Mindegy, hogy profi vagy kezdő, ügynökségnél dolgozik vagy szabadúszó – vannak bizonyos mondatok, amelyekkel bármelyik grafikust egy pillanat alatt ki lehet kergetni a világból.
Ebben a cikkben az általam legkiborítóbbnak ítélt mondatokat szedtem össze – néhánnyal már jómagam is találkoztam párszor eddigi munkáim során.
A lista természetesen teljesen szubjektív, és nem fontossági sorrendben íródott, de biztos vagyok benne, hogy a szakmabeli kollégáim legnagyobb része 100%-ig egyetértene a lista legtöbb pontjával.
Ha tehát azt tervezed, hogy profi grafikus segítéségét kérnéd, mindenképp érdemes rögzíteni magadban a lista minden pontját, és a közös munka ideje alatt észben is tartani őket – mindkettőtök érdekében. 🙂
1. „Nekem ez egy kicsit üres így... próbáljunk meg mindent egy kicsit nagyobbra venni.”
Néha az egyszerű, minimál design sokkal többet mond, mint egy ezerszínű, túl sok részletet tartalmazó massza. Erre kitértem korábbi cikkemben is: a túldíszítettséget nélkülöző, minimalista megvalósítások sok esetben hatásosabbak bizonyos üzenetek közvetítésében, és gondolkodásra ösztönzik a szemlélőt.
Ha a grafikusod ilyen megoldást választott, ám Te nem vagy vele elégedett, nyugodtan kérdezd meg Tőle, miért döntött emellett az irányvonal mellett. És ha az érvei meghallgatása után még mindig nem vagy elégedett, akkor itt az ideje leülni, és közösen új csapásirányt kijelölni.
2. „Ugyan, ez neked biztosan nem tart tovább néhány percnél...”
A grafikai tervezés kreatív munka, ami legtöbbször nem feltétlenül gyors folyamat. Sőt.
Persze vannak olyan kérések, amik valóban teljesíthetők nagyon rövid idő alatt is, de az esetek többségében nem ilyen projektekről van szó.
Ha már profi grafikusra bízod a munkát, engedd meg neki, hogy ő mondja meg, mennyi időre van szüksége, hogy olyan minőségben készítse el a kért anyagot, ami mindkét fél számára kielégítő lesz.
És csak hogy egy jó szemléltető példát hozzak, íme egy videó: Iron Man rajz – 10 perc, 1 perc és 10 másodperc alatt.
3. „Elküldtem neked a logót Word formátumban – jó lesz, ugye?”
Nos, hacsak nem szöveges tartalmat is igénylő projektről van szó akkor semmi, ami Word formátumban érkezik nem lesz megfelelő. Ha nem vagy biztos benne, milyen formátumra lesz szükség, kérdezd bátran a grafikust – hidd el, ő lesz a leghálásabb ezért.
4. „Hmm.... gondolod hogy így elég olvasható/látható lesz? Szerintem csináljuk egy kicsit nagyobbra!”
Feltételezzük, hogy a grafikus, akivel dolgozol profi. Ha ezt elfogadjuk, feltételezhetjük, hogy amit csinál tudatosan csinálja. Így valószínűleg az olvashatóság/láthatóság kérdését is figyelembe vette, mikor beállította a szöveg/logó paramétereit. Ha nagyobb lesz ez vagy az a grafikában, attól nem feltétlen válik jobban olvashatóvá, hanem leginkább csak ki fog lógni a képről. Bízz a grafikusodban, jó eséllyel tudja, mit és miért csinál. 🙂
5. „Alacsony felbontású? Az én nálam jónak tűnik...”
Fontos ezt is tisztázni: attól, hogy az adott kép/ábra/rajz jól néz ki a telefonodon, amiről böngészve megtaláltad, még nem biztos, hogy jól fog kinézni más eszközökön is.
Egy jó grafikus tudja: attól függően, hogy milyen eszközre/kivitelezésre szánjuk az adott kreatívot más és más felbontás/minőség szükséges hozzá. Hidd el, nem azért kér más paraméterekkel rendelkező tartalmat, hogy Téged ugráltasson – hanem mert a legjobbat akarja Neked.
6. „Hááát nem is tudom... próbáljunk ki valami mást.”
Vigyázat, spoiler: a grafikusok sem gondolatolvasók. 😉
Sajnos vagy sem, de szükségünk van részletekre, ötletekre, hogy Te mit szeretnél látni, különben teljes sötétben fogunk tapogatózni – abból pedig ritkán születik mindkét fél számára elfogadható eredmény.
7. „Valami nem jó, de igazából nem tudom igazán megfogalmazni, hogy micsoda...”
Egy jó szakember örül a visszajelzésnek, hiszen a cél az, hogy a megrendelői igények teljesüljenek. Természetesen nem mindegy, hogy az a visszajelzés hogyan van becsomagolva, de a nemtetszésed kinyilvánítására is megvan a megfelelő mód. A negatív visszajelzések megfelelő közlése talán nem mindenki számára könnyű, de szükséges. Hiszen, ahogy már írtam korábban: szükségünk van a részletekre – azok nélkül csak állunk tanácstalanul, mint Ádám anyák napján...
8. „Fekete? Neeee, az túl depresszív.”
Sokak számára a fekete még mindig a temetés, halál és a gyász szimbóluma – pedig ma már a divatvilágban is sokkal inkább az eleganciához, a minőséghez és kifinomultsághoz kapcsolják. Természetesen itt is a témához és az üzenethez kell alkalmazkodni, de ennek megfelelően sok esetben valóban a fekete lehet a legjobb választás.
9. „Használd a logónkat, megtalálod a facebookon/weboldalon.”
Fentebb már említettem a nem megfelelő felbontásból eredő problémát: a facebookról/weboldalról letöltött logók ritkán jó minőségűek, és csak a legjobb esetben használhatók megfelelően az adott projekthez. A logó egyébként is kényes kérdés, hiszen az adott cég/szervezet/vállalkozó arculatának egyik legfontosabb eleme, nem érdemes tehát pont ennél hanyagolni a minőségi megjelenést.
10. „Tegyél bele pár képet. Találsz egy csomót a facebook oldalamon.”
Szintén az előző pontra szeretnék visszautalni. A facebookon megtalálható képek legjobb esetben is közepesen jó felbontásban tölthetők le – függetlenül attól, hogy eredetileg milyen minőségben lettek feltöltve.
Ha valóban minőségi képeket szeretnél viszontlátni a kreatívokon, akkor mindenképp az eredeti fájlokat küldd el a grafikusnak, máskülönben a végeredmény sem lesz olyan szemet gyönyörködtető, mint amilyen egyébként lehetne.
11. „Még nincs meg pontosan, milyen szöveg/kép kerül majd bele – de tudnál csinálni addig is egy vázlatot?”
Gyakran hallani a marketing szakemberektől, hogy a jó tartalom a kulcsa mindennek. A jó design pedig mindig a tartalom köré épül.
Ha már megvan az alap, ami köré a grafikát kell készíteni, úgy a végeredmény is sokkal harmonikusabb lesz, mint ha egy meglévő, kvázi sablonba próbálunk adott mennyiségű/minőségű tartalmat belepasszírozni. Plusz, ilyenkor rengeteg időt öl meg, hogy a korábban esztétikusan elhelyezett elemeket újrarendezzük, hogy tökéletesen passzoljon minden...
Ehelyett lehetőség szerint próbáld meg a végső megvalósításhoz lehető legközelebbi vázlatot átadni a grafikusnak, hogy a végén már tényleg csak minimális módosításokra legyen szükség.
12. „El tudnád küldeni szerkeszthető formátumban is?”
Csak egy kérdésem van: miért akarnád szerkeszteni?
Ha változtatni kell benne valamit: szólj a grafikusnak. Ha nyomdának/kivitelezőnek van plusz módosítási igénye: szólj a grafikusnak. Nem csak azért, mert ez néminemű bizalmatlanságot sugall, hanem mert jó eséllyel professzionális szoftverek használatára lenne szükséged, hogy módosíts a munkán. Ez pedig magasszintű tudást igényel – melynek hiányában nagyobb eséllyel fogod elrontani a grafikus korábbi munkáját, semmint ténylegesen javítást végezni rajta.
Ha már profira bíztad a tervezést (és valószínűleg fizetsz is érte), akkor feltételezhető, hogy bízol is a grafikusban. Ez esetben pedig mindennemű változtatást is bízz rá nyugodtan. Hozzá vagyunk szokva az ilyen jellegű kérésekhez, és az árat is a legritkább (és persze extrém*) esetekben emeli, ha a kész munkán kérsz módosítást.
(*Pl.: ha már ténylegesen a századik módosítást kéred... na azért az elég extrém lenne. Azt valószínűleg már senki nem tűrné szó nélkül)
13. „Tudnál csinálni legalább 5-6 különböző verziót? Azt hiszem, el tudom majd dönteni, mit szeretnék, ha már láttam mindet...”
Mondjuk, hogy méretre szabott öltönyt/designer ruhát készíttetsz egy jó nevű szabóságban. Megkérnéd rá a szabót, hogy varrjon neked hat különböző verziót a ruhából? Majd ha felpróbáltad mindet, eldöntöd melyik tetszik legjobban... de persze megvenni csak azt az egyet fogod.
Ugye hogy nem.
Persze, sarkított a példa, de az elv ugyanaz. Csak mert a grafikus terméke digitális, nem kézzel fogható, ez még nem jelenti, hogy kevesebb időt/energiát/odafigyelést kell szánni az elkészítésére. A tervezési folyamat sokkal gördülékenyebben tud menni, ha már az elején tisztázzátok az elvárásokat minkét fél részéről, így elkerülhetők a félreértések és a végén mindketten elégedettek lehettek az eredménnyel.
14. „Kérhetnék még egy utolsó változtatást?”
Általánosítás, de minden grafikus tudja: mindig van „csak még egy utolsó” változtatás. Kész csak akkor lesz a projekt, ha publikálásra került a tervezett felületen. De néha még azután sem.
Ha esetleg a tervezési folyamat során is kértél pár módosítást, úgy különösen bosszantó tud lenni ez a „csak még egy utolsó” kifejezés.
Ne felejtsd el: azért kerested meg a grafikust, mert profi munkát szerettél volna látni. Ha ehhez a tizenhatodik módosításra is szükség van, akkor nincs mese, és ezt a grafikusod is tudja. Hidd el, nem ezen fog múlni.
Viszont, amit ne felejts el: csak mert ez a dolga, még lehetsz kedves és hálás a sokadik változtatás teljesítése után. 🙂
15. „Tudnál csinálni valamit, ami pontosan olyan, mint XY designer munkái?”
Most nem térnék itt ki a szerzői jogok megsértésének kérdéskörére, és azok lehetséges jogi következményeire, vagy hogy egyáltalán mennyire nevezhető etikusnak mások munkáinak másolása.
Viszont, mindezektől eltekintve sem lenne túl ildomos egyetlen grafikusnak sem, hogy mások utánzását adja el „saját munka” címén, és Neked sem kellene ilyesmit elvárnod tőle. Más dolog persze, ha van egy adott stílus, vagy irányvonal, amelyet szeretnél követni, vagy ha arra kéred a grafikust, hogy egy adott művész munkáiból inspirálódjon, és az abból merített ötleteket a saját stílusa szerint implementálja. Ez teljesen rendben van, és valójában a művészvilág mindig is így működött, hiszen mindenki az elődök munkáiból merített ihletet...
+1. „Mindegy, Te vagy a szakember – rád bízom, csináld ahogy szeretnéd.”
Ahogy már írtam korábban: a grafikus nem látnok, de nem is gondolatolvasó. Sok tanulás, és még többet gyakorlás áll mögöttünk, de bármennyire is jó szakember valaki, sajnos vagy sem, csak akkor képes a kliens számára is kielégítő produktumot előállítani, ha tudja, mit vár tőle a megrendelő.
Összefoglalva...
...a kliensekkel együtt dolgozni nem mindig könnyű.
Mindenkinek mások az elképzelései, nem azonosak az ízlések, más dolgokat találunk szépnek vagy esztétikusnak. A kulcs minden esetben a kommunikáció: a részletek egyeztetése, az udvarias és tiszta beszéd és az egymás megértésére való törekvés.
Ezek mentén alakítható ki a mindkét fél számára gyümölcsöző, kölcsönös tiszteleten alapuló eredményes üzleti kapcsolat.