Szeretnéd, hogy észrevételeid megértő fülekre találjanak? Mondd el a véleményed!

|

Visual storytelling: 5 hasznos tipp a márkaidentitás építéshez

2022. június 16.

Olvasási idő: 5 perc

Online marketing tippjeinket most már nemcsak hangoscikként, hanem podcastként is hallgathatod.

Hallgass ránk

Egy pillanat erejéig idézd fel a kedvenc márkád! Minden bizonnyal azonnal eszedbe jut egy logó, szín, forma, bolti kirakat vagy emlékezetes reklám. Ez azért lehetséges, mert egy márka vizuális megjelenése nagyon hatásos eszköz a storytelling-re, azaz a márka történetének elmesélésére. A hatékonyan tervezett márkák identitása pedig képes szavak nélkül is üzenetet közvetíteni, és erőteljes hatást gyakorol érzelmeinkre is.

De mit jelent egyáltalán egy márka identitása? Milyen elemekből épül fel? Képesek lehetünk szimplán a vizualitással történetet mesélni? És egyáltalán, hogyan lehet a fent említett hatásokat mindezekkel elérni? Vegyük sorra!

Márkaidentitás vs. vizuális identitás

Fontos különválasztani a márkaidentitást és a vizuális identitást:

• A vizuális identitás alapvető szerepet játszik a márkaépítésben. Ez a márka látható reprezentációja: a logótól kezdve, a színeken át, a weboldal design-ig mindent magában foglal, ami egy céggel kapcsolatban látható.

• A márkaidentitás ezzel szemben egy tágabb halmaz. Ez a cég személyisége, amely a vásárlók márkához köthető érzéseit szimbolizálja. Magában foglalja a cég értékeit, vízióját, hangnemét, stílusát, megkülönböztető előnyeit és még sok minden mást.

Egyszerűbben fogalmazva: ha a márkaidentitás a vállalkozás személyisége, a vizuális identitás ennek a személyiségnek a látható kifejeződése. Gondolj egy olyan személyre, aki nyitott és kreatív (márkaidentitás), és arról ismert, hogy különc ruhákat és kiegészítőket visel (vizuális identitás). Így már talán érthetőbb miért hathat egy rosszul megtervezett identitás összezavaróan a célközönségre.

Visual storytelling: 5 hasznos tipp a márkaidentitás építéshez - FutureManagement

Egy amerikai kutatás azt is kimutatta, hogy a vásárlók képesek 0,1 másodperc alatt véleményt alkotni egy márka megjelenésről, és eldönteni, hogy tetszik-e, amit látnak vagy sem. A mai digitális korszakban, ahol több száz vagy ezer versenytárssal kell megküzdened a vásárlók figyelméért, ilyen rövid reakcióidő mellett elengedhetetlen, hogy a megjelenésed átütő, hiteles, figyelemfelkeltő és konzisztens legyen, ami a közönség számára egyértelmű és érthető. De miből is épül fel ez a megjelenés?

A vizuális identitás számos elemből állhat:
• grafika
• animációk, ikonok, gombok
• tipográfia
• logó
• színpaletta
• képek
• üzlet kialakítása
• csomagolás
• egyenruha
• digitális és nyomtatott hirdetések

A fenti elemek konzisztens alkalmazásával képes lehetsz a vizuális történetmesélésre. Ez a visual storytelling. Segítségévél könnyebb a nézők bevonása, segít érzelmi kapcsolatot kialakítani. Alkalmazásával egyszerűbbé válik, miért és hogyan teremthetnek kapcsolatot veled, cselekvésre ösztönöz és végeredményben elköteleződést érhetsz el a márkád mellett.

Például amikor a McDonald’s ikonikus sárga M-betűjét látva azonnal képes lennél felfalni egy BigMac-et, az Airbnb gemkapocs-szerű ikonja azonnal előhívja a legutóbbi utazásod legjobb pillanatait, a Spotify merész színeit felidézve, pedig a kedvenc számaid szinte automatikusan elkezdenek lejátszódni a fejedben.

Visual storytelling: 5 hasznos tipp a márkaidentitás építéshez - FutureManagement

Hogyan érhetnéd el Te is mindezt? Itt vannak a tippjeink!

1. Határozd meg a márkád identitását!

A márka identitása a vállalat személyiségének magja. Ha nem vagy tisztában vele, pontosan milyen üzenetet és értékeket szeretnél közvetíteni, akkor azt sem fogod tudni, hogyan teheted meg ezt hatékonyan. A vizuális megjelenés tervezése előtt győződj meg róla, hogy pontosan körülhatároltad a vállalkozásod legfőbb mozgatóit: víziót, missziót, megkülönböztető értékeket, célközönséget, hangnemet és stílust.

2. Ismerd meg a design alapelveit!

Ahogyan azt említettük: a vizualitásnak kiemelkedő szerepe van. A megjelenés játsza a legnagyobb szerepet az észlelésben, így a design minden elemét jól kell ismerni és alkalmazni. Ennek legegyszerűbb módja egy szakértő, grafikus alkalmazása, aki segít életre kelteni az elképzeléseidet.

Visual storytelling: 5 hasznos tipp a márkaidentitás építéshez - FutureManagement

3. Storytelling - teremts történetet!

Az emberek sokkal inkább emlékeznek a történetekre, mint a tényekre. Éppen ezért a márkának is egy egyedi, személyes történet elmesélésére kell összpontosítania. A karakterek, formák, színek érdekes látványvilágok olykor képesek többet mondani ezer szónál, és sokkal egyszerűbben kihangsúlyozzák egy termék vagy szolgáltatás előnyeit. Érdekesek és maradandók.

A kulcs: ne mondd, mutasd!

4. Maradj következetes!

A következetesség egyszerű, ha a vállalat kicsi, viszont minél nagyobb egy márka, annál nehezebb feladatot jelenthet konzisztensnek maradni. Célszerű már a kezdetekkor egy márkastílus-útmutató elkészítése, mely tartalmaz minden egyedi vizuális elemet és a stílusirányt – a logót, a színeket és a betűtípust egyaránt.

5. Tartsd szem előtt a különféle médiumok sajátosságait!

A látvány minden csatornán eltérő. Egy nyomtatott logó például sötétebbnek tűnhet, mint ahogy a képernyőn látszik. A megjelenéseket ezért fontos a márka népszerűsítésére használt médiumhoz igazítani. Egy hozzáértő grafikus vagy márkatervező pontosan tudni fogja, hogyan állítsa a vizuális elemeket az egyes médiumokhoz annak érdekében, hogy a részletek – a színek, a betűtípusok, a képek és animációk – egységesen jelenjenek meg a különféle csatornákon keresztül.

Figyelemfelkeltőnek lenni egy dolog. Megtartani a célközönséget már egészen más feladat. Következetes megjelenést alkalmazva közelebb kerülhetsz ehhez a célhoz. Márkád vizuális egységgé formálása a legfontosabb első lépések egyike.

Ha pedig épp logó- vagy arculattervezés előtt állsz, tekintsd meg Behance oldalunkat, ahol számos általunk készített márkamegjelenésből inspirálódhatsz!

Borbély Lívia

Kérdésed van? Hozzászólnál?
Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!
Üzenetet küldök
Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Iratkozz fel most!
Feliratkozom
crossmenuchevron-down