A céges adminisztráció és dokumentumok naprakészen tartása sok cég mumusa, azonban érdemes időt szakítanunk erre is. A munkaköri leírások aktualizálása például többszörösen kifizetődik, mutatjuk, hogyan!
Az alkalmazott, a vezető és a HR-es barátja: a munkaköri leírás
Az üzleti világ és a munkaügyi szabályok folyamatosan változnak és fejlődnek, és ezek eredményeivel a vállalati adminisztrációnak is lépést kell tartania. Azok a cégek, amelyek rendszeresen frissítik és naprakésszé teszik legfontosabb dokumentumaikat, számos előnyre tehetnek szert saját működésük hatékonyságának javításában. A munkaköri leírások kis tételnek és akár feleslegesnek is tűnhetnek, ám rengeteg ponton megkönnyíthetik a HR, a vezető és a beosztottak életét is, ha időnként aktualizáljuk őket. Ebben a bejegyzésben megvizsgáljuk, miért érdemes naprakészen tartani a munkaköri leírásokat, és hogyan segíthet ez a vállalatoknak a szervezettebb működés elérésében.
Hatékony személyzeti menedzsment
A naprakészen tartott munkaköri leírások segítenek a személyzeti osztálynak jobban megérteni, hogy milyen készségek és képességek szükségesek az adott pozíciókhoz. Ennek eredményeként könnyebben megtalálhatják és kiválaszthatják a megfelelő jelölteket. Emellett a frissített leírások lehetővé teszik a személyzeti vezetők számára, hogy időben észrevegyék, ha új feladatok vagy felelősségek jelentek meg egy adott pozícióban, és ennek megfelelően alkalmazkodjanak.
Egy jól megírt, aktuális munkaköri leírás a rövidebb vagy hosszabb távú helyettesítési feladatok megoldásában is jó kapaszkodót jelent, hiszen könnyen összevethetjük a munkatársak feladatköreit, és a helyettesítendő feladatra legalkalmasabb személyt találhatjuk meg általa.
Jobb teljesítményértékelés
A munkaköri leírások képezik a teljesítményértékelés alapját. Ha ezek nem naprakészek, akkor a teljesítményértékelési folyamat is torzulhat. A frissített leírások segítenek a munkavállalóknak és a vezetőknek egyaránt jobban megérteni, hogy milyen elvárások vannak egy adott pozícióval kapcsolatban, és milyen területeken kell fejlődnie a kollégának. Ez a részletes és naprakész visszajelzés lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy célzottan fejlesszék készségeiket.
A munkakörhöz kapcsolódó feladatok és a személy által elvégzett feladatok gyakran nem fedik egymást teljes mértékben, ami feszültséghez vezethet a beosztott és vezetője között is. Érdemes a teljesítményértékeléseket megelőzően, félévente-évente felülvizsgálni a kollégáink ténylegesen végzett feladatait, és azokat beemelni a munkaköri leírásba is, mert akár új pozíció kialakulását vagy bérbeli változást is eredményezhet, illetve a teljesítményt a ténylegesen végzett munka tükrében tudjuk értékelni.
Hatékonyabb képzési programok
Az új kollégák betanítása és a meglévők továbbképzése hatékonyabbá válik, ha a munkaköri leírások naprakészek. Az aktuális leírások alapján könnyebben kialakíthatók a képzési programok, amelyek pontosan azokra a területekre összpontosítanak, amelyeken a munkavállalóknak fejlődniük kell. Ez időt és pénzt takarít meg, miközben növeli a munkatársak hatékonyságát.
Jobb kommunikáció és átlátható elvárások
A megfelelően aktualizált munkaköri leírások segítenek tisztázni a munkavállalók számára, hogy mire számíthatnak a pozíciójukban és milyen elvárásoknak kell megfelelniük. Ennek eredményeként javul a kommunikáció a munkavállalók és a vezetőség között, és csökkennek a félreértések is. Az elvárások világossá tétele elősegíti a munkatársak motivációját és hozzájárul a munkahelyi elégedettség növekedéséhez is.
Rugalmasabb szervezet
A naprakészen tartott munkaköri leírások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy gyorsabban reagáljanak a változásokra. Ha egy új feladatra vagy pozícióra jelentkezik igény házon belül, a HR-es kollégák könnyebben és gyorsabban tudjuk frissíteni a toborzási kiírást, és megtalálni a megfelelő munkavállalókat, és a kiválasztási folyamat is hatékonyabbá válik, hiszen pontosan tudják, milyen feladatra, milyen adottságokkal rendelkező jelölteket érdemes a kiválasztási folyamat során meghallgatniuk.
Érdemes tehát nem szükséges rosszként tekintenünk erre a dokumentumra, hanem értékelnünk a benne rejlő lehetőségeket, hogy a saját szervezetünk működését megkönnyíthessük.
Ha segítségre van szükséged, hogy átlásd a káoszt, és olyan légkört tudj teremteni a cégednél, ahol örömmel dolgoznak a kollégák, vedd fel velünk a kapcsolatot - a FutureManagement professzionális csapata örömmel támogat!