Tudatos márkaépítés = zajos siker. Így használd az Instagramot
Nálunk a FutureManagement-nél mindig motiváló tényező az, amikor csak képekkel lehet kommunikálni, azzal kell tudnunk új távlatokat nyitni és teljesen más perspektívát létrehozni. Miért motivál minket az ilyesfajta alkotás? Túl azon, hogy alapvetően cégtársam, Berti fotózást is oktat és remek érzéke van a vizuális anyagok készítésében – a csapatnak is meg kell ugrania azt a bizonyos szintet. Kiváltképp fontos, hogy jó képeket töltsünk fel, amelyek megfelelően beleilleszkednek a kommunikációinkba és ez nem mindig könnyű. Igaz ez egy induló kampányunknál, amelynek szavak nélkül kell nagyot ütnie a közösségi média felületein, de akár egy offline molinólál is fontos szerepe van a kreatívok vizuális húzóingereinek. Nem mondunk azzal sem újat, az Instagram korunk egyik legerősebb vizuális esztétikuma. Erről korábban már írtunk is egy cikkünkben, éppen ezért ezt a csatornát egy vállalkozásnak használnia kell.
Az a vállalkozás amelyik nem rest kihasználni az Instagram nyújtotta lehetőségeket, egy lépéssel mindig előrébb lesz társainál főleg, ha azt kellő intenzitással és koherensen csinálja.
Miért mondjuk mindezt? Nézd az elmúlt pár éve növekedési potenciálját az Instagram esetében.
Ha ez nem lenne elég hozunk pár egyéb adatot is.
A hazai piacon egy átlagos poszt a követők csaknem 80%-át eléri. Ez egy kimagasló arány a másik nagy közösségi platformhoz, a Facebook-hoz képest. Még az Instagram Story-ban megjelenik tartalmak is eljutnak a felhasználók negyedéhez organikusan. Jól látszik, hogy nagyon jó eléréseket lehet elérni Instagramon és nagyobb arányban tudja megmutatni a Te képeidet is. Érdemes tehát követőket szerezni, ehhez pedig napi szinten foglalkozni kell vállalkozásodnak az online marketinggel ezen a felületen is. Építsd tehát a márkád tudatosan és jól átgondoltan, így a várt siker nem marad el. Cikkünk harmadik részében mutatjuk mikre érdemes figyelned, milyen tartalmakat érdemes gyártanod és milyen extrákkal tudod felpörgetni a hírfolyamod. A korábbiakat itt találod. (1.0, 2.0)
Lássuk.
15. nap - Használd ki a negatív teret
Az Instagram mágikus rendszerében is a kevesebb néha több. Azt gondoljuk, hogy a tiszta, egyszerű letisztult hírfolyamok, a legjobbat teszik vállalkozásodnak, különösen mivel a merész minimalizmus most annyira népszerű. Ha nem szeretnénk, hogy az egymással versengő elemek és filterek túlfeszítsék a képet és ez kaotikus és túláradó katyvaszt eredményezzen, akkor törekedjünk a koherenciára és az átgondolt egyszerűségre. Használjuk ki a negatív teret. Igen a negatív teret. Hogy az micsoda? Mondjuk: a negatív tér valójában a nem ott lévő dolgok tudatos használatát jelenti. Olyan apró, sematikus üzenet csempészése a holt terekbe és a résekbe, melyek amúgy is ott lennének kihasználatlanul. Olyan üzenet, ami nem esik le egyből, csak ha még egyszer ránézünk a grafikára, viszont a felfedezés egy plusz ingert ad, ami megragad bennünket és rögzül a tudatunkban. Nem egyszerű tervezni a negatív térrel, de megéri a fáradságot. A negatív teret biztosító hely különösen hasznos megközelítés a márkákat bemutató termékek számára, mivel nagyon kevés olyan elem van, amely magára vonzza a figyelmet.
Ehhez azonban nagyon kreatívan kell gondolkodnod!
Íme egy remek példa.
16. nap - Készíts videót az impulzív élményért
A videók, vagy mozgó képek sokkal nagyobb figyelmet kapnak és mostanra nyilvánvalóvá vált a mérésekből, hogy sokkal jobban is teljesítenek, mint állóképes társaik. Nem pusztán az elérés és a nézettség, de az elköteleződés és a kiváltott élmény mértéke is nagyobb, mint a fotók esetében. És a videó legnagyobb előnye kétségtelenül ez, hiszen a legnagyobb influencerek lehet, hogy több kedvelést kapnak képeikre, azonban több hozzászólás érkezik a videóknál, ami kulcstényező. Hogy miért? Az elköteleződés a videóknál gyorsabban növekszik és hosszabb távú, mint a képek esetében. Az elején egyszerű, pár perces módját válaszd a videód elkészítésének, hogy ne menjen el a vágásoktól és az újra felvételektől a kedved. Fontos, hogy minőségi feedet gyárts, de nincs értelme túlgondolni, az elején vagy, senki sem profiként kezdte. Ezt követően teszteled a videók teljesítményét, összehasonlítva a képekével. Hozz létre egy egységes multimédiás történetet, amely egyesíti a narrációt, szöveget, képeket, videókat és ikonokat tartalmaz.
Amire még figyelned kell, hogy nincs értelme a hosszan elnyújtott tartalmaknak. Rövid és tömör legyen, egyértelmű üzenettel. A hossza maximum 1 perc legyen. Használd az alábbi ingyenes alkalmazások egyikét a tartós sikerért. (Vivavideo, Splicevideo) Csapó, indul.
17. nap - Legyél tudatos a színválasztásban is
A színek kiválasztásánál egyszerűen el kell gondolkodnunk, hogy mi legyen a fő irány. Választanunk kell egy-két cselekvésre ösztönző és egy-két kiegészítő színt. Ehhez lépj ki a számítógép képernyője mögül és nézz körül a környezetedben inspirációért. Az építészet, a természet, a szövetek, a festmények mind nagyszerű források lehetnek az ötleteléshez. Hasznos észrevenni, hogy a színpaletták hogyan működnek a tervezésben és a természet világában, milyen árnyalatok jelennek meg és azok hogyan hatnak ránk. Ahogy keressük ezeket, írjuk le, hogy éreztük magunkat, amikor találkoztunk ezekkel a színekkel. Ezek természetesen lehetnek a márkád jellemző színei, például ami a logóban is szerepel, így könnyen azonosíthatók a képek. Ez nem csak egységes megjelenést biztosít számodra, hanem növelheti az emberekben a bizalmat, hiszen kisebb valószínűséggel pörgetnek át – oda sem figyelve – a posztod felett. Ha megvan ez a színpaletta, ez az érzés, ez a szűrő, akkor kezd el használni a képeiden. Ez egy igen fontos elem lesz vállalkozásod későbbi életében, hiszen gyakran első benyomás alapján döntünk. Amit szépnek látunk, amivel azonosulni tudunk, amellett hamarabb döntünk. Fontos tehát a külcsín a következetesség mellett, amelyre nagy szüksége van cégünknek a hatékony kommunikációhoz. A konzekvens értékközvetítéshez mindig ugyanazt a filtert kell használnod, vagy mindig ugyanúgy kell megszerkeszteni képeidet, méretben és stílusban mindenképpen.
Légy tudatos a színválasztásban is és mutasd meg céged igazi arcát.
18. nap - Legyen saját történeted
A történetmesélés erejét nem kell magyarázni, a mai társadalomban, ebben az információs tudásgazdaságban mindenki annyit ér, amennyit az ötletei. A történet pedig az az eszköz, amellyel ezeket az ötleteket átadjuk egymásnak. Minél megnyerőbb a történeted, hitelesebb a sztorid, annál kevésbé érzik azt a követőid, hogy el akarsz adni nekik valamit. A történeteknek kapcsolódniuk kell a márkádhoz és összhangban kell lennie a vásárlói igényekkel is, így nagyobb lesz a lojalitás a céged felé. A story telling fontos kvintesszenciája, az érzelmi azonosulás történetek által. Amit és ahogy elmondasz, nagy szerepe van abban, hogy kialakítsd az elköteleződést és végül a márkahűséget. Felforgatta a világot a Nike új reklámja, aminek Colin Kaepernick a központi alakja. Kaepernick azzal vált ismertté, hogy 2016-ban a rendőri brutalitás és rasszizmus elleni tiltakozásként féltérdre ereszkedve hallgatta a himnuszt egy sporteseményen. Az esetből hatalmas botrány lett, az NFL futballszövetség betiltotta a hasonló tiltakozásokat, Kaepernick sportkarrierje pedig zátonyra futott, mostanáig egy csapat sem volt hajlandó leigazolni.
Erre utal a Nike plakátjainak szlogenje: „Higgy valamiben, ha el is veszítesz miatta mindent.”
Mi volt a botrányos mégis összességében sikeres reklám összetevője?
Egy nagyon egyszerű recept, amivel sok más nagymárka próbálkozott az elmúlt évek során. Sean D’Souza szedte össze a Copybloggeren néhány éve, hogy melyek minden történet közös ismérvei, melyek azok a tényezők, melyek igazán izgalmassá tesznek egy-egy sztorit. A szerző ezt Hamupipőke effektusnak nevezte, mert ebben a mesében megvan minden jó történetre jellemző három fontos elem:
- Események sorozata
- Izgatott várakozás
- Érzelmi hullámvasút
Ne felejtsd el, a történettel átadott információkra az emberek könnyebben visszaemlékeznek, jobban megragad az agyukban. Ha azt akarod, hogy eszébe juss az embereknek, emlékezzenek rád és arra, amit mondtál, akkor a marketingüzeneteket lehetőség szerint történetté kell alakítani. Neked mi a sztorid?
19. nap - A rendszeresség és a minőség az értékmérő, nem a gyakoriság
A posztolás gyakorisága nem olyan fontos, mint a rendszeresség. A nagyobb cégek naponta egyszer vagy kétszer tesznek közzé bejegyzést, anélkül, hogy ez visszaesést eredményezne felhasználóik elköteleződésének számában. Kutatások azt találták, hogy minél gyakrabban posztol valaki, annál több kedvelést és követőt gyűjthet.Ugyanis azok, akik egy hét alatt naponta többször posztoltak, több kedvelést szereztek és gyorsabban növelték a követőik számát, mint azok, akik ennél kevesebbet. Ez magától értetődő, hiszen több lehetőség van az interakcióra, de ez veszélyt is hordoz magában. Hogy miért? Mert napi többszöri posztolásnál nagyon nehéz tartani a minőséget. Ráadásul, ha a követőid nem szokták meg tőled, hogy elárasztod őket posztokkal, akkor ez könnyen zavarólag, túlzólag hathat, és hamar kikövetés lehet az eredménye. Ha viszont úgy érzed, van rá kapacitásod és tartani tudsz egy folyamatos, magas minőséget, akkor érdemes növelni a gyakoriságot. Szerintünk inkább a rendszeresség és a színvonalas tartalom a kulcs, mert, ha elfogynak az ötleteid, és nem teszel közzé új képeket, akkor biztosan elkezdődik a felhasználóid lemorzsolódása. Egy vagy két jó poszt naponta jobb megoldás lehet, mint 5 gyenge.
Legyél kreatív és ne ess túlzásba, tudod az egyszerű néha nagyszerű.
20. nap - Használd ki az influencer marketing erejét
Az influencer marketing, magyarul véleményvezér, vagy befolyásoló marketing, amelyben a fókuszt a befolyásos emberekre helyezik a megcélzott piac egésze helyett. Ezek a véleményvezérek olyan emberek, akik nézeteikkel, gondolkodásukkal és viselkedésükkel hatással vannak embertársaikra. Ilyenek lehetnek a celebek, sztárok, bloggerek, vloggerek és a különböző közösségi platformok kedvelt figurái. Közös tulajdonságuk, hogy saját látásmódjukkal, egyedi hangjukkal tömegek véleményét, gondolkodásmódját tudják alakítani, ezáltal komoly erőt képviselnek, mert közösségépítő és véleményformáló erejük van. Korábban tüzetesen is foglalkoztunk ezzel a témával, az alábbi linkeken eléritek a hosszabb írásainkat. (1.0, 2.0)
A véleményvezérekre jellemző három fontos tulajdonság:
- Közösségi elérés és mozgósítás
- Eredeti, hatékony tartalom
- Fogyasztói bizalom és kapcsolatteremtés
Az Influencer marketing az elmúlt években óriási mértékeket öltött az online platformokon és egyre inkább megelőzi a hagyományos hírességeket a "legbefolyásosabb" listák élén. Egy szó mint száz, óriási potenciál van bennük. De legyünk óvatosak, ahogyan a legtöbb marketing kampány, ez is hordoz veszélyeket, ha rosszul és átgondoltalanul kezdünk neki. Egy vállalkozás és egy influencer közötti együttműködés akkor igazán kiaknázható és gyümölcsöző, ha az mindkét fél számára win-win helyzetet eredményez. A vállalkozás oldaláról a márka értékeihez igazodik, hiteles és jól azonosítható magával a branddel, így valóban növelheti a fogyasztók bizalmát és kölcsönözhet őszinteséget, hitelességet. A véleményvezér oldaláról pedig, ha a cég érdekes, emberközeli és szerethető, akkor hosszútávú együttműködést és számtalan plusz motivációt rejt a kooperáció. Gyerünk, dolgozz együtt hiteles márkanagykövetekkel, nyiss az új dolgok felé és ez közvetlen hatással lehet üzleti sikereidre. A friss arcok és az új tartalommal új közönséget érhetsz el, akiket inspirálhatsz annyira, hogy a rajongóiddá váljanak.
21. nap - Szórakozz az Instagram történetekkel
Az Instagram-történetek az Instagram feededbe feltöltött képektől eltérően 24 órán át tartanak, és a felhasználók a feedük tetején lévő ikonokra kattintva láthatják őket. Az Iconosquare több mint 1200 ember megkérdezése alapján azt állapította meg, hogy az Instagram használók negyede inkább a Stories-t kezdte nézni az indulás után, mint a szokásos feedet. Ennek eredményeként esett az Instagram posztoknál a kedvelések és hozzászólások száma. A kutatás kitér arra is, hogy a felhasználók 45 százaléka használja a Stories-t legalább egyszer egy héten. A történetekkel kapcsolatos aktivitás az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is egyre nő, úgy feltehetően a felhasználók érzései is pozitívabbak lesznek a ezekben az országokban. Az emberek azt állítják, hogy a történetek révén közelebb kerülnek barátaikhoz és a márkákhoz.
- 47%-uk úgy nyilatkozott, hogy az Instagram történetek segítségével hitelesebben tudnak kommunikálni barátaikkal és családjukkal.
- 44%-uk számára azért vonzóak az Instagram történetek, mert a tartalom 24 óra múlva eltűnik.
- 39%-uk jobban kezdett érdeklődni egy márka vagy termék iránt, miután Instagram-történetekben látta.
A Insta Story kevésbé cizellált és jól szerkesztett a 24 órás volta miatt, így nem kell vesződni órákat a megszerkesztésével. Személyesebb hatást keltenek éppen ezért, követõid örömmel látják majd, hogy nem mindig a vállalati oldal van kidomborítva, hanem előkerülnek a hétköznapibb, emberibb tényezők is. Használhatjuk a Instagram Stories-t arra is, hogy elősegítsünk egy értékesítési ajánlatot, vagy egy exkluzív kezdeményezés bemutatását a közönségnek - ez nagyszerű módja annak, hogy jutalmazzuk leginkább elkötelezett híveinket. Bár úgy tűnhet, hogy extra erőfeszítést igényel a cikk tartalmának kiválasztása és szerkesztése a hírcsatornánkban, de az Instagram Stories grafikai tervezése valóban nagyon gyors és egyszerű. Az induláshoz mindössze annyit kell tennie, hogy az Instagram főoldalát egyszerűen csúsztasd el jobbra, vagy kattints a bal felső sarokban látható kamera ikonra, és máris belépsz a Stories felületére. Itt különböző opciókkal találkozhatsz alul, amely tartalom készítés fajtájára vonatkozik. Készíthetsz élő videót, képet, boomerangot és több fajta tartalmat. Amint elkészítettél egy fotót, videót, azonnal használhatod a szerkesztési lehetőségeket: szövegeket, rajzokat, matricákat helyezhetsz el a képre. Ha nem vagy elégedett az eredménnyel, akkor egyszerűen fogd meg az egyes elemeket, és húzd rá őket a kijelző alján található szemetes ikonra. Ha közzé tennéd a képet, akkor további két lehetőség közül választhatsz: rákattintasz a bekarikázott + jelre a bal alsó sarokban, amivel egyből megjelenik a tartalmad történetként. A másik lehetőség az, hogy a jobb alsó sarokban lévő nyíl gombra kattintasz, ahol a küldési opciókat találod, például a közvetlen küldés lehetőségét, melynek segítségével egy meghatározott fiókba közvetlenül küldhetsz képet. De akkor mégis melyik a jobb? Insta Stories/Történet, vagy Insta Feed/Hírcsatorna? Azt mondom mindkettő, hiszen különböző szerepet játszanak abban, hogy vállalkozásod eredményes és virágzó legyen. Gondolj az Instagram hírcsatornájára, mint egy könyv borítója: rögzített. Ez az ingyenes reklámod, ami miatt bekövetnek. Az emberek először néznek rá, mielőtt megvásárolnák, és elolvasták volna. Szóval vigyázni kell rá és folyamatosan foglalkozni vele. Az Insta történeteid a könyv oldalai: minden nap új oldal, új fejezet, új történet. Az Instagram Feed és Insta Stories két csodálatos eszköz, egy modernkori cégér. Ez utat mutat az embereknek miért is térjenek be hozzád.
Használd Te is. Ugye milyen egyszerű?
22. nap - IGTV
Az Instagram messze meghaladja a fotók egyszerű szűrésének és megosztásának kezdeti egyszerűségét. Amikor elindult, a mobilhálózatok, képernyők és kamerák nem álltak készen a hosszabb formátumú videók készítéséhez, azoban ez mára teljesen megváltozott és a fogyasztói igény is átalakult. A tizenévesek figyelmen kívül hagyják a hagyományos Tv-t, így az Instagramnak lehetősége van arra, hogy a mobil TV-vé váljon és ehhez minden feltétel adott. Megbízható élményt jelenthet a kis képernyőn azonnali információk, remek felbontású megszerzésére. Az Instagram egymilliárdos táborával az IGTV népszerű lehet az alkotók számára, akik nem csak pénzt kereshetnek, hanem növelhetik a közönségüket. Az Instagram várhatóan kiépít egy új bevételszerzési lehetőséget az IGTV alkotók számára, potenciálisan beleértve a hirdetésbevétel-megosztásokat is. Az IGTV valószínűleg az egyik legnagyobb versenytársa lesz a YouTube-nak. A felhasználók mostantól feltölthetik vertikális, hosszabb formátumú videóikat közvetlenül a natív Instagram alkalmazásban, vagy az új önálló IGTV alkalmazás használatával. Az IGTV talán még nagyobb riválisa a Snapchatnek, ráadásul ezek a videók nem járnak le, hosszabbak és véglegesek is.
Korábban összeszedtük a témával kapcsolatos összes fontos tudnivalót az alábbi cikkünkben.
Elevenítsd fel korábbi cikkeinket a témában: