fbpx
+36304548164 [email protected]

A hírlevél halott? Nem, csak jól kell csinálni!

10 perc olvasási idő

Szerző: Sukta Norbi

Közzétéve: 2019-04-22

Amikor megjelenik egy új marketingtrend, minden egyes alkalommal halottá nyilvánítják az e-mail marketinget. Pedig, él és virul napjainkban is. A legtöbb szakértő egyértelmű állást foglal egy-egy marketingeszköz mellett. Pedig a jövő a többcsatornás kommunikációé. Az e-mail marketing és a hírlevél továbbra is egy olcsó és hatékony csatorna. Annyi történt az utóbbi időben, hogy a technológiának köszönhetően modernizálódott és még több lehetőség rejlik benne. És, hogy hogyan használd ki ezeket a lehetőségeket? Most választ kapsz rá.

Milyen egy jó tárgymező?

A hírleveled legfontosabb része a tárgymező. Majd az ezt követő első mondat. Ennyi. Összesen ennyi lehetőséged van, hogy e-mailed megragadja az olvasó figyelmét és, hogy megnyissa a leveled, ahelyett, hogy megszokásból archiválná. Tehát, ha szeretnéd, hogy el is olvassák a hírleveled, ezeket a szempontokat vedd figyelembe:

  • Röviden összefoglalja a leveled tartalmát
  • Sürgeti az olvasót
  • Hat az olvasó érzelmeire
  • Felkelti a figyelmét
  • Bemutatja a legnagyobb előnyt
  • Nincs ellenmondásba a hírleveled többi részével

Igen, tudom, ez rengeteg szempont. Ezzel szemben egy hírlevél tárgymezőjének a maximum hossza 50 karakter. Hogy miért ennyi? Azért, mert a legtöbb eszköz mindössze ennyit jelenít meg anélkül, hogy levágná a szöveg végét. Mint mondtam, nem csak a tárgymező fontos, hanem az első mondat is. Mégpedig azért, mert a legtöbb levelező, például a legnépszerűbb Gmail is megjeleníti az e-mail első mondatát is. Így az első mondat nagyban befolyásolja, hogy leveled az archívumban végzi-e.

Egy dolgot ne tévessz szem elől sohasem! Ahogy a marketing, úgy a hírlevelezés sem teleshop. Ezért kerüld a kattintásvadász kifejezések használatát. Ne halmozd az írásjeleket, ne használj csupa nagybetűt. A „hőskorban” íródott online marketing könyvek azt tanácsolják, hogy a tárgymezőben használj nevet. Ez napjainkra azonban nagyon elcsépeltté vált. És, hogy hogyan néz ki egy meglehetősen rossz tárgymező? Pontosan így: „Tamás, EL SEM TUDOD KÉPZELNI, hogy miben volt részem a héten..??!!” Ilyen tárgymezőt ne használj soha. Te is jól látod, hogy halmozva vannak bennne a hibák.

A hírlevelezés alapja a szegmentáció

Remélhetőleg már rendelkezel egy néhány száz fős feliratkozólistával. Remélhetőleg nem vásároltad őket, hanem releváns emberek szerepelnek rajta, akiket valóban érdekel a vállalkozásod. Amennyiben ezek teljesülnek, nekiláthatsz a modern hírlevelezés előnyeit kiaknázni. Ez az előny a szegmentálás. A tapasztalat azt mondatja velünk, hogy a listádat kétféle módszer mentén van értelme felosztani. Az elsőhöz számos információt kell tudnod az ügyfeleidről, azonban rendkívül hatásosan működik. Ezek a szempontok a következőek:

  • Demográfiai jellemzők
  • Részt vesz-e a hűségprogramodban? (Ha van ilyened.)
  • Aktív-e? (Vásárolt tőled az elmúlt x időben?)
  • Mikor iratkozott fel?
  • Megnyitotta a korábban kiküldött e-mailjeid?
  • Milyen salesciklusban van?
  • Mit csinált a weblapodon?

A demográfiai adatok begyűjtése fontos. Ezek alapján lehet szegmentálni kor, nem vagy földrajzi elhelyezkedés alapján. Feltételezve, hogy van hűségprogramod, fontos, hogy részt vesz-e benne. Ez alapján könnyedén kiderül, hogy mennyire elkötelezett a terméked vagy szolgáltatásod iránt. Azt is fontos tudni, hogy aktív-e valaki a listádon. Amennyiben nem vásárolt tőled az utóbbi időben, úgy inkább könnyedebb tartalmakat kell küldeni neki és nem direktben az értékesítést. Ha megnyitotta a korábbi leveleid, az már egyfajta elköteleződést jelent. Ha át is kattintott a weboldaladra, az már félsiker. Ebből már félig kiderül az is, hogy milyen salesciklisban van a feliratkozód. Vásárolt már tőled valaha? Vagy csak érdeklődő? Esetleg rendszeres vásárló? A leghatásosabb szegmentálás webshopok esetében a viselkedés alapú. Tehát, az alapján kap e-mailt, hogy mit csinált a weblapodon. Megnézett egy terméket vagy kosárba rakta? Itt az ideje emlékeztető levelet küldened!

A második módszer, amivel érdemes szegmentálni, az az RFM-szegmentálás. Lássuk, miből is áll ez össze:

  • Recency (időszerűség)
  • Frequency (gyakoriság)
  • Monetary value (költés)

Ehhez a módszerhez nem kell extra adatokat megszerezned a feliratkozóidtól. Ezek mind rendelkezésedre állnak. Tudod, hogy valamilyen olyan esemény közeledik, amely fontos a célcsoportod számára. Vagy tudod, hogy általában havonta egyszer vásárol nálad és azt is, hogy ilyenkor mekkora a kosárértéke. Az RFM módszer előnye, hogy a segítségével könnyedén számolhatsz Life Time Value-t, azaz egy ügyfeled élettartam értékét.

Milyen marketingszoftvert használj?

Joggal merül fel benned, hogy jó-jó szegmentálás, de hogyan? Ketté kell bontani a hírlevélküldő rendszerek csoportját. Vannak marketing automatizációs szoftverek és sima hírlevélküldők. Alapvetően neked csak az előbbiért éri majd még pénzt adni, elvégre ezek számos extra funkcióval is fel vannak vértezve. Ezek közül a marketing automatizációs szoftverek közül neked kell megtalálnod azt, amelyiknek az árszabása és a funkciói megfelelnek az elvárásaidnak. Lássuk a legnépszerűbbeket:

  • Sales Autopilot
  • Active Campaign
  • MailChimp
  • HubSpot

Ne félj a leiratkozóktól!

A leiratkozás nem rossz dolog. Sőt, kifejezetten jó. Éppen ezért, ne akard kézzel-lábbal kapálózva megtartani azt, aki le akar iratkozni a listádról. Ne dobj utána egy 80%-os kupont. A legjobb eshetőség, hogy felhasználja és utána iratkozik le. Könnyítsd meg a dolgát annak, aki nem kíváncsi a hírleveleidre. A leveled alján helyezd el jól láthatóan a lehetőséget (ahogy azt a törvény is előírja!) a leiratkozásra. Három egyszerű szempontot kell átgondolj, hogy miért is jó neked, ha leiratkozik valaki:

  • a leiratkozás koncentrálja
  • pénzt spórol
  • több eladást hoz

Csak azok maradnak a listádon hosszútávon, akik valóban a célpiacod. Aki leiratkozik, az már nem a célpiacod. Lehet, hogy korábban az volt vagy a jövőben újra az lesz, de jelenleg esélyt sem lát rá, hogy vásároljon tőled.

Pénzt spórol, mert a korábban említett marketingszoftverek nagy része is a feliratkozók száma vagy a kiküldött levelek alapján rakja össze csomagjait.

Több eladást is hoz végsősoron, elvégre nem kell mindenkinek megfelelned. Neked (a vállalatodnak) el kell köteleződnie egy-egy érték mellett, amit képvisel. Nálunk, a Future Managementnél ez az érték a profizmus és az adatvezérelt marketing. Neked csak azokkal a potenciális ügyfeleiddel kell foglalkoznod, akik ugyan azt az értéket vallják, mint Te. Belőlük lesz jó ügyfél vagy vásárló.

Ez az egész, nem azt jelenti, hogy ne is küldj egy levelet annak, aki le akar iratkozni. Bátran küldj neki egy utolsó e-mailt. De ez inkább egy köszönetnyilvánítás legyen, hogy örülsz, hogy eddig is olvasta a leveleid és, hogy bízol benne, hogy a jövőben újra feliratkozik majd.

Hatékony hírlevél 20 perc alatt

Egy igazán profi és emlékezetes hírlevelet megírni nem 20 perces feladat. Azonban, ennyi idő alatt is lehet jó hírlevelet írni, ami nem vonul majd be a marketingtörténelem könyvekbe, de eléri célját. A következő csapásirány mentén haladj, amikor idő szűkében vagy:

  1. Gondold át, miért akarsz hírlevelet küldeni. Értékesíteni akarod a segítségével az egyik terméked vagy szolgáltatásod? Jelezni szeretnéd, hogy új akció veszi kezdetét? Bizalmat akarsz építeni? Fel akarod hívni rá a figyelmet, hogy olvassa el a legújabb blogcikked?
  2. Határozd meg, hogy milyen stílusban írsz neki. Az esetek döntő többségében az a jó stratégia, ha személyes hangvételben írsz levelet a listádon szereplőknek. Ehhez társuljon egy aláírás is, ami mindössze a keresztneved. Hihetetlen, de óriási mértékben építi a bizalmat ez az apróság. Fontos a konzisztencia. Ha úgy gondolod, hogy ezt a levelet más hangnemben vagy stílusban kell kiküldened, akkor írd meg úgy, mintha egy munkatársad írta volna.
  3. Döntsd el, hogy most ez csak egy rövid, néhány soros hírlevél lesz vagy egy velősebb, tartalmasabb. Gondold végig, hogy hol és milyen CTA vagy CTA-k (CTA: cselekvésre szólító gomb) fognak elhelyezkedni a leveledben. Apropó, kutatásaink szerint az a nyerő, ha egyetlen Call to action helyezkedik el az e-mailben. Ebben az esetben sokkal nagyobb az átkattintás.
  4. Írd meg a levél törzsszövegét. Már minden adott hozzá. Átgondoltad a célját és a stílusát is. Nem kell tökéleteset írnod. 20 perc alatt nem is lehet. Törekedni rá viszont kötelező.
  5. Írj egy jó tárgymezőt. Vagy inkább tízet. A cikk elején már átvettük, hogy milyen egy jó tárgymező. Próbálj meg azok mentén megalkotni néhányat, majd kiválasztani a legjobbat.
  6. Küldd ki a levelet. És, ha már benne vagy a „flow”-ban és van még egy kis időd, akkor írd meg a következő hírleveledet is ezek mentén.

Mikor küldd ki a hírleveled? Mindegy!

Amennyiben régóta fel vagy iratkozva hírlevelünkre, biztosan észrevetted már, hogy mi is teszteljük, hogy mikor a optimális kiküldeni egy e-mailt. Esetleg még nem iratkoztál fel?

Semmi gond, ide kattintva pótolhatod a hiányosságod. Tehát, rendszeresen teszteljük a saját és az ügyfeleink esetében is, hogy vajon mi az ideális kiküldési idő. Több száz hírlevél kiküldése után arra jutottunk, hogy nincs bizonyítható összefüggés a kiküldés és a megnyitási arány között. Azonban attól, hogy nincs szignifikáns összefüggés, még nem kell hajnal 3-kor hírlevelet küldeni senkinek. Ezért azt javaslom, hogy gondold át, hogy a célcsoportod vajon mikor fogyasztaná szívesen az adott tartalmat és időzítsd akkorra a kiküldést.

Az e-mail marketing napjainkban tehát él és virágzik. Egyáltalán nem halott, sőt. A marketing automatizációs szoftvereknek köszönhetően szárnyal. Sokkal jobban mérhető és sokkal nagyobb megtérülést hoz, mint korábban. Mindössze annyi a dolgod, hogy jól csináld. Írj kiváló tárgymezőket, szegmentálj, mérj és küldd ki hírleveleid. Úgy érzed, hogy neked erre nincs időd és energiád? Ebben az esetben sem kell elkeseredned. Keress meg minket bátran, és segítünk neked.

Hasonló cikkeink

Így szerezz új vásárlókat Facebookon, azaz a hideg célközönség elérése.

Így szerezz új vásárlókat Facebookon, azaz a hideg célközönség elérése.

Amikor arról beszélünk, hogy hogyan szerezz új vásárlókat Facebookon, akkor arra gondolunk, hogy hogyan lehet hatékony a hideg célközönség elérése. Vagyis olyan emberek megcélzása, akik még sohasem találkoztak a márkáddal, a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal. Olyan ez, mint amikor idegeneket szólítunk le az utcán. Nem könnyű feladat, élőben könnyen kínossá, az online térben pedig pénzkidobássá válhat.

Kizáró kulcsszavak szerepe a Google Ads-ben

Kizáró kulcsszavak szerepe a Google Ads-ben

Akár kezdő vagy a Google Ads-en, vagy már futtatsz PPC-kampányokat, mióta a Google 2000-ben elindította a platformot (akkor összesen még csak 350 ügyféllel rendelkezett), valószínűleg nagyon sokat gondolkodtak rajta, mely kulcsszavak eredményeznek több kattintást...