Elolvastuk a Randstad 2023-as globális employer branding felmérés eredményét, és hoztunk belőle néhány érdekességet Nektek. Ez egy olyan független felmérés, amelyet közel 163 000 fő töltött ki 16 szektorban és 6022 különböző vállalatban világszerte. A kitöltők életkora egészen széles: 18 éves kortól 67 éves korig terjed, de a válaszadók többsége 24-44 éves, tehát gyakorlatilag a felmérés lefedi az aktív munkavállalókat. A kérdőívet online lehetett kitölteni ez év januárjában, és a kitöltő országok között Magyarország is szerepel.
Az elemzést teljes terjedelmében itt lehet elolvasni, mi ebben a cikkben azzal az 5 tényezővel foglalkozunk, amelyek a felmérés alapján a legvonzóbbak egy munkavállaló számára világviszonylatban.
Az első helyen a fizetés és a juttatások állnak.
A vonzó fizetés még mindig a fő mozgatórugó világszerte a munkahelyválasztás során. Érdekesség, hogy ennek fontossága a 35 év felettiek körében nő, tehát a 35 év feletti korosztálynak egyre inkább fontosabbá válik a jó fizetés és a vonzó juttatási csomag, mint a 35 év alattiak körében.
A második helyen a munka és magánélet egyensúlya áll,
viszont nem sokkal maradt le az első helyről, így elmondhatjuk, hogy legalább annyira fontos tényező ez is, mint a fizetés. A nők fontosabbnak tartják a munka-magánélet egyensúlyát, mint a férfiak, és ahogy a fizetés és juttatások esetében is, az életkor előrehaladtával ez is egyre fontosabbá válik a munkavállalók életében.
A harmadik tényező a stabil munkahely, amely hosszú távú munkalehetőséget kínál.
Ezt leginkább a felsőfokú végzettséggel rendelkezők tartják lényegesnek, ők azok akiket jelentősen befolyásol ez a tényező, amikor munkahelyet választanak. Ennek a jelentősége is nő az életkor előrehaladtával.
A negyedik helyen állnak a munkahelyi körülmények.
A kellemes légkört leginkább a nők értékelik nagyra, a férfiakhoz képest, és itt is elmondható, hogy a 35 év felettieknek kezd ez egyre inkább jelentősséggel bírni. Általánosságban elmondható, hogy ahogy idősödünk, úgy vállnak egyre fontosabbá a fenti tényezők, változnak a preferenciáink egy munkaadóval szemben.
Az ötödik elem pedig a pénzügyi egészség,
amelyet úgy határozhatnánk meg, hogy ebbe a kategóriába tartozik bele minden olyan tényező, ami egy ember pénzügyi helyzetét mutatja, tehát például hitelképes-e, tud-e megtakarítani, mennyit tud költeni, mik a lehetőségei pénzügyileg. Ez leginkább a férfiak és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára fontos. Az ötödik elem sokáig a fejlődési lehetőségek/karrierépítés volt, ezt váltotta fel az anyagi biztonság.
Ha Európát nézzük, akkor némiképp változik az a sorrend. Európában az első három helyen a fizetés és juttatások, a megfelelő munkakörülmények és a munka-magánélet egyensúlya áll.
Érdekes azt is látni, hogy a fehérgallérosok számára a munka-magánélet egyensúlya az egyik legfontosabb a fizetés után, amíg a kékgallérosok a megbízható munkahelyet fontosabbnak tartják a felmérés szerint.
Mit hozzunk el ebből az elemzésből magunkkal kommunikáció szempontjából? Ezek az elemzések arra jók, hogy kapjunk egy átfogó képet azokról az emberekről, akiket toborozni szeretnénk, illetve azokról a munkatársakról, akik már a szervezetben vannak. Kommunikáció szempontjából mindenképpen érdemes azokat az információkat észben tartani, ami a számunkra preferált célcsoportnak fontos, és ha a vállalatunk valóban tudja is nyújtani azokat a tényezőket, akkor bátran kommunikáljunk is róla. Hangsúlyozottan: csak akkor kommunikáljunk stabil vállalatról vagy a munka és magánélet egyensúlyáról, ha az valóban tapasztalható vállalatunkban! Ha pedig nem tapasztalható, de tudjuk, hogy fontos a célcsoportunk számára, akkor érdemes átvizsgálni a belső folyamatainkat, működésünket, és amennyiben a lehetőségek adottak, alakítani rajtuk.