Szeretnéd, hogy észrevételeid megértő fülekre találjanak? Mondd el a véleményed!

Podcast készítés – Tervezéstől a megvalósításig

2022. április 05.

Olvasási idő: 9 perc

Online marketing tippjeinket most már nemcsak hangoscikként, hanem podcastként is hallgathatod.

Hallgass ránk

Podcast készítés? Soha nem volt még jobb alkalom rá! A podcastok népszerűsége ugyanis ugrásszerűen nő, a technológia egyszerűbb, mint valaha, és még mindig rengeteg lehetőség van az újak számára. Ha te is gondolkodsz, hogy podcastot indíts vállalkozásod, márkád, hobbid számára, akkor a legjobb helyen jársz. Összeszedtünk neked minden fontos dolgot, ami segíthet kihasználni ennek a viszonylag új médiumnak az előnyeit. Kezdjünk is neki!

Miért érdemes podcastben gondolkodni?

A podcast nagyszerű módja annak, hogy valódi kapcsolatot alakíts ki a közönségeddel. Könnyedebben fogyaszthatók, mint a blogbejegyzések, vagy más közösségi média platformok tartalmai; az emberek vezetés, edzés vagy a ház körüli teendők közben is hallgathatják őket. Legalább 600 millió blog, 23 millió YouTube-csatorna létezik, de a podcastek száma „csak” 2 milliónál mozog világszerte. Ha gondolkodtál már a podcast készítés projekten, akkor itt az idő belefogni!

1. lépés
Kezdetek

Koncepció kidolgozása

A podcastok olyan sokfélék, mint az őket létrehozó emberek. Vannak kiváló beszélgetések történelemről, popkultúráról, idegtudományról, sőt még kitalált városról is, ahol az idegenek a jetivel barátkoznak. Hogy mit hozol létre, annak csak a saját képzeleted szabhat határt.

Mielőtt a podcast név, formátum és műsorhossz kiválasztásával kapcsolatos kérdésekkel foglalkoznánk, nézzünk meg néhány alapvető kérdést. Kezdetnek tedd fel magadnak a következőket: „Miért indítok podcastot?” és „Miről fog szólni?”. Amint megválaszoltad a miértet és a mit/mirőlt, a koncepció többi része is hamar a helyére fog kerülni.

Határozd meg a podcast céljait!

Mi a podcasttal a célod? Próbálj meg erre válaszolni! De hogy segítsük a dolgod, itt van néhány gyakori cél a podcast készítés során:

  • Leadek generálása egy vállalkozás számára
  • Az iparág vezetőjeként való elismertség
  • Egy fontos üzenet megosztása
  • Szórakozás/szórakoztatás

Ha ezt átgondoltad, akkor írd le a válaszod! A műsor koncepciójának kidolgozása során mindig reflektálj erre.

Válassz egy podcast témát!

Itt az ideje, hogy kitaláld a műsorod témáját – lehet olyan széleskörű, mint a popkultúra, vagy olyan fókuszált, mint pl.: az amerikai Legfelsőbb Bíróság legutóbbi döntéseinek megvitatása.

Az egyetlen követelmény csupán csak az, hogy szenvedélyesen foglalkozz azzal, amit választasz. A téma olyasvalami legyen, ami után szívesen kutatsz, és beszélnél róla. Ha már van egy elképzelésed arról, hogy miről szeretnél számot adni, akkor jöhet a piackutatás. A különféle podcast oldalakon keress rá a műsorok témájára, hogy megnézd, vannak-e már podcastok az adott műfajban. Ha van, hallgass meg néhány epizódot, és mérd fel, hogy mit csinálnak jól, min lehetne javítani, te hogyan csinálnád máshogy.

Podcast készítés – Tervezéstől a megvalósításig - FutureManagement

Nevezd el a podcasted!

A podcast nevének kiválasztásakor próbálj meg valami fülbemászó, emlékezetes nevet választani, amely a podcast releváns kulcsszavait is tartalmazza.

Persze, ne akard a címet teleírni kulcsszavakkal, de könnyítsd meg az emberek számára, hogy megtalálják a podcasted. Ha a csatorna neve egy vagy két szóból áll, a keresési eredmények javítása érdekében adj hozzá egy rövid leírást is a címhez.

Pl.:

Akimbo: A podcast from Seth Godin

Akimbo: Seth Godin podcastja

A legtöbb ember, aki ezt a podcastot keresi, valószínűleg Seth Godinra fog keresni. Ezért fontos, hogy a neve is szerepeljen a címben.

Ne feledkezz meg a designról sem!

A kinézet, a tálalás nem csak egy termék esetén fontos. A logó, az arculat, a színek meghatározása egy podcast készítés esetén is elengedhetetlen.

Figyelj az alapokra!

  • Fontos, hogy a podcast grafikája vizuálisan támogassa a podcast témáját. A célod az, hogy a potenciális hallgatók már a borítóképre pillantva is megértsék, miről szól a podcast.
  • Ne használj túl sok szót a borítón, és győződj meg róla, hogy olvasható – még kis méretben is!
  • Kerüld a mikrofonokat, fejhallgatókat és más túlhasznált képeket a podcast borítóján. Ahogyan a filmborítókon sem szerepelnek DVD-k és tévékészülékek, úgy a podcast borítóképeken sem érdemes podcast-berendezéseket ábrázolnod.
  • Legyél következetes! A podcast borítója az általános márkaépítés része. Éppen ezért gondoskodj róla, hogy a borító már beleilljen a kigondolt arculatba.

2. lépés
Alapok

Podcast készítés – Tervezéstől a megvalósításig - FutureManagement

Válaszd ki a podcast formátumát!

Egyes podcastok csak egyetlen házigazdát alkalmaznak, mások megírják előre a szöveget vagy mélyinterjúkat készítenek minden egyes adásban. A lényeg, hogy olyan formátumot válassz, amely illik a podcast témájához, és amiben jól érzed magad:

• Ha szeretsz improvizálni és viccelődni, akkor bevonhatod az ismerőseidet, barátaidat, és beszélgethettek.

• Ha viszont szereted, hogy minden meg van tervezve és meg van írva, akkor inkább egyedül dolgozz egy előre meghatározott témában.

A podcast-formátumok esetében nincs egyetlen helyes válasz. A következők azonban a leggyakoribbak:

Interjú podcastok: Ezekben a podcastokban egyetlen házigazda készít interjúkat egy adott iparágban dolgozó személy(ekk)el.

Megírt, nem-fikciós műsorok: Jellemzően sorozati podcastok, amelyek egyetlen témával foglalkoznak egy teljes évadon keresztül. Hírek összefoglalása: Olyan formátum, amely egy adott iparág híreit foglalja össze.

Oktatási podcastok: Megírt, nem-fikciós műsorok, amelyek a közönségük tanítására összpontosítanak.

Szkriptelt, fikciós műsorok: Ezek a podcastok a rádiójátékokhoz hasonlítanak, és gyakran forgatókönyv alapján készülnek.

Podcast készítés – Tervezéstől a megvalósításig - FutureManagement

Nemrég mi is a Kihangosítva podcast részesei lehettünk. Hallgasd meg a jelenlegi adásokat IDE KATTINTVA!

Optimális hossz

Egy podcastnak nincs optimális hossza. Találhatsz olyan műsorokat, amelyek 20-30 percesek, de vannak olyanok is, amelyek 1-2 órások. Ne feledd: ha minőségi, magával ragadó tartalmat állítasz elő, az emberek így is, úgyis hallgatni fogják.

Podcast közzétételi terv

A podcast készítés lehet főállású munka, de mellékállásként vagy hobbiként is tekinthetsz rá. Ha ez utóbbiról van szó, akkor lazább időbeosztásod lehet. Dönthetsz úgy, hogy minden nap publikálsz, hosszú távon azonban ez tarthatatlanná válhat. Mi azt javasoljuk, hogy hetente, vagy kéthetente egyszer tegyél közzé egy epizódot. Fontos, hogy mindig ugyanakkor publikáld az új tartalmakat, így a hallgatóid számíthatnak rá, és beintegrálhatják őket a mindennapjaikba.

Ha megvan a podcast formátum, a műsor hozzávetőleges hossza és a közzétételi ütemterv, akkor készen állsz arra, hogy belecsapj a tényleges készítésbe.

3. lépés
Megvalósítás

Podcast készítés – Tervezéstől a megvalósításig - FutureManagement

Berendezés és szoftver

Ha podcastot szeretnél indítani, viszonylag könnyen, kevés költséggel vagy tapasztalattal is elkezdheted a folyamatot. Akár egy telefon és fejhallgató is elég.

Amennyiben kíváncsi lennél a többi technikai folyamatra, úgy olvasd el korábbi blogbejegyzésünket is a témában!

Podcast felszerelés

A legjobb felszerelés összeállítása fejtörést okozhat – különösen, ha nem rendelkezel semmilyen tapasztalattal. Ilyenkor tudjuk ajánlani az olyan helyeket, ahol biztosítják a szükséges eszközöket, és neked már ténylegesen csak a podcastal kell foglalkoznod (ilyen például a Telekom KraftLab-ja).

Ha mégis otthon kezdenél neki, akkor egy csendes, nagy szobát válassz, ahol sok hely van körülötted. Ha azonban csak egy kis helyiség áll rendelkezésedre, akkor olyan tárgyakkal vedd körül magad, amelyek elnyelik a hangot, ezáltal nem fog visszhangozni a felvételed.

Gyakorolj a mikrofonnal!

Általánosságban elmondható, hogy a legtisztább hang érdekében a szájat körülbelül egy tenyérnyi távolságra kell elhelyezni a mikrofontól. Próbáld egyenletes hangerővel, több különböző pozícióban rögzíteni a beszédedet. Ha ez megvan, akkor hallgasd vissza a felvételt, és vizsgáld meg, hogy melyik pozíció adta a legjobb hangminőséget. A későbbiekben ehhez igazodj.

4. lépés
Élesben: epizódok felvétele

Podcast készítés – Tervezéstől a megvalósításig - FutureManagement

Írj vázlatot!

Podcast készítés során az egyik leggyakoribb hiba a csapongás. Ezt az új podcastelők rendszeresen elkövetik. Ha előre megírod az adott műsor vázlatát, ezt a problémát könnyedén kiküszöbölheted. Természetesen nem kell szó szerint leírnod minden egyes dolgot, de ha 15 percet szánsz arra, hogy feljegyezz egy listát a főbb pontokról, az már drámai javulást hozhat az epizód menetében. Ha társműsorvezetővel dolgozol együtt, akkor vele is oszd meg a vázlatot, hogy közösen tudjatok dolgozni az adott epizódon!

Fogj egy italt és kezdd el a felvételt!

Megírtad a vázlatot, kiválasztottad a felvételi helyszínt, kipróbáltad a mikrofont, és gyakoroltad a technikát is? Akkor itt az ideje, hogy megragadj egy italt, és elkezdd felvenni az (első) epizódot!

Ha van a közelben egy pohár víz vagy kávé, az csodákra képes a hangoddal, ha úgy érzed, hogy kezd kiszáradni a torkod. Azonban próbáld meg kerülni a szénsavas italokat, mert azok növelik annak az esélyét, hogy nem kívánt hangok kerüljenek bele a felvételbe.

Ne aggódj a hibák, a dadogás vagy egy kis csend miatt. Ezeket könnyedén ki tudod majd vágni.

Extra: Podcast intro készítése

Egy jól elkészített intro segíthet javítani a hallgatási élményt és a hallgatók elkötelezettségét, de ez nem kötelező, később is hozzáteheted a részekhez.

Ha úgy döntesz, hogy mégiscsak intrót készítesz, akkor valószínűleg szeretnél majd valamilyen zenét is hozzá. Ehhez kiválóak lehetnek a jogdíjmentes zenék.

A jogdíjmentes zene nagyszerű, de mivel ingyenes, előfordulhat, hogy más podcasterek is ugyanazt a zenét használják, mint amit Te is. Ne izgulj emiatt; a legtöbb hallgató nem fogja észrevenni. Ha azonban exkluzívabb zenét szeretnél, akkor természetesen vásárolhatsz is.

Ennek mentén outro-t is készíthetsz az egyediség kedvéért.

5. lépés
Marketing

Podcast készítés – Tervezéstől a megvalósításig - FutureManagement

Tippek, hogy kitűnjön a podcasted

Ezen a ponton már komoly erőfeszítéseket tettél. Éppen ezért itt az ideje, hogy a többiek is megismerjék a podcastedet.

Hogyan teheted meg ezt?
Tegyél közzé epizódokat a közösségi médiában!

A műsorod megosztása a közösségi médiában nem csak azt jelenti, hogy az epizódjaidat felrakod az adott podcast oldalakra. A hasznos tartalmak megosztása a közösségi csatornáidon a minőségről, a következetességről és a hallgatókkal való interakcióról szól. Ezért készíts néhány „vizuális hanganyagot” a Facebook- és Instagram-fiókjaidra, népszerűsítsd TikTokon is az epizódjaidat, és oszd meg tartalmaidat LinkedIn-en.

Ha bármilyen segítségre lenne szükséged a marketinggel kapcsolatban, akkor pedig keress minket! Segítünk.

Pekola Nikolett

Digitális bennszülöttként a tartalomgyártás a feladatom a FutureManagement-nél. Közel állnak hozzám a különféle kontent trendek, amelyet próbálok a mindennapjaimba is beintegrálni.

Kérdésed van? Hozzászólnál?
Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!
Üzenetet küldök
Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Iratkozz fel most!
Feliratkozom
crossmenuchevron-down