|

Milyen a tökéletes versenytárs elemzés? Íme a 4 leghatékonyabb módszer!

Olvasási idő: 5 perc

Online marketing tippjeinket most már nemcsak hangoscikként, hanem podcastként is hallgathatod.

Hallgass ránk

A vállalkozások formai megjelenése az elmúlt években, évtizedekben gyökeresen megváltozott. A legtöbbjük napjainkban már nemcsak fizikai üzletekkel, hanem weboldallal is rendelkezik, ahol a vásárlást egyszerűen és gyorsan lebonyolíthatjuk. Sőt, szép számban vannak azok a cégek is, akik kizárólag online térben találhatóak meg, ahol a növekedésnek semmi sem szabhat gátat. Vagy mégis?

Milyen a tökéletes versenytárs elemzés? Íme a 4 leghatékonyabb módszer!

Akármilyen termékről vagy szolgáltatásról van szó, versenytársunk mindig lesz. Ez a tény az online térben pedig fokozottan igaz. Ahhoz, hogy vállalkozásunk hosszú távon fennmaradhasson, valamint ne csak egy legyen a sok közül, muszáj valami egyediséget nyújtani. De hogyan legyünk jobbak, mint mások?

Itt jön képbe a címben is szereplő versenytárs elemzés. Mielőtt azonban elárulnánk a 4 leghatékonyabb módszert, tisztáznunk kell pár alapvető dolgot a vizsgálat lényegéről.

Miért fontos a versenytárs elemzés?

Az elemzés lényege, hogy feltérképezzük mindazon cégek online tevékenységét, melyek jelenléte relevánsak ránk nézve, és befolyásolhatják a piaci lehetőséginket. Tehát a vizsgálat során olyan vállalatokat érdemes szemügyre vennünk, melyek hasonló méretűek és azonos iparágban tevékenykednek, mint mi. A konkurencia felderítésének köszönhetően sok ötletet és információt szerezhetünk, amik újonnan induló, vagy már működő cégünk esetén egyaránt hasznosak lehetnek.

Ha inspirációszerzésre, motivációgyűjtésre van szükségünk, vagy csak magunkat szeretnénk elhelyezni azon a bizonyos térképen, akkor is ez az elemzés a megfelelő megoldás.

Milyen a tökéletes versenytárs elemzés? Íme a 4 leghatékonyabb módszer!

Hogyan kezdjünk neki?

Elsőként tisztáznunk kell magukban, hogy milyen adatokra van pontosan szükségünk, és milyen problémára szeretnénk megoldást találni. Amennyiben ezekre a kérdésekre megvannak a válaszok, akkor jöhet a konkurens cégek feltérképezése. Ahhoz, hogy sikeres legyen a kutatásunk, összegyűjtöttük a 4 leghatékonyabb elemzési módszert, melyek a következők:

1. Versenytárs elemzés forgalom alapján

A forgalom mérése egyszerű feladat, amennyiben a saját weboldalunkról van szó. De hogyan mérhető a konkurencia oldalának látogatottsága? Erre a célra több ingyenes és fizetős program is létezik, melyek képesek a látogatottság becslésére.

Az Alexa Rank, melynek használata teljesen ingyenes, egy böngészőbe épülő program. A szoftver számos felhasználó számítógépén fut egyidőben. Adatokat gyűjt be, amely lehetővé teszi a konkurencia látogatottságának és forgalmának becslését. A számok viszont abban az esetben tekinthetők megbízhatónak, ha a vizsgált konkurens oldala legalább 10.000 fő/hó látogatottsággal rendelkezik.

A másik gyakori eljárási mód, melyet a Semrush használ, ugyanúgy a böngészőbe épülő alkalmazás elvén alapszik. Ez a program azonban nemcsak a felhasználókat méri, hanem a keresési forgalmat is elemzi, amely együttese alkotja a végeredményt. Használata csak részben ingyenes, viszont az adatok megbízhatóbbak.

2. Vizsgálat a weboldal mérete alapján

A weboldalak méretének meghatározása időigényes feladat, de csakugyan megfelelő módszer a versenytárs elemzés lebonyolításához. Azonban a méret szót itt másképp kell értelmezni. Ez esetben a méret a honlapon megtalálható hasznos tartalom nagyságára utal.

Mit kell tennünk ahhoz, hogy megtudjuk mekkora ez a mennyiség?

Írjuk be a Google keresőbe a következőt: „site:versenytársoldalneve.hu” (pl.: site:k&h.hu)

Miután lenyomjuk az entert, a keresősáv alatt egy találati számot láthatunk majd, amely az indexelt oldalak számát mutatja. Fontos felhívni a figyelmet, hogy egy átlagos kisvállalkozás esetén is láthatunk egészen több százas nagyságrendű számokat, mivel a Google az egyes aloldalakat (karrier, rólunk, szolgáltatások...stb.) is listázza. Ezeket tehát hagyjuk figyelmen kívül az elemzés során.

Komoly versenytársról akkor beszélhetünk, ha a keresett weboldallal kapcsolatban több mint 100 fölötti a különböző hasznos bejegyzések száma.

3. Aktivitás a közösségi média felületein

Általánosságban elmondható, hogy azon vállalkozások, melyek saját weboldallal vagy webshoppal rendelkeznek a közösségi média világában is jelen vannak. Magyarországon a cégek többnyire a Facebook-ot használják a tartalom közlésre, azonban fokozott terjeszkedés figyelhető meg az Instagram és a LinkedIn oldalán is.

Ezen módszer során mérvadó a like-ok, kommentek, megosztások száma, valamint a közzétett új bejegyzések gyakorisága és rendszeressége. A most felsorolt adatokat célszerű egy táblázatban vezetnünk, és időközönként ellenőrizni. Így megtudhatjuk, hogy az adott közösségi oldal növekszik, vagy épp stagnál.

Milyen a tökéletes versenytárs elemzés? Íme a 4 leghatékonyabb módszer!

4. A fizetett hirdetések mennyisége

Látogatottságot szerezni sokféleképpen lehet, ha viszont pénzügyi szempontból vizsgáljuk meg a kérdést, akkor két opció marad: ingyen vagy pénzért cserébe.

Alapvető tény az, hogy az organikus (nem fizetett) posztokkal és hirdetésekkel sokkal kisebb célközönséget érünk el, amely alacsony költségekkel, de kisebb hatékonysággal is jár.

Ellenben, egy adott keretösszeget biztosítva lehetőségünk van Google, Facebook, Instagram és egyéb fizetett hirdetések használatát igénybe venni, amely sokkal nagyobb látogatottsági számot képes eredményezni.

Következésképp, azon vállalkozásokat, melyek rendszeresen több fizetett hirdetést használnak, és a közösségi média világában is aktív tartalomgyártóként vannak jelen, érdemes komolyan venni.

Összegezzünk

Bármelyik módszert vagy módszereket választjuk a versenytárs elemzés során, mindig szánjunk rá elegendő időt. Egy alapos és megbízható felmérést nem lehet 20-30 perc alatt elvégezni. Fontos, hogy a lehető legtöbb szálon derítsünk ki mindent a konkurens vállalkozásról, vegyük szemügyre honlapját, a közösségi médiában betöltött szerepét, a közzétett hirdetések és bejegyzések minőségét, és csak ezután vonjunk le következtetéseket.

Sok sikert!

Winkler János

Kereskedelem és marketing szakos hallgatóként hamar világossá vált, hogy az online marketing világa lesz az, mellyel foglalkozni szeretnék. Számomra fontos a kreativitás, a fejlődés, az igényesség és a rendszerszemlélet. A FutureManagement-nél úgy érzem, megtaláltam a helyem.

Kérdésed van? Hozzászólnál?
Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!
Üzenetet küldök
Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Iratkozz fel most!
Feliratkozom
crossmenuchevron-down