Miért kell márkát építeni?

2017. december 22.

Olvasási idő: 4 perc

Online marketing tippjeinket most már nemcsak hangoscikként, hanem podcastként is hallgathatod.

Hallgass ránk

FutureManagement - Starbucks, Coca-Cola, Apple, Audi, Háda, Tesco, KFC, Canon. Hogy mi a közös bennük? Bármelyik márka nevét meghallva az embernek rögtön van egy konkrét elképzelése a termékekről, szolgáltatásról; beugrik egy hangulat, látvány, ízvilág, minőség stb. Lehet őket szeretni, lehet őket utálni, a különböző iparágak ellenére azonban van egy közös az említett márkákban: mindet ismerjük, és, ami még fontosabb, mindről van véleményünk. Az egyik közelebb áll hozzánk, a másikat ellenszenvesnek találjuk, míg egy harmadikra esetleg csak vágyunk. De egyáltalán hogyan alakul ki vélemény bennünk? Mi kell ahhoz, hogy ennyire konkrét képet fessenek le magukról? Természetesen egy nagyon tudatos márkaépítés.

Starbucks, Coca-Cola, Apple, Audi, Háda, Tesco, KFC, Canon. Hogy mi a közös bennük? Bármelyik márka nevét meghallva az embernek rögtön van egy konkrét elképzelése a termékekről, szolgáltatásról; beugrik egy hangulat, látvány, ízvilág, minőség stb. Lehet őket szeretni, lehet őket utálni, a különböző iparágak ellenére azonban van egy közös az említett márkákban: mindet ismerjük, és, ami még fontosabb, mindről van véleményünk. Az egyik közelebb áll hozzánk, a másikat ellenszenvesnek találjuk, míg egy harmadikra esetleg csak vágyunk. De egyáltalán hogyan alakul ki vélemény bennünk? Mi kell ahhoz, hogy ennyire konkrét képet fessenek le magukról? Természetesen egy nagyon tudatos márkaépítés.

A vélemény, és ami mögötte van

Egy pillanatra tegyük félre a márkaépítést, és vizsgáljuk meg a fenti dőlt betűs kifejezést: vélemény.  Miről van általában véleményünk? Jobb esetben arról, amit ismerünk, amivel már találkoztunk. Tehát ahhoz, hogy véleményünk alakuljon ki, először is találkoznunk kell a márkákkal. Najó, ez elég bagatelül hangzik, de attól még így van. A fent említett nevek azért csengenek mindenki számára ismerősen, mert már találkoztunk velük: tv-reklámban, Facebook szörfözgetés közben, óriásplakáton, és barátaink elmeséléseiben. Kiváncsi természetünknek köszönhetően általában utánanézünk a dolgoknak, főleg abban az esetben, ha érintve lehetünk. A keresés során, és a talált információk alapján pedig kialakul véleményünk, ami 3 dolgon múlik: 1. találunk-e egyáltalán tartalmat, 2. mit találunk, 3. szimpatikus-e, amit találunk. A kialakult vélemény természetesen ezerféle lehet, de alapvetően mégis csoportosítható: pozitív, negatív, vagy semleges. Véleményem szerint márkák szempontjából a legutolsó a legrosszabb, hiszen a semleges vélemény nem vált ki érzést. Meglepő, de jobb, ha valaki utálja márkánkat; egyrészt, tehetünk véleménye átformálásáért, másrészt, ha teljesen reménytelen, akkor nem invesztálunk feleslegesen.

FutureManagement - Starbucks, Coca-Cola, Apple, Audi, Háda, Tesco, KFC, Canon. Hogy mi a közös bennük? Bármelyik márka nevét meghallva az embernek rögtön van egy konkrét elképzelése a termékekről, szolgáltatásról; beugrik egy hangulat, látvány, ízvilág, minőség stb. Lehet őket szeretni, lehet őket utálni, a különböző iparágak ellenére azonban van egy közös az említett márkákban: mindet ismerjük, és, ami még fontosabb, mindről van véleményünk. Az egyik közelebb áll hozzánk, a másikat ellenszenvesnek találjuk, míg egy harmadikra esetleg csak vágyunk. De egyáltalán hogyan alakul ki vélemény bennünk? Mi kell ahhoz, hogy ennyire konkrét képet fessenek le magukról? Természetesen egy nagyon tudatos márkaépítés.

A tudatos márkaépítés

A fenti gondolatmenetből szépen kiolvasható, hogy a márkák hogyan tudják befolyásolni az emberekben kialakult véleményt: egyrészt megtalálható információ róluk a leggyakrabban alkalmazott keresési helyeken - google, facebook, instagram, különböző közösségi oldalakon, és maga az internet -, másrészt a megtalált információ könnyen elérhető, valós, következetes, és azonosíthatóak benne a legfontosabb vallott értékek. Hogy ezek alapján a vélemény milyen lesz, ezen a ponton túl már nem feltétlenül rajtunk múlik - természetesen vannak klasszikus témák, amik biztosan determinálják a negatív közvéleményt, de ettől most vonatkoztassunk el.

Egy dolgot el kell fogadni: legyen termékünk, márkánk bármilyen szuper és szerintünk csodálatos, nem fog tetszeni mindenkinek. De a jó hír, hogy nem is kell. Azoknak kell tetszeni, akik a megtalált információk alapján szimpatizálnak márkánkkal, hajlandóak és képesek vásárolni is tőlünk. Belőlük lesz a célcsoportunk. Viszont hozzájuk el is kell tudni juttatni azokat az értékeket, gondolatokat, amik alapján szimpatikussá válunk. Ez a kommunikáció lesz a márképítés kulcsa. Ehhez tudni kell azonosítani, elérni és reakcióra bírni őket. Ezek nélkül akár kiállhatnánk a szép nagy Alföld közepére, és kiabálhatnánk egész nap termékeink vonzó tulajdonságait, vagy környezettudatos gazdálkodásunkat, a végeredmény ugyanaz lenne. Mert a kommunikáció nem csupán abból áll, hogy elmondjuk üzenetünket, ez önmagában kevés. Attól lesz hatékony, hogy célba is juttatjuk azt, és kapunk rá valamilyen reakciót.

FutureManagement - Starbucks, Coca-Cola, Apple, Audi, Háda, Tesco, KFC, Canon. Hogy mi a közös bennük? Bármelyik márka nevét meghallva az embernek rögtön van egy konkrét elképzelése a termékekről, szolgáltatásról; beugrik egy hangulat, látvány, ízvilág, minőség stb. Lehet őket szeretni, lehet őket utálni, a különböző iparágak ellenére azonban van egy közös az említett márkákban: mindet ismerjük, és, ami még fontosabb, mindről van véleményünk. Az egyik közelebb áll hozzánk, a másikat ellenszenvesnek találjuk, míg egy harmadikra esetleg csak vágyunk. De egyáltalán hogyan alakul ki vélemény bennünk? Mi kell ahhoz, hogy ennyire konkrét képet fessenek le magukról? Természetesen egy nagyon tudatos márkaépítés.

Hogyan fogjak hozzá?

Remélem, a cikk elolvasása után senkiben sem marad kétség, hogy tudatos márkaépítésre és kommunikációra ma szükség van. Az embereknek ismerniük kell márkánkat, kell, hogy véleményük legyen cégünkről, termékeinkről, amik visszajutnak hozzánk. Ugyanis a vélemények tökéletes alapját képezik egyrészt célcsoportképzésnek, másrészt a visszajelzések segítenek márkánk formálásában, tökéletesítésében, jövőjének építésében. Pontosan ezért korántsem mindegy, mit kommunikálunk, azt hogyan tesszük, hol és kinek, hiszen ettől lesz tudatos a márkaépítés. Éppen ezért érdemes elmélyedni a témában és megtervezni minden lépést, logot, képet, posztot, cikket, vagy keresni olyan online brandépítésre szakosodott ügynökségeket, akik jártasak a témában, és velük közösen olyan márkát építeni, ami valóban hosszútávon nyereséges és sikeres.

Oláh Berti

Feketeöves ROI-fighter, konverzió hívő. Változó és algoritmusok kontrollálta szövevényes világban élünk. A fénybe 2 dolog vezeti a polgárokat: a stratégia és a tesztelés. Ezekre alapozva szeretek online vállalkozásokkal együtt dolgozni. Hiszem, hogy ezt hatékonyan is meg tudjuk tenni, nem a sötétben tapogatózva.

Kérdésed van? Hozzászólnál?
Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!
Üzenetet küldök
Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Iratkozz fel most!
Feliratkozom
CIKKEINK

Korábbi bejegyzések

2024.01.16.
Employer branding évtervezés – kerüld el a legnagyobb buktatókat!

Új év, új célok? Ha a munkáltatói márkádat szeretnéd megerősíteni, érdemes az alapoknál kezdeni. Mutatjuk azokat a hibákat, amiket mindenképp kerülj el az employer branding éves stratégiád tervezésnél és a kommunikációdban!

2023.11.24.
Mit kínálj a munkavállalónak, hogy Te legyél a befutó?

Mit kínálj a munkavállalónak, hogy Te legyél a befutó?
Kivonat: Elolvastuk a Randstad 2023-as globális employer branding felmérés eredményét és kiszemléztük belőle azt az 5 legfontosabb tényezőt, amely motivál egy munkavállalót, amikor munkahelyet választ.

2023.11.10.
Fizetésemelés: így teremts pozitív hatást a kommunikációddal!

Az év végéhez közeledve nemcsak a munkateher növekszik a legtöbb munkahelyen, hanem az érdeklődés a bérkérdés körül is. Mire érdemes figyelned a béremelés kommunikációjánál és hogyan tartsd fenn a motivációt év közben is? Mutatjuk!

2023.10.24.
Agilis munkamódszer - Előnyök és hátrányok

Az agilitás egy olyan szemléletmód, amely vállalati környezetben a munkafolyamatok hatékonyságára helyezi a hangsúlyt, rugalmas és folyamatosan változó munkavégzési módszert jelent.

Lépj velünk kapcsolatba!

Elérhetőségeink
hello@futuremanagement.hu+36 30 454 81 64
IRODA
4028 Debrecen, Simonyi út 36/B.