Vállalkozást üzemeltetsz? Bizonyára mindent megteszel annak érdekében, hogy vásárlóid igényeit kielégítsd, megfelelj számukra, fejlődj és újabb vevőket generálj terméked vagy szolgáltatásod iránt.
De mindezt hogyan tudod elérni? A vásárlóknak az online térben nagyobb választási és ellenőrzési lehetőségük van eldönteni, hogy mit, mikor, hol, és hogyan fogyasztanak, így például eldönthetik, hogy a vállalattól vagy a felhasználóktól kapott információkban bíznak meg inkább.
Gondoljunk csak bele!
Tegyük fel, hogy új terméket szeretnél vásárolni vagy szolgáltatást igénybe venni. Kinek a véleménye számítana neked? Egy eladóé, aki tudjuk, hogy közvetlenül profitálna a vásárlásunkból vagy egy vevőé, akinek már van tapasztalata az adott termékről vagy szolgáltatásról és egy őszinte véleményt tud neked mondani?
Nos, nem meglepő, hiszen a statisztikák alapján a fogyasztóknak mindössze 3%-a dönt az eladók, értékesítők, reklámok álláspontja alapján. De akkor az emberek többsége miszerint fog választani? A válasz egyszerű: vásárlói vélemények.
A fogyasztók mások véleményei alapján és ajánlásokkal döntik el, hogy megbíznak-e egy termékben, szolgáltatásban vagy akár az eladóban. Átlagosan a vásárlók 7 véleményt olvasnak el, mielőtt úgy határoznak, hogy megbíznak egy vállalkozásban. Az ügyfelek véleménynyilvánítása és ajánlásai sokkal könnyebben megtalálhatók, mint régebben. Mivel manapság már mindenki jelen van a közösségi médiában és az online felületeken. Ezért most szeretnénk megvizsgálni részletesebben, hogy a vásárlók véleményei és ajánlásai miért és hogyan befolyásolják a fogyasztókat és vállalkozásokat.
Mi is pontosan a vásárlói vélemény?
A vásárlói vélemény írásban tükrözi a fogyasztó tapasztalatait és visszajelzéseit a vállalat termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatban. A vélemények olyan webhelyeken találhatók, mint a Google, az Árukereső, az adott márka weboldala és a közösségi média. A fogyasztók a vásárlási folyamat során a vásárlók véleményét használják fel annak megértésére, hogy egy cég terméke vagy szolgáltatása hogyan működik és megéri-e a befektetést.
Az online felületeken ma már mindenki közzéteheti véleményét egy márka termékeiről vagy szolgáltatásairól, amelyek tartalmazhatnak pozitív információkat és egyaránt negatív tapasztalatokat is. A fogyasztók 85%-a ezeket az értékeléseket megbízható információforrásnak tekintik, éppúgy megbíznak bennük, mint a személyes ajánlások. Azonban vizsgáljuk meg a másik oldalt is, mint egy cégtulajdonos vagy értékesítő.
Hogyan kérjek visszajelzést a vásárlótól?
Minden cégnek visszajelzésre van szüksége termékéről vagy szolgáltatásáról, hogy újabb vásárlókat generáljon, az eddigi fogyasztókkal bizalmat teremtsen meg és az esetleges negatív véleményekből még több tapasztalatot szerezzen. De hogyan kapjuk meg ezeket a véleményeket? Csak kérdezni kell! Íme 4 módszer, ahogyan azt etikusan és szakmailag megteheted.
1. Hozd fel egy beszélgetés során!
Ha valakivel beszélgetsz a vállalkozásodról és elmondja, hogy mit érez a Te termékeddel vagy szolgáltatásoddal kapcsolatban, mindenképp kérdezd meg, hogy írna-e Neked vásárlói véleményt. Természetesen közeli hozzátartozónkat ne kérjük meg, hogy írjanak egy kimagasló értékelést, mivel az összeférhetetlenség lenne. Minden véleménynek legitim forrásból kell származnia.
2. Készítsünk kérdőívet!
Fogalmazz meg néhány kérdést, amelynek a megválaszolása csak pár percet vesz igénybe. Állítsd be, hogy automatikusan felugorjon a kérdőív a vásárlás után. Így felmérheted, mennyire felhasználóbarát a weboldalad, egyszerű és egyértelmű-e a rendelési folyamat stb.
3. Küldj a korábbi vásárlóknak e-mailt!
Ha vállalatodnak van hírlevél listája az eddigi vásárlókról, küldj nekik üzenetet, amelyben őszinte véleményezést kérsz termékedről vagy szolgáltatásodról. Mivel a vélemények nem névtelenek, így bármikor megköszönheted nekik és akár ajándékban is részesítheted őket.
De miért fontosak a vélemények és ajánlások?
A vásárlói vélemények és ajánlások mind a vállalkozások, mind vásárlók számára fontosak. A fogyasztók szemszögéből nézve a vélemények és ajánlások nagy mértékben segítik a döntéshozatali folyamatot. Nagyban befolyásolják, hogy a vásárlók mennyire bízhatnak egy új márkában vagy termékben.
Ezenkívül, ha meglátunk egy terméket vagy szolgáltatást, amelyről semmilyen véleményt nem olvashatunk, nem feltétlen lesz biztató egy fogyasztó számára. A vélemények mindig előnyösek a vásárló szemében.
Üzleti szempontból a vélemények és ajánlások segítenek a vállalkozásoknak megérteni, miért maradnak vagy veszítik el vásárlóikat. A visszajelzésekkel a cégek döntéseket hozhatnak arról, hogy mi maradjon ugyanaz, és mit kell változtatni, hogy a lehető legeredményesebbek legyenek, vagyis mérhetővé teszik a vásárlói elégedettséget. Végül a pozitív vélemények erősítik a kapcsolatot a fogyasztó, valamint márka között és segítenek elérni az újabb vásárlókat is.
Végül egy kis útravaló: Kezdd el gyűjteni a vásárlói véleményeket!
Ne feledd, hogy a vásárlói vélemények és ajánlások kulcsfontosságúak annak megértésében, hogy miért használják az emberek a Te termékedet vagy szolgáltatásodat. Plusz, segít javítani a minőségen és más vásárlók számára is hasznos információt nyújt. Ezért a lehető legtöbb pontos visszajelzés érdekében a vállalkozásoknak arra kell ösztönözniük a fogyasztókat, hogy őszinte és konkrét véleményeket írjanak nekik. A vállalatoknak meg kell erősíteniük a pozitív visszajelzéseket, és válaszolniuk kell a negatív véleményekre is, hogy megértsék, hogyan tudnának jobbá, hatékonyabbá válni.
Összességében láthatjuk, hogy vállalkozásunk számára rendkívül értékesek a vásárlói vélemények, amelyeket mindenképpen becsüljünk meg!
Ha szeretnél még hasonló témában kutakodni, akkor olvasd el korábbi blogcikkünket itt, hogy hogyan is érdemes felhasználni a vásárlóinktól kapott tartalmakat.