fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-06-22

Mesélj! – A storytelling szerepe az értékesítésben

12 perc olvasási idő
storytelling


A történetek az idők kezdete óta velünk élnek, és univerzális nyelvként kötnek össze bennünket az embertársainkkal. Mindenki számára felismerhető mintázatokat kínálnak, amikkel értelmezni tudjuk a körülöttünk zajló dolgokat, tájékozódhatunk és meghatározhatjuk a világban elfoglalt helyünket. De mi köze van ennek az egésznek a tartalommarketinghez?

Erre egyetlen mondatban választ tudunk neked adni: a történetmesélés segítségével elérheted a céljaidat – márkát építhetsz, lojalitást növelhetsz és nem utolsó sorban eladást ösztönözhetsz. Hogyan? Ez már egy picit összetettebb kérdés, de mire a cikk végére érsz, megígérjük, hogy erre is megkapod a választ!

Mielőtt mélyebben beleásnánk magunkat a történetmesélés mikéntjébe, fontos tisztázni, hogy nem egy polcról leemelhető módszerről beszélünk, amit egy néhány oldalas leírás elolvasása vagy egy videóbejegyzés megtekintése után együltőhelyedben elsajátíthatsz. A hatékony storytelling kreativitást és sok-sok gyakorlást követel. Megtanulhatod, mesteri szintre fejlesztheted, ezt követően pedig az egyik lehatékonyabb marketing eszközként használhatod. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy tudatosan alkalmazd. De ne szaladjunk ennyire előre… Kezdjük egy fontos kérdéssel:

storytelling

Mit adhat a storytelling a cégednek?

1. Megszilárdít és leegyszerűsít

A történetek segítségével formába öntheted az absztrakt elképzeléseidet, és leegyszerűsítheted a komplex üzeneteidet. Vegyük az Apple példáját: egy telített piacon kell értékesíteni egy bonyolult elven működő, minőségi alapanyagokból felépülő, viszont méregdrága eszközt a lehető legtöbb embernek. Mit tesznek a marketingesek?

Ahelyett, hogy szakzsargonnal és száraz adatok használatával jellemeznék a produktumaikat, életszerű történetekkel szemléltetik azokat az előnyöket, amiket az árucikkek kínálnak a fogyasztóknak. Túlárazottak? Baromira. Veszik? Mint a cukrot!

2. Segíti az azonosulást és megjegyezhetővé tesz

A történeteink tesznek minket azzá, akik vagyunk (unalmas adatokkal is jellemezhetjük magunkat, de az senkit sem fog megmozgatni). Ugyanez igaz a márkádra is. Amikor egy brand „könnyen fogyaszthatóvá” válik, a potenciális ügyfélnek pofonegyszerűvé válik a kapcsolatteremtés, valamint az azonosulás a márka mögött álló emberekkel és gondolatokkal.

Meséld el, hogy honnan indultál, őszintén beszélj a nehézségekről és (nagyképűsködés nélkül) legyél büszke az elért sikereidre. Az ehhez hasonló történetek segítségével közelebb csempészheted magad az ügyfeleidhez, és szépen lassan elérheted, hogy lojálissá váljanak.

3. Összehozza az embereket

Nyelvtől, vallástól, politikai beállítottságtól vagy etnikumtól függetlenül bárki képes azonosulni hősökkel, elesettekkel vagy megtört szívű szerelmesekkel, hiszen életünk során (többnyire tudat alatt) nap mint nap szerepeket játszunk. Mindannyian megtapasztaltuk már a leírhatatlan vidámságot, a keserű reményvesztettséget vagy épp a kiszámíthatatlan bizonytalanságot. Az emóciók, szerepek és történetek még az egymástól fizikailag vagy érzelmileg távol álló embereket is képesek közösséggé kovácsolni.

A storytelling segítségével létrehozhatod a célközönséged közös nyelvét, és hatékony formában adhatod át, hogy mit szeretnél számukra nyújtani a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal.

storytelling

Mitől működik egy történet?

Hogy egy adott story erőteljes vagy gyengécske, arról hosszasan vitatkozhatnánk. Ez teljesen szubjektív. Van azonban néhány megkérdőjelezhetetlen „összetevője” a történetmesélésnek, ami garantáltan élményt nyújt a befogadónak, és sikert hoz a mesélőnek. Hogy ágyúval durrogtatsz vagy kispisztollyal lövöldözöl, az leginkább attól függ, hogy a történeted kapcsán az alábbi szempontok közül mennyihez tudsz odabiggyeszteni egy képzeletbeli pipát:

1. Legyen szórakoztató! Egy jó történet lebilincseli az olvasót, és arra készteti, hogy tovább bogarássza a sorokat.

2. Legyen ismeretterjesztő! Egy jó történet felcsigázza az olvasó kíváncsiságát, és segít neki tágítani az ismereteit.

3. Legyen univerzális! Egy jó történet minden olvasó számára hasznos, és bárki képes vele érzelmileg vagy korábbi tapasztalatai alapján azonosulni.

4. Legyen rendezett! Egy jó történet lényegre törő, gondosan felépített, és segít tolmácsolni a fő üzenetet.

5. Legyen megjegyezhető! Egy jó történet lehet inspiráló, botrányos vagy humoros, a lényeg, hogy megragadjon az olvasó emlékezetében, és gondolkodásra vagy cselekvésre késztessen.

Tudatosan építsd fel!

Minden kezdet nehéz – különösen igaz ez akkor, ha nem vagy vele tisztában, hogy honnan hová szeretnél eljutni. Ilyenkor hasznos, ha írsz magadnak egy checklist-et, és szépen sorban végig haladsz minden egyes pontján (szerencséd van, a storytelling-gel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat már csokorba gyűjtöttük neked).

1. Ismerd meg a célközönséged!

Vajon kik szeretnék hallani a történeted? Kik lehetnek azok, akik a legtöbbet profitálhatnak a leírtakból? Ahhoz, hogy egy lebilincselő történettel rukkolj elő, a legfontosabb, amit végig kell gondolnod, hogy ki(ke)t szeretnél megszólítani.

Mielőtt tehát tollat és papírt (vagyis billentyűzetet és egeret) ragadnál, végezz egy kis kutatómunkát. Gondold végig, hogy kiket szeretnél megcélozni, és alakítsd ki a buyer persona-t. Ennek megalkotása utána tovább léphetsz, és elkezdheted lepakolni a történeted alapköveit.

2. Körvonalazd a fő üzenetet!

Nem számít, hogy a sztorid egyetlen oldalon össze tudod foglalni, vagy 20 oldalas kifejtést igényel, tartalmaznia kell egy fő üzenetet. Akárcsak egy épület alapzata, szükséges ahhoz, hogy tovább folytathasd az építkezést.

Egy terméket szeretnél eladni, egy szolgáltatás működését akarod elmagyarázni vagy egy probléma megoldási lehetőségeire szeretnél rávilágítani? Mi a történeted lényege? Írd le magadnak a fő üzeneted 6-10 szóban (amíg ez nem sikerül, nem érdemes tovább lépned).

3. Fogalmazz meg továbbmutató gondolatokat!

A fő üzenet megtalálása után próbáld meg azon törni a fejed, hogy mik lesznek majd azok a plusz gondolatok, amik a szöveg elolvasása után elmélkedésre vagy további lépések megtételére ösztönzik az olvasódat. Ehhez természetesen tisztában kell lenned vele, hogy mit vársz el a befogadóidtól a történeted elmesélése után.

Iratkozzanak fel a hírleveledre? Jelentkezzenek egy kurzusra? Vegyenek meg egy terméket? Jusson eszükbe a márkád, ha meglátnak valamit? Minden esetben más és más lehet a célravezető.

4. Válaszd meg a médiumot!

A szöveges storytelling az egyik legköltséghatékonyabb módja, hogy elmeséld a történeted, nem árt azonban tisztában lenned vele, hogy a cégeddel vagy a márkáddal kapcsolatos „mesék” rengeteg formában testet ölthetnek.

Hogy a fő üzeneted blogbejegyzés, élő prezentáció, rögzített podcast, videó vagy mondjuk ezek kombinációjában működhet a legjobban, azt neked kell megítélned. A jó hír, hogy erre a kérdésre nem teljesen egyedül kell választ találnod: a szándékaid mellett az időd és a pénztárcád is segítenek majd kiválasztani a sztori tálalásának legideálisabb formáját.

5. Írd meg a történeted!

Megvan a fő üzenet, meghatároztad, hogy kiket szeretnél pontosan megcélozni, megszülettek a fejedben azok a gondolatok, amik továbbhaladásra késztetik az olvasót, és kitaláltad, hogy milyen formában szeretnéd tálalni a történetet a közönség számára.

Semmi más nem maradt hátra, csak engedd szabadjára a kreativitásod, és hagyd, hogy kirobbanjanak belőled a gondolatok.

6. Oszd meg a történeted!

Utolsó lépésként ne feledd el megosztani a történeted! A story megalkotása önmagában kevés. Éppen ilyen fontos, hogy a megfelelő módon láthatóvá tedd, amit gondosan létrehoztál.

A közlésre kiválasztott médiumtól függően megosztáshoz használd a közösségi média felületeket, az e-mail listád, a blogolásra kialakított aloldalad, a videómegosztó felületeket vagy a személyes közlés erejét – amit csak szeretnél. Ne feledd: minél több helyen megjelenik vagy elhangzik a történeted, annál nagyobb eséllyel talál majd célba az üzeneted.

storytelling

Bárkit zsebre vághatsz!

Egy bravúrosan megkomponált történet megragadja a befogadót, felülteti egy érzelmi hullámvasútra, és egészen addig nem engedi leszállni, amíg a legfőbb üzenetet el nem ültette a célszemély tudatalattijában. Ha ezt a hatást Neked is sikerül elérned a saját mondandóddal, nyert ügyed van!

Ne feledd: az ügyfeleid manapság már nem az alapján döntenek, hogy mit pakolsz ki nekik a kirakatba – teljesen immunissá váltak, hiszen lépten-nyomon az arcukba nyomnak valami újdonságot –, sokkal fontosabb a számukra, hogy azonosulni tudjanak az általad tolmácsolt gondolatokkal, és választ kapjanak a miértekre. Ha megfogadod a tanácsainkat, és időt szánsz rá, hogy felépíts egy magával ragadó történetet, kreatív és jövedelmező módon adhatsz választ a márkáddal, cégeddel, szolgáltatásoddal vagy termékeddel kapcsolatban felmerülő kérdésekre. És ez csak a kezdete mindannak, amit a storytelling használatával elérhetsz…

Ha már profi történetmesélő vagy és szívesen megosztanád a mondanivalódat hírlevelek segítségével is, akkor itt egy remek összefoglaló, hogy hogyan is vághatsz bele!

Ha marketing segítségre lenne szükséged, akkor itt vagyunk és segítünk! Keress bizalommal! Ha még több inspiráló tartalmat olvasnál, akkor pedig kövess minket Facebookon és Instagramon.

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 0 Average: 0]

Hasonló cikkeink

Elemzés: Veled lesz tele a sajtó!

Elemzés: Veled lesz tele a sajtó!

Kádár Tímea vállalkozásának marketingstratégiája többet között az volt, hogy a sajtó segítségével szerezzen érdeklődőket, mindezt teljesen ingyenesen.