Alkosd meg Te is a saját buyer personádat! Vissza fogja hozni a befektetett időt és energiát.
A buyer persona egy fiktív, de valós adatokon alapuló személy, aki reprezentálja a célcsoportodat. A meghatározása segít rávilágítani a potenciális vevőd, jelölted motivációjára, céljaira, viselkedésére, amelyek alapján magasabb minőségű leadeket szerezhetsz és célravezetőbb tartalmakat gyárthatsz. Hiszen gondoljunk bele: lehet, hogy Te mindig ráülsz a legnépszerűbb trendekre a social médiában, az összes platformon jelen vagy, de a célcsoportod fele azt se tudja mi az a TikTok, ahol Te pedig a legaktívabban kommunikálsz. Nem ér célba az üzeneted, ha nem ismered, hogy kihez beszélsz.
A persona megalkotása nemcsak abban segít, hogy megismerd a leendő partnereidet, vevőidet és számukra releváns üzeneteket fogalmazz meg, hanem a toborzást is tudja támogatni. Ha ismered a profilodat, azt, hogy milyen munkavállalóra van szükséged, ki illene igazán a már meglévő csapatodba, akkor sokkal könnyebben tudsz hatékony hirdetést is létrehozni. Sőt, hozzáteszem, hogy érdemes a céget is ilyesformán megszemélyesíteni, sok értékes információ eshet ki belőle.
Összességében ez egy hasznos gyakorlat, amit érdemes rendszeres időközönként, profilváltás, nagyobb létszámnövekedés esetén újra elővenni és átgondolni, átformálni, hogy a lehető legpontosabb képed legyen a célközönségedről.
Vágjunk is bele, nézzük meg lépésről lépésre, hogy hogyan alkosd meg saját buyer personádat. A céljaidnak megfelelően létrehozhatsz többet is, de javaslom, hogy egyszerre csak egyre koncentrálj, ne aprózd el a figyelmedet.
Kezd egy fehér lappal, és képzeld el!
Végy egy fehér lapot (vagy nyiss meg egy Word doksit) és gondold végig, hogy ki vagy te, mi a cég profilja, mit kínálsz és mi a célod! El akarod adni a termékedet, új ügyfeleket szeretnél bevonzani, toborzáshoz használnád a kapott eredményt vagy csak egyszerűen szeretnél önazonosan kommunikálni cégedről? Ha a válaszod többmindenre is igen, akkor ahogy fentebb említettem, válassz ki egyet, mondjuk azt, amelyik a legsürgetőbb számodra, és azzal kezdj el dolgozni!
Ha ezzel megvagy, akkor fordítsd meg a lapot és kezd el a brainstormingot! Első körben írj le mindent, ami csak az eszedbe jut, engedd szabadjára a fantáziádat! Például: milyen a haja színe? A sört vagy a bort szereti jobban? Milyen autóval jár? Visel-e karórát? Hány éves? Van-e gyermeke, ha igen ők hány évesek, hányan vannak? Mi a neme? Hol él? Mit csinál munka után? Mennyit keres? Szeret-e utazni?
Ha toborzáshoz használnád az anyagot, akkor olyan kérdések is relevánsak lehetnek, hogy szeret-e otthonról dolgozni? Milyen a munkamorálja? Milyen a személyiségtípusa? Visszahúzódó vagy extrovertált? Jól kommunikál másokkal vagy inkább a háttérben maradva teljesít jól?
Ha elakadnál, akkor lendítsd magad tovább azzal, hogy elkezded lerajzolni a személyedet! Nem kell, hogy tökéletes legyen a rajz, de kezdd el vizualizálni őt! Van-e pocakja? Hord-e kalapot? Göndör-e a haja? Amennyiben nagyon nem kenyered a rajzolás, akkor az interneten is tudsz képet keresni, ajánlom a pinterest.com oldalt hozzá.
Tipp: vond be kollégáidat az ötletelésbe, ne szabj nekik kereteket, mindenki szabadon dobja be a közösbe, ami először eszébe jut! Ezeket felírhatjátok egy flip chart táblára, külön színekkel, akár csoportosítani is lehet témakörönként a tulajdonságokat.
Az első lépés végére lesz egy csomó hasznos és talán most kevésbé relevánsnak tűnő gondolatod a personádról, de ez nem baj, bízz a folyamatban! Nincs rossz vagy jó válasz, vagy túl sok részlet!
Támaszd alá tényekkel!
Ez időigényes feladat, de elengedhetetlen! A persona lényege, hogy valós tényeken alapul. Meg kell vizsgálnod, hogy az elképzelésed találkozik-e a valósággal. Lehet, hogy arra jutottál, hogy a te leendő vásárlód egy 40 éves, családos férfi, aki szerinted a munkájának él, és emiatt egyáltalán nincs ideje hobbira, a családra, még a hétvégét is beáldozza a munka oltárán. És az is lehet, hogy a kutatásod során kiderül, hogy ez közel sincs így, a családjával rendszeresen csinálnak közös programokat, szívesen eljár a szülői értekezletekre és néha a főzésbe is belekontárkodik.
Honnan tudod a legtöbb valós információt kinyerni?
- Az interneten számos kutatás megtalálható, sok angol nyelven. Érdemes a generációs elemzéseket is megnézni.
- Készíthetsz egy kérdőívet, amire (a nagyobb elérés érdekében) rá is hirdethetsz.
- Kérdezd meg a jelenlegi felhasználóidat, ügyfeleidet, vásárlóidat! Ha toborzás a cél, faggasd ki a már meglévő munkavállalóidat!
- Beszélj azokkal a kollégákkal, akik napi kapcsolatban vannak a meglévő ügyfeleiddel, ők mit látnak!
- Ha már van aktív social média jelenléted, akkor az elemzésekből is sok hasznos információt nyerhetsz ki a követőid és az oldalad látogatóiról.
- Használd a saját kapcsolati hálódat: eszedbe jutott egy olyan személy, aki pont beleillene a képbe? Készíts vele interjút!
Alkosd meg!
Mindezt a sok információt rázd össze, és válaszolj az alábbi kérdésekre:
- Ki?
Hány éves, mi a neme, hol dolgozik, mit tanult, mik a vásárlási szokásai?
- Mit?
Mit szeretne, mi a célja, milyen nehézségekkel küzd?
- Miért?
Miért lennél számára Te a megoldás, miért lennél Te vonzó számára?
- Hogyan?
Hogyan oldja meg a te szolgáltatásod, terméked a problémáját?
Példa
Nézzünk meg egy fiktív példát! Természetesen Te ennél sokkal részletesebben is válaszolhatsz a kérdésekre.
HR Helga
Kor
36-45
Lakhely
Debrecen
Végzettség
felsőfokú tanulmányok, emberi erőforrások szakon
Családi állapota
házas, 2 gyermeke van, 5 és 10 évesek
Milyen szektorban tevékenykedik?
Egy multinacionális telekommunikációs vállalatnál dolgozik
Milyen social media platformokat használ?
Elsősorban Facebook, a Messenger aktív felhasználója. A munkájához elengedhetetlen a LinkedIn, amelynek aktív tagja, de az Instagramra csak kikapcsolódni jár egy hosszú nap után.
Milyen a személyisége?
A munkahelyen határozott, szigorú nő. Mindig következetes és tartja a határidőkhöz magát, amit megkövetel másoktól is. Egyszerre több feladattal is kell foglalkozni, ami kimeríti, de helytáll benne. 18 éves korától kezdve dolgozik a területen, gyakornokként kezdte, most leadership szerepben van. Tudatoson építi karrierjét. Otthon viszont elengedi magát és megpróbálja a lehető legszeretetteljesebb környezetet kialakítani a gyermekei számára.
Hobbijai és szokásai
Heti kétszer edz a munkahelyén lévő konditeremben. Szabadidejét a gyerekeivel tölti szívesen. Általában együtt filmeznek otthon vagy közösen készítik el a vacsorát. Délután segít a gyerekeknek a házi feladatban.
Célok és elképzelések
A munkájában ambíciózus, szeretne a lehető legfeljebb kerülni. Mindig is ez volt számára a fontos, de a gyerekei érkezésével új célok is megfogalmazódtak benne: szeretne számukra egy egészséges családi környezetet biztosítani, megtölteni boldog emlékekkel számukra a gyerekkort.
Fájdalompontok
Azt érzi, hogy sokkal több minőségi időt kellene a gyerekeivel töltenie, de egy hosszú munkanap után nincs ereje különféle programok, lehetőségek, játékok után nézni. Folyamatosan felteszi ezért a kérdést magának: eleget tudok nyújtani a gyermekeim számára?
Milyen pozícióban dolgozik?
Vezetői.
Hol szokott információ után kutatni?
Egyértelműen az interneten. Munkába menet a rádiót is hallgatja.
Milyen eszközöket használ az internetes kereséshez?
Egyszerűen "ráguglizik", de mostanában szívesen néz olyan YouTube videókat, ahol influenszerek osztják meg tapasztalataikat.
Utolsó pont: Hogyan tudnám én őt támogatni? Miben tudok neki segíteni?
Termékem egy applikáció, amellyel összegyűjtöm a legjobb programokat a városban korosztály szerint. A felhasználómnak csak rá kell keresni a korosztályra, engedélyezni a helymeghatározást és máris ajánlok neki 2-3 szuper, közelben lévő programot, ahol minőségi időt tölthet a gyerekeivel. Állíthat be emlékeztetőt is. Egyszerűbbé teszem számára a tervezést, hogy egy hosszú munkanap után, ne neki kelljen kikeresni a programokat.
Kis szülői közösség is kialakult a termékem körül, ahol anyák és apák is megoszthatják félelmeiket, örömüket, kérdéseiket egymással egy Facebook-csoportban. Ez segít enyhíteni a szülőkben lévő feszültséget, hiszen láthatják, hogy nincsenek egyedül, és akár jó tanácsokkal, új ötletekkel is elláthatják egymást.
Összegzés
A persona megalkotásába vetett idő és energia megtérül, ha követed a három lépést: képzeld el, támaszd alá tényekkel és végül alkosd meg!
Ne felejtsd el: meg kell próbálnod minél valóságosabb személyként leírnod a personádat, csak akkor fog a segítségedre lenni, ha ő valóban egy élő, létező személy lehet.
Tudtad, hogyha velünk dolgozol együtt, akkor alap, hogy elkészítjük a buyer personádat? Keress minket bizalommal! https://futuremanagement.hu/employer-branding/