Koronavírus ide vagy oda: a marketinget jól csinálva igenis sikeres tud lenni egy cég. Nem is lehet ezt jobban bemutatni, mint a Marvel Studios példáján keresztül. A legújabb filmjüket, a Magyarországon forgatott Fekete Özvegyet, például már egy éve halasztják, azonban a stúdió ugyanúgy ontja magából a kontentet, mint eddig. Sőt... Még lehet, hogy jobban! Hiszen a Disney+ streaming szolgáltatón keresztül újabbnál újabb sorozatokat szolgátlatnak a rajongóknak és olyan szinten űzik a közösségi médiát, hogy azt öröm nézni. Erről pedig bárki példát vehetne! Éppen ezért most összegyűjtöttük azokat a legjobb marketing tippeket a Marvel-től, amiket Te is könnyen beintegrálhatsz a saját vállalkozásodba!
Noha a Marvel nem most kezdte pályafutását, tény, hogy viszonylag rövid idő alatt nagy sikerre tett szert korszakalkotó, szuperhősös filmjeivel. Éppen ezért valószínűleg már nem sok embernek kell bemutatni ezt a stúdiót.

Nézzük azért röviden a mérföldköveket:
- 2005-ben jelentették be, hogy saját maguk kezdik el a filmgyártást;
- 2008-ban meg is jelent az első (a Vasember), ahonnan nem volt megállás;
- kasszasikert kasszasikerre halmozva építette fel a stúdió a filmeket -> 11 év alatt (többek között) 23 filmet tettek le az asztalra, amiben több szereplővel, több idősíkon, több kikacsintással és utalással operálva megépítették a Marvel-moziverzumot;
- ez a moziverzum minden idők legtöbbet kereső filmes franchise-a lett;
- a 2019-ben bemutatott Bosszúállók: Végjáték című film több mint 2,7 milliárd dolláros bevételt produkált;
- a Marvel filmek mellett több videójáték, sorozat, merch is sikert aratott a piacon.

Na de mi lehet a Marvel titka?
Ha megnézzük a Marvel történetét, akkor a kezdeti nehézségek ellenére láthatjuk, hogy egy átgondolt, megfelelő stratégiával elérhető az a nagyon is áhított siker. De mégis hogyan? Mutatjuk a legtutibb Marvel-es marketing tippeket!
1. Soha ne add fel!
Jól látod. Ezzel pedig nem a Paulo Coelho féle motivációs percek következnek. Nézzük csak meg miért!
A 90-es években sajnos ide-oda szálltak a filmes jogok a Marvel-nél. Senki nem akart szuperhősös filmet látni (hihetetlen, igaz?). Miután a Disney megvette a jogokat beindult a gépezet és döcögve, ám elindult a Marvel sikere.

Mi ebből a tanulság? Az, hogy ne add fel! Még akkor sem, hogyha kilátástalannak tűnik a helyzet. Dolgozz ki egy megfelelő stratégiát, legyél kitartó! Elemezz, analizálj és változtass, ha valami nem úgy működik, ahogyan azt elképzelted! Lehet ez offline vagy online kampány is, a lényeg, hogy SOHA ne add fel!
Ha szeretnél tippeket ahhoz, hogy hogyan készíts közösségi média stratégiát, akkor kattints ide!
2. Ne becsüld alá a storytelling szerepét!
Egy márkának lehetősége van olyan képet kialakítania magáról, amilyet csak szeretne. Ezzel pedig közelebb kerülhet az emberekhez, a fogyasztókhoz.

A storytelling lényege, hogy az adott márka, vagy tartalom érzelmet váltson ki az illetőből és magával ragadja őt. A Marvel kiválóan alkalmazza ezt. A filmeket stratégiailag pontosan úgy építették fel, hogy minden összefüggésben legyen mindennel. Vannak előre és hátrautalások, easter egg-ek, sőt még stáblista utáni jelenetek is, amelyek a következő produkcióra utalnak. Ennek köszönhetően az emberek bevonódnak, elkezdenek gondolkodni, teóriákat gyártani, ami persze további népszerűséget és "reklámot" generál.
Mit jegyezz meg ebből? Azt, hogy készíts a márkádhoz egy jó sztorit! Egy olyat, amivel az emberek könnyen tudnak azonosulni, és könnyen megszeretik azt.
Szeretnéd Te is alkalmazni a storytelling erejét, de nem tudod, hogyan fogj hozzá? Akkor olvasd el blogbejegyzésünket a témában, amely megmutatja, hogyan tehetsz össze Te is egy értékes történetet!
3. Hass az érzelmekre is a storytelling mellett!

Nézzük példának a legeslegelső film ikonikus mondatát, amit Tony Stark mondott: "I am Iron Man". A Bosszúállók: Végjáték című filmet úgy zárták le, hogy Tony ANNÁL az ominózus pillanatnál pont ugyanezt mondta. (A két film között 11 év telt el. Nincs spoiler, ha még nem láttad a filmeket! De hogy lehet az, hogy még nem láttad?) Ez pedig olyan érzelmi hatással bírt, hogy valószínűleg ezt a mondatot egyik rajongó sem fogja soha elfelejteni.

A másik érzelmekre ható kampány az Amerika Kapitány: Polgárháború film kapcsán volt, amikor is kettészakadt a hőscsapat. Steve Rogers és Tony Stark közötti rivalizálás annyira "megosztotta" a rajongókat, hogy azok a hashtag-ek, amiket akkor használtak (#teamCap, #teamIronMan) még a mai napig fent maradtak. Marketingből csillagos ötös!
Követendő példa: A storytellinggel karöltve hass az emberek érzelmeire is! A tuti marketing tipp itt az lenne, hogy az érzelmi célzást próbáld meg beépíteni a stratégiádba. Boldogság, szomorúság, félelem, izgalom, frusztráció? Valamelyikre próbálj meg hatni!
4. Influencermarketing
A Marvelnak "könnyű" dolga van az influencerek terén. Minden színész, aki a filmekben játszott könnyen elmehet egyúttal influencernek is. Hiszen az adott filmek, sorozatok előtt a színészek, színésznők már elkezdik megosztani az anyagokat a különböző közösségi média felületeken. Ezzel pedig még több elérést generálnak.

Útravaló: Valószínű, hogy a Te gárdádat se Robert Downey Jr., se Chris Hemsworth, se Scarlett Johansson nem fogja bővíteni, de attól még ne becsüld alá az influencermarketing szerepét! Kezdheted kis vállalkozásokkal, emberekkel, akár az Instagramon, akár a TikTokon.
További marketing tippekre lennél kíváncsi ezzel kapcsolatban? Akkor kattints!
5. Használd ki a közösségi médiát!
A Marvel olyan szintre emelte a Twitter, Instagram és Facebook használatot, hogy azt öröm nézni. Rendszeresen ad számot a legújabb alkotásokról, előzetesek, képek, vagy éppen más jellegű tartalmak formájában. Látszik, hogy a stúdió próbálja meglovagolni a trendeket és próbál mindig aktuális maradni.
A legújabb húzás a Sólyom és a Tél katonája kapcsán jött. Itt volt egy epizód, amikor egy Zémó nevű karakter táncolt egy klubban. A vicces jelenet láttán mi is elmorzsoltunk egy könnycseppet (persze, csak a legjobb értelemben).

A Zémót alakító Daniel Brüh is nyilatkozott a jelenetről (Látod? Influencer!). Brüh elmondta, hogy igazából ez egy megvágott rész volt, és hogy sokkal hosszabb ideig tartott. Nem is kellett több a rajongóknak. A #ReleaseTheZemoCut hashtag bejárta az internet legmélyebb bugyrait. Egy szerethető karakterből mém lett, amely azóta is folyamatos elérést és megtekintést generál a Marvel-nek. A virálissá vált tartalom hullámát meglovagolva pedig ki is adta a Marvel a "teljes jelenetet".
Ahogy a Bibila is megmondá’ (Máté 7:7-11 KAR) "kérjetek és adatik néktek". És így is lett. A videót pedig több milliónak megnézték.
Mi ebből a marketing tanulság? Ha kérnek valamit az emberek, akkor add meg nekik! Reagálj a kívánságaikra! Ápolj közvetlen kapcsolatot a követőiddel!
Hogyan vegyél példát a Marvel-ről röviden? Tuti marketing tippek, amelyek biztos bevállnak:
- Soha ne add fel!
- Alkalmazd a storytelling hatását!
- Hass az érzelmekre!
- Vonj be influencereket (ha tudsz)!
- Használd ki a közösségi média adta lehetőségeket!
+1 Add meg az embereknek, amit akarnak!
Tudjuk, hogy a Marvel sikere nehezen hasonlítható egy hétköznapi vállalkozáséhoz. Ráadásul egy marketing stratégia felépítése körülbelül olyan erőket kíván mozgósítani, mint amire Nick Fruy-nak is szüksége volt, amikor összehozta a Bosszúállókat. Azonban tény, hogy ezekkel az egyszerű tippekkel te is könnyedén népszerű lehetsz, ha eléggé kitartó vagy.
Te is szeretnéd, ha sikeres lenne a marketinged, de nem tudod, hogyan fogj hozzá? Nem kell Tony Starkot hívnod ahhoz, hogy megtaláld a megoldást! Elég ha Velünk veszed fel a kapcsolatot! 😉