Mi az a gamification és hogyan segíthet az üzleteden?

2018.08.23.
A cikk írója:
Szikszai Tamás

A GAMIFICATION, vagy magyarul játékosított megoldások, a játékelemek alkalmazását jelenti az élet játékon kívüli területein, hogy a folyamatokat még érdekesebbé és lebilincselőbbé tegye. Ez egy olyan üzleti eszköz, amely teljesen új irányt képvisel a vállalat stratégiáinak és céljainak elérése érdekében és amely egyértelműen segíthet a te üzleteden is. A módszer lényege, hogy olyan játékos elemeket kell vinni a vevőszerzési folyamatokba, amely egyszerűen beszippantja az ügyfelet anélkül, hogy ezt ő maga észrevenni.

Mutatjuk hogyan, de előbb egy kis gyorstalpaló.

Mi az a gamification és hogyan segíthet az üzleteden

Tehát mi a gamification?

A legegyszerűbb definíciója: egy játékmechanikai-integráció olyan folyamatoknál, ahol már létezik a részvétel, az elkötelezettség és a lojalitás. Ez szinte bárhová beépíthető a weboldaltól a közösségi média felületekig, applikációktól, szoftverekig, ahol az ügyfelek elköteleződését akarjuk növelni. A gamification technikák az emberekben a versengés, az eredmények, a státuszok, az önkifejezés és az altruizmus iránt rejlő vágyakat aknázzák ki és használják fel, ahol a kulcsstratégiája a vágyott feladatok megvalósítása utáni jutalmak biztosításában rejlik. A játékosított megoldásoknál a virtuális nyeremények prezentálása egy felhasználói profilban, valamint a ranglistákon való szereplés szintén a játékosok versenyszellemének növelését segítik elő.  Ezek a jutalmak sokfélék lehetnek: pontok, jelvények, újabb szintre lépés, folyamat állapotát jelző csík feltöltődése, virtuális fizetőeszközök, ranglistás helyezések, státuszjutalmak kedvezmények különleges kiváltságok, a lényeg, hogy hassanak a felhasználó érzelmeire. A módszer ezt az érzelmi állapotot és az önkifejezést használja, a pozitív visszajelzések révén történő ösztönzésére.

Mi az a gamification és hogyan segíthet az üzleteden

Példák a játékra

A gamificationt mostanában mágikus szó a marketingesek körében, pedig egyszerű az alapja.

A fogyasztói hűségnek, mint tudjuk több szintje van, a legalacsonyabb a pár %-os kuponnal elcsábítható ügyfél, a legerősebb elköteleződés pedig a márkahűség, amikor egyfajta függés alakul ki a fogyasztónak a márkával. Hogyan érhető mindez el? Nos a nagy cégóriások már rájöttek mi a titok és a mindennapok részévé vált eladásaik során ezeket a módszereket hatékonyan intergrálni a cég filozófiájával. A Forbes Global 2000-es listáján szereplő vállalatok több mint 70%-a tervezi a gamification használatát a jövőben a marketingben, illetve vevőmegtartás céljából.

A Starbucks személyre szabott jelvényeket osztott azoknak az embereknek, akik több alkalommal becsekkoltak hozzájuk és kedvezményeket adott azoknak, akik „mayor” rangot szereztek (a rang akkor kapható, ha a felhasználó gyakran csekkolt be) az adott helyen. Voltak próbálkozások a versenyképes intelligencia területén is gamification használatára, hogy ösztönözze az embereket felmérések kitöltésére, illetve próbálkoztak még alkalmazásával a márkák megítélését illető piackutatások készítésében is.

A Samsung Nation egy másik példa a játékra. A vállalat jelvényekkel jutalmazza a felhasználókat, miközben különböző szintű teljesítményen haladnak keresztül. A jelvények és szintek akkor kerülnek felhasználásra, ha a felhasználók létrehoznak tartalmat, videókat néznek, felülvizsgálják a termékeket, együttműködnek a közösségükkel és más tevékenységekkel.

Vegyünk egy egyszerűbb mai példát.  Mindenki sportol valamit, futás, uszás, kerékpározás, hogy csak a legnépszerűbbeket említsem. Az ilyen mai futós-kerékpáros trendi appok nem csupán arra jók, hogy a saját határaidat feszegetve megbirkózz önmagaddal. Napról-napra látod az eredményeidet, valid adatokat és természetesen plusz motivációt adhat a versengés és az, hogy mindezt megoszthatod a barátaiddal. Nem véletlen, hogy jelenleg a közösségépítés mellett a gamification a következő nagy dobás és a legjobb stratégia, amelyet érdemes beépítened a saját marketingedbe.

Mi az a gamification és hogyan segíthet az üzleteden

Hogyan segíthet a gamification a kisvállalkozásoknak?

A gamification bizonyított és kézzelfogható eredményeket szolgáltat, amelyeket a legtöbb gyártó által kínált elemzési eszközökkel lehet mérni. Ez a kezdeményezés egyre nagyobb szerephez jutott különösen az online platformokon. Ez magában foglalja a weboldalak nagyobb forgalmát, az elfogadási időszakot és az ingyenes próba-vásárláshoz szükséges konverziókat. A hátránya, hogy igen magas szintű elvárásokat teremt, amelyet felelőséggel kell kiszolgálni. Ezenkívül a gamification nem helyettesíthet egyszemélyben más rendszereket, kampányokat, jó kiegészítése, annak de a stratégiának ez egy pillére, nem maga a stratégia.

Végül, de nem utolsó sorban a motivációnak többről kell szólni a pénznél. Ez különösen azok csoportjára vonatkozik, akik a 2000-es évek után születtek, hiszen nekik teljesen más motivációs készleteik vannak, mint a korábbi generációknak.

Mi az a gamification és hogyan segíthet az üzleteden

Következtetés

Annak érdekében, hogy a játék megoldás sikeres legyen, azt jól meg kell tervezni, végrehajtani és karbantartani. A módszereket változtatni kell, és az általuk szolgáltatott információkat arra kell felhasználni, hogy javítsák nemcsak a vállalkozását, hanem magát az alkalmazást is.

A gaming nem csodaszer, amely mágikusan mindent jobbá tesz, de bizonyított eszközökkel rendelkezik a felhasználók elkötelezettségének javítása érdekében és az ügyfeleink számára is szórakoztatóbb és vonzóbb lehet vállalkozásunk.

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, 
várjuk az üzenetedet!
Küldés

Iratkozz fel most!

Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Feliratkozom
Lépj be
velünk együtt
a jövőbe!

Bizonyítványaink:

crossmenuchevron-down