Ne stockoskodj! – Az ingyenes stockfotók tudatos használata és szándékos kerülése

2023.04.18.
A cikk írója:
futuremanagement

Hide the Pain Harold arca mindannyiunk retinájába beégett. Emberünk erőltetett mosolya, feszengős testtartása vagy jellemtelen öltözete egyaránt árulkodó jel lehet a meme eredetére: ez bizony egy stockfotónak indult. Bár azóta rengeteget fejlődött a stock kínálat és kalsszisokkal minőségibb marketinganyagok készülnek belőlük, a jó szakemberek továbbra is fenntartásokkal kezelik a stock képeket. Ez pedig nem véletlen…

2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

Ingyenes stockfotók – kinek, mikor, hogyan?

Bár cikkünkben a saját fotók mellett kampányolunk, tagadhatatlan, hogy a stockfotóknak van, és lesz is a jövőben létjogosultságuk a marketing területén. A legnagyobb szívességet akkor tesszük márkánknak, ha felismerjük, milyen helyzetekben és mértékben ildomos esetünkben stockfotókhoz nyúlni, és mikor elengedhetetlen a saját képek használata.

Nem titkolt előnye az ingyenes stockfotóknak a könnyű elérhetőség és a hatalmas választék. Lássuk az eseteket, amikor jogosan nyúlunk ehhez az alternatívához:

1. Általános témák illusztrálása

Abban az esetben, ha nem termékspecifikus vagy szolgáltatásspecifikus témát szeretnénk vizuálisan alátámasztani, hanem például egy érzést, évszakot vagy jelenséget próbálunk bemutatni, érdemes lehet a stock kínálatból meríteni.

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

2. Ünnepi tartalmak kiegészítése

Az ünnepi időszakokban kifejezetten hasznos lehet egy-egy hangulatos stockfotó használata.

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

3. Tájékoztató jellegű tartalmak képi kísérete

Amikor az üzenet képi alátámasztása kevésbé indokolt (például nyitvatartási, vagy egyéb tájékoztatást nyújtunk), de szeretnénk egy vizuálisan kellemes hátteret adni mondanivalónknak, egyszerű, mégis nagyszerű, ingyenes stockfotók állnak rendelkezésünkre.

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

Mikor kerülendők az ingyenes stockfotók? Miért jó döntés a saját képek használata?

Minden olyan esetben, amikor márkánk képviseletéről, termékünk vagy szolgáltatásunk bemutatásáról van szó, előnytelen és/vagy hiteltelenítő hatású lehet a stockfotók használata. Vannak azonban olyan terültek, ahol különösen kerülendő ez a gyakorlat.

1. Vendéglátóhelyek day-to-day kommunikációja

Éttermek esetében az élmény részét képezi az atmoszféra, kiszolgálás és természetesen maguk az ételek és italok. Ha esztétikus, de nem eredeti képeket használunk, úgy hamar kritikák céltáblájává válhatunk a vendégek szemében, akik elvárásokkal érkeznek hozzánk.

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

Ezzel szemben saját fotók használatakor a márkahű tálalás és atmoszféra bemutatásával nem irreális képet közvetítünk, hanem pontosan azt mutatjuk, amire számíthatnak vendégeink.

2. Szolgáltatások bemutatása

A szolgáltató szektorban a szakmai megbízhatóság hiányérzetét keltheti, ha szélesen mosolygó stock modellek tekintenek vissza a potenciális megrendelőkre saját személyzetünk helyett. Arról nem is beszélve, hogy a beállított stockfotók esetében gyakran már a „szakmai díszlet” is logikátlan és bugyuta.

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

Saját fotók használata esetén nem csak a valóság bemutatása válik előnyünkre, de azzal is pozitív érzetet kelthetünk vásárlóinkban, hogy látogatásuk alkalmával ismerős arccal/arcokkal találkozhatnak.

3. Esemény kommunikáció

A kategória önmagáért beszél: eseményeknél igen hamar kibújik a szög a zsákból, ha nem hiteles és saját fotókat használtunk fel. Legyen szó CSR eseményekről, koncertekről, partikról, a szereplők és atmoszféra ilyenkor sem pótolható elemek, főleg nem stockfotók csinos, ám de ismeretlen arcaival.

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

A szakszerűen megkomponált saját fotók használatakor nem csak az esemény valódi miliője kerül átadásra, de ezeket a képeket a résztvevők számára is tovább oszthatóvá tehetjük, növelve ezzel elérésünket.

4. Nagy költségvetésű hirdetések

A stockfotók esetében a könnyű hozzáférhetőség egyszerre a legnagyobb előny és hátrány. Hiszen, ha számunkra egyszerűen elérhető egy fotó, úgy más márkák számára is, az ismétlődés pedig még elővigyázatosság esetén is elkerülhetetlen. Képzeld el azt a helyzetet, amiben egy kisebb vagyont költesz egy kampányra, mire konstatálod, hogy a sarki kisbolt ugyanazzal a stockfotóval hirdeti magát, mint te… Kellemetlen, ugye? A jó hír az, hogy a kellemetlen szituáció elkerülhető. Hogyan? Egyszerűen használj saját fotókat!

Fm - 2023-ban már csak pár kattintás, egy jól megválasztott kulcsszó, és percek alatt szinte bármilyen témában akár prémium minőségű, izgalmas, mozgalmas és gyönyörű stockfotóhoz hozzájuthatunk. Platformok tömkelege áll rendelkezésre – ingyenes és előfizetéses verzióban egyaránt –, így mondanivalónk képi támogatása talán sosem volt még ilyen egyszerű. Az azonban, hogy az ingyenes stockfotók könnyen elérhetőek, nem teszi őket automatikusan a legjobb választássá. Vizsgáljuk meg, hogy miért érdemes egyáltalán a marketingfotókkal foglalkozni, mikor éri meg ingyenes stockfotók után nézni, és miért lehet a legjobb döntés a saját képek használata!

Ez csak pár példa a rengeteg közül, amikor nem járunk jól az internet kínálta generikus tucatképekkel. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, érdemes alaposan megvizsgálni a helyzetet, és az alábbi kérdéseket feltenni magunknak:

  • Ez a kép hűen tükrözi a márkát/terméket/szolgáltatást?
  • Mennyire tűnik hitelesnek első ránézésre?
  • Találkozhatok-e ezzel a fotóval a konkurenciánál?

Kezdésnek ezen kérdések megválaszolása jó irányba terelhet minket a képválasztás tekintetében. Ha pedig arra jutottál, hogy itt az ideje a saját képtár megalkotásának, vonatkozó cikkünkben, IDE KATTINTVA ehhez is hasznos tanácsokkal szolgálunk!

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, 
várjuk az üzenetedet!
Küldés

Iratkozz fel most!

Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Feliratkozom
Lépj be
velünk együtt
a jövőbe!

Bizonyítványaink:

crossmenuchevron-down