Céget vezetsz? Minden álmod egy sikeres vállalkozás 2020-ban? Akkor a legújabb cikkünk éppen neked készült! Ugyanis a kedvenc hírlevélküldő rendszerünk, a Mailchimp kiadott egy tanulmányt, ami téged is érdekelhet!
Az elmúlt évek adatai alapján olyan következtetéseket és tippeket fogalmaztak meg a 2020-as évre vonatkozóan, amik a te vállalkozásodat is sikerre vihetik az új évben! Összeszedtük neked a legfontosabb pontokat, hogy a reggeli kávéd mellett is időd legyen ennek a kulcsfontosságú cikknek az elolvasására.
Miért foglalkozik a Mailchimp a kisvállalkozásokkal?
A Mailchimp közel 12 millió aktív felhasználóval rendelkezik, így elég jó rálátásuk van arra, hogy hogyan is működnek a KKV-k, mi az a stratégia, ami sikert hoz, és mi az, ami nem. Mi úgy gondoljuk, érdemes elemezni ezeket az adatokat és tanulni belőlük. Úgyhogy vágjunk is bele és nézzük meg, hogy mi a siker titka 2020-ban!
Érdekel, hogy milyen a cégek túlélési aránya?
A Mailchimp megvizsgálta az amerikai piacot abból a szempontból, hogy milyen arányban élik túl a cégek az első, az ötödik és a tizedik évet. Ebből elég jó következtetéseket lehet levonni. Összességében azt láthatjuk, hogy sok cég túléli az első évet, de csak minden második éli meg az 5. évfordulót. És még ennél is kevesebb éri el a 10 évet.
- az első évet a cégek 79%-a,
- 5 vagy annál több évet a cégek 50%-a,
- 10 vagy annál több évet a cégek 33%-a éli túl.
Ebből is az a következtetés, hogy a KKV-k elindítása és életben tartása nem könnyű feladat. A sikeres vállalkozás receptje pedig nincs tálcán kínálva senkinek. Éppen ezért fontos elemeznünk az elmúlt év adatait és levonnunk a legfontosabb tanulságokat, hogy minél nagyobb esélye legyen a cégünknek az életben maradásra!
És még csak most jön a java! Nézzük meg, hogy milyen tippeket kellene megfogadnod ahhoz, hogy mindenre legyen elég időd és képben legyél a trendekkel!
1. Hogyan tágult a marketing horizontja 2019-ben?
A legnagyobb probléma a vállalkozók számára valószínűleg az időhiány. Ha céged van, biztosan te is nap mint nap szembesülsz ezzel a problémával. Miért nem áll minden nap 48 órából? Szeretnének mindent (is) jól csinálni, azonban a mai rohamosan fejlődő világban nehéz lépést tartani.
7040+ lehetőség helyett 8
A Mailchimp statisztikája szerint egy átlagos vállalkozás 8 csatornát használ arra, hogy kommunikáljona vásárlóival, miközben 2019-ben több, mint 7040 lehetősége lenne rá. Ez egy brutális szám! Gondolj csak bele, mennyi lehetőséget szalasztasz el!
Az is kiderült, hogy a marketing döntéshozók 62%-a követi a trendeket és szeretné is ezeket a gyakorlatban használni, azonban egyszerűen nincs ideje rá, hogy implementálja a saját vállalkozásába. Ja és a vállalkozók 31%-a a marketinget jelölte meg, mint elsődleges kihívást a cége életében. Valóban ennyire nehéz lenne a marketing?
Szóval nem arról van szó, hogy a kisvállalkozások nem követnék a trendeket. Az újabb cégek már gyakran használják a közösségi médiát, podcast-eket, blogokat, hogy lépést tartsanak az innovációkkal és képben legyenek a legújabb technológiákkal. A probléma tényleg az időhiány.
Az idősebb vállalkozások viszont még mindig inkább az email-marketingre támaszkodnak, ami nem baj, ha nem kizárólagos kommunikációs csatornaként használják azt.
Tippek, hogy képben legyél
A multichannel (több csatornás) marketing sikeresebb, mint az omnichannel (egy csatornás), ezért érdemes kiválasztani azokat a fő csatornákat, amiket a vásárlóid szeretnek és azokra építeni a marketinget. Ez függ a vállalkozásod céljától (brandépítés, eladás, edukálás, oldallátogatottság növelése), a célcsoportodtól és a rendelkezésre álló kerettől is.
Ha például most indítasz egy vállalkozást, amiben gyerekruhákat árulsz, akkor a célod a márkaismertség növelése. Ebben az esetben érdemes Facebook és Instagram kampányokat indítani, ahol igényes képekkel könnyedén növelheted az elköteleződést. A célcsoportod valószínűleg a kisgyerekes anyukák, akik ezeken a közösségi média oldalakon igen aktívak. Viszont közvetlen értékesítést lehet nem érdemes folytatnod a Facebookon kezdetben, mert a hideg célközönségek megcélzása sokba kerülhet és nem biztos, hogy konverziót (vásárlást) hoz. Ha érdekel, hogyan célzod meg a hideg célközönséget hatékonyan, olvasd el cikkünket a témában.
A legjobb eredményt úgy tudod elérni, ha tesztelsz és az eredmények szerint optimalizálsz. A hatékony kommunikációnál nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos! Egy sikeres vállalkozás esetében a marketing kommunikáció egy jól átgondolt stratégián alapszik, amit az eredmények ismeretében természetesen folyamatosan módosítani kell.
Tervezz előre! A 2020-as tartalomstratégiádat már most érdemes elkészíteni, így nem az új évben kell agyalnod. Találd ki, mely témákra szeretnél koncentrálni, milyen események lesznek, amik érdekesek lehetnek üzleti szempontból és hogy milyen promóciókat tervezel megvalósítani. Ha megvannak a mérföldkövek, sokkal könnyebb lesz megvalósítani a célokat 2020-ban.
Tesztelj mindent! Ha nem tudod eldönteni, milyen hirdetéstípust használj a közösségi médiában, vagy ha nem tudod, hogy havonta egyszer vagy kétszer küldj hírlevelet, akkor egyszerűen tesztelned kell. Teszteld az e-mail-eket, a tartalmakat, a kreatívokat, a csatornákat és nézd meg, mi működik jól a célközönségednél. Hagyd, hogy az adatok utat mutassanak!
Informálódj! Mindegy, hogy másoktól, vagy cikkekből, a lényeg, hogy legyél nyitott az újdonságokra! Attól, hogy egy kis cég vezetője vagy, még nem kell, hogy magányos legyen az utad! Találj inspiráló közösségeket, akiknek hasonló az érdeklődési körük. Ma már rengeteg meetup, network és startup esemény van, amikre el tudsz menni. És mindenképp iratkozz fel hírlevelekre, amikből tanulni tudsz. Az információ hatalom és minden sikeres vállalkozás alapja.
2. E-mail és közösségi média, mint fő csatornák
Habár a marketing horizontja 2019-ben rengeteget tágult, az adatok alapján még mindig az e-mail és a közösségi média a fő csatornák, amik sikert hoznak. A Mailchimp felmérésében a kisvállalkozások 79%-a mondta, hogy az e-mail marketing a legfontosabb kommunikációs csatornája. És nem csak a cégek, hanem a vásárlók is szeretik a hírleveleket, ugyanis az amerikai felnőttek 26%-a pedig már vásárolt, vagy megtekintette a brand oldalát a promóciós e-mail megnyitása után.
Érdekes statisztika, hogy 2018-ban az egész világon több, mint 281 milliárd e-mailt küldtek az emberek naponta. A Mailcimp ugyanebben az évben 1 milliárd e-mailt küldött naponta. Ebből aztán van adat bőven!
További fontos infó a közöségi média használattal kapcsolatban: 2018-ban az amerikai felnőttek átlagosan 38 percet töltöttek Facebookon, és 26 percet Instagramon. Ezt a kis időt kell kihasználnunk a legjobban!
És egy csatorna, ami rengeteget nőtt az elmúlt években: a podcast. Az amerikaiak fele hallgatott már podcast-et, 32%-uk pedig havonta hallgat ilyen tartalmakat. Ami érdekes, hogy ez a szám tavaly még csak 26% volt. A növekedés, amit a podcast egy év alatt elért, a legnagyobb növekedés az egész évszázadban (a marketing csatornák között).
Te hallgatsz valamilyen podcast-et? Ha nem, lehet itt az ideje elkezdeni. A sikeres vállalkozások vezetői mind folyamatosan képzik magukat. Ha érdekel a marketing, akkor amit ajánlunk, az a Social Media Examiner CEO-jának a podcast-je, a Social Media Marketing Podcast. Hallgass bele minél hamarabb!
Hogyan igazodj el a csatornák között?
Hagyd, hogy az adatok vezessenek! Tűnj ki az átlagos vállalkozások közül, és kezdd el mérni a marketing teljesítményét. A számok mutatni fogják, mi a jó irány.
Tanulj minden elköltött forintból
A sikertelen kampányok nem jelentenek kudarcot. Tanulj minden elköltött forintból, tesztelj új dolgokat és találd meg, mi az, amivel a célközönség rezonál.
Adatvezérelt döntéshozás
Ez egy kulcsfontosságú tényező lesz 2020-ban (is). Az adatok kellenek ahhoz, hogy meg tudd tervezni a következő lépésedet. Célozz meg speciális célcsoportokat Instagramon, küldj automaikus e-maileket a kosárelhagyóknak – szóval használd az adatokat, hogy okosabb döntéseket tudj hozni.
3. Márkaismertség növelése
Az új és a régebbi vállalkozások is érdekeltek a növekedésben, azonban a márkaismertség növelése nem mindig prioritás számukra. A statisztikák alapján a brand építése sokkal jobban érdekli a fiatal cégeket, mint a régebbieket. Habár a stabil, régóta működő vállalkozásoknak sem volna szabad lemondania a branding-ről, hiszen annak a céggel együtt kell növekednie.
Tippek a márkaismertség növelésére
Akár már a tesztelés fázisában is elkezdheted a márkaépítést. Ha olyan terméked van, amihez a vásárlói visszajelzések hasznosak lehetnek, akkor érdemes bevonnod a fogyasztókat is az alkotásba. Ez a co-creation folyamata, ami nagyban növeli az elköteleződést és a márkahűséget. Kérdezd meg a célcsoportodat a termékedről, hagyd, hogy kipróbálják még az indulás előtt és vedd figyelembe a visszajelzésüket.
Ha pedig már közel van a piacra dobás fázisa, akkor ossz meg „behind the scenes” infókat a célcsoportal. Kelts érdeklődést és várakozást a fogyasztókban, hogy minél hamarabb meg akarják venni a terméked. Ebben a WOM (word of mouth) marketing nagy segítségedre lehet (a fogyasztók ajánlják egymásnak a termékedet). Fontos tudnod, hogy a márkaépítésnek sosincs vége, az ismertségnek a cégeddel együtt kell növekednie.
4. Miért fontos a technológia a marketingben?
A „7-es szabály” szerint a célcsoportodnak 7x kell találkoznia a termékeddel ahhoz, hogy vásároljanak. Mivel ez egy elég nagy szám, a technológiának és az automatizációnak nagy szerepe van a sikerben. A Deloitte felmérése szerint a kis cégek 80%-a nem használja ki teljes mértékben a digitális eszközöket, mint az adatelemzés és a bonyolultabb online eszközök. Te mennyire használod ki a rendelkezésre álló technológiákat?
Marketing automatizálás – miért kéne neked is alkalmaznod?
A Mailchimp rendszerében 13 millió automatizálást hoztak létre a felhasználók 2018 januárja óta. Ebből a hatalmas számból már elég sok következtetést lehet levonni, melyek a következők:
- azok a vállalkozások, akik automatikus üdvözlő e-mail-eket küldenek a regisztráció után, 9x magasabb rendelési arányt tudhatnak magukénak. Szóval használj automatikus üdvözlő e-mail-eket!
- a kosárelhagyásra figyelmeztető e-mail automatizmus segítségével 115 millió dollárral többet kerestek a vállalkozások (2017 januárja óta). Használd ki ezt az automatizmust, ha profitot akarsz!
- a hírlevelekben elhelyezett termékajánlás 2,5x növeli az eladásokat (2018 áprilisa óta), szóval használd ezt az eszközt is!
Tippek az automatizáláshoz
Automatizálj mindent, amit tudsz! A sikeres vállalkozás az automatizmus segítségével időt spórol és növeli a megtérülést (ROI).
Használj olyan rendszereket, amik akkor is dolgoznak, amikor te biztosan nem (mondjuk amikor alszol). Senki nem tud 0-24-ben dolgozni, csak a technológia. Használj automatizmust az új regisztrálók üdvözlésére, vagy a régi, lojális vásárlók megjutalmazására – így a kisujjadat sem kell mozdítanod, de működik a rendszer. Egy sikeres vállalkozás sem engedheti meg magának, hogy vásárlókat veszítsen az automatizmusok hiánya miatt!
5. Építs közösséget!
A siker egyik legfontosabb tényezője a közösség, amivel körbeveszed magad. A kisvállalkozások 90%-a WOM marketing alapján hall az új marketing eszközökről és általában sokkal jobban bíznak a vezetők az ismerőseikben, mint idegenekben. Szóval ha az egyik vállalkozásnak bejön egy marketing eszköz, azt tovább ajánlja egy másiknak és így szépen lassan terjed a dolog. Gondolj csak bele, mennyivel meggyőzőbb egy termék vagy egy szolgáltatás, ha arról egy barátod mesél, nem pedig egy hirdetésben látod.
Találd meg az embereidet! A közösségi irodák egyre népszerűbbek, ahol lehetőséged nyílik megismerkedni más kis cégek vezetőivel, akiktől inspirálódhatsz. Az is tök jó, ha van mentorod vagy példaképed, akivel rendszeresen össze tudsz ülni és egy kávé mellett átbeszélni a stratégiát. Látogass el számodra érdekes meetup-okra, ahol amellett, hogy tanulsz, megoszthatod a kétségeidet és a sikereidet is másokkal. Hidd el, jó a hozzád hasonló emberektől tanulni!
Legyél diák és tanár is egyben! Azonban nem elég ha csak tanulsz másoktól! A tanultak elsajátításához fontos, hogy időt szánj a mentorálásra is és átadd valakinek a tudásod. Hidd el, a te tudásod is hasznos lehet valaki számára! Gondolj bele, te hogyan kezdted és mire lett volna szükséged kezdőként, amikor még csak álom volt a sikeres vállalkozás.
6. Hogyan változnak a pénzügyek?
2020-ban több lehetőséged lesz a vállalkozásod finanszírozására, mint gondolnád. A vállalkozók 21,9%-a személyes és családi megtakarításokból finanszírozza a kiadásait. Azonban van egy trendibb mód is a kiadások fedezésére: a közösségi finanszírozás. Egy ilyen platform a Kickstarter, amiről biztosan te is hallottál már. Ők több, mint 173 ezer sikeres projektet támogattak, 4,6 milliárd dollárral – mindezt közösségi finanszírozással!
Hogyan teremtsd elő a pénzt az ötletedre?
Térképezd fel a lehetőségeket! Ne ragadj le a hagyományos finanszírozási formáknál! Oszd meg a célközönségeddel a víziódat és a sztoridat. Így megadod a lehetőséget az érdeklődőknek, hogy támogassanak az indulásban.
Konzultáj egy szakértővel! Jogi és pénzügyi kérdésekben mindig tanácsos kikérni valaki olyannak a véleményét, aki tényleg ért ahhoz, amiről beszél. Mindegy, hogy pénzügyi szakértőt fogadsz, vagy csak egy kávé felett fogadsz meg jótanácsokat egy szakértő barátodtól, a lényeg, hogy legyél nyitott és kérd ki mások véleményét is! Egy sikeres vállalkozás sem működhet pénzügyi stratégia nélkül.
Dióhéjban
Miket érdemes megfogadnod a 2019-es marketing trendek alapján, hogy 2020-ban sikerre vidd a céged? Nézzük!
- Legyél képben! Kövesd a trendeket és legyél nyitott az újdonságokra!
- Használd az E-mail marketinget és a közösségi médiát! Kommunikálj a célcsoportoddal a két legfontosabb csatornán!
- Növeld a márkád ismertségét, már a kezdetektől!
- Használj automatizmusokat, amik megkönnyítik az életed!
- Találd meg a közösséged! Tudásmegosztás és kollaboráció mindenek felett.
- Legyél nyitott az újfajta finanszírozási megoldásokra! Beszélj szakértőkkel, és ne félj a közösségi finanszírozástól sem.
Mi a FutureManagement-nél rengeteg KKV-val dolgoztunk már együtt. Hisszük, hogy a sikeres online marketing kampányok alapja a következetes stratégia és a folyamatos mérés. Az internetet jól használva értéket teremtünk minden ügyfelünknek. Ezért dolgozunk nap mint nap. Felelősségteljesen, átláthatóan, magyarázkodás nélkül. Ha neked is céged van és szükséged lenne egy kis segítségre 2020-ban az online marketinged menedzselésében, keress minket bizalommal. Hogy mire számíthatsz, ha eljössz hozzánk egy konzultációra? Itt minden infót megtalálsz!
A cikk a Mailchimp tanulmánya alapján készült.