Ha rákeresel a Google-ben arra, hogy home office, rengeteg kép fogad majd, de egy a lényeg: mind azt sugallják, hogy az otthoni munkavégzés egy laza dolog. Éppen ezért alakulhatott ki az emberekben – és főleg a főnökökben - az a tévhit, hogy az, aki home office-ban van, igazából nem is dolgozik, csak lopja a napot.
Ahogy egyre inkább haladsz előre a vizuális keresésben, egyre misztikusabb képek kerülnek majd a szemed elé. Sok stock photo oldal úgy gondolja, hogy az, aki home office-ban dolgozik, csakis introvertált lehet és legszívesebben elvonulna a Holdra, hogy ott élje a kis antiszociális életét. Azonban a valóság egészen távol áll ettől.
Hatékony a home office? – a tévhitek kiindulópontja
Egyelőre sok munkaadó úgy gondolja, hogy az otthoni munkavégzés nem olyan hatékony, mint az irodai. Hiszen nehéz a kollégák ellenőrzése, sok helyen nincsenek meg a szükséges eszközök ahhoz, hogy a munkavállalók távolról végezzék a feladataikat és úgy általánosságban nincs erre kitalálva egy folyamat, ami megkönnyítené az egészet. Szerintem viszont a legfőbb érv a home office ellenzők táborában az, hogy a főnökök egyszerűen nem bíznak az embereikben. És ez baj.
Ez a gondolat lehet az alapja annak, hogy olyan sok tévhit kering az otthoni munkavégzésről.
Miért jó a home office szerintünk?
A home office bizonyítottan növeli a munkavállalói lojalitást, hiszen szabadságot és bizalmat ad az embereknek. Mindenki szereti, ha megbíznak benne. És márpedig mi úgy gondoljuk, hogy ha a munka el van végezve, akkor mindegy, hogy azt Debrecenből, Budapestről, vagy Amerikából csinálták meg. A home office lehetővé teszi, hogy a világ bármely pontjáról dolgozzunk, így innovatív, multikulturális környezetet tudunk kialakítani. Ha érdekel, hogy PPC – specialistánk, Andris hogyan érezte magát digitális nomádként Amerikában, akkor olvasd el az élménybeszámolóját itt.
A 4 leggyakoribb home office tévhit – az igazság pillanata
1. A home office-ban dolgozók lusták és nem is dolgoznak.
Erről az első tévhitről már említést tettem a cikk elején. Biztosan rengeteg vezető fejében megfordult ez a gondolat, hogy az otthon ülő emberek lusták és nem dolgoznak. Vajon miért van ez így? Nos, az tény, hogy a home office-ban dolgozó kollégákat tényleg nehezebb ellenőrizni, hiszen nem tudunk rájuk nézni, csekkolni, hogy tényleg a feladatukat csinálják, vagy esetleg Facebookoznak-e.
Mi azonban úgy gondoljuk, hogy a lényeg az, hogy a munka el legyen végezve – mindegy, hogy közben fel sem álltál a géptől, vagy 5 kávészünetet tartottál. Ha a munka kész a határidőre, akkor minden rendben!
Te sem várhatod el, hogy az embereid napi 8 órában 100%-on pörögjenek és a nap minden percében dolgozzanak. Az agynak igenis szüksége van felfrissülése, egy jó erős feketére vagy egy rövid sétára a levegőn. Mi is ezt a gyakorlatot követjük, hiszen tudjuk, így lehetünk igazán hatékonyak.
Ráadásul kutatások is bebizonyították, hogy a home office-ban dolgozók igazából többet dolgoznak (munkaórában), mint az irodában! Ha azonban kézzel fogható igazolást szeretnél kapni a munkavállalóidtól, akkor kérj tőlük napi jelentést vagy vezessétek a projekteket ASANA-ban. Mi is ezt használjuk.
És tudod mi a személyes tapasztalatom? Hogy mióta home office-ban vagyok, sokkal jobban akarom bizonyítani, hogy jól dolgozok, ezért sokkal több mindent csinálok meg egy nap alatt! Hiszen senki nem látja, hogy egész nap mit csinálok, ezért nekem a nap végén igenis prezentálnom kell, hogy mi mindennel végeztem.
2. Az otthonról dolgozók magányosak.
Sokan gondolják azt, hogy akik otthonról dolgoznak, azok magányosak, introvertáltak és nincs szociális életük. Miért? Mert fizikai távollétük miatt valóban kicsit kimaradnak az irodai életből, „nehezebb” őket elérni, nem csak annyi, hogy átszólunk a másik asztalhoz.
Az igazat megvallva, a home office tényleg lehet magányos. Főleg karantén idején. De tudnod kell, hogy tehetsz az ellen, – főleg vezetőként - hogy magával ragadjon mindenkit a depi!
Hogyan érheted el, hogy az otthonmaradás alatt is társasági lény maradjon mindenki? Nagyon fontos a kommunikáció fenntartása a kollégákkal! Legyetek napi kapcsolatban, erre már rengeteg online eszköz áll rendelkezésetekre (a legegyszerűbb a Facebook Messenger). Építsétek bele a napi rutinba a kommunikációt és nem lesz baj!
Mi is napi szinten beszélünk a csapat minden tagjával. Attól függően, hányan dolgozunk az adott projekten, messenger videóhívásban megbeszéljük a legfontosabbakat, a feladatokat kiosztjuk Asana-ban, és egyébként meg a saját Facebook csoportunkban beszélgetünk.
És ha már a szociális életről van szó: Bogi, a grafikusunk virtuális játékestet rendezett a barátaival, ami szerintem nagyon menő. Ez is bizonyítja, hogy a bezártság nem ok arra, hogy elhanyagoljuk a barátainkat.
Azoknak, akik egy kis inspirációra vágynak a hétköznapokban, ajánlom a karantén mesék című hírlevélsorozatunkat. Azt gondoljuk, hogy ha itt vagyunk együtt, akkor hamarabb, gyorsabban és kevesebb áldozattal átvészelhető ez a bizonytalan időszak.
3. A home office segít a munka-magánélet egyensúly fenntartásában.
Vannak, akik egyszerűen nem értik meg, hogyha home office-ban vagy, akkor te tényleg dolgozol. Nem, nem csak otthon lógatod a lábad, hanem aktív szellemi munkát végzel határidőre! Ezt a veled egy háztartásban élőkkel is tudatni kell, hogy ne sértődjenek meg azon, ha nem állsz neki ebédet főzni, takarítani nap közben vagy nem kíséred el őket a boltba. Segíthet a magánélet és a munka szétválasztásában, ha van egy irodád, vagy legalább egy sarkod a lakásban, ahová elvonulhatsz.
Ugyanakkor arra is figyelj, hogy a munkaidő, vagy az aktuális projekt végeztével tényleg fejezd be a munkát! Nagyon könnyű abba a csapdába esni, hogy este is ránézünk a telefonunkra, az emailünkre, hiszen állandóan online vagyunk. Tudd, hogy mikor dolgozol és mikor jön el a pihenés ideje!
Ha pedig főnök vagy, még inkább figyelj az egyensúly fenntartására, hiszen sok függ attól is, mikor és milyen határidővel osztod ki a feladatokat!
4. A home office-ban egy csomó időd lesz magadra.
Amikor elkezdted a home office-t, biztosan neked is eszedbe jutott, hogy „de jó, mennyi időm lesz magamra! Végre rendbe szedem a kertet, megcsinálom a tavaszi nagytakarítást és elpakolom a téli ruhákat”. Mostanra már lehet rájöttél, ez egy téves elképzelés volt.
A home office ugyanis még több munkára sarkall. Én például sokkal hamarabb elkezdtem a munkát, mint kellene, mert reggel a megszokott időben felkelek, felöltözök és megreggelizek. Mivel nem kell autóba ülnöm és elvezetnem a munkahelyig, ezért egy csomó időm szabadul fel reggel. Mivel az otthoni edzésre még nem tudtam rávenni magam, ezért mi mást csinálhatnék? Dolgozok. Így legalább a feladataim nagy részét elvégzem délig és utána sokkal nyugodtabb vagyok nap közben, mert nem kell rohannom.
És hát arra még nem jutott időm, hogy rendbe szedjem a kertet, megcsináljam a tavaszi nagytakarítást vagy elpakoljam a téli ruhákat (bár közben esett a hó, szóval lehet, még nincs is itt az ideje, ki tudja). De ugyanakkor több időm jutott arra, hogy szakmailag fejlődjek. Végre elvégeztem azokat az online tanfolyamokat, amiket már régóta terveztem és elolvastam az összes emailem! Hurrá!
Ha te is kihoznád a maximumot az otthoni munkavégzésből, vagy csak érdekel, mi hogy csináljuk, akkor kövess minket Facebookon, ahol hamarosan nagy bejelenést teszünk!