fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-05-18

Megváltozott vásárlói szokások a digitális korban

11 perc olvasási idő
vásárlói szokások

A koronavírus olyan kihívással állította szembe az emberiséget, ami mindenkit az online térbe való átállásra kényszerített. Egyre több vállalkozás döntött úgy, hogy megjelenik online, hiszen ez volt a túlélés kulcsa. Mindezek pedig végérvényesen megváltoztatták a vásárlói szokásokat és mindannyiunkat beléptetett a digitális korba.

Hogyan hatott a gazdaságra?

Mivel 2020 március közepén a világ gyakorlatilag leállt, ez elég súlyosan érintette a gazdaságot is. A vírus miatt gyárak, üzletek, vendéglátó egységek, szolgáltatók, színházak, mozik, sportcentrumok zártak be. Leállt a turizmus, visszaesett a légiközlekedés forgalma.  A magyar autógyárakban is leállt a munka (Mercedes, Audi, Suzuki). Milliók maradtak munka és biztos jövedelem nélkül, egyik pillanatról a másikra. Bezuhant a forint: 335-ről 360-ig ugrott az euró árfolyama néhány nap alatt. Mindezek mellett nem csoda, hogy megváltoztak a fogyasztói szokások.

A vásárlói szokások befolyásoló tényezői – általában

Milyen tényezők befolyásolhatják a fogyasztói magatartást általában? Például a kulturális tényezők, társadalmi tényezők, személyes jellemzők (kor, gazdasági körülmények, életmód) és pszichológiai tényezők (motiváció). Ezen változók általában a személyre hatnak, teljesen egyedi, hogy kire mely faktor van befolyásoló hatással. A vírus miatt azonban egyik napról a másikra tömegeknek változott meg az életmódja és ezáltal a vásárlási szokása is.

A vásárlási szándékok most leginkább a fiziológiai (éhség, szomjúság) és a biztonsági (védelem) szükségleteink kielégítésére irányultak – ezek voltak a fő motivációk.

Már nem lehetett csak úgy elugrani a boltba, hanem alaposan át kellett gondolni egy hétre előre, hogy mire is lesz szükségünk. Betáraztunk az alapvető élelmiszerekből – valószínűleg olyan sokat, hogy évekre elég liszt van a garázsban. A boltok polcairól elfogyott a WC-papír.

A kijárási korlátozás bevezetésével már inkább mindent online rendeltünk, amit csak lehetett. Rádöbbentünk, hogy a csekket a mobilon is be lehet fizetni, nem kell feleslegesen sorba állnunk – és veszélynek kitenni magunkat.

Ehhez hasonló dolgokat eddig még nem csináltunk. Itt kezdődött a változás. Ezt a legtöbb vállalkozás még időben észlelte és online vizekre evezett.

vásárlói szokások

#maradjotthon #socialdistancing

Aki tehette, otthon maradt. És internetezett, online dolgozott, vásárolt, edzett. Felkapottak lettek a videóhívásra alkalmas appok. Fontos kérdéssé vált a sávszélesség. Megjelentek az online jógaórák, személyi edzők. A #maradjotthon kezdeményezés rengeteg iparágban felfutást eredményezett.

Gondolhatunk a legegyértelműbb termékekre, mint a kézfertőtlenítő, kesztyű vagy a maszk. De ezen kívül megnőtt a kereslet a kenyérsütő gépekre, a hajnyírókra és a laptopokra is. Olyan éttermek kezdtek el házhozszállítani, akiknek eredetileg a hosszú távú céljai között sem szerepelt ez a szolgáltatásbővülés.

A #socialdistancing miatt tényleg csak a legszűkebb körben élő családtagjainkat láthattuk. Ez sok embernek komoly nehézséget okozott. Hiszen hány szülinap és családi összejövetel maradt el ezekben a hónapokban…

Mit hallgattunk?

Győrfi Pál hangja mellett azért mást is hallgattunk. A helyzet a hazai zeneipart is. Olyan otthonmaradós dalok születtek, mint:

  • KAP – Maradok. Itthon
  • Hősök – #vigyázzunkegymásra (2020)
  • Deniz – Itthon maradok
  • Fatal Error – Maradj velem otthon

És még rengeteg fülbemászó dalt találsz a fenti linken.

Empátia mindenek felett

Fontos értékrendebeli változásokat is megfigyelhettünk a társadalomban: talán rájöttünk, mi az, ami igazán fontos az életünkben? Nyilván mindenkinek más. De az összefogás és az empátia az egekbe szökött, a társadalmi érzékenység jelentősen megnőtt. Ennek egyik megnyilvánulása volt Olaszországban az erkélytáncolás vagy a zászlólobogtatás. Aztán hazánkban is megjelentek az empátia jelei: esténként együtt tapsoltunk az egészségügyi dolgozóknak. Aki még csatlakozna a kezdeményezéshez, itt megteheti.

vásárlói szokások

Home office

Végre elértünk oda 2020-ban, hogy felvirágzott a home office kultúra. A munkáltatóknak, ha akarták, ha nem, engedniük kellett az otthoni munkavégzés elterjedését. Hiszen ez volt mindenki érdeke. Elértük, hogy a home office végre ne annak a szinonímiája legyen, hogy „valaki otthon ül és nem csinál semmit”, hanem a hatékony munkavégzés új formájává vált. Mi is home office-ba vonultunk március 16-án és rengeteget fejlődtünk ez idő alatt. Ha kíváncsiak vagytok, mi hogy csináltuk a mindennapokban, akkor itt meg tudjátok nézni.

Digitális robbanás

„A személyes ezentúl veszélyforrás lesz.” Deborah Tannen, nyelvész doktor, USA Georgetown

Így jött hát el a digitális robbanás Magyarországon: egyik napról a másikra átálltunk online oktatásra, online munkavégzésre és vásárlásra. Az e-receptek, az érintésmentes fizetési lehetőségek, a házhozszállítás mind hozzájárult ahhoz, hogy mindenki az otthona kényelméből, a legbiztonságosabb módon tudjon élni.

A vírus 21%-ot emelt az e-kereskedelmi volumenen, szinte minden termékkategóriában megfigyelhető volt a változás.

De nem csak a mindennapi életünkben lett egyre fontosabb szerepe a Google-nek vagy a Facebooknak, hanem a kultúrában és a sportban is. A színházak előadásait korlátlanul elérhettük online, letölthettünk ingyenesen könyveket és virtuálisan bebarangolhattuk Budapest múzeumait. Az otthoni testmozgás pedig új szintre lépett: a személyiedzők virtuálisan motiváltak, a jógaórák előtt pedig megnyílt a korlátlan lehetőség.

Elkezdett megerősödni a telemedicina, az orvosok telefonon vagy online próbáltak segíteni betegeiknek.

Egy kis érdekesség: A Google keresési kulcsszavai így alakultak: látható, hogy a WC-papír iránti kereslet az egekbe szökött.

Forrás: Semrush

Vásárlói szokások – vannak nemi különbségek?

Egy kutatás megvizsgálta, hogy milyen különbségek fedezhetőek fel a két nem vásárlási szokásai között. Habár több nő (71%) aggódik a koronavírus miatt, mint férfi (60%), a vásárlási szokásokat majdnem azonos arányban befolyásolta a vírus (nőknél 41%, férfiaknál 47%). Továbbá azt is befolyásolta a krízishelyzet, hogy hol és hogyan vásárolunk (nőknél 33, férfiaknál 38%-ban). Fontos megjegyezni azt is, hogy minden harmadik nő és férfi azt nyilatkozta, hogy kénytelen volt visszavenni a költésből a karantén alatt.

És mi van az online vásárlásokkal? Mindkét nem szívesebben vásárolt online az elmúlt hónapokban, mint személyesen a boltban. Mégis inkább az látszik az eredményekből, hogy a férfiak sokkal gyakrabban tesznek valamit a virtuális kosarukba.

Mit vásároltunk?

A vásárlói szokások megváltozása leginkább az e-élelmiszer vásárlásban nyilvánult meg. Az élelmiszerboltok online eladásai jelentősen megnőttek, ahogy az ábra mutatja.

vásárlói szokások

Forrás: Big commerce

Érdemes megnéznünk a lenti grafikont is, amely az egyéb iparágak forgalmának növekedését mutatja. Többet vásároltunk egészségügyi termékeket (valószínűleg kesztyűt, maszkot, és gyógyszereket), baba-termékeket (a babákkal mindenki otthon maradt), takarítóeszközöket (mindenki tisztaságmániás lett).

vásárlói szokások

Forrás: Big commerce

A home office-nak köszönhetően az irodaszerek forgalma is jelentősen megnőtt (45%). A sport és játék kategória 86 és 60 %-ot nőtt a Kosárérték  szerint.

Digitális szórakozás

A vásárlói szokások a szórakozás terén is megváltoztak. Mivel ki nem mehettünk, a digitális szórakozási lehetőségek felé néztünk. Mint mondjuk a Netflix vagy az HBO GO. A március 16-i héten a Netflix előfizetések 32%-kal nőttek. Összességében 2020 első negyedévében több, mint 15 millió új előfizetőre tettek szert.

Mit csináltunk mi a karantén alatt?

Többek között elindítottuk a „Segítünk 50 cégen” kampányunkat, amiben felajánlottuk segítségünket (marketing tanácsadás, hirdetés audit, stratégiai tanácsadás, válságkezelés) 50 cégnek teljesen ingyen. Nagyon érdekes és értékes vállalkozásokat ismertünk meg ezáltal, sőt még új ügyfeleket is szereztünk.

A személyes fejlődésre is nagy hangsúlyt fektettünk. Én például elvégeztem a Mailchimp tanfolyamát, és megírtam 10 blogcikket. Te miben fejlődtél a karantén alatt?

A cikksorozat 2. részében a kríziskommunikációval foglalkozunk. Hogyan kommunikáljunk sikeresen egy válságban? Ha érdekel, itt elolvashatod.

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 0 Average: 0]

Hasonló cikkeink