A Cyberpunk 2077 marketing bukása

Cyberpunk 2077 marketing
Olvasási idő:

A FutureManagement-nél fontosnak tartjuk a fejlődést, ezért havi szinten egyszer érdekes előadásokat tartunk és aktuális témákról beszélgetünk. Így volt ez legutolsó tudástranszferünk esetén is, ahol többek között a Cyberpunk 2077 marketing bukását veséztük ki, ami a válságkommunikáció fontosságára hívja fel a figyelmet. Most úgy gondoltuk, hogy elhozzuk ez a témát blogbejegyzés formájában is, hiszen ez a terület az, amiből mindenki tanulhat. Lássunk neki!

Haladjunk szépen sorjában! Kezdjük azzal, hogy mi is az a Cyberpunk 2077?

A Cyberpunk 2077 egy olyan videójáték, amelyet a CD Projekt RED (későbbiekben CDPR) lengyel videójáték-fejlesztő vállalat álmodott meg. A CDPR a Witcher című szériával lett híres (ami egyébként egy szintén lengyel könyvön alapul, azóta pedig a Netflix is készített belőle sorozatot). Ennek 2015-ben jött ki a harmadik része, ami egy akció-szerepjáték volt és azóta is ódákat zengenek róla. A Witcher 3 korszakalkotó történetvezetésének és nyitott világának köszönhetően rengeteg díjat elnyert, így nem csoda, hogy hatalmas hype lett abból, amikor a cég közzétette 2013-ban a Cyberpunk 2077 első teaserét a saját Youtube csatornáján. A videót azóta 24 millióan nézték meg, ami egy hihetetlen szám videójátékos berkeken belül.

Az ígéret a Cyberpunk 2077 során is hasonló volt. Mit kapunk?

• Egy szintén akció-szerepjátékot,

• ami a disztópikus jövőben játszódik,

• ahol mindenki maga dönthet, hogy mit szeretne csinálni.

Jól hangzik, nem? Ez olyan ígéret volt, amit még a nem videójáték rajongók is boldogan kipróbáltak volna egyszer. Az ötlet tényleg elképesztő volt, azonban a rajongóknak eszébe nem jutott, hogy megkérdőjelezzék a CDPR által közvetített kijelentéseket. A hype-ot tovább fokozta a majdnem tíz éves várakozás, valamint a marketing csapat is. Ugyanis a Cyberpunk 2077 marketing csapata olyan zseniálisan adta el a játékot, hogy azt öröm volt nézni. Ez is lett a játék bukása… Tény, hogy nagyon nehéz volt az elképzelést megvalósítani, azonban a cég már a Witcher során is nagyot alkotott, így nem volt kérdés az emberekben, hogy ez most is sikerülni fog…

Cyberpunk 2077 marketing

Kitekintés: Hogyan adjunk el egy videójátékot?

Amikor valamit reklámozunk, főleg a videójátékoknál, akkor természetes, hogy azt szeretnénk eladni, hogy milyen szórakoztató a játék. Azonban az élményt is el kell adnunk. Nem az van, hogy annyit mondunk, hogy „nagyon jó a játék” és mindenki megveszi. Hanem el kell adni egy világot, a karaktereket, a narratívát. Ez pedig nagyon nehéz, főleg, ha a videójáték még el se készült.

A Cyberpunk 2077 esetében továbbá a szerepjáték rész miatt egy másik világot is el kellett adni, ahol eldönthető, hogy a játékos mit szeretne csinálni. Szóval a Cyberpunk 2077-el nem csak az volt a baj, hogy nem lett kész a játék, hanem az is, hogy be is kellett mutatni egy befejezetlen valóságot és ráhagyni az emberekre, hogy mi mindent lehet majd ott csinálni.

Cyberpunk 2077 marketing

Cyberpunk 2077 marketing

A CD Projekt Red két dologra költött rengeteg pénzt: a fejlesztésre és a marketingkampányokra. A játékról ugyanis nem csak játékos berkekben tudtak, hanem lett róla saját Instagram fiók, Youtube-csatorna, külön részekkel, ahol beszámoltak a legújabb részletekről, Times Square-es hirdetés stb… A játék ott volt mindenhol. Olyan dolgokat hajtottak végre, amit eddig videójátékokkal nem nagyon csináltak.

A marketingcsapat tehát kialakított egy képet a játékos fejében. Ez egy tökéletes marketing stratégia. Azonban olyan magasra tették az elvárásokat ennek köszönhetően, hogy azt képtelenek voltak megugrani. Azonban ez nem állította meg őket: marketinget marketingre halmoztak. A rengeteg online és offline hirdetést ráadásul még influencermarketing is követte, aminek Keanu Reeves volt az arca. Ha úgy nézzük, a marketingkampány sikeres volt: hiszen nagy hype-ot kevert, mindenki erről beszélt és izgatottá tette a játékosokat ahhoz, hogy megvegyék/előjegyezzék a játékot.

Cyberpunk 2077 marketing

A vállalat is tudta, hogy baj van…

Keanu Reeves, a Cyberpunk 2077 arca is azt mondta, hogy hihetetlen és lélegzetelállító lesz az utcákon járni. A fejlesztők azonban már nem voltak ennyire elragadtatva. Sőt… Azt mondták, hogy rendkívül frusztráltak voltak a hamis ígéretek miatt, hiszen a teljes testre szabás és a nyitott világ, amit “eladtak”, közel sem volt a valósághoz.

Ez mutatja azt is, hogy a játékot folyamatosan halasztották. Az eredeti dátum 2019-ben volt, azután pedig további halasztások következtek. Végül 2020 decemberére tették a játékot, tökéletesen a karácsonyi szezonra, hogy mindenki meg tudja venni. 8 millió példányt jegyeztek elő, nem csak a PC felhasználók, hanem az Xbox-osok és a Playstation-osok körében is. Ezáltal pedig a legjobban várt játék lett. Itt az is volt a probléma, hogy ennyi platformot nem lehet tökéletesen kiszolgálni egyszerre, azonban ők mégis erre esküdtek.

De mit ígértek? Nézzük mit harangoztak be és mi volt a valóság!

Mi volt a fő probléma? Hogy hazudtak. Hazudtak a termékről, ezzel pedig elveszítették a felhasználók bizalmát. Senki nem kérdőjelezte meg, hogy amiket közvetítettek, az vajon a valóság-e. Mert hát miért is kérdőjelezték volna meg az emberek? A cég már korábban is bizonyított. Innen kezdődött a Cyberpunk 2077 marketing bukása…

Cyberpunk 2077 marketing

És aztán mi volt az utókommunikáció?

Röviden: nesze semmi, fogd meg jól. A nagy problémák után az emberek fel voltak háborodva. Érthető módon. Mire a CDPR feje magára vette a „problémákat” és kiadott egy öt perces videót, valamint egy képet, amiből az jött le, hogy „hát, nem lett jó a játék, de legalább sokat kaszáltunk vele”.

Ez egy nagyon jó példa, hogy mit nem szabad követni. Ha valami rosszul sül el, azért vállaljuk a következményeket. Ismerjük el és próbáljunk rá megoldást találni. Ilyenkor nagyon fontos a válságkommunikáció egy cégen belül. Ugyanis a válságkezelés képes megvédeni a márkát a nehéz időkben, sőt javíthatja annak megítélését, de a rossz márkareakciók gyorsan elsüllyeszthetik a már eleve égő hajót. Így nagyon fontos tanulság az a történtekből, hogy egy alaposan kidolgozott kríziskommunikációs tervvel rendelkezzünk, amit vész esetén megfelelően tudunk használni.

Cyberpunk 2077 marketing

Mit tanulhatunk belőle?

Ígérd azt, ami van: „konkrétan ez van, ezt tudjuk nyújtani és jó lesz”.

Ha van egy terméked, ígérd azt, amit tényleg tud. Ne ígérj mást! Ne alakíts ki egy hamis ideát róla, ne alakíts ki hamis történetet! Ne hazudj! Hiszen ezzel elveszted a felhasználók bizalmát, ami a legfontosabb dolog egy márka életében. Noha sok példányt eladtak, rengeteget veszített a CDPR a felhasználók átverése után. Amiből nehéz lesz visszamászni.

Neked mi a véleményed a történtekről? Írd le nekünk kommentben!

v

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!

Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.

Iratkozz fel most!
Digitális bennszülöttként a tartalomgyártás a feladatom a FutureManagement-nél. Közel állnak hozzám a különféle kontent trendek, amelyet próbálok a mindennapjaimba is beintegrálni.