fbpx
6 perc olvasási idő

Előző blogcikkemben elárultam neked azt a 20 szempontot, amit figyelembe kell venned, ha kiemelkedően jó grafikát akarsz készíteni. Ahogy az élet, úgy a grafikai tervezés sem fekete és fehér. Mindig van „de” szituáció, amikor megéri megszegni a szabályokat az igazán jó design érdekében. Ezekre hoztam most újabb 20 példát neked.

1.LEGYEN KONCEPCIÓD! – KIVÉVE, HA…
Előfordul, hogy a tartalomnak a lehető legáttekinthetőbb módon, zavaró körülmények nélkül kell megjelennie – fokozottan igaz ez formanyomtatványokra, szakkönyvekre, különböző képi elemeket is tartalmazó összeszerelési útmutatókra, stb.

2. KOMMUNIKÁLJ, NE DEKORÁLJ! – KIVÉVE, HA…
Ha az üzenet igényli, használjuk a formákat önkényesen, a jelentésüktől függetlenül is! Pl. ha egy adott stílusirányzathoz kell alkalmazkodnunk ez is jó megoldás lehet.

3. LÉGY KÖZÉRTHETŐ! – KIVÉVE, HA…
Az üzenet mindig a célcsoportot szólítsa meg! Egyes szubkultúráknak különös és sajátos vizuális elvárásaik vannak – minden esetben ezekhez az elvárásokhoz szükséges alkalmazkodnunk, az erősebb üzenetközvetítés érdekében.

4. TÖREKEDJ A VIZUÁLIS EGYSÉGRE! – KIVÉVE, HA…
Egy adott design elem úgy kerülhet legegyszerűbben a figyelem középpontjába, ha teljesen eltér a környezetétől – ez a megoldás különböző kommunikációs stratégiáknál is hatékonyan alkalmazható. Önmagában a diszharmónia is lehet egy üzenet.

5. HA TEHETED, VÁLASZD AZ EGYSZERŰSÉGET! – KIVÉVE, HA…
Ha a szükségesnél komplexebb látvány bármilyen értelemben hozzáad az üzenethez, mindenképp éljünk a lehetőséggel!

6. ADJ TERET A TÉRNEK! – KIVÉVE, HA…
Olykor eredményes stratégia lehet, ha egy terjedelmes kiadvány egyes részein a vizuális elemek kitöltik szinte a rendelkezésre álló kompozíciós tér egészét – persze csak alkalmanként, ellenpontozva azokat a részeket, ahol viszont nagyvonalúan bántunk a negatív felületekkel – mert ezzel rendkívül erőteljes ritmust hozhatunk létre.

7. KELL EGY MARKÁNS ELEM! – KIVÉVE, HA…
Ha több design elemet is egyforma fontosságúnak tüntetünk fel, azzal a szemlélőre hagyjuk a döntést, hogy az adott pillanatban melyik információt véli leghangsúlyosabbnak – ezáltal gondolkodásra késztetjük, és aktivizáljuk a nézőt.

8. KERÜLD A SZIMMETRIÁT! – KIVÉVE, HA…
A szimmetriáról klasszikus, régi vágású, kifinomult üzenetek jutnak az emberek eszébe, ezért hivatalos, történelmi jellegű, vagy komoly témáknál kifejezetten jól érvényesíthető.

9. LEHET EGY DIMENZIÓVAL TÖBB? – KIVÉVE, HA…
Időnként a statikus elrendezés is hasznos lehet – az ilyen kompozíciók elválasztják egymástól a dinamikusabb területeket, teret hagyva a szemlélődőnek.

10. LEGYEN TUDATOS A SZÍNVÁLASZTÁS! – KIVÉVE, HA…
Meglepetést okozhatunk, ha többé-kevésbé véletlenszerűen választunk színeket, és ezzel a megszokottól eltérő asszociációkra késztetjük a szemlélőket.

11. A KEVESEBB SZÍNESEBB – KIVÉVE, HA…
Erre a szabályra is érvényes, hogy mindig csak a kommunikáció érdekeit szem előtt tartva, átgondoltan és elővigyázatosan szegjük meg – egy megfelelően sokszínű, dinamikus és szertelen látvány is felejthetetlen tud maradni.

12. URALD A SÖTÉTSÉGET ÉS A FÉNYT! – KIVÉVE, HA…
Egy kis árnyalatterjedelmű, minimális kontraszttal rendelkező kompozíció is könnyen felkeltheti az érdeklődést – a harsány kontrasztok helyett ilyenkor inkább csak sejtetjük a mélyebb mondanivalókat.

13. A JÓ TIPOGRÁFIA ÉSZREVÉTLEN, DE OLVASHATÓ – KIVÉVE, HA…
Elfogadható, sőt olykor indokolt, hogy a szöveg egyes részei nehezen olvashatók, tolakodók, agresszívek legyenek – ha ez az üzenet jobb megértését szolgálja. Ellenben az mindenképp elfogadhatatlan, hogy a tipográfia ne igazodjon az üzenet és a kommunikáció stílusához!

14. KÉT BETŰCSALÁD, NEM TÖBB! – KIVÉVE, HA…
Komplex szöveges anyagok esetén időnként számos betűtípus együttműködése szükséges, hogy a fontos részek kiemeléséhez megfelelően mozgalmas textúrát hozhassunk létre.

15. A BETŰ IS LEHET GRAFIKAI ELEM – KIVÉVE, HA…
Bizonyos esetekben – pl. műalkotások leírásánál – a szövegnek háttérbe kell vonulnia, különben csak útban volna. Ilyenkor a lehető legsemlegesebb szín és méret kiválasztása, valamit a megfontolt elrendezés is rendkívül fontos.

16. NEM KELL A SZÁJBARÁGÁS! – KIVÉVE, HA…
Elsősorban termékek, szolgáltatások megjelenítésénél, valamint csomagolások tervezésénél tekinthetünk el ettől a szabálytól – a fogyasztók megértésének elősegítésére szolgálhat, ha a képpel ismételjük meg a szöveges tartalmat (vagy fordítva).

17. A KÉPET MAGAD HOZD LÉTRE, NE PEDIG GUBERÁLD! – KIVÉVE, HA…
Időnként izgalmas eredményt hozhat kifejezetten semmitmondó, giccses vagy banális képeket használunk olyan üzenetek illusztrálására, amelyek maguk is kissé közhelyesek, vagy amelyek koncepciója is a mindennapokban lépten-nyomon megjelenő képekre utal. Továbbá: olyan alapanyagokra is bukkanhatunk, amelyeket kissé továbbfejlesztve akár egyedi képeket alkothatunk – de akár jól ismert, agyonhasznált képeket is újjáéleszthetünk egy újfajta, szokatlan, vagy épp meghökkentő újragondolással.

18. ISMERD A STÍLUSOKAT, DE NE MÁSOLJ! – KIVÉVE, HA…
A stílusok közvetlen másolásánál és változatlan módon való felhasználásánál sokkal érdekesebb megoldásokat eredményezhet, ha csak egyes részeket ragadunk ki és helyezünk újszerű koncepcióba.

19. FELEJTSD EL AZ AKTUÁLIS TRENDEKET! – KIVÉVE, HA…
Bizonyos rétegek megszólításához elengedhetetlen az aktuális trendek követése – pl. a trendkövető fiatalokat célzó üzenetek kifejezetten ide tartoznak.

20. LÉGY HATÁROZOTT: CSINÁLD TUDATOSAN, VAGY SEHOGY! – KIVÉVE, HA…
A szemantikai rés, mely a konkrét elképzelés és az erre utaló, többféleképpen is értelmezhető vizuális megvalósítás között keletkezik, lényegesen összetettebb magyarázatoknak adhat teret, az ezek felfedezésével járó intellektuális élmény pedig az üzenet mélyebb megértését eredményezi.

Mint olvashatjátok, néha a siker érdekében meg kell szegni a design kötelező érvényű szabályait is. Viszont az fontos, hogy mindig tudatosan tegyük ezt és alaposan gondoljuk át, valóban szükség van-e rá.

[Total: 1    Average: 5/5]