A történetek összekötnek bennünket, ösztönöznek, hatással vannak a gondolkodásmódunkra, hitünkre, új vagy más perspektívákat mutatnak nekünk. A történetek nemcsak a filmek, a könyvek építőelemei, hanem a brand és a munkáltatói márkaépítés egyik alappillére is.
Elena Renken tanulmányában egy érdekes kutatási eredményre bukkanhatunk. Uri Hasson, a Princetoni Egyetem pszichológia és idegtudomány professzor vizsgálataiból derült ki, hogy amikor egy történet kibontakozását figyelmesen hallgatjuk, az agyhullámaink elkezdenek szinkronizálni a történetmesélőével. Az "egy hullámhosszon vagyunk” ilyen formában tehát új értelmet nyer.
A történetek bizonyítottan hatnak a viselkedésünkre. A Buffalo Egyetem kommunikációs professzora, Melanie Green arra a következtetésre jutott, ha egy olyan ember mesél nekünk a saját életmódváltásáról, akire mi felnézünk, akivel tudunk azonosulni, akkor mi is nagyobb valószínűséggel vágunk bele az életmódváltásba.
Ki az, aki szeretné, ha az első randin megkérnék a kezét? Valószínűleg egyik olvasónk se sóhajtott fel és mormolt el egy "bárcsak" szót. Mégis, amikor el akarunk adni valamit valakinek, például a márkánkat, akkor azonnali elköteleződésre számítunk. Rögtön arra kérjük a "hallgatóságunkat", hogy válasszon minket, de nem adtunk cserébe még semmit sem. Gary Vaynerchuk, népszerű író, motivációs előadó egyik könyvében azt írja, hogy mielőtt kapni szeretnénk valamit, adjunk. Adjunk többet, mint amit elvárunk! Hogy mit adjunk? Hát történetet! Meséld el a történeted, hogy kapcsolódni tudjanak hozzád!
Kelly Parker motivációs beszédében három fontos lépcsőfokot határozott meg egy márka történetének felépítéséhez:
- Ismerd meg a hallgatóságodat! Tudd, hogy kinek meséled el a történetet! Esetünkben a hallgatóságod lehet a leendő ügyfeled, akit remélsz, hogy nálad köt majd szerződést, a jelölt, aki a te cégedhez fog elköteleződni, vagy a vevő, aki a te termékedet fogja megvásárolni. Értsd meg az ő problémáit és tudd, hogy mire törekszik! Állíts fel personákat!
- Kreálj egy képet nekik, mutasd meg a problémát majd hintsd el a megoldást! Legyen emlékezetes!
- Csak a harmadik lépésben kérd fel őket vásárlásra, munkára, partnerségre, bármire, amire csak szeretnéd!
+1 ponttal kiegészíteném a fentieket: ismerd meg önmagad is, ami esetünkben a céged. Tudd, hogy mik az értékeid, milyen ügyek mellett tudsz kiállni, mit mondanak a munkavállalóid és ügyfeleid rólad! Magyarul: ha a céged egy ember volna, milyen volna ő? Ezekből az információkból tudsz majd építkezni és történeteteket mesélni.
Néhány nagy márka nagyon jól mesél történetet. Történetet, amely hatással van ránk és a nap végén vásárlásra ösztönöz. Nézzük meg a Nike egyik díjnyertes reklám videóját.
Maga a hirdetés a Nike alapvető értékét igyekszik bemutatni a nézőknek. Ez a "Just do it!" kampány egy olyan változata, ahol a mindennapi sportolót ünnepli. Azt, aki nem olimpiai bajnok vagy világsztár sportoló, hanem egy hétköznapi ember, aki belevágott a sportolásba.
Te mit éreztél a videó megnézése után? Tudtál az üzenettel azonosulni? Megérintett? Vajon a boltban, ha betérsz sportcipőt vásárolni, be fog-e ugrani neked ez az érzés? Szerintem igen. Még akkor is, ha már a videót rég elfelejtetted, de a tudatod hátuljában ott lesz a gondolat: ez a márka nekem is szól.
Gondoljunk csak bele, vajon ugyanezt érezném, ha a reklámban arról lett volna szó, hogy a Nike cipő ergonomikus kialakítású, kényelmes, könnyedén tisztítható bőrhatású felülettel? Ugye hogy unalmasan hangzik? A történet ereje!
Ha te is szeretnéd elmesélni a történetedet vagy megtalálni azt és egy erős munkáltatói márkát építeni, akkor ne habozz és vedd fel velünk a kapcsolatot!