fbpx
+36304548164 [email protected]

Közzétéve: 2020-04-02

Koronavírus haditerv 1. – az idegenforgalmi és turisztikai szektornak

13 perc olvasási idő
koronavírus haditerv

Elindítottuk koronavírus haditerv cikksorozatunkat, melyben az idegenforgalomban és a turisztikai szektorban dolgozóknak szeretnénk segítséget nyújtani.

Tudjuk, hogy ők most nagyon nehéz helyzetben vannak, viszont mi összegyűjtöttük azokat a pontokat, amikre ebben a rendkívüli helyzetben is érdemes odafigyelni! A koronavírus haditerv első részében főleg az a célunk, hogy meggyőzzünk: a marketing felfüggesztése nem megoldás! Elmondjuk, hogyan fogalmazz a kommunikációdban, mit tehetsz, ha utazási irodád van, milyen taktikákat vethetsz be a lemondások ellen!

A koronavírus haditerv

Ahogyan biztosan te is észrevetted, a turizmus és a vendéglátás a legkiszolgáltatottabb iparágak jelenleg. A koronavírus terjedésével eseményeket törölnek el, járatokat szüntetnek meg, utakat mondanak le. Az éttermek átállnak házhozszállításra, mert más lehetőségük nem nagyon maradt. Természetesen ez érthető, hiszen az emberek félnek.

De mi lenne, ha nem elégednél meg azzal, ami van, hanem megpróbálnád kihozni a helyzetből a lehető legtöbbet? A koronavírus haditerv pont ebben segít!

Miért nehéz a helyzet a turizmus számára? Sok utazó attól fél, hogy elkapja a vírust. Akik pedig nem ettől tartanak, azok azért mondják le a korábban lefoglalt álomutazást, mert félnek, hogy a jelenlegi helyzetben esetleg nem jutnak haza.

Étterembe hasonló okok miatt nem járnak az emberek. Mindenki szépen otthon marad, és főz, vagy ételt rendel. Nem mernek kimenni az utcára, nemhogy idegen helyen enni.

És milyen jól is teszik!

A fenti monológgal csupán annyi volt a célom, hogy elgondolkozz, mire is van szükségük a vevőidnek itt és most? A válasz roppant egyszerű: egy kis megnyugtatásra. Pozitív, értékteremtő és kreatív szemléletváltásra.

A koronavírus haditerv lényege = Összefogás

Rengeteg vezetővel beszéltem az elmúlt pár hétben és azt kell, hogy mondjam, hogy nem mindenki optimista. Sok vállalkozás jövője cérnaszálon lóg és néhány iparágban tényleg lehetetlennek tűnik a túlélés. Ilyen jelen helyzetben sok egyéb más mellett a turizmus, a vendéglátás, az idegenforgalom a szépségipar és sorolhatnám, sajnos hosszú a sor.

A helyzet jelen állásában úgy látom, hogy a krízis körülbelül 6-18 hónapra fogja megbénítani valamilyen formában a turizmust, szóval neked is készítened kell egy tervet. Egy haditervet, ami megvédi a vállalkozásodat és lehetővé teszi a továbblépést.

Itt az idő, hogy a turizmusban és a vendéglátásban dolgozók összefogjanak és az új partnerségen keresztül valamilyen megoldást dolgozzanak ki. Ne hagyjuk, hogy a vírus tönkre tegye, és meghatározza a vállalkozásaink jövőjét! Elemezd a helyzetet, alkalmazkodj, hozd ki belőle a legtöbbet és éld túl.

Mutatjuk, szerintünk hogyan érdemes. A koronavírus haditerv most már a te kezedben is ott van.

Függesszem fel a marketinget?

Sok iparági vezetőtől hallottam, hogy most egy időre felfüggesztik a marketing tevékenységet. Néhányan azért döntenek így, hogy megvédjék a cash flow-t – ami teljesen érthető -, míg mások egyszerűen nem látják értelmét. „Úgysem vásárolna most senki”, vagy a másik gyakran ismételt mondat a „nincs most mit eladni, hiszen a turizmus emocionális döntéseken alapszik. Mindenki aggódik a vírus miatt, senki sem foglal utakat”.

A célom ezzel a dokumentummal az, hogy egyfelől cáfoljam a fenti állítást, egyszerűen azért, mert nem igaz. Nem igaz, hogy nincs mit eladnunk. Azt gondolom, hogy a fenti kijelentés egyenesen káros és romboló hatású az iparágban dolgozók számára.

Tudod, mit gondolok? Hogy a marketing ebben a nehéz időben fontosabb, mint valaha. Ha elvágod a marketing kiadásaidat és felfüggeszted a marketing tevékenységet, akkor egyszerűen fel is adhatod. Itt és most.

Azt mondod, az emberek úgysem vásárolnak? Ez nem igaz. Az embereknek – attól, hogy otthon vannak – ugyanúgy vannak igényeik, szükségleteik, problémáik. Amikre te, mint vállalkozó, megoldást nyújthatsz. Az lehet, hogy most éppen nem a Te szolgáltatásod, márkád, céged lesz a prioritás, DE!

Ha most megállsz és vársz, amíg elmúlik a krízis, biztosan megelőznek a versenytársaid. Mert amíg neked ez egy fenyegetés, addig másnak egy lehetőség – amit ki is használ. Szóval ne izoláld el magad a környezetedtől, a vásárlóidtól és a versenytársaidtól, hanem készíts egy haditervet!

A koronavírus-járvány már nem csak egy távoli világrész problémája, mivel sajnos részévé vált a mindennapjainknak. Ez azt is jelenti, hogy mindenki a saját életében kénytelen szembesülni a veszélyhelyzetből eredő nehézségekkel

koronavírus haditerv

Megemlítsem egyáltalán a koronavírust?

Akár beszélsz a vírusról, akár nem, az rontani fogja az üzletedet. Sokan nem akarnak róla beszélni, mert nem akarják „táplálni a pánikot”, de be kell látnunk, a helyes taktika jelen esetben nem a hallgatás. Mint vezetőnek, az a feladatod, hogy biztosítsd az embereket arról, hogy jelen vagy, követed a híreket és mindent megteszel annak érdekében, hogy lassítsd a vírus terjedését.

Mit tehetsz, ha utazási irodád van?

A legjobb taktika ilyenkor az, ha biztosítod az embereket, hogy követed a történéseket és a körülményekhez képest ura vagy a helyzetnek.

Vezess be „extra lemondási lehetőséget”, ami 100%-os visszatérítést garantál a vásárlóknak útlemondás esetén. Hangsúlyozd a kommunikációdban, hogy törődsz a dolgozóiddal és a partnereiddel egyaránt. Ez persze csak abban az esetben jó, ha tényleg így is van. Adj értéket a vásárlóidnak különleges ajánlatokkal (extra lemondási lehetőség). Teremtsd meg a lehetőséget a már lefoglalt utak elhalasztására vagy lemondására, esetleg átfoglalására. A lényeg, hogy építsd fel és tartsd meg a bizalmat a céged iránt. A kulcs az empátia.

Most van lehetőség megelőzni az óriásokat

Az online utazás-értékesítő óriás cégek, mint a Tripadvisor, Booking vagy Airbnb szintén nehéz helyzetbe kerültek most, hiszen az ő forgalmuk is jelentősen megcsappant. Ezeknek a cégeknek általában jóval nagyobb a marketing költségvetése, mint az átlagé, és az organikus kommunikációjuk, valamint a keresőoptimalizálásuk is profi. Valljuk be, alaphelyzetben nehéz – de legalábbis költséges – velük versenyezni.

Ha viszont most fektetsz be a marketingedbe, akkor lehetőséged lesz ezeket a cégáriások mellé felkerülni a térképre. Hogyan? Egy pontos, jól átgondolt okos stratégiával!

Marketing krízisben: a koronavírus haditerv céljai

Itt az idő, hogy beleássuk magunkat azokba a marketing stratégiákba, amik működnek ebben a nehéz helyzetben és hozzájárulnak ahhoz, hogy túléld a krízist.

Bármelyik stratégiáról is legyen szó, ezeket az aranyszabályokat mindig tartsd szem előtt a tervezés során.

Ne feledd, ezek az elsődleges céljaid a koronavírus haditerv megvalósítása során:

1. Tartsd fenn a márkaismertséget!

2. Nyugtasd meg az ügyfeleidet!

3. Tarts fenn a cashflow-t!

4. Tervezd meg, mi lesz a vírus után!

Most pedig nézzük meg, milyen eszközökkel tudod a fenti célokat elérni!

Cselekedj gyorsan! Telefonálj te elsőként!

Az első és legfontosabb stratégiai tanács: kapcsolattartás! Hívd fel te először az ügyfeleidet, ne várd meg, hogy ők hívjanak aggódó hanggal. Menj elébe a dolgoknak és tájékoztasd őket! Kommunikálj, tájékoztass, adj hírt magadról a közösségi felületeiden, halljanak rólad. Nem szabad, hogy azt higgyék, hidegen hagy a jelenlegi helyzet, éppen ezért a hírneved megóvása érdekében cselekedj minél hamarabb! Legyél pozitív, de semmiképpen ne hurráoptimista.

Ne töröld, hanem halaszd el!

#DontCancelPostpone

Az út törlése legyen az utolsó lehetőség, amit felajánlasz! Helyette inkább próbáld meg elhalasztani, csúsztatni az utazást. Adhatsz ajándékkártyát is, amit később felhasználhatnak. De a pénzvisszafizetést próbáld meg lehetőleg elkerülni!

Mivel veheted rá őket, hogy elhalasszák az utat? Adj valamilyen hozzáadott értéket! Ajánlj fel az utazás mellé egy plusz megállót egy egzotikus helyen, egy ingyenes ebédet vagy egy extra éjszakát.

Ne harcolj a lemondás ellen!

Habár az út lemondása a legrosszabb eshetőség a számodra, ha ezt akarja az ügyfél, ne harcolj ellene! A hírnevedet úgy tudod a leginkább megvédeni, hogy kielégíted a kéréseket – még ha azok rosszat is tesznek a cash flow-nak. Ha nincs lehetőséged a teljes összeg visszafizetésére, akkor legalább törekedj arra, hogy egy részét visszaadd. Ne feledd, az ügyfeleidet is nehezen érinti a krízis és hát sok kicsi sokra megy. Plusz így a hírneved is túlélheti.

Akárhogy is döntesz, légy rugalmas és empatikus!

Ajándékutalvány

Értékesíts ajándékutalványokat! Ezzel bevételt termelsz, ami jó az üzletnek, a vásárló pedig később, amikor már biztonságos az utazás, beválthatja azt. Lehet, hogy elsőre kis összegnek tűnhet, de ez megmentheti az irodádat a krízisben. Ne szabj meg határidőt az ajándékutalványok beváltására, hiszen a jelenlegi helyzetben senki nem tudhatja, meddig fog ez tartani.

Szerintem az ajándékutalványt minden turizmusban és vendéglátásban tevékenykedő vállalkozás be tudja építeni a működésébe. És meggyőződésem, hogy nem csak egy krízis idején kellene ilyet árulniuk.

Facebook csoport

Itt az idő, hogy kommunikálj a meglévő és a potenciális ügyfeleiddel! Hozz létre egy Facebook csoportot erre a célra. Itt friss információkkal tudsz szolgálni a koronavírussal kapcsolatban, adhatsz élő videó-bejelentkezést (amivel növeled a személyességet) és megválaszolhatod az ügyfelek kérdéseit. Ne feledd, meg kell válaszolnod minden üzenetet és kommentet! Igen, ez sok időbe fog telni, de ezt kell tenned a túlélés érdekében!

Reméljük hasznosnak találtad a koronavírus haditerv cikksorozatunk első részét. Ha érdekel, itt el tudod olvasni a cikk folytatását.

Ha pedig követsz minket Facebookon, akkor tudhatod, hogy most 50 cégnek ingyen segítünk. Szóval ha most kell megjelenned online szolgáltatásoddal, vagy stratégiai tanácsadásra van szükséged, akkor keress minket bizalommal! Ha pedig egy kis mindennapi motivációra vágynál, iratkozz fel a karantén mesékre itt. Együtt átvészeljük ezt is!

Kattints az értékeléshez
[Összesen: 0 Average: 0]

Hasonló cikkeink

Elemzés: Veled lesz tele a sajtó!

Elemzés: Veled lesz tele a sajtó!

Kádár Tímea vállalkozásának marketingstratégiája többet között az volt, hogy a sajtó segítségével szerezzen érdeklődőket, mindezt teljesen ingyenesen.