Ma már több mint 5,7 millió alkalmazás van forgalomban, és egyre növekszik a közösségi média oldalak száma is. A verseny tehát igen nagy. Éppen ezért jogosan teheted fel magadnak a kérdést: melyik platform a legalkalmasabb számodra, aminek segítségével elérheted marketing céljaidat? Először érdemes letisztázni, hogy mik a céljaid? De, ami még ennél is fontosabb: melyik demográfiai csoportot szeretnéd megcélozni? Annak függvényében, hogy kikre esik a választásod, más közösségi médiát kell előnyben részesítened, és másfajta marketing eszközökhöz kell majd folyamodnod. Mostani blogbejegyzésünkben a Z generáció szokásait járjuk körül. Betekintést nyerhetsz az általuk preferált platformokba, valamint a márkákhoz fűződő kapcsolatukba, ezáltal pedig könnyebben tervezheted meg a jövőbeli kampányaidat.
Kezdjük a legelején!
A Z generációs (vagy Gen Z) marketinghez többre van szükség, mint egy termék egyszerű eladására. Az 1996 és 2010 között született generáció nagymértékben értéktudatos, és az olyan márkákhoz vonzódik, amelyek „a valóságot tükrözik”. Mivel ez a generáció a közösségi média oldalakon, az okostelefonokon és az interneten nőtt fel, ezért nagyobb valószínűséggel vásárolnak majd olyan márkáktól, amelyek világos értékeket képviselnek, befogadóak és erős online közösséggel rendelkeznek.
Néhány adat…
Szórakozás = hír?
A Morning Consult "Understanding Gen Z" című jelentése szerint – amely 1000 18–21 éves megkérdezésével készült – a Gen Z lényegében fele (49%-a) a hírek túlnyomó többségét a közösségi médiából (beleértve a YouTube-ot és a TikTok-ot) szerzi az idősebb felnőttekkel szemben. A Gen Z korosztály mindössze 12%-a tájékozódik a televízióból, az összes többi felnőtt 42%-ával ellentétben. Statisztikai szempontból ez a fajta különbség óriási. Egy marketing kampány kidolgozása során ezt érdemes szem előtt tartani.
Csökkenő bizalom
A Z generáció bizalma a nagyobb intézmények iránt csökkenőben van. Szintén a Morning Consult jelentése szerint a legnagyobb mértékben a rendőrség, a kormány, a büntető igazságszolgáltatási rendszer és a hírmédia iránti bizalom csökkent. A Gen Z tagjai intenzíven vizsgálják a különböző méretű márkákat, és könnyen kiszagolják, ha egy márka által közvetített kép nem őszinte. A fogyasztók bizalmát nehéz kiérdemelni, de könnyű elveszíteni. Minél nagyobb a márka, annál nagyobb a bizalmi rés.
Algoritmus figyelembevétele
A Gen Z algoritmusokat képez ki, hogy olyan tartalmakat kapjanak, amilyet igazán szeretnének. A Morning Consult kutatásában megkérdezett generációsok közel fele (46%-a) állítja, hogy célzottan lájkol, kommentel vagy oszt meg tartalmakat, hogy „betanítsa az algoritmust”, ezáltal pedig az általuk preferált tartalmat kapják. Ebből főként egy dolgot érdemes magunkkal vinni: azt, hogy a Z generációsok nagyon tájékozottak minden téren. Tudatosan keresik a nekik tetsző tartalmakat, és ügyesek abban, hogy megkapják azt, amit akarnak. Ráadásul, ha valamit éppen szeretnének, akkor nem tart nekik sokba, hogy kutatást végezzenek. Könnyen elmerülnek egy márka weboldalán, végigpörgetik a közösségi média fiókokat, valamint kommenteket és véleményeket olvasnak a legjobb választás érdekében.
A Z generáció által keresett főbb márkaértékek:
Személyre szabottság és személyiség
A Z generáció azt szeretné, hogy a márkák és vállalatok, amelyeket követnek, ismerjék és megértsék őket. Az idősebb generációktól eltérően a Gen Z azt szeretné, ha a nekik szánt információk személyre szabottak lennének, hiszen ők általában kevésbé aggódnak a magánélet védelme miatt.
Hitelesség és átláthatóság
A Z generáció a marketingben is hitelességre vágyik. Ez a generáció ugyanis nagyra értékeli a társadalmi bizonyítékokat, valamint a barátoktól és véleményvezérektől származó szájról-szájra marketinget. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a következő adat: a Z generációsok több mint 60%-a jobban kedveli a „valódi” embereket ábrázoló reklámokat, mint a hírességeket.
Sokszínűség és befogadás
A Z generációnak rendkívül fontos a sokszínűség. Azok a márkák, amelyek elfogadják a különféle testtípusokat, fajokat, nemeket és szexuális irányultságokat, szimpátiát tapasztalhatnak a Z generációs fogyasztók körében.
Empátia és cél
A Z generáció a közösségi médián és az interneten keresztül erősen kapcsolódik a körülötte lévő világhoz, és érdekelt abban, hogy mit lehet tenni a világ jobbá tételéért. A Z generáció tagjai ezt úgy mutatják ki, hogy érdeklődnek a célorientált márkák iránt, amelyeknek átlátható küldetésük van, és amelyek összhangban vannak az általuk személyesen támogatott ügyekkel.
A Z generáció által használt közösségi média platformok
Bizonyára a TikTok rendelkezik a legtöbb Gen Z felhasználóval, ami a közösségi médiát illeti, ugye? Igen is, meg nem is. Noha ezek legfőképpen amerikai adatok, érdemes magunkban elkönyvelni a következőket: a Gen Z havi aktív felhasználói bázisa alapján az Egyesült Államokban a Facebook az első számú közösségi alkalmazás. A TikTok csak a 4. helyen áll. Ez azonban csak a kép egyik fele. A data.ai adatai szerint az Instagramot, a TikTokot, a Snapchatet, a Twitchet, a BeRealt és a Redditet valójában nagyobb valószínűséggel használja a Gen Z, mint az Egyesült Államok teljes lakossága. Amennyiben tehát elsősorban a Z generáció tagjainak szeretnénk kommunikálni, érdemes szem előtt tartani ezeket a platformokat.
Összességében
Ha márkánk sikeres akar lenni a Z generáció körében, akkor elengedhetetlen, hogy használjuk azokat az értékeket, amelyek igazán fontosak nekik, mint pl.: személyiség, hitelesség, átláthatóság, sokszínűség, valamint empátia. Tegyük mindezt a megfelelő közösségi média platformon, legfőképpen: TikTokon, Instagramon, legutolsó sorban pedig Facebookon a garantált elérésért.
További közösségi médiával foglalkozó blogbejegyzésekre lennél kíváncsi? Akkor KATTINTS IDE!