A válasz röviden: igen. Azonban nem mindegy, hogy milyen formában. Heti témánkat egyik ügyfelünk inspirálta, akinek most több CSR projektje is fut egyszerre, és felmerült bennük a kérdés: hogyan kommunikáljunk erről a nagyvilágban?
Mielőtt belekezdünk, nézzünk meg, hogy mit is takar a CSR! Angolul, a Corporate Social Responsibility rövidítése, amelynek magyar jelentése: vállalati társadalmi felelősségvállalás. A HRPortal szótárában a következő definíciót olvashatjuk:
"Kotler értelmezésében a vállalati társadalmi felelősségvállalás azt az elkötelezettséget jelenti, amelyet a vállalat a közösség jólétének érdekében folytat önkéntesen, és amit erőforrásával is támogat. A Fenntartható Fejlődés Világgazdasági Tanácsa szerint a CSR az üzleti világ elkötelezettségét jelenti, hogy hozzájáruljon a fenntartható gazdasági fejlődéshez, az alkalmazottakkal, a családjaikkal, a helyi közösséggel és a társadalom széles rétegeivel együttműködve az életminőség javítása érdekében. A Business World for CSR (Az üzleti világ a társadalmi felelősségvállalásért) elnevezésű szervezet megfogalmazása szerint a CSR olyan üzleti gyakorlat, amely felülmúlja az etikai, jogi, kereskedelmi, valamint a közvélemény által megfogalmazott elvárásokat, amelyeket a társadalom állít a vállalkozások elé. Ez utóbbi már kitágítja a CSR fogalmat és az üzleti döntéshozatalhoz rendeli a CSR stratégiát."
A CSR tevékenység lehet például egy óvoda, gyermekklinika falának kifestése, matricázása, adományok gyűjtése, faültetés, szemétszedés, hátrányos helyzetű emberek foglalkoztatása és így tovább.
Hogyan érdemes erről kommunikálni?
Először is azt gondolom, hogy belső kommunikációs felületeken bátran osszuk meg a kollégákkal a hírt, sőt, vonjuk be őket is a tervezésbe, szervezésbe, ha még nem vittük véghez az adott projektet! A kollégák büszkék lesznek arra, hogy dolgoztak egy nemes célért, vagy hogy a vállalat, ahol dolgoznak kiáll jó, társadalmilag hasznos ügyek mellett, és támogatja a hátrányos helyzetben lévő embereket.
Na de mi a helyzet a külső kommunikációval? Hogyan kommunikáljuk ugyanezt kifelé? Óvatosan. Semmiképpen sem akarjuk ugyanis, ha a nemes szándék túl nagy reklámozása miatt az csapódna le az emberekben, hogy itt egy cég, aki reklámként akarja felhasználni a jótékony akciójáról szóló hírt. Ebben az esetben a kevesebb több elvét érdemes véleményünk szerint követni. Legyen róla kommunikáció, de ne erre fűzzük fel a fél évig tartó hirdetési kampányunkat!
Néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venni, ha CSR programot tervezünk:
- Fontos, hogy átláthatóak és hitelesek legyünk. A vállalat legyen valóban elkötelezett az adott ügy iránt, és ne csak a PR célok miatt jelentse be programját!
- A kommunikációs stratégiában határozzuk meg, hogy kinek és hogyan fogunk róla kommunikálni! Célzott üzenetek legyenek, amelyek konzisztensek és összhangban vannak a vállalat értékeivel!
- Használjuk a történetmesélés erejét! Egy korábbi cikkünkben már beszéltünk arról, hogy milyen nagy ereje van a storytelling technikának. A társadalmi felelősségvállalás jegyében tett programunkat megmutathatjuk több, szimpatikus perspektívából is. Az egyik az, ha a kollégák elmondják, ők miért tartották fontosnak, hogy részt vegyenek a projektben, számukra mit jelentett. A másik módja pedig, hogy bemutassuk a valós hatásait a környezetre, közösségre, emberek életére törekvéseinknek. Ezzel személyesebbé tehetjük a kommunikációt, és nagyobb eséllyel fognak tudni kapcsolódni az emberek hozzánk, mintha csak tényszerűen leírjuk mit tett cégünk a CSR zászlaja alatt.
- Eszközök tekintetében széles a paletta: lehet PR cikk, használhatjuk a saját közösségi média felületeinket, ahol képet és videót is megoszthatunk, illetve az is nagyon szerencsés tud lenni, ha az általunk támogatott szervezet kommunikál rólunk és mi azt osztjuk tovább különböző felületeinkre.
Tartsuk tehát szem előtt, hogy CSR tevékenységünk külső és belső kommunikációja fontos, de mindig megfontoltan tegyük, hogy ne forduljon át öntömjénezésbe! Legyünk ebben a kérdésben kommunikatívak, de szerények!