Azzal a ténnyel senki nem vitatkozhat, hogy a munkaerőpiac és a HR iparág hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években: nőtt a diverzitás fontossága, előtérbe kerültek a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldások, a pandémia pedig teljesen átalakította a munka világát.
2022 elején jogosan tesszük fel a kérdést: hogyan fog kinézni a jövő munkaerőpiaca, milyen HR trendek jelennek meg az idei évben, és melyeket érdemes követned, annak érdekében, hogy a piacvezető vállalatok között maradj? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a választ. Ha te is szeretnéd csúcsra járatni az employer branding stratégiád 2022-ben, akkor olvass tovább.
1. A mesterséges intelligencia tovább hódít
Általában nem a HR az a terület, ahol a technológiai innovációk elsőként megjelennek. A vállalatok pandémia okozta digitális transzformációja révén viszont a munka világába is beszivárgott a mesterséges intelligencia (AI).
Employer branding kutatások alátámasztották, hogy a toborzás, a munkavállalói élmény fokozása, a képzések és az adatelemzés kapcsán is előnyre tehetnek szert a vállalatok az AI használatával, mert gyorsabb és könnyebben kezelhető folyamatokat tudnak kialakítani.
„A mesterséges intelligencia 2030-ra mintegy 13 billió dolláros gazdasági teljesítmény növekedést eredményezhet, ami évente mintegy 1,2 százalékkal növeli a globális GDP-t.” (Forrás: McKinsey)
Habár a mesterséges intelligencia a HR -ben egyre nagyobb teret hódított az elmúlt években, van még hova fejlődnie: a vállalatok mindössze 17%-a alkalmazza. A Gartner szerint ez a szám jövőre 30%-ra fog emelkedni. (Forrás: Gartner)
2. HR technológiai beruházás
A Zippia kutatási összefoglalója szerint robbanásszerűen növekszik a HR-technológiába való befektetés: a HR részlegek 60%-a várhatóan prediktív elemzésbe, 53%-a folyamatautomatizálásba, 47%-a pedig mesterséges intelligenciába fektet be a következő években.
A hiperautomatizálás óriási lehetőséget kínál a HR hatékonyságának és megbízhatóságának javítására: kevesebb hiba és késés várható a munkafolyamatokban, projektekben ezáltal – állítja a Gartner.
3. A munkavállalói élmény fókuszba kerül
A pandémia miatt a munkavállalói élmény – azaz az employee experience – egy teljesen új dimenzióba került. A munkavállaló céljainak, gondolkodásmódjának és ambíciójának a felismerése minden eddiginél fontosabbá vált az employer branding stratégiában – hiszen kizárólag ez hozhat elégedettséget és hatékonyságot hosszútávon.
A PWC kutatása is alátámasztja a munkavállalói élmény fontosságát a HR döntések során.
Ezenkívül a McKinsey jelentése szerint az alkalmazottak elkötelezettségét, jóllétét és hatékonyságát a következő témák vezérlik:
• Stabil munkatapasztalat: +53,3%-os jóllétnövekedést (well-being) eredményez.
• Megbízható kapcsolatok: +47,6%-kal nő az elkötelezettség.
• Társadalmi kohézió és befogadás: a munka hatékonyságának +22,3%-os növekedéséhez vezet.
A munkavállalói élmény definiálása, mérése és javítása tehát kulcs lehet a hosszútávú üzleti fejlődéshez employer branding szempontból.
+1 A virtuális / hibrid munka válik normálissá
Senki előtt sem titok: a Covid teljesen megváltoztatta azt, hogyan dolgozunk. Olyan cégek is home office-t vezettek be, ahol azt korábban elképzelhetetlennek tartották. És kiderült, hogy működik!
Egy tavalyi felmérés szerint a válaszadók 37%-a számára a teljes munkaidős otthoni munka lenne a legvonzóbb lehetőség, további 32% pedig azt mondta, hogy az otthoni és az irodai felosztást választaná (más néven hibrid megközelítést).
A felméréstől függetlenül egyértelmű, hogy a távmunka bizonyos formája – legyen az teljesen távoli vagy részben távoli – a közeljövőben nem fog megszűnni, tekintettel a vállalati beruházásokra a távoli munkaerő támogatásába, az alkalmazottak vágyaira és az általános üzleti teljesítményre gyakorolt hatásra.
A HR környezet folyamatosan változik, és továbbra is új trendek jelennek meg. Az azonban biztos, hogy az employer branding-be időt és energiát fektetni hosszútávon igenis minden vállalatnak megéri.