Gondoltad volna, hogy a vásárlók 49%-a hajlandó többet fizetni egy termékért, ha az környezetbarát? Pontosan ez derül ki a Nielsen globális kutatásából.
Továbbá a fogyasztók szívesebben nyitják ki a pénztárcájukat organikus termékekért (41%), fenntartható anyagokért (38%), vagy társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos termékekért (30%).
A környezetbarát termékek piaca Amerikában jó úton halad afelé, hogy idén elérje a 150 milliárd dolláros szintet. Szóval amellett, hogy ez a „trend” jó a Földünknek, a cégek is rengeteget profitálnak belőle – hiszen az igény ezekre a termékekre egyre csak nő.
Ebben a cikkben a zöld marketing alapjairól fogunk beszélni, megnézzük, hogy a nagyok milyen stratégiát alkalmaznak, melyeket talán neked is érdemes ellesned 2021-ben – hiszen a zöld marketing hazánkban is hódít!
Mi az a zöld marketing?
Akkor beszélünk zöld marketingről, amikor a cégek a marketingkommunikáció során termékeik környezeti és fenntartható előnyeire összpontosítanak. Itt a termékek előállításának és gyártásának módjáról van szó jellemzően.
A zöld marketing koncepcióban a termékek általában fenntartható módon, újrafelhasználható anyagokból készülnek, a gyártás során nem használnak mérgező anyagokat. Emellett fontos a termékek csomagolása is: minél kevesebb, annál jobb.
Ha egy vállalat képes a termékeit fenntartható módon előállítani, bizonyítani tudja, hogy érdekli a környezetvédelem és elkötelezett bolygónk megóvásában. Ez növeli a márkaértéket és messzire viszi egy vállalat hírnevét.
Ha megvalósítottuk a környezetbarát gyártást, ideje, hogy a zöld marketingbe fektessük minden erőnket! Ezzel nem csak új potenciális piacokat érhetünk el, de csökkenthetjük a csomagolási költségeket és az energiafelhasználást is hosszútávon.
Fontos tudni azonban, hogy a zöld marketing bizonyos szabályozások alá esik, melyeket be kell tartanunk, ha nem szeretnék magas bírságokat fizetni. Ennek megértéséhez meg kell ismerkednünk a „Greenwashing” fogalmával.
Mi a különbség a Green Marketing és a Greenwashing között?
Röviden: A Greenwashing-gal próbálnak átverni minket. Ez a vállalatok zöld álcája.
A Green Marketing, vagyis a zöld marketing valóban környezetbarát és fenntartható termékek reklámozásával foglalkozik. Míg a Greenwashing (hívjuk talán zöldített reklámnak) során a vállalatok olyan termékeket promóznak „zöld” jelzéssel, melyek valójában nem felelnek meg ennek a kritériumnak. A Greenwashing egy megtévesztés, ami a vásárlók félrevezetését célozza meg.
Példák a Green Washing-ra:
- Az újrahasznosított termékek esetében gyakran figyelmen kívül hagyják a termék
előállításának energiaszükségletét, károsanyag kibocsátását, vagy hatását a klímaváltozásra; - bizonyíthatatlan állításokat használnak;
- olyan szavakat, kifejezéseket használnak, amelyek jelentése alig meghatározott vagy túl tág;
- irreleváns állításokat tesznek;
- „a kisebbik rossz választása”: egy zöld termékjellemzőt kiemelnek, de közben elfeledkeznek a termékkategória egyéb káros tulajdonságairól, pl. organikus cigaretta.
Most, hogy tisztában vagyunk azzal, mikor használhatjuk a zöld marketinget céljaink elérése érdekében, lépjünk is tovább a stratégiákra!
Zöld marketing stratégiák
- Szerezzünk minősítést!
Ahhoz, hogy egy vállalat elnyerje a zöld, azaz környezetbarát minősítést, szigorú előírásoknak kell megfelelnie. Számos harmadik féltől származó zöld üzleti tanúsítvány létezik, amelyek elősegítik a környezetbarát termékek értékesítését. Ezek a jelvények, vagy igazolások segítenek bizonyítani, hogy valóban zöld vállalkozás vagyunk.
- Fogalmazzuk meg a zöld üzenetünket!
Itt az ideje, hogy bevessük marketing tudásunkat és megfogalmazzuk a zöld üzeneteinket! Írhatunk arról, hogy miért zöld a vállalat, vagy miért környezettudatos a termékünk. Hangsúlyozzuk a USP-ket (unique selling propositions) - ezekkel kitűnhetünk a tömegből.
Ha megvan az üzenet, juttassuk el a potenciális vásárlóknak! Hol? - Weboldal, közösségi média, blog stb. Találjuk meg a környezettudatos vásárlókat!
- Illesszük be a fenntarthatóságot a vállalati kultúrába!
Nem elég, ha kommunikáljuk magunkról, hogy zöldek vagyunk – a vállalati kultúrába is be kell építenünk a fenntarthatóságot. Minden alkalmazottnak tudnia kell, hogy mik a vállalat értékei és hogyan tud egyénileg hozzájárulni a vállalati célok eléréséhez.
- Támogassunk környezetbarát programokat és kezdeményezéseket!
Amikor a vállalatunk jótékonysági célokra adományoz, vagy helyi programokat és kedvezményezéseket támogat, fontos, hogy ezek is teljes mértékben zöldek legyenek. Támogatásunkkal nem csak segíthetünk másokon, hanem a saját hírnevünket is megerősíthetjük.
Szakértői tippek vállalkozásoknak – hogyan legyünk zöldek?
- Vállaljunk felelősséget! Társadalmi és környezeti szinten is.
- Legyen zöld a gyártásunk! Legyen a termékünk újrahasznosítható! Ne használjunk mérgező anyagokat a termékek előállításásánál!
- Építsük be a környezettudatosságot a vállalati kultúrába! Vonjunk be mindenkit a cégnél!
- Legyünk papírmentesek!
- Csökkentsük az energia és víz fogyasztásunkat! Használjunk napelemet!
Zöld marketing példák
Starbucks
Kávét ragadva sokan 5% poliuretán műanyagot tartalmazó eldobható kávéscsészéket választanak, ami megnehezíti az újrahasznosítást és a komposztálást. A Starbucks azonban környezetbarát konténert fejleszt ki, amely 2020-ig megduplázza a csészék újrahasznosított tartalmát és újrafelhasználhatóságát.
A cég elkötelezett amellett, hogy 99% -ban etikusan beszerzett kávéval dolgozik, ezzel a kávé a világ első fenntartható mezőgazdasági terméke lesz, és 2025-ig 100 millió kávéfát biztosít a gazdálkodóknak. A Starbucks emellett 10 000 energiahatékony, zöld kiskereskedelmi üzletet is szeretne építeni és működtetni 2025-ig.
Patagonia
A Patagonia a zöld marketing révén tudatta, hogy támogatják a környezeti aktivizmust. A webhelyükön azt írják: „A változásért felelős mozgalom részesei vagyunk. Fellépünk a világunk legsürgetőbb környezetvédelmi problémái ellen.”
A cég az összes értékesítés 1% -át ökológiai támogatásoknak és szervezeteknek adja.
Ben és Jerry's
A Ben és Jerry's aktívan foglalkozik azokkal a környezetvédelmi kérdésekkel, amelyek a társadalom számára fontosak. Rendszeresen blogokat írnak és megvitatják, miért fontos elköteleződni a környezetbarát mozgalmak mellett.
Nike
A Nike egy fenntartható termékcsaláddal rendelkezik, amely olyan anyagokat tartalmaz, mint az újrahasznosított poliészter. A megújuló energiát a gyártási folyamatok során is felhasználja, miközben sok beszállítóját környezetvédelmi politikák kidolgozására ösztönzi.
A Nike Grind program megszünteti a pazarlást azáltal, hogy összegyűjti a fogyasztók használt sportcipőit. Ezután a Nike újból felhasználja a cipő alkatrészeit, hogy más tárgyakat készítsen, például anyagokat a súlyzók padlójára és a baseballpályákra.
Apple
Az Apple számos szél- és naperőműparkot hozott létre adatközpontjaik, kiskereskedelmi üzleteik és vállalati irodáik ellátására. A cég a termelés hatékonyságának növelésével, megújuló erőforrások felhasználásával és tartós termékek tervezésével próbál hozzájárulni a környezet védelméhez.
Állj be te is a fenntartható vállalatok sorába!
Itt az ideje, hogy minden szervezet átgondolja a környezeti felelősségét. Legyen szó akár a gyártási folyamat során felhasznált anyagok csökkentéséről, akár több hulladék újrafeldolgozásáról, minden vállalkozás megteheti a maga részét azáltal, hogy kisebb és nagyobb változásokat hajt végre.