrumúak. Sokkal jobb, ha először érdeklődési kör szerint hirdetsz, majd amikor az sikeres, akkor építed fel a hasonmás célközönséget és így szerzel még több vevőt.

Tippek

Optimalizáld a hirdetéseket és rendszeresen frissítsd a kreatívokat. Így mindig újat tudsz mutatni a hideg közönségnek és érdekes maradsz. A legjobb, ha videóval hirdetsz, az algoritmus és a fogyasztók is jobban kedvelik. A lényeg, hogy benne légy a „top of mind” kategóriában és kerülj újból és újból a potenciális vásárlóid elé (persze a megfelelő gyakoriságot szem előtt tartva!).

Remélem hasznosnak találtad a cikket és ezután már hatékonyan eléred a hideg célközönséget is. Ha még jobban beleásnád magad a részletekbe, és nem szeretnéd feladni a kampánycélok beállításánál, akkor olvasd el Norbi összefoglaló cikkjét a témában!

Hasonló cikkeink

10 tipp a sikeres karácsonyi Google Ads kampányok előkészítéséhez

10 tipp a sikeres karácsonyi Google Ads kampányok előkészítéséhez

A karácsony előtti időszakban a vásárlók akár 86%-át is elérhetjük az online térben. És amint a karácsony közelebb kerül, mindenkinek, aki Google kampányt futtat, el kell kezdeni gondolkodni azon, hogyan lehet a kampányokat előkészíteni és finomhangolni a karácsonyi időszakra.