Kiszervezett marketing vagy belsős munkatárs?

Olvasási idő:

Ha nem tudod eldönteni, melyik opció lenne a céged számára a legideálisabb, akkor ez az összefoglaló neked készült. Végigvesszük a kiszervezett marketing és a belsős munkatárs előnyeit, hátrányait. Azt ugyan nem ígérjük, hogy a cikk végére dönteni tudsz majd, de biztosan pontosabbak lesznek az elképzeléseid a témát illetően! Vágjunk is bele!

Mit mutatnak a számok?

Az eMarketer 2017-es kutatása szerint a cégek 43%-a kiszervezi, 5% házon belül tartja a marketinget és 52% pedig egy hibrid módszert alkalmaz.

De hogyan döntsd el, hogy a kiszervezett marketing neked való-e?

Minden cég életében eljön az a pillanat, amikor fel kell tenni a nagy kérdést: felvegyünk egy kollégát, aki teljes állásban ellátja a marketinges feladatokat, vagy bízzunk meg egy marketing ügynökség szakértelmében?

Nyilvánvalóan mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai. Online marketing ügynökségként pedig nekünk is alapos rálátásunk van arra, hogy mikor melyiket érdemes alkalmazni. Mutatjuk!

Kiszervezett Marketing - FutureManagement

Ezeket a pontokat érdemes átgondolni

Szaktudás, tapasztalat

Rengeteg olyan álláshirdetést látunk nap mint nap, melyekben „marketing munkatársat” keresnek és az illetőnek körülbelül 5 ember munkájához kellene értenie: egyszerre legyen PPC-s, szövegíró, social media manager, grafikus és az sem árt, ha látott már hírlevelet.

Itt kell megemlítenem két fogalmat: „generalista” és „specialista”

Ki a generalista?

A generalista tipikusan olyan, aki több szakterületen is jól kiismeri magát, hozzá tud szólni sok témához, viszont egyiknek sem a szakértője. Éppen ezért remek kapcsolattartó és összekötő lehet nagyobb cégeknél a különböző divíziók között.

Ki a specialista?

A specialista már megtalálta azt a területet, amivel a legszívesebben foglalkozik. Ebben a szakterületben a tudása mély és folyamatosan követi a változásokat. Hozzá bármikor fordulhatsz a területét érintő kérdésekkel – de más területeken közel sem olyan jártas.

Mi ennek a lényege?

Azért tartottam fontosnak ezt a megkülönböztetést, mert úgy látom, hogy ha egy „mindenttudó marketingest” akarsz, akkor igazából egy generalistát keresel. Ezzel sincs semmi baj, de a tudása sosem lesz olyan mély, mint egy ügynökség esetében.

Ha egy marketing ügynökség segítségét kéred, akkor egy rakás specialistát kapsz majd – akik csak arra várnak, hogy a te vállalkozásodban mélyülhessenek el. Nagy különbség.

Idő

Legyél őszinte magadhoz: megengedheted magadnak azt a luxust a hétköznapokban, hogy leülsz a csapatoddal brainstormingolni a következő kampányon? Nem hiszem, hogy van rá időd.

És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mennyi időt és energiát igényel a toborzás folyamata – ha belsős marketing szakembert keresel. Ezután következik még csak a betanítás és a különböző képzések – ezek mind hosszú heteket igényelnek, ha nem hónapokat.

Ha egy embert bízol meg minden marketing feladattal, fennáll a veszélye, hogy nem lesz MINDENRE ideje. Lehet, hogy meg tudja írni az organikus posztokat a közösségi média oldaladra, és legyártja a grafikákat, de esetleg nem marad ideje a hirdetések elindítására. Ebben az esetben figyelned kell arra, hogy ne terheld túl az embered!

Ezzel szemben – kiszervezett marketing esetében – egy ügynökségnek az a MUNKÁJA, hogy brainsormingoljon, megvan a kellő tudása és tapasztala ahhoz, hogy a kampányaidat kezelje és felfuttassa a márkád. Időhatékonyság mindenekelőtt.

Kiszervezett Marketing - FutureManagement

Munkaszervezés, kiesés

Ha valaki megbetegszik, vagy valami miatt hiányzik, arra egy marketing ügynökség esetében előre kidolgozott stratégia van – mindenkinek megvan a helyettesítője. Ja és a nyári uborkaszezonban sem áll le a munka.

A marketing kiszervezés stabilitást nyújt

Ezzel szemben, ha belsős marketing szakembert alkalmazol, aki egyedül dolgozik, nagyon nehéz lesz megoldani a szabadságolás és a betegség kérdését.

Képzések

Ahogy azt már fentebb is említettem, a belső kompetenciák kiépítése hosszú idő (és pénz!).

Ha úgy döntesz, betanítod az embered, el kell döntened, hogy:

  • szakmailag megfelelő-e az adott képzés,
  • megér-e ennyi pénzt, amennyit kérnek érte,
  • munkaidőben vagy a szabadidejében kell-e elvégeznie,
  • s ezáltal milyen kiesést okoz majd a munkában az oktatás?

Ezzel szemben egy marketing ügynökség (tudása) azonnal rendelkezésedre áll és nem kell ezzel a kérdéssel foglalkoznod.

Ne feledd: A digitális marketing több mint egy szakma.

Out-of-the-box thinking – Új kreatív ötletek

Egy belsős kolléga – főleg, ha évek óta dolgozik a cégnél – önhibáján kívül beleeshet a „csőlátás” problémájába. Ilyenkor nehezen jönnek az újító gondolatok.

Sokszor kell egy külső szem, amely képes az innovatív, kreatív energiák felszabadítására – az out-of-the-box gondolkodásra. Az ügynökségeknek ez az egyik esszenciája.

Kiszervezett Marketing - FutureManagement

Fizetések

Az egyik legnagyobb különbség a kiszervezés és a belsős munkatárs között a fizetés lesz. Egy belsős marketing kolléga fizetését teljes egészében neked kell kitermelned a járulékokkal együtt.

Ezzel szemben egy marketing ügynökségnek általában fix havi díja van, ami nem biztos, hogy túlszárnyalja a belsős kolléga költségeit. Ráadásul ebben a díjban nem csak egy, hanem több szakember (specialista) díja is benne van.

Motiváció, kiégés

Mint minden szakmában, itt is foglalkozni kell a kiégés problémájával. Ne hidd azt, hogy a kreatív szakmákban ez nem fordulhat elő.

A belsős marketinges kolléga mentális egészségéért és motivációájáért te felelsz, mint munkáltató.

Az ügynökségek esetében ez a feladat nem hárul rád, hiszen ebben az esetben az ügynökség vezetőinek kell gondoskodniuk az embereik hosszútávú jóllétéről. Namasté.

Piaci előny a versenytársakkal szemben

A kis- és középvállalkozások hatalmas piaci előnyre tehetnek szert, ha jelen vannak a digitális térben – és azt jól is csinálják. Minél hamarabb belekezd egy cég a professzionális online értékesítésbe, annál hamarabb leelőzheti versenytársait.

Ismét felmerül a kérdés, hogy vajon mennyire lesz profi a marketinged, ha mindent egy generalistára bízol?

+1 Krízishelyzetek

Krízishelyzet mindig akad, nem lehet elkerülni. Legyen szó egy hibás rendelésről, egy be nem töltődő oldalról, egy negatív kommentről, vagy a koronavírus okozta bezárásokról, minden krízisre reagálni kell, mégpedig azonnal! Gondolj csak bele, mennyivel hatékonyabb, ha egy felmerülő problémán egy egész csapat dolgozik! Team power.

Lassan a végéhez közeledünk, szóval lássunk egy összegzést arról, miért is éri meg egyik, s másik opció.

Kiszervezett Marketing - FutureManagement

Ekkor éri meg belsős marketing munkatársat alkalmaznod

  • A marketinged már így is rengeteg lead-et hoz be a sales csapatnak,
  • alapvetően képben vagy a marketinggel és követed a trendeket,
  • elegendő ember van a csapatodban, akik el tudják látni a grafikai, szövegírói, weboldal karbantartási, content manager-i stb. feladatokat,
  • van riportáló rendszered és nyomon követed az eredményeket,
  • ismered a vásárlóid életciklusát és pontosan tudod, mikor, kinek, mit kellene eladni,
  • nem tudnád biztosítani a kellő információramlást a belsős emberek és a marketing ügynökség között.

Ekkor éri meg kiszervezned a marketinget

  • Nem vagy elégedett az eredményekkel,
  • a marketinges csapatod (ha van) túlterhelt,
  • nincs riportáló rendszered, így nem tudod nyomon követni a digitális jelenléted,
  • mindig egy lépéssel a konkurencia mögött vagy,
  • úgy érzed sosincs semmire időd,
  • inkább vagy feladat-, mint stratégia-orientált,
  • ha úgy érzed, erősebb digitális jelenlétre lenne szükséged, de nem tudod hol kezdd.

Minden cég más – így az igények is különbözőek. Szánj rá időt, hogy átgonolod, milyen helyzetben vagy jelenleg és mi lenne a legjobb megoldás a vállalkozásod számára. Hogyan érhetnél el többet?

Van még egy fontos dolog, amiről beszélnünk kell! Mi van akkor, ha úgy döntesz, marketing ügynökség segítségét kéred? Mutatom, mit kell tudnod, mielőtt belevágsz!

Ha úgy döntesz, marketing ügynökséggel dolgozol

  1. Fontos, hogy jól brief-eld az ügynökséget!

Erről a témáról már írtunk korábban itt, de nem tudom eléggé hangsúlyozni: az ügynökségi munka alapja az ügyféltől kapott pontos brief. Ha ez nincs, mi is a sötétben tapogatózunk és a hatékonyság hőfoka máris alacsonyabb lesz, mint ahogy azt fentebb felvázoltam.

  1. Információáramlás mindenek felett!

Ha nem tudod biztosítani ügyfélként a megfelelő információáramlást az ügynökség és a belsős kollégák között, akkor ne is kezdj bele! Sajnos félkarú óriások vagyunk a megküldött anyagok, képek stb. nélkül. Kommunikálj velünk!

  1. Adj folyamatos visszajelzést!

Örülünk, ha visszajelzést adsz a munkánkról – legyen az akár negatív, akár pozitív. Mi is folyamatosan viszonyulunk az igényekhez és az elvárásokhoz, de ismered a mondást: „néma gyereknek anyja sem érti a szavát…”

Szóval érdemes-e kiszervezned a marketinget vagy sem? Erre a kérdésre csak te tudhatod a választ, viszont, ha bármilyen kérdésed van, tudod hol találsz minket.

v

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!

Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.

Iratkozz fel most!
Érdekes ügyfelek, izgalmas projektek. A csapat pedig a szívem csücske. Én ezért szeretek itt dolgozni. ❤️ #FutureManagement #FMCREW